Quantcast

Οι αυξήσεις καλά κρατούν

Μπορεί να υποχώρησε ο πληθωρισμός τον Μάρτιο, σύμφωνα με τα στοχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ωστόσο κάποιοι συνεχίζουν να αυξάνουν τις τιμές.
Σημαντικές αυξήσεις σημειώθηκαν σε πολλά είδη πρώτης ανάγκης τον Μάρτιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), την ίδια στιγμή που επιβραδύνθηκε ο ρυθμός αύξησης του πληθωρισμού, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο.

Βασικά είδη και υπηρεσίες που απαρτίζουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς» (π.χ. στέγαση, μεταφορές, ασφάλιστρα, είδη διατροφής, κ.λπ.) παρατηρήθηκε αύξηση, είτε λόγω ανόδου των τιμών του πετρελαίου και της βενζίνης, είτε λόγω αύξησης των φόρων και των τελών.

Η αύξηση του πληθωρισμού κατά 1,7% τον Μάρτιο, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:

α) Κατά 2,4% της ομάδας "Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως στα είδη: φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά, δημητριακά και παρασκευάσματα, κρέατα γενικά, ψάρια γενικά, γαλακτοκομικά και αυγά, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, καφές, αναψυκτικά, χυμοί φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στις νωπές πατάτες.

β) Κατά 0,5% της ομάδας "Αλκοολούχα ποτά και καπνός", λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών στα αλκοολούχα ποτά.

γ) Κατά 6,9% της ομάδας "Στέγαση", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης, του φυσικού αερίου και του ηλεκτρισμού. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα ενοίκια κατοικιών.

δ) Κατά 3,8% της ομάδας "Μεταφορές", λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών στα είδη: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), τέλη κυκλοφορίας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα αυτοκίνητα και στα εισιτήρια αεροπλάνων.

ε) Κατά 2,7% της ομάδας "Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια", λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των εστιατορίων- ζαχαροπλαστείων- καφενείων- κυλικείων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.

στ) Κατά 1,1% της ομάδας "Άλλα αγαθά και υπηρεσίες", λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των ειδών ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα είδη ταξιδίου- λοιπά προσωπικά είδη.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών:

α) Κατά 3,6% της ομάδας "Ένδυση και υπόδηση", λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

β) Κατά 0,7% της ομάδας "Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες", λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα έπιπλα- καλύμματα δαπέδου και στις οικιακές υπηρεσίες.

γ) Κατά 0,9% της ομάδας "Υγεία", λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των φαρμάκων και των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των νοσοκομείων και κλινικών.

δ) Κατά 1% της ομάδας "Επικοινωνίες", λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών.

ε) Κατά 0,9% της ομάδας "Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες", λόγω μείωσης των τιμών του οπτικοακουστικού εξοπλισμού- υπολογιστών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των βιβλίων, γραφικής ύλης- σχολικών ειδών.

στ) Κατά 1% της ομάδας "Εκπαίδευση", λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα δίδακτρα ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων και ΙΕΚ.

Εξάλλου, ο εναρμονισμένος πληθωρισμός αυξήθηκε 1,4% τον Μάρτιο από 1,7% τον Φεβρουάριο εφέτος και 4,3% τον Μάρτιο 2010.