Quantcast

Σάλος για τη ρύθμιση - δώρο στους βουλευτές – «Μπαλάκι» οι ευθύνες

Νέα απάντηση Βούτση: Κανένα ειδικό καθεστώς για τους αιρετούς – Παρέμβαση ΥΠΟΙΚ: Αποσπασματική η ανάδειξη της αλλαγής στην εισφορά αλληλεγγύης
Βουλή- Της Άννας Καραβοκύρη

«Δεν υπάρχει κανένα ιδιαίτερο καθεστώς για αιρετούς, είτε είναι βουλευτές, είτε περιφερειάρχες είτε δήμαρχοι», αναφέρει το ενημερωτικό σημείωμα που μοίρασε στους κοινοβουλευτικούς συντάκτες το γραφείο του Προέδρου της Βουλής, σχετικά με το δημοσίευμα για μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης έως και 2.000 ευρώ.

«Τον Μάιο του 2016 ψηφίστηκε από την βουλή το φορολογικό νομοσχέδιο στο οποίο με το άρθρο 112 ενσωματώθηκε η ειδική εισφορά αλληλεγγύης στη φορολογία εισοδήματος. Στο συγκεκριμένο άρθρο περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για τους φορολογικούς συντελεστές, τους συντελεστές εσόδων ακίνητης περιουσίας και τους συντελεστές εισφοράς αλληλεγγύης.

Με αυτόν τον τρόπο κάθε Έλληνας πολίτης ανεξαρτήτως επαγγέλματος, αναλόγως του εισοδήματος του, σε ότι αφορά την εισφορά αλληλεγγύης υπόκειται σε κλιμακωτή φορολόγηση. Η φορολόγηση αυτή έχει 7 κλίμακες από 0% ως 10% και έχει να κάνει με το ποσό του εισοδήματος κι όχι με το επάγγελμα.

Όλα τα φυσικά πρόσωπα υπόκεινται στην ίδια μεταχείριση χωρίς να υπάρχουν ειδικά προνόμια που συνεπάγονται φορολοελαφρύνσεις για συγκεκριμένες κατηγορίες. Η όποια επιβάρυνση ή ελάφρυνση προκύπτει σε σχέση με το παλαιότερο καθεστώς εισφοράς αλληλεγγύης, όπου η επιβολή γίνονταν σε ολόκληρο το ποσό εισοδήματος, ισχύει για όλους ανεξαρτήτως τους φορολογούμενους», αναφέρει το ενημερωτικό σημείωμα.



Κύκλοι υπουργείου Οικονομικών: Αποσπασματική η ανάδειξη της αλλαγής στην εισφορά αλληλεγγύης των βουλευτών

«Αποσπασματική» χαρακτηρίζουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών την ανάδειξη από σημερινό δημοσίευμα αναφορικά με την αλλαγή στην εισφορά αλληλεγγύης των βουλευτών.

Όπως διευκρινίζουν, από τη συνολική φορολογική μεταρρύθμιση επιβαρύνθηκαν τα υψηλά εισοδήματα.

Αναλυτικά σύμφωνα με άτυπη ενημέρωση του υπουργείου Οικονομικών:

Σχετικά με το σημερινό δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου για τον τρόπο υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης σε πρόσωπα που κατέχουν δημόσιες θέσεις, διευκρινίζουμε τα εξής:

-Το δημοσίευμα αποσιωπά ότι με το ν. 4387/2016 η φορολογία εισοδήματος έγινε δικαιότερη, έστω και εντός του ασφυκτικού πλαισίου των στόχων για έσοδα.

Καταργήθηκαν σκανδαλώδεις διατάξεις που ευνοούσαν υψηλά εισοδήματα και μειώθηκε η φορολογία για τα χαμηλά εισοδήματα που αποτελούν τη συντριπτική και σιωπηρή πλειονότητα των φορολογούμενων.

Τα πολιτικά πρόσωπα που κατέχουν δημόσιες θέσεις ελαφρύνθηκαν ή επιβαρύνθηκαν ανάλογα με το συνολικό τους εισόδημα και με τον ίδιο τρόπο που ισχύει για όλους τους φορολογούμενους.

Στο βαθμό που έχουν υψηλά εισοδήματα επιβαρύνθηκαν από την συνολική αναμόρφωση της φορολογίας εισοδήματος και εισφοράς αλληλεγγύης όπως και όλοι οι φορολογούμενοι με ίδια εισοδήματα.

-Ο Ελεύθερος Τύπος νοσταλγεί το προηγούμενο φορολογικό σύστημα της συγκυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου που επιβάρυνε περισσότερο τα χαμηλά εισοδήματα. Για αυτό και προσπαθεί να δυσφημήσει τις αλλαγές του ν. 4387/2016.

-Η μέθοδος είναι γνωστή: το δημοσίευμα απομονώνει ένα σημείο των αλλαγών της νομοθεσίας για τη φορολογία εισοδήματος και δεν υπολογίζει τη συνολική φορολογική επίπτωση στα εισοδήματα των πολιτών γενικότερα και των προσώπων που κατέχουν δημόσιες θέσεις ειδικότερα.

-Ακόμη, λανθασμένα ή ψευδώς, μόνον ο ίδιος ο συντάκτης μπορεί να γνωρίζει, ισχυρίζεται ότι ο συντελεστής 8% στα πρόσωπα με συγκεκριμένες δημόσιες θέσεις επιβλήθηκε με το ν. 4305/2014 των Σαμαρά-Βενιζέλου.

Όμως αυτός ο νόμος μείωσε τους συντελεστές κατά 30%, συμπεριλαμβανομένου και του 5% για τα πολιτικά πρόσωπα που ήταν μέχρι τότε, και κατά συνέπεια θα γινόταν 3,5%. Η διάταξη αυτή δεν ίσχυσε γιατί τροποποιήθηκε με το ν. 4334/2015 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που επέβαλε το 8% στα πρόσωπα που κατέχουν τις συγκεκριμένες δημόσιες θέσεις.

-Το αν καθένα από αυτά τα πρόσωπα πληρώνει περισσότερο ή λιγότερο συνολικό φόρο (φορολογία εισοδήματος και εισφορά αλληλεγγύης) σε σχέση με το προηγούμενο σύστημα και μετά τις αλλαγές του 2016 εξαρτάται από το συνολικό εισόδημά του και δεν μπορεί να γενικευθεί.

Πληρώνει όσο πληρώνει ο κάθε πολίτης και σε κάθε περίπτωση πληρώνει περισσότερη εισφορά αλληλεγγύης σε σχέση με το 2014 και κυρίως σε σχέση με αυτό που προέβλεπε ο ν. 4305/2014 των Σαμαρά-Βενιζέλου.

Ειδικότερα:

-Με το ν. 4387/2016 άλλαξε η φορολογία εισοδήματος και η εισφορά αλληλεγγύης για όλους τους φορολογούμενους.

Αναδιαμορφώθηκαν οι κλίμακες και οι συντελεστές φορολογίας με τρόπο που λάμβανε υπόψη τη συνολική επιβάρυνση από τη φορολογία εισοδήματος και την εισφορά αλληλεγγύης.

-Ενοποιήθηκε η φορολόγηση των εισοδημάτων από μισθούς και συντάξεις με τα εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα (επαγγελματίες, "μπλοκάκια"). Με αυτόν τον τρόπο έπαψε η ευνοϊκή φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών με υψηλά εισοδήματα, που είχε εισαχθεί για πρώτη φορά στο ελληνικό φορολογικό σύστημα το 2013 και προέβλεπε ανώτατο συντελεστή για αυτά τα εισοδήματα (33%) κατά 9 εκατοστιαίες μονάδες χαμηλότερη από ίσα εισοδήματα μισθωτών (42%). Με το νέο σύστημα ο ανώτατος συντελεστής για το κλιμάκιο εισοδήματος άνω των 40.000 ευρώ ανήλθε για όλους στο 45%.

Παράλληλα με την ενοποίηση της κλίμακας μειώθηκε η φορολογική
κλίμακα των επαγγελματιών με χαμηλά εισοδήματα (όπως είναι οι εργαζόμενοι με μπλοκάκι) από το 26% στο 22%.

-Το παλιό σύστημα υπολογισμού της εισφοράς αλληλεγγύης που εισήχθη το 2011 (ν. 3986/2016) είχε ένα σημαντικό πρόβλημα, ότι ο συντελεστής της εισφοράς υπολογιζόταν σε ολόκληρο το εισόδημα και όχι στο κλιμάκιο εισοδήματος. Μια μικρή διαφορά στο εισόδημα μπορεί να οδηγούσε σε μεγάλη διαφορά στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης.

-Στα πρόσωπα που κατέχουν συγκεκριμένες δημόσιες θέσεις επιβαλλόταν ο ανώτατος συντελεστής σε ολόκληρο το εισόδημά τους ανεξάρτητα του ύψους του συνολικού εισοδήματός του. Ο ανώτατος συντελεστής ήταν 4% για τους πολίτες και 5% για τα πολιτικά πρόσωπα μέχρι το 2014 και η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου είχε νομοθετήσει να μειωθεί στο 3,5%. Με το ν. 4334/2015 ο συντελεστής αυτός αυξήθηκε στο 8%.

-Με το ν. 4387/2016, οι συντελεστές της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης επιβάλλονται ανά κλιμάκιο εισοδήματος, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τους συντελεστές του φόρου εισοδήματος. Για αυτό ο ανώτατος συντελεστής της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης είναι πλέον 10% και όχι 8% που ήταν το 2015 ή 4% το 2014.

Η δομή των συντελεστών λαμβάνει υπόψη τη συνολική επιβάρυνση από φόρο εισοδήματος και εισφορά αλληλεγγύης. Λόγω της νέας αυτής δομής, στα πρόσωπα που κατέχουν συγκεκριμένες δημόσιες θέσεις επιβάλλεται πλέον η ειδική εισφορά αλληλεγγύης με τον ίδιο τρόπο που επιβάλλεται σε όλους τους πολίτες.

Βούτσης για τις φοροελαφρύνσεις-δώρο στα πολιτικά πρόσωπα: Δεν ζητήθηκε ποτέ από τη Βουλή κάτι τέτοιο

«Δεν είναι σκανδαλώδης ρύθμιση, δεν ζητήθηκε ποτέ από την Βουλή κάτι τέτοιο», δήλωσε ο πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης σχετικά με το δημοσίευμα του «Ελεύθερου Τύπου» που αναφέρει αναφέρει ότι οι κυβερνητικοί βουλευτές στο πλαίσιο της αξιολόγησης τον Μάιο του 2016 ψήφισαν διάταξη που εξομοίωνε την εισφορά αλληλεγγύης στο πολιτικό προσωπικό της χώρας, που ήταν αυξημένες από την προηγούμενη κυβέρνηση κι άρα προέβλεπε σημαντικές μειώσεις που φτάνουν ως και τις 2.000 ευρώ στα ποσά της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.

Σχετικά με την συγκεκριμένη διάταξη, ο κ. Βούτσης τόνισε πως ήταν μέρος του φορολογικού νομοσχεδίου που είχε έρθει στη Βουλή, η οποία δεν ψηφίστηκε κατόπιν απαιτήσεως των βουλευτών ή του πολιτικού προσωπικού, και ήταν στο πλαίσιο γενικότερης ισορροπίας μέσα στα δημόσια οικονομικά.

«Θα πρέπει γνωρίζετε ότι υπάρχει γερό μαχαίρι στις συντάξεις των πρώην βουλευτών ή ότι οι βουλευτές από το 2012 και ύστερα, δεν έχουν συντάξεις, δηλαδή, δεν μπαίνουν σε συνταξιοδοτικό καθεστώς παρότι μηνιαίως γίνεται παρακράτηση για τους παλαιότερους βουλευτές», ανέφερε ο πρόεδρος της Βουλής.