Quantcast

500 εκατ. ευρώ ξεχασμένα στις μαρίνες

Η ασυνεννοησία μεταξύ των υπ. Οικονομικών και Θαλασσίων Υποθέσεων εμποδίζει την είσπραξη προστίμων. Τι απαντά o Γ. Διαμαντίδης μέσω του Realfm.
ΤΩΝ Α. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ, Γ. ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

Φρένο στην εισροή του «ζεστού» χρήματος που είχαν αρχίσει να καταβάλλουν οι σκαφάτοι στα κρατικά ταμεία βάζει -στην πιο κρίσιμη συγκυρία για την οικονομία της χώρας- η ασυνεννοησία των αρμόδιων μηχανισμών των υπουργείων Οικονομικών και Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας. Παρ’ ότι στην τσιμπίδα του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος έχουν πέσει εκατοντάδες ιδιοκτήτες σκαφών που δήλωναν τα πλωτά παλάτια τους ως επαγγελματικά, ώστε να παρακάμπτουν την εφορία, ελάχιστοι από αυτούς πέρασαν από το ταμείο και πλήρωσαν τα ποσά που τους αναλογούσαν, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να μην εισπράττει πρόστιμα που μπορεί να ξεπεράσουν τα 500 εκατ. ευρώ. Η συντριπτική πλειονότητα περιμένει υπομονετικά το νομοσχέδιο του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας που αναμένεται -άγνωστο πότε- να ψηφιστεί στη Βουλή, ανοίγοντας τον δρόμο της περαίωσης και για τα σκάφη.

Από τον περασμένο Σεπτέμβριο που άρχισε το «σαφάρι» του ΣΔΟΕ στις μαρίνες της Αττικής -από το Φάληρο έως το Λαύριο- και στη συνέχεια επεκτάθηκε στην περιφέρεια, δεσμεύτηκαν συνολικά 550 κότερα, ενώ οι ιδιοκτήτες τους κλήθηκαν να καταβάλουν τα πρόστιμα και τους αναλογούντες φόρους, προκειμένου να τους αποδοθούν ξανά. Οι αλλεπάλληλοι έλεγχοι και οι δεσμεύσεις προκάλεσαν πολύμηνη... τρικυμία στις μαρίνες όλης της χώρας, οδηγώντας επιφανείς επιχειρηματίες, δικηγόρους, γιατρούς και στελέχη επιχειρήσεων στην εφορία για να ρυθμίσουν τις εκκρεμότητές τους. Από την εμφάνιση των πρώτων εκατό ιδιοκτητών σκαφών στη ΔΟΥ Πλοίων συγκεντρώθηκε το ποσό των 30.000.000 ευρώ, ενώ από τους υπόλοιπους 450 το ΣΔΟΕ ανέμενε έσοδα επιπλέον 70.000.000 ευρώ.

Παρακαλάνε... να πληρώσουν

Αντί όμως οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να κυνηγούν τους οφειλέτες, συμβαίνει -σε παγκόσμια πρωτοτυπία- το ακριβώς αντίθετο: να κυνηγούν οι οφειλέτες τους μηχανισμούς για να καταβάλουν τα πρόστιμα και τους φόρους.

Οι σκαφάτοι επιθυμούν διακαώς να περάσουν από τη ΔΟΥ Πλοίων στον Πειραιά, βάζοντας βαθιά το χέρι στην τσέπη ώστε να αποδεσμευτούν τα κότερά τους, αλλά η διαδικασία έχει πλέον παγώσει εν αναμονή του νομοσχεδίου για την περαίωση, στερώντας από τα διψασμένα κρατικά ταμεία έσοδα εκατομμυρίων ευρώ. «Η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών τα σκάφη των οποίων είναι δεσμευμένα επιθυμούν να καταβάλουν το πρόστιμο και τον αναδρομικό ΦΠΑ που τους αναλογεί, ώστε να πάρουν πίσω τα σκάφη τους. Αυτή τη στιγμή, το ΣΔΟΕ κρατάει δεσμευμένα περισσότερα από 500 σκάφη. Τα χρήματα που θα μπορούσαν να μπουν στα κρατικά ταμεία αν το ΣΔΟΕ τους έδινε πίσω την περιουσία τους –με την προϋπόθεση, φυσικά, ότι θα πληρώσουν τα νόμιμα- είναι εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.Για μία περίπτωση μόνο θα σας αναφέρω χαρακτηριστικά ότι ο ιδιοκτήτης είναι διατεθειμένος να πληρώσει τα 2 εκατ. ευρώ που του ζητεί το ΣΔΟΕ. Αν όμως δεν είναι βέβαιος ότι θα πάρει πίσω το σκάφος του, δεν πρόκειται να δώσει τα χρήματα και αυτό είναι απολύτως λογικό», αναφέρει στη Real money καλά πληροφορημένη πηγή.

Έλεγχοι σε 4.000 σκάφη

Συνολικά το ΣΔΟΕ έχει ήδη καταγράψει και θα ελέγξει 4.016 σκάφη, τα οποία είτε είναι δηλωμένα σε ναυτιλιακές εταιρείες πλοίων αναψυχής, είτε ιδιωτικά με κοινοτική σημαία, είτε με σημαία τρίτων χωρών. Με την ολοκλήρωση των ελέγχων, το ΣΔΟΕ προσδοκά έσοδα που υπερβαίνουν τα 500.000.000 ευρώ. Σε αυτό το ποσό θα πρέπει να προστεθούν και τα ετήσια έσοδα που θα εξασφαλίσει το κράτος εφεξής, ειδικά με τα τεκμήρια, αφού σε ένα σκάφος 25 μέτρων αντιστοιχεί τεκμήριο 350.000 ευρώ ετησίως. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι σκαφάτοι που πέρασαν από την εφορία κατέβαλαν μεγάλα ποσά που φτάνουν και τα 2.000.000 ευρώ, καθώς επρόκειτο για υπερπολυτελή κότερα. Ακόμα κι εκείνοι που πλήρωσαν, όμως, παραμένουν «όμηροι» του προωθούμενου νομοσχεδίου, αφού από τα σκάφη που είχαν δηλωθεί ως επαγγελματικά κανένα δεν έχει αποδεσμευτεί έως τώρα, είτε καταβλήθηκαν οι αναλογούντες φόροι είτε όχι, και μόνο όταν το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί θα ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο.

«Αγνοείται» το νομοσχέδιο

Η δημόσια διαβούλευση επί του νομοσχεδίου που προβλέπει τη διαδικασία περαίωσης και στα σκάφη ολοκληρώθηκε μετά από καθυστερήσεις πολλών μηνών στις 20 Μαΐου, ωστόσο ακόμα δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή, μολονότι η είσπραξη των εσόδων από τα σκάφη αναψυχής προϋπολογίζεται και στο πρόγραμμα μέχρι το 2015. Οσοι ιδιοκτήτες υπαχθούν στη ρύθμιση, θα απαλλαγούν από τα τέλη εκπρόθεσμης καταβολής, τα πρόστιμα, τις προσαυξήσεις, καθώς και τις κυρώσεις της τελωνειακής νομοθεσίας. Ωστόσο, θα πρέπει σε διάστημα δύο μηνών από την υποβολή της αίτησης να καταβάλουν εφάπαξ τους φόρους για την αγορά του σκάφους, καθώς και εκείνους που δεν καταβάλλονταν έως τώρα για καύσιμα και λοιπά εφόδια. Στη συνέχεια, το σκάφος θα μπορεί να εντάσσεται σε εταιρεία ιδιωτικών πλοίων αναψυχής και να φέρει ελληνική σημαία ή σημαία άλλης χώρας-μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Η ασυνεννοησία δεν φέρνει χρήματα

Αν και η ΔΟΥ Πλοίων Πειραιά έχει καταφέρει να αυξήσει κατά πολύ τα έσοδά της σε σχέση με πέρυσι (+32% το πρώτο τετράμηνο του 2011), όσοι γνωρίζουν καλά ισχυρίζονται ότι με λίγη συνεννόηση και καλή θέληση από το υπουργείο Οικονομικών τα έσοδα της εφορίας θα είχαν εκτιναχθεί στο 200%! Αν είχε καταβληθεί η έκτακτη εισφορά, αν το ΣΔΟΕ αποδέσμευε τα σκάφη όταν πλήρωναν οι ιδιοκτήτες... Μεγάλη δυσκολία αντιμετωπίζουν, επίσης, και οι φορολογούμενοι που επιθυμούν να ενταχθούν στη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών, καθώς απαραίτητη προϋπόθεση είναι η καταβολή τουλάχιστον 8 δόσεων, κάτι που για τους περισσότερους είναι αδύνατο. Πολλοί οφειλέτες υψηλού κεφαλαίου ζητούν περισσότερες δόσεις (πάνω από 30). Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές στη ΔΟΥ Πλοίων Πειραιά στις 31/12/2010 ανέρχονταν σε 29.968.639 ευρώ, ενώ σε πολλές περιπτώσεις η διάρκειά τους είναι τριακονταετής! Οσο λοιπόν το κράτος επιμένει στις 8 δόσεις «μαζεμένες», ουσιαστικά δεν επιτρέπει στους ιδιοκτήτες να καταβάλουν ούτε ένα ευρώ. Προβληματισμός επικρατεί όμως και σχετικά με τη σκοπιμότητα της επιστροφής ΦΠΑ στις ναυτιλιακές εταιρείες του νόμου του ’89, οι αντιπρόσωποι των οποίων βρίσκονται στην Ελλάδα και πρακτορεύουν σκάφη. Λόγω της υπεραξίας στο εξωτερικό, οι εταιρείες αυτές δεν φορολογούνται στη χώρα μας. «Ουσιαστικά, τους επιστρέφουμε και χρήματα για τα τηλέφωνα που κάνουν», τονίζει ο Διονύσης Καψής, διευθυντής της ΔΟΥ Πλοίων Πειραιά, συμπληρώνοντας ότι «θα πρέπει να καταργηθεί η επιστροφή ΦΠΑ σε αυτές τις εταιρείες».

«Στέλνουμε συνεχώς προτάσεις στις υπηρεσίες του υπουργεί- ου Οικονομικών. Ζητάμε διευκρινίσεις για ζητήματα που μπορούν να φέρουν άμεσα έσοδα στα κρατικά ταμεία. Εχουμε βαρεθεί να θέλουμε να δουλέψουμε και να μη μας απαντάει κανείς. Το περίεργο είναι ότι ενώ υπάρχει θέληση από την πλευρά των φορολογουμένων, δεν υπάρχει θέληση όχι από την πολιτική ηγεσία, αλλά από τις υπηρεσίες του υπουργείου», υπογραμμίζουν στη ΔΟΥ Πλοίων Πειραιά. Και να φανταστεί κανείς ότι η συγκεκριμένη ΔΟΥ είναι από εκείνες που όχι μόνο δεν θα καταργηθούν ή θα συγχωνευτούν, αλλά θα αναβαθμιστούν, λόγω των εσόδων αλλά και των υψηλών κεφαλαίων που χειρίζονται.

Τι απαντά το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων

Την παρέμβαση του υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων προκάλεσε το δημοσίευμα της Realnews για τα 500 εκατ. ευρώ των ανείσπρακτων προστίμων από τους ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής.

Σύμφωνα με όσα είπε ο Γιάννης Διαμαντίδης στον Realfm 97,8 και τον Νίκο Χατζηνικολάου το νομοσχέδιο, στο οποίο υπάρχει και η τροπολογία για την είσπραξη των προστίμων στους «σκαφάτους», θα ψηφιστεί από τη Βουλή το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου.

«Κατά πάσα πιθανότητα το νομοσχέδιο για τον θαλάσσιο τουρισμό θα περάσει από δεύτερη ανάγνωση από το υπουργικό μέσα στην εβδομάδα. Μετά θα κατατεθεί στη Βουλή για ψήφιση» είπε ο υπουργός και παράλληλα επεσήμανε ότι δέχεται «ενοχλήσεις» από το υπουργείο οικονομικών το οποίο ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για το συγκεκριμένο θέμα.


Ακούστε τι είπε ο κ. Διαμαντίδης στον Realfm 97,8