Quantcast

Ιστορική πρεμιέρα για την Εθνική Λυρική Σκηνή

Με μια σπουδαία πρεμιέρα...
 Με μια σπουδαία πρεμιέρα εγκαινιάστηκε την Κυριακή, 15 Οκτωβρίου, η νέα εποχή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στις νέες εγκαταστάσεις στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Γιώργος Κουμεντάκης, επέλεξε ως εναρκτήριο έργο την κορυφαία όπερα του Ρίχαρντ Στράους «Ηλέκτρα», αναθέτοντας τη μουσική διεύθυνση στον Βασίλη Χριστόπουλο και τη σκηνοθεσία στον Γιάννη Κόκκο. Η «Ηλέκτρα», ένα εμβληματικό έργο του 20ού αιώνα, που βασίζεται στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή, έφερε στη σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ένα λαμπρό καστ διεθνούς ακτινοβολίας, με την εξαιρετική Ζαμπίνε Χογκρέφε να κρατάει τον ρόλο του τίτλου και την κορυφαία Ελληνίδα δραματική μεσόφωνο Αγνή Μπάλτσα, στην πρώτη της συνεργασία με το μοναδικό ελληνικό λυρικό θέατρο.

Στην ιστορική πρεμιέρα της «Ηλέκτρας», που δόθηκε στην κατάμεστη αίθουσα Σταύρος Νιάρχος των 1.400 θέσεων, έδωσαν το «παρών» ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης, βουλευτές, στελέχη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου, καλλιτέχνες και φυσικά το πολυπληθές κοινό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Ο Γιάννης Κόκκος υπέγραψε έναν εντυπωσιακό σκηνικό χώρο, «έναν τόπο ο οποίος μιλά για τον εγκλωβισμό και την τρέλα, την εμμονή και τη φαντασίωση, τη λάσπη και τον χρυσό και ταυτόχρονα για την αντοχή αρχαίων ιστοριών, οι οποίες ζουν στο παρόν» όπως αναφέρει ο ίδιος στο σημείωμά του. Μέσα από μια θεατρική σκηνοθεσία, ο Κόκκος επιχείρησε να «εστιάσει στη διπλή εικόνα ενός πλάσματος το οποίο έγινε άγριο λόγω της ταπείνωσης και της αδικίας, και μιας μορφής σχεδόν θρησκευτικής, η οποία περιγράφεται ως καθαγιασμένη από τη θλίψη» ακολουθώντας με αυτό τον τρόπο τη ριζοσπαστικότητα του Στράους.
Η Αγνή Μπάλτσα ενσάρκωσε μια καθηλωτική Κλυταιμνήστρα. Η σπουδαία φωνή της, για την οποία έχουν γραφτεί ύμνοι παγκοσμίως, μάγεψε το κοινό, ενώ η εμβληματική σκηνική της παρουσία έδωσε μια άλλη διάσταση στην παράσταση. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο η Ζαμπίνε Χογκρέφε, έπλασε μια Ηλέκτρα που ενσαρκώνει την άρνηση μέσα από μια έντονα δραματική φωνητική και σκηνική ερμηνεία. Η Γκουν-Μπριτ Μπάρκμιν στον ρόλο της Χρυσόθεμις, ο Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός στο ρόλο του Ορέστη και ο Φρανκ βαν Άκεν ως Αίγισθος, όπως και η Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε διευρυμένη σύνθεση, με πάνω από 100 όργανα, εντυπωσίασαν το κοινό με τις ερμηνείες τους.

Παράλληλα, οι ανταποκρίσεις των ξένων μέσων για την επίσημη έναρξη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, έχουν ήδη αρχίσει να μιλούν για μια νέα εποχή για το ελληνικό λυρικό θέατρο.

Στο τελευταίο τεύχος του γερμανικού περιοδικού Spiegel, ο δημοσιογράφος Wolfgang Höbel, ο οποίος παρακολούθησε τις πρόβες της παράστασης, αναφέρει, μεταξύ άλλων στο εκτεταμένο ρεπορτάζ του, ότι «μέσα από το παράδειγμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μπορεί πλέον ο τίτλος “Μαθαίνοντας από την Αθήνα”, να έχει μόνο θετική ανάγνωση».

Στο τηλεγράφημα του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων, η Catherine Boitard, αναφέρει ότι «η Όπερα της Ελλάδας αποκτά ξανά φωνή και παρά την ελληνική κρίση, η Εθνική Λυρική Σκηνή ενορχηστρώνει τη δική της αναγέννηση εγκαινιάζοντας μια νέα σκηνή και ένα νέο ρεπερτόριο».

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ