Quantcast

Όλες οι λέξεις δεν είναι ίδιες...

Οι άνθρωποι προτιμούν ενδόμυχα τις λέξεις εκείνες που αποτελούνται από γράμματα, τα οποία βρίσκονται στο δεξί τμήμα του πληκτρολογίου από ό,τι στο αριστερό.
Τελικά οι λέξεις δεν είναι ίδιες. Οι άνθρωποι προτιμούν ενδόμυχα τις λέξεις εκείνες που αποτελούνται από γράμματα, τα οποία βρίσκονται στο δεξί τμήμα του πληκτρολογίου από ό,τι στο αριστερό, σύμφωνα με μια νέα έρευνα Βρετανών και Αμερικανών επιστημόνων.

Οι επιστήμονες, που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο "Psychonomic Bulletin & Review", σύμφωνα με το "New Scientist" και τη βρετανική «Daily Mail», κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το ίδιο το πληκτρολόγιο επιδρά στο πώς αντιδρούμε στις λέξεις, με τέτοιον τρόπο που, για κάποιον περίεργο λόγο, οι άνθρωποι αντιδρούν πιο θετικά στις λέξεις που έχουν γραφτεί με γράμματα από το δεξί μέρος του πληκτρολογίου. Αντίθετα, οι λέξεις με γράμματα από το αριστερό τμήμα γενούν πιο αρνητικά συναισθήματα.

Όπως μετέδωσε το Αθηναϊκό Πρακτορείο, η επίδραση αυτή, που φαίνεται να προέρχεται από το ίδιο το πληκτρολόγιο, προς το παρόν έχει αποκληθεί «φαινόμενο Qwerty» (το όνομα του πληκτρολογίου με βάση τη διάταξη των πρώτων του γραμμάτων από πάνω αριστερά). Μια πιθανή εξήγηση, κατά τους επιστήμονες, θεωρείται ότι είναι κάπως πιο εύκολο να πληκτρολογήσει κανείς με το δεξί χέρι, ακόμα κι αν είναι αριστερόχειρας. Αυτό κυρίως οφείλεται στο ότι, αν χωρίσει κανείς νοητά ένα πληκτρολόγιο στη μέση, στη δεξιά πλευρά υπάρχουν λιγότερα γράμματα και ο εγκέφαλος -άρα και το δεξί χέρι- δυσκολεύεται λιγότερο να διαλέξει ένα από αυτά. Αν κάτι είναι ευκολότερο, τότε αντιμετωπίζεται πιο θετικά, αντίθετα κάτι που φαντάζει πιο δύσκολο, αποκτά μια πιο αρνητική έννοια.

Οι ερευνητές ζήτησαν από εθελοντές να βαθμολογήσουν διάφορες λέξεις και, προς έκπληξή τους, διαπίστωσαν ότι πάντα -και όχι μόνο μερικές φορές- οι άνθρωποι αντιδρούσαν πιο θετικά στις «δεξιές» λέξεις από ό,τι στις «αριστερές». Μάλιστα, οι εθελοντές μιλούσαν διάφορες γλώσσες, όπως αγγλικά, ισπανικά και ολλανδικά. Οι ερευνητές επισήμαναν ότι αυτό το φαινόμενο θα πρέπει να ληφθεί υπόψη από όσους «βαφτίζουν» νέα προϊόντα (ή οτιδήποτε άλλο), αν θέλουν να διαλέξουν ένα -υποσυνείδητα- πιο ευμενώς αποδεκτό όνομα.

Βέβαια, αυτό το φαινόμενο -στον βαθμό που όντως είναι αληθινό- δεν μπορεί παρά να ισχύει μόνο στις κοινωνίες και στους ανθρώπους που έχουν πια εξοικειωθεί με τα πληκτρολόγια, σε τέτοιον βαθμό, ώστε, χωρίς καν να το καταλαβαίνουν, να αποδίδουν θετικό ή αρνητικό νόημα στις λέξεις, ανάλογα με το ποια πλευρά του πληκτρολογίου έχει χρησιμοποιηθεί για να γραφτούν αυτές. Δεν είναι τυχαίο, κατά τους ερευνητές, ότι όσο πιο πρόσφατη είναι μια λέξη, έχει δηλαδή δημιουργηθεί στην εποχή της νέας τεχνολογίας, τόσο πιο έντονη είναι η επίδραση του «φαινομένου Qwerty».