Quantcast

Το Ηράκλειο «εξορίζει» τα Ι.Χ.

Δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας και ελεγχόμενης στάθμευσης αλλάζουν οριστικά την εικόνα της πόλης.
Σαρωτικές αλλαγές στο κυκλοφοριακό δίκτυο της πόλης τους θα βιώσουν οι κάτοικοι του Ηρακλείου, αρχής γενομένης από το προσεχές φθινόπωρο. Προσπαθώντας να βρει ένα αντίδοτο στο κυκλοφοριακό κομφούζιο που επικρατεί καθημερινά στο κέντρο της μεγαλύτερης πόλης της Κρήτης, ο δήμος Ηρακλείου ετοιμάζεται να θέσει σε εφαρμογή ένα ευρύ σχέδιο που θα εφαρμοστεί σε βάθος χρόνου και σε τρεις φάσεις.

Η αρχή αναμένεται να γίνει από τον επόμενο Οκτώβριο, με την αντιμετώπιση της παράνομης και ανεξέλεγκτης στάθμευσης, ενώ θα ακολουθήσουν η καθιέρωση δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, αλλά και οι αλλαγές στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης. Όταν το σχέδιο ολοκληρωθεί, οι αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα αυτοκίνητα στο σύνολο της πόλης του Ηρακλείου θα ισοδυναμούν με κυκλοφοριακή… κοσμογονία. Πέραν από την αποσυμφόρηση του κέντρου του Ηρακλείου, τα επιδιωκόμενα οφέλη για την πρωτεύουσα του τέταρτου μεγαλύτερου πληθυσμιακά νομού της Ελλάδας αφορούν κυρίως την ποιότητα ζωής των κατοίκων της. Τα μεγάλα μποτιλιαρίσματα που σημειώνονται κάθε μέρα, κυρίως στους στενούς δρόμους της παλαιάς πόλης, έχουν αποτέλεσμα το Ηράκλειο να περιλαμβάνεται πλέον στην πρώτη εικοσάδα των πόλεων με τη χειρότερα ρυπασμένη ατμόσφαιρα σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η πρώτη φάση του σχεδίου για την κυκλοφοριακή αναμόρφωση του Ηρακλείου αφορά την εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης στο κέντρο της πόλης. «Θα αφορά τη διαγράμμιση θέσεων στάθμευσης, οι οποίες υπολογίζονται ανάμεσα στις 2.500 και 3.000. Σε κάθε νοικοκυριό του κέντρου της πόλης θα δοθεί αυστηρά μία άδεια στάθμευσης, ενώ για τα υπόλοιπα αυτοκίνητα η στάθμευση θα επιτρέπεται έναντι μικρού αντιτίμου», δηλώνει ο αντιδήμαρχος Ηρακλείου, Μανόλης Βασιλάκης. Η δημοτική αρχή φιλοδοξεί να έχει ολοκληρώσει τη διαγράμμιση των θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης και την καταγραφή των νοικοκυριών που δικαιούνται άδειες μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου. Η μεγάλη αλλαγή, όμως, θα επιχειρηθεί με τη δεύτερη φάση του σχεδίου.

«Μόνο ταξί»

Βασιζόμενοι σε έρευνα επιστημόνων του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων που εκπονήθηκε στα τέλη του 2010, οι αρμόδιοι υπάλληλοι του δήμου επεξεργάζονται αυτή την περίοδο τις τελευταίες λεπτομέρειες μιας κυκλοφοριακής μεταρρύθμισης, η οποία, στην ουσία, θα απαγορεύσει τη διέλευση των οχημάτων από τη μία άκρη του κέντρου της πόλης στην άλλη. «Σκοπός μας είναι να τερματίσουμε την εγκάρσια διέλευση των οχημάτων από τα ανατολικά στα δυτικά της πόλης. Αυτό θα συμβεί με πολλές μονοδρομήσεις και τη μετατροπή οδών σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, όπου θα κυκλοφορούν μόνο ταξί και λεωφορεία», λέει ο Μανόλης Βασιλάκης.
 
Ο στόχος είναι να σταματήσουν τα αυτοκίνητα να διέρχονται από το κέντρο, με συνέπεια τη μείωση των καθημερινών διελεύσεων Ι.Χ. «Το κέντρο της παλαιάς πόλης θα εξακολουθήσει να είναι προσβάσιμο από τα αυτοκίνητα, κανείς όμως δεν θα μπορεί να χρησιμοποιεί κεντρικά σημεία, όπως η πλατεία Ελευθερίας, για να πηγαίνει από τη μία άκρη του Ηρακλείου στην άλλη», προσθέτει ο αντιδήμαρχος Ηρακλείου.

Το νέο σχέδιο βασίζεται στη δημιουργία δύο κυκλοφοριακών ενοτήτων στην πόλη. Οι δύο κυκλοφοριακοί πόλοι θα χωρίζονται από την οδό Ιδης, η οποία θα μετατραπεί σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του δήμου, μέχρι το τέλος της χρονιάς θα υπάρχει μια οριστική κατάληξη όσον αφορά τους δρόμους που θα μονοδρομηθούν και αυτούς όπου η κυκλοφορία θα επιτρέπεται μόνο σε λεωφορεία και ταξί. Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή στις αρχές του 2012.

Ο τρόπος πληρωμής

«Υπάρχουν ακόμα κάποια πράγματα που πρέπει να γίνουν, όπως π.χ. να καταλήξουμε με ποιον τρόπο θα γίνεται η πληρωμή για τις θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης, ηλεκτρονικά ή όχι. Βέβαια, μέχρι να φτάσουμε στην περαίωση όλου του προγράμματος, θα πρέπει να εργαστούμε σκληρά, ώστε να ενημερώσουμε τους ίδιους τους Ηρακλειώτες και τους κατοίκους του κέντρου. Η κίνηση έγινε αφόρητη στο κέντρο και έχει υποβαθμίσει ανυπολόγιστα τη ζωή των πολιτών», καταλήγει ο αντιδήμαρχος Ηρακλείου.

Στην απαραίτητη συμβολή των ίδιων των πολιτών για την επιτυχία του σχεδίου στέκεται και ο καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Παπαϊωάννου. «Το Ηράκλειο είναι ένα κλασικό παράδειγμα ελληνικής πόλης που σχεδιάστηκε για να αντέχει πολύ λιγότερα αυτοκίνητα απ’ ό,τι αντέχει σήμερα. Τα μέτρα που θα εφαρμοστούν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ο δήμος όμως θα πρέπει να συνεργαστεί με τους πολίτες, ώστε να μην υπάρξει η αίσθηση ότι η μετακίνησή τους στην πόλη ξαφνικά συναντά εμπόδια».

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΟΝΤΗ