Quantcast

Μαξίμου: Ανακριβείς οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ για ανάπτυξη και νέα μέτρα - Παρέμβαση Στουρνάρα: Προληπτική γραμμή δεν είναι μνημόνιο

«Η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει την διαδικασία της εξόδου, από το Πρόγραμμα και την επιτροπεία», σημειώνουν κυβερνητικές πηγές. Yπέρ της ανάγκης να υπάρξει προληπτική πιστωτική γραμμή στήριξης για τη χώρα μετά την ολοκλήρωση του υφιστάμενου προγράματος, τάχθηκε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος.

«Η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει την διαδικασία της εξόδου, από το Πρόγραμμα και την επιτροπεία, όπως εξάλλου είμαστε βέβαιοι ότι επιθυμούν όλοι» σημειώνουν κυβερνητικές πηγές. Yπέρ της ανάγκης να υπάρξει προληπτική πιστωτική γραμμή στήριξης για τη χώρα μετά την ολοκλήρωση του υφιστάμενου προγράματος τον Αύγουστο, τάχθηκε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος.

Δεν υπάρχει κανένα θέμα νέων μέτρων από την έκθεση του ΔΝΤ σύμφωνα με πηγές του Μαξίμου

Όπως αναφέρον χαρακτηριστικά «επειδή γνωστά ΜΜΕ εξακολουθούν να βλέπουν στον ύπνο τους νέα μέτρα και ιστορίες καταστροφής, ενημερώνουμε ότι δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα. Η εκτίμηση του ΔΝΤ για πλεόνασμα 2,9% για το 2018 είναι αναθεωρημένη προς τα πάνω σε σχέση με το στόχο 2,2%, ο οποίος έχει εγκριθεί από το Ταμείο το περασμένο καλοκαίρι. Γι αυτό εξάλλου δεν τέθηκε θέμα μέτρων και κατά την τρίτη αξιολόγηση.
Η απάντηση που έδωσε ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ στη σχετική ερώτηση είναι παραπάνω από σαφής».

Οι ίδιοι κύκλοι του Μαξίμου συνεχίζουν αναφέροντας τα εξής: «Σε ότι αφορά την ουσία του πράγματος πάντως οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ υπήρξαν διαχρονικά ανακριβείς και τα τελευταία τρία χρόνια αποδεδείχθηκαν πολύ κατώτερες από τα πραγματικά αποτελέσματα.
Κανένας λόγος ανησυχίας λοιπόν. Η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει την διαδικασία της εξόδου, από το Πρόγραμμα και την επιτροπεία, όπως εξάλλου είμαστε βέβαιοι ότι επιθυμούν όλοι...».

Καταλήγοντας κάνουν σχετική παραπομπή στην ανάρτηση του ΔΝΤ στην επίσημη ιστοσελίδα του

Η Έκθεση του ΔΝΤ

Σε ανοδική αναθεώρηση των προβλέψεων του για το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδας, τόσο για το 2017 όσο και για το τρέχον έτος, προχώρησε το Διεθνές ΝομισματικόΤαμείο, λίγες ημέρες πριν την επίσημη ανακοίνωση των δημοσιονομικών προβλέψεων της Eurostat για το 2017.

Σύμφωνα με την έκθεση Fiscal Monitor, που παρουσίασε σήμερα ο Διευθυντής Δημοσιονομικών Υποθέσεων του ΔΝΤ, Βιτόρ Γκασπάρ, το Ταμείο έχει βελτιώσει αισθητά τις προβλέψεις του για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 και του 2018 σε 3,7% και σε 2,9% του ΑΕΠ από 1,7% και 2,2% τον περασμένο Οκτώβριο, αντιστοίχως.

Το πλεόνασμα του 2018 παραμένει χαμηλότερο από τον στόχο του ελληνικού προγράμματος που είναι 3,5%, αν και το Ταμείο είχε αναφέρει ότι θεωρούσε αρκετό το πλεόνασμα αυτό και δεν απαιτούσε να ληφθούν νέα μέτρα.

Για το 2019 έως το 2022, το ΔΝΤ προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 3,5%, όσο και το πρόγραμμα, χωρίς να διευκρινίζει με ποιο μείγμα μέτρων θα συμβεί αυτό. Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση έχει ήδη νομοθετήσει, κατόπιν απαίτησης του ΔΝΤ, περαιτέρω μείωση των συντάξεων από την αρχή του 2019 και τη μείωση του αφορολόγητου από την αρχή του 2020, ενώ πληροφορίες ανέφεραν ότι το Ταμείο πίεζε να εφαρμοσθεί από το 2019 και η μείωση του αφορολόγητου.

Για το 2023, το ΔΝΤ προβλέπει μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 1,5% του ΑΕΠ, κάτι που πιθανόν συνδέεται με την πίεση που είχε ασκήσει στην Ευρώπη για το σημαντικό περιορισμό του ύψους των πρωτογενών πλεονασμάτων μετά το 2022.

Πρωτογενές Πλεόνασμα

Όσον αφορά τα στοιχεία για τον προϋπολογισμό (που περιλαμβάνουν και τις δαπάνες για την πληρωμή τόκων), το ΔΝΤ υπολογίζει πως το 2017 ήταν μια ισοσκελισμένη χρονιά.

Για το 2018 προβλέπει ένα μικρό δημοσιονομικό έλλειμμα της τάξης του 0,1%, ενώ για το 2019 εκτιμά πως ο προϋπολογισμός θα είναι και πάλι ισοσκελισμένος.

Το δημοσιονομικό πλεόνασμα θα επανέλθει το 2020 με 0,1% και θα συνεχιστεί το 2021 με 0,2%. Αντίθετα, η διετία 2022-2023 θα έχει έλλειμμα 0,2% και 2,4% αντιστοίχως.

Το ΔΝΤ αναδεικνύει ότι η Ελλάδα έχει το υψηλότερο διαρθρωτικό πρωτογενές πλεόνασμα (συνυπολογιζόμενου, δηλαδή, του ρυθμού ανάπτυξης) για το έτος 2018. Ειδικότερα:

· 2017: 4,9% του ΑΕΠ

· 2018: 3,8% του ΑΕΠ

· 2019: 4,1% του ΑΕΠ

· 2020: 3,7% του ΑΕΠ

· 2021: 3,5% του ΑΕΠ

· 2022: 3,7% του ΑΕΠ

· 2023: 1,2% του ΑΕΠ

Έσοδα και Δαπάνες Γενικής Κυβέρνησης

Στην έκθεση του Ταμείου καταγράφεται μια σταδιακή μείωση των εσόδων της γενικής κυβέρνησης σε σχέση με το ΑΕΠ που θα συνεχιστεί ως το 2023.

· 2017: 48,8% του ΑΕΠ

· 2018: 48,8% του ΑΕΠ

· 2019: 48,3% του ΑΕΠ

· 2020: 47,8% του ΑΕΠ

· 2021: 46,8% του ΑΕΠ

· 2022: 46,5% του ΑΕΠ

· 2023: 45,1% του ΑΕΠ

Το ΔΝΤ, ωστόσο, εκτιμά πως η συγκεκριμένη μείωση των εσόδων θα εξισορροπηθεί από την αντίστοιχη μείωση των δαπανών της γενικής κυβέρνησης.

· 2018: 48,8% του ΑΕΠ

· 2019: 48,3% του ΑΕΠ

· 2020: 47,7% του ΑΕΠ

· 2021: 46,7% του ΑΕΠ

· 2022: 46,7% του ΑΕΠ

· 2023: 47,5% του ΑΕΠ

Χρέος Γενικής Κυβέρνησης

Το Ταμείο βλέπει μια σταθερή μείωση του χρέους της γενικής κυβέρνησης, καθώς εκτιμά

ότι μέσα στην περίοδο 2018-2023. Οι προβλέψεις, ωστόσο, του ΔΝΤ είναι πολύ πιο συντηρητικές συγκριτικά με εκείνες των Ευρωπαίων, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπολογίζει ότι μέχρι το 2022 το ελληνικό χρέος θα έχει υποχωρήσει στο 146,8% του ΑΕΠ, γεγονός που σημαίνει ότι υπάρχει μια απόκλιση της τάξης του 18,3% ανάμεσα στις προβλέψεις των δύο πλευρών.

Ειδικότερα, το ΔΝΤ κάνει τις ακόλουθες προβλέψεις για την πορεία του χρέους της γενικής κυβέρνησης:

· 2018: 191,3% του ΑΕΠ

· 2019: 181,1% του ΑΕΠ

· 2020: 177% του ΑΕΠ

· 2021: 172,2% του ΑΕΠ

· 2022: 168,7% του ΑΕΠ

· 2023: 165,1% του ΑΕΠ

Στουρνάρας: Η προληπτική πιστωτική γραμμή στήριξης δεν είναι νέο Μνημόνιο

Yπέρ της ανάγκης να υπάρξει προληπτική πιστωτική γραμμή στήριξης για τη χώρα μετά την ολοκλήρωση του υφιστάμενου προγράματος τον Αύγουστο, τάχθηκε εν νέου σήμερα ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, διευκρινίζοντας ότι η λύση αυτή δεν ισοδυναμεί με νέο Μνημόνιο.

Μιλώντας σε εκδήλωση του Ελληνικού Συλλόγου Αποφοίτων του London School of Economics, ο κ. Στουρνάρας υποστήριξε ότι σε μία περίοδο που τα περιθώρια (spreads) μεταξύ ελληνικών και ευρωπαϊκών επιτοκίων κινούνται κατά μέσο όρο πάνω από 350 μονάδες βάσης (3,5%), επηρεάζοντας αυξητικά το κόστος δανεισμού του Δημοσίου αλλά και των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, η διατήρηση της «παρέκκλισης» (waiver), για όσο χρόνο η πιστοληπτική αξιολόγηση της χώρας παραμένει σημαντικά χαμηλότερη της επενδυτικής βαθμίδας, είναι επιθυμητή σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος.

Απαραίτητη προυποθεση όμως για να εξασφαλιστεί η «παρέκκλιση» (waiver) αποτελεί η συμφωνία για μία προληπτική γραμμή στήριξης. "Η προληπτική γραμμή στήριξης επ' ουδενί ισοδυναμεί με νέο μνημόνιο" υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο κ. Στουρνάρας. Παρόλα αυτά, οπως είπε, εάν η Κυβέρνηση δεν την επιυθμεί θα πρέπει να διερευνηθούν άλλοι τρόποι προκειμένου να μην απολεσθεί η δυνατότητα της «παρέκκλισης» (waiver), τα πλεονεκτήματα της οποίας είναι σημαντικά για το κόστος δανεισμού των ελληνικών τραπεζών, του Ελληνικού Δημοσίου, των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών και δεν θα πρέπει να αγνοηθούν.

Εν κατακλείδι η προληπτική γραμμή στήριξης σύμφωνα με τον διοικητή της ΤτΕ, συμβάλλει στην επιστροφή του Δημοσίου στις αγορές με βιώσιμο τρόπο μετά τον Αύγουστο. Στο πλαίσιο αυτό, οπως είπε ο ίδιος, κύριο μέλημα της Τράπεζας της Ελλάδος είναι, οι όποιες αποφάσεις για το πλαίσιο εποπτείας μετά το τέλος του προγράμματος, να διασφαλίζουν την ομαλή, χαμηλού κόστους και απρόσκοπτη χρηματοδότηση των ελληνικών τραπεζών και γενικότερα της ελληνικής οικονομίας, ιδιαίτερα σε περίπτωση που η πιστοληπτική αξιολόγηση του Ελληνικού Δημοσίου παραμείνει χαμηλότερη από την επενδυτική βαθμίδα και εάν οι συνθήκες στις διεθνείς αγορές χρήματος και κεφαλαίων επιδεινωθούν.

Σε ένα τέτοιο οικονομικό περιβάλλον, θα ήταν χρήσιμη τόσο η δημιουργία ενός ικανού «αποθέματος ρευστότητας» μέσω νέων ομολογιακών εκδόσεων, σε συνδυασμό με τις εκταμιεύσεις του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, αλλά και η διατήρηση της «παρέκκλισης» (waiver) για την αποδοχή των ελληνικών ομολόγων ως εξασφαλίσεων στις πράξεις νομισματικής πολιτικής του Ευρωσυστήματος.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ανοικτός «πόλεμος» Τσίπρα - Στουρνάρα για την έξοδο με προληπτική πιστωτική γραμμή

Στουρνάρας: Κρίσιμο να αποσαφηνιστούν οι όροι της εποπτείας μετά το Μνημόνιο