Το τρενοποδήλατο «ζωντανεύει» τις ράγες

Σχέδιο αξιοποίησης του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ στην Πελοπόννησο, με στόχο την ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού

Της Φαίης Χρυσοχόου

Βόλτες με ποδήλατο στις γραμμές του τρένου θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν μικροί και μεγάλοι οι οποίοι επιθυμούν να συνδυάσουν την περιπέτεια με την εκδρομή και την περιήγηση σε φυσικές ομορφιές, από όπου μέχρι σήμερα περνούσε αποκλειστικά το σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ και η πρόσβαση με αυτοκίνητο ήταν αδύνατη.

Το τρενοποδήλατο σχεδιάζεται να εφαρμοστεί σε πρώτη φάση από τον ΟΣΕ, σε συνεργασία με την Περιφέρεια, στο δίκτυο Πελοποννήσου που σήμερα είναι υπό αναστολή. Αυτό σημαίνει ότι ναι μεν δεν κυκλοφορούν τρένα επειδή η γραμμή χαρακτηρίζεται ως ασύμφορη, δεν είναι όμως εγκαταλελειμμένη, καθώς συντηρείται στοιχειωδώς.

Η σκέψη -που, όπως όλα δείχνουν, μέχρι τις αρχές του επόμενου χρόνου θα έχει υλοποιηθεί- είναι στη μετρική αυτή γραμμή, η οποία έχει εύρος ένα μέτρο, να αναπτυχθεί ένα νέο σπορ, όπως είναι το mountain bike, που θα συνδυάζει την ποδηλασία με την εκδρομή, με στόχο να προσφέρει τις χαρές μιας διαδρομής τρένου. Ο τουρίστας θα χρησιμοποιεί ένα διαφορετικό ποδήλατο, το railbike (τρενοποδήλατο), του οποίου οι ρόδες θα εφάπτονται στις ράγες.

Ιταλοί εμπειρογνώμονες

Για τον σκοπό αυτό ο ΟΣΕ συνεργάζεται στενά με τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου Πέτρο Τατούλη, ο οποίος είχε αναδείξει την ιδιαιτερότητα του εγχειρήματος σε ειδική σύσκεψη που έγινε με Ιταλούς εμπειρογνώμονες, ειδικούς στην εφαρμογή του νέου σπορ, το οποίο πολλοί πλέον φιλοδοξούν ότι θα κερδίσει τις καρδιές ποδηλάτων αλλά και φίλων της εξερεύνησης.

Στα πλεονεκτήματα του τρενοποδήλατου είναι ότι οι διαδρομές του τρένου είναι μοναδικές, καθώς δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν με αυτοκίνητο. Η χάραξη του δικτύου είναι τέτοια που οι εικόνες που θα αντικρίσουν όσοι ταξιδέψουν στις ράγες με τα ειδικά ποδήλατα είναι μοναδικές, καθώς θα περνούν από λίθινα και σιδερένια γεφύρια, σήραγγες σκαμμένες με το χέρι και σημεία απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς στο τμήμα από τον Αχλαδόκαμπο μέχρι την Καλαμάτα.

Ακόμη, θα δουν από κοντά τα ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής κτίρια των σταθμών, τα οποία θα μετατραπούν σε σταθμούς ενοικίασης ποδηλάτων, καταλύματα για όσους θα ήθελαν να περάσουν μερικές ημέρες μακριά από τη βοή της πόλης, αλλά και σε χώρους εστίασης. Ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής, στο σχέδιο περιλαμβάνεται η ιδέα να συνδυάζεται το τρενοποδήλατο με πεζοπορία σε μονοπάτια ή ακόμη και επισκέψεις σε μοναστήρια, ώστε να αυξηθεί ο εναλλακτικός τουρισμός και να αναπτυχθούν περιοχές που σήμερα μαστίζονται από την οικονομική κρίση. Χαρακτηριστικές είναι οι διαδρομές σε Ελαιοχώρι και Παρθένι με τις μοναδικά εντυπωσιακές γέφυρες, καθώς και το τμήμα από Ασέα (μετά την Τρίπολη) μέχρι Καλαμάτα (Διαβολίτσι) όπου ο ποδηλάτης-ταξιδιώτης εξερευνά μέσω του δίκτυου του ΟΣΕ παλιές σήραγγες, γεφύρια και σημεία πεζοπορίας.

Οι σταθμοί των τρένων σχεδιάζεται να μετατραπούν σε οργανωμένες μονάδες, όπου οι ενδιαφερόμενοι θα αφήνουν στην άκρη το αμάξι και θα ενοικιάζουν με χαμηλό κόστος ποδήλατο της αρεσκείας τους, το οποίο θα εξυπηρετεί από δύο έως και περισσότερους επιβάτες για να αφεθούν στη μαγεία των χρωμάτων και των αρωμάτων που προσφέρει η διαδρομή του τρένου δίπλα στη φύση. Η μονή γραμμή, μήκους 200 χιλιομέτρων, διαθέτει 35 σταθμούς και θα γίνεται ανά διαστήματα διπλής κατεύθυνσης για όσους επιθυμούν να επιστρέψουν με τη συνοδεία ειδικών τεχνικών ή και ξεναγών.

Ιδιώτες επενδυτές

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας με τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου Π. Τατούλη, το οποίο αναβλήθηκε λόγω εκλογών, ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες χρηματοδότησης από το Περιφερειακό Πρόγραμμα, σχεδιασμού αλλά και αναζήτησης επενδυτών που θα φέρουν τα τρενοποδήλατα και θα μισθώνουν προς όφελος του ΟΣΕ γραμμή και σταθμούς.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το 2012 αναμένεται να ολοκληρωθεί η ανακαίνιση των υποδομών, ώστε το 2013 να δούμε τα πρώτα τρενοποδήλατα να κινούνται στο δίκτυο, δίνοντας «ανάσα» στις τοπικές κοινωνίες και την ευρύτερη περιοχή. Στα σχέδια του οργανισμού είναι το τρενοποδήλατο, που ήδη λειτουργεί σε σιδηροδρομικά δίκτυα άλλων ευρωπαϊκών χωρών όπως η Ιταλία, να επεκταθεί -τις ώρες που δεν εκτελούνται δρομολόγια- και σε άλλες ιδιαίτερου κάλλους διαδρομές, όπως είναι το πέρασμα του Νέστου και η Εδεσσα.