Quantcast

Η «ακτινογραφία» του συμπληρωματικού μνημονίου:Τι προβλέπει για πλεονάσματα, επιδόματα και ειδικά μισθολόγια

Υπό διαπραγμάτευση η διατήρηση πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ ως το 2021 ή 2022. Ποια μέτρα θα καλύψουν τυχόν αποκλίσεις. Ανάλογες δεσμεύσεις για τήρηση των συμφωνηθέντων και από τη Νέα Δημοκρατία θα επιδιώξει το ΔΝΤ. Ολο το κείμενο της συμφωνίας.
Στο συμπληρωματικό Μνημόνιο με την Κομισιόν, το οποίο αποκάλυψε η Handelsblatt, το δημοσιονομικό μονοπάτι μετά το 2018 παραμένει σε «παράλογα» επίπεδα , όπως έχει χαρακτηριστεί πολλές φορές από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ο στόχος για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ.

Αυτό το επίπεδο πλεονασμάτων δεσμεύεται μέσω του επικαιροποιημένου- συμπληρωματικού Μνημονίου να διατηρήσει η ελληνική οικονομία στο καλύτερο σενάριο έως το 2021 ή στο εναλλακτικό έως το 2022, σύμφωνα με το Euro2day.gr.

Το χρονικό ορόσημο παραμένει μέσα σε αγκύλη, δεδομένου ότι δεν έχει σφραγιστεί από το Eurogroup όπως απαιτεί το ΔΝΤ σε συνδυασμό με σχέδιο παρεμβάσεων στο χρέος, για να θεωρήσει τη συμφωνία ολοκληρωμένη. Έως τότε, σύμφωνα με το ΔΝΤ, η συμφωνία είναι «προκαταρκτική».

Από το κείμενο του Μνημονίου όμως, με ημερομηνία 2 Μαΐου, όταν βγήκε ο «λευκός καπνός» στο Χίλτον διαφαίνεται ότι στο κυνήγι των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων, η κυβέρνηση έχει αναλάβει δεσμεύσεις για μη ακύρωση των σκληρών μέτρων σε συντάξεις και αφορολόγητο (θα πρέπει να παρουσιάσει και νομικά κείμενα ότι οι περικοπές στις συντάξεις δεν αντιβαίνουν στην ισχύουσα νομοθεσία ώστε να μην καταπέσουν σε δικαστήρια) καθώς και για προέγκριση από τους δανειστές τυχόν νέων «κοινωνικών μερισμάτων» ενώ το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θα επιδιώξει ανάλογες δεσμεύσεις για τήρηση των συμφωνηθέντων και από τη Νέα Δημοκρατία.

Τα 13 «καυτά» σημεία του συμπληρωματικού μνημονίου – Στο φως οι 53 σελίδες της προσυμφωνίας

Ιδού το συμπληρωματικό μνημόνιο που συμφώνησαν Αθήνα-τρόικα

Handelsblatt: Οι δανειστές συνδέουν τη ρύθμιση του χρέους με μέτρα βήμα-βήμα

Η λίστα με τα 140 προαπαιτούμενα

Και νέο «μαχαίρι» μέχρι 20% στα ειδικά μισθολόγια

Tι προβλέπει η συμφωνία Αθήνας - δανειστών για τις ομαδικές απολύσεις


Πρόσθετα μέτρα, πέραν των συμφωνηθέντων περίπου 500 εκατ. ευρώ για το 2018, επί του παρόντος δεν προβλέπονται. Προβλέπεται όμως η επιφυλακή της κυβέρνησης να προχωρήσει άμεσα σε τυχόν διορθωτικές κινήσεις, αν διαπιστωθεί ότι υπάρχουν αποκλίσεις από τους δημοσιονομικούς στόχους. Κατά την άποψη της Κομισιόν ο στόχος για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ είναι εξασφαλισμένος.

Το ΔΝΤ αντίθετα, σύμφωνα με το Euro2day, συνεχίζει να υποστηρίζει ότι τα νούμερα δεν βγαίνουν χωρίς τα πρόσθετα μέτρα για την περίοδο μετά το πρόγραμμα, ούτε καν για το 2018 όταν προβλέπει πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ αντί για 3,5%.

Στις παρεμβάσεις του 2018, οι οποίες θα ενσωματώνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα της περιόδου 2018-21 (ετήσιος στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ), περιλαμβάνονται περικοπές επιδομάτων και φοροαπαλλαγών ύψους 259 εκατ. ευρώ, εξοικονομήσεις στο χώρο της υγείας (125 εκατ. ευρώ φέτος και 188 εκατ. ευρώ το 2018), φόρος στις βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών (τύπου Airbnb) για επιπλέον έσοδα 48 εκατ. ευρώ το επόμενο έτος, νέες περικοπές στα ειδικά μισθολόγια ύψους 33 εκατ. ευρώ αλλά και «εξορθολογισμός» επιδομάτων στο χώρο της άμυνας για επιπλέον 7 εκατ. ευρώ.

Δίνοντας τροφή στην πολιτική κόντρα των τελευταίων ημερών , αναφορικά με τη διανομή νέου κοινωνικού μερίσματος από την υπεραπόδοση του πλεονάσματος (στο κείμενο αναφέρεται η εκτίναξη του περυσινού πλεονάσματος στο 4,2% του ΑΕΠ) , από το επικαιροποιημένο Μνημόνιο επιβεβαιώνεται για μία ακόμα φορά, πως η όποια πολιτική απόφαση θα πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη των δανειστών.

«Αν διαπιστωθεί μόνιμου χαρακτήρα δημοσιονομική υπεραπόδοση έναντι των στόχων του προγράμματος, η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα- σε συμφωνία με τους θεσμούς- να εξετάσει τη χρησιμοποίηση του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου για την ενδυνάμωση της κοινωνικής προστασίας (κυρίως μέσω του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης) και \ή τη μείωση των φορολογικών βαρών, υπό την προϋπόθεση ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι είναι διασφαλισμένοι», τονίζεται χαρακτηριστικά.

Το κείμενο της συμφωνίας έρχεται να επισφραγίσει τις πρόσθετες επιβαρύνσεις για τους ελεύθερους επαγγελματίες, μέσω της αύξησης της βάσης υπολογισμού των ασφαλιστικών τους εισφορών ήδη από το 2018, κλειδώνει περικοπές σε αφορολόγητο και συντάξεις ώστε να υπάρχει καθαρή δημοσιονομική εξοικονόμηση 3,8 δισ. ευρώ τη διετία 2019 και 2020 και προαναγγέλλει επί της ουσίας διεύρυνση της χρήσης μέτρων αναγκαστικής είσπραξης – κατασχέσεις και πλειστηριασμοί – για να ανακοπεί το κύμα αύξησης των απλήρωτων φόρων.

Η βελτίωση της εισπραξιμότητας των φόρων και η λήψη μέτρων ώστε να σταματήσει η ραγδαία αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών (3,3 δισ. ευρώ μόνο το πρώτο τρίμηνο του έτους) προς το δημόσιο, αποτελεί ειδικό κεφάλαιο.

Κυβέρνηση και δανειστές έχουν συμφωνήσει σε αναθεώρηση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (αφορά τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης όπως κατασχέσεις και πλειστηριασμοί) έως τον Νοέμβριο του 2017, ενώ το επικαιροποιημένο Μνημόνιο αποκαλύπτει την κατάρτιση «εθνικού σχεδίου εισπράξεων» με πλήρως αυτοματοποιημένες διαδικασίες κατασχέσεων αλλά και ενδεχόμενες διαγραφές «ανεπίδεκτων είσπραξης» φορολογικών χρεών.

Παράλληλα θα εκπονηθεί μελέτη αναφορικά με την πιθανότητα καθιέρωσης ενός συστήματος μηνιαίων πληρωμών φόρων για τα φυσικά πρόσωπα με τη χρήση «αυτοματοποιημένων ηλεκτρονικών μέσων».

Επίσης, επαναλαμβάνεται η δέσμευση σύμφωνα με την οποία η κυβέρνηση δεν θα προχωρήσει σε καμία αναβίωση, επέκταση ή δημιουργία νέας ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών σε πολλές δόσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ ΤΙΣ 53 ΣΕΛΙΔΕΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ