Η ντίβα επέστρεψε!

«ΤO ’ΞΕΡΑ µια μέρα πως θα ’ρθείς...»! Το παλιό τραγούδι του Τσιτσάνη στριφογυρίζει συνεχώς στο µυαλό µου από τότε που την είδα στο βίντεο. Η Κάλλας γύρισε! Η πιο σπουδαία λυρική τραγουδίστρια του 20ού αιώνα εμφανίστηκε πριν από λίγες ημέρες στο Παρίσι. Στην πόλη από όπου δραπέτευσε πριν από 41 χρόνια, βυθισμένη στην πιο μεγάλη θλίψη. Η ντίβα, µε εντυπωσιακή λευκή τουαλέτα και κατακόκκινη εσάρπα, μπήκε αγέρωχη στην αίθουσα «Pleyel» και ξεκίνησε να τραγουδά μπροστά στους άναυδους θεατές. «Ολοζώντανη», ερμήνευσε τις άριες που λατρέψαμε και που την έκαναν διάσημη σε όλο τον κόσμο. «La Habanera» του Μπιζέ και «Casta Diva» του Μπελίνι!

Απόλυτα συντονισμένη µε τη σπουδαία συμφωνική ορχήστρα. Ζηλεύω τόσο, που δεν ήµουν κάπου εκεί... Νιώθω τον Τσιτσάνη να κάνει χώρο στον Καβάφη, που της ψιθυρίζει:

«Επέστρεφε συχνά και παίρνε µε,

αγαπημένη αίσθησις, επέστρεφε και παίρνε µε...».

Βλέπω και ξαναβλέπω το βίντεο. Δεν χορταίνεται. Μοιάζει σίγουρη κι ευτυχισμένη, σε αυτό το τόσο στοιχειωμένο από πόνους και μοναξιά Παρίσι.

Ο Καβάφης συνεχίζει: «...Κι αισθάνονται τα χέρια σαν ν’ αγγίζουν πάλι». Η Ιρλανδή διευθύντρια ορχήστρας Ιµίαρ Νουν αποκάλυψε ότι παραλίγο να βάλει τα κλάματα βλέποντας για πρώτη φορά, σε απόσταση αναπνοής, το ολόγραμμα της μεγάλης ντίβας. Ναι, εντάξει, ήταν ολόγραμμα και αυτή η «επιστροφή» της ήταν σχεδιασμένη µε την τελευταία λέξη της τεχνολογίας από το αμερικανικό στούντιο Base Hologram. Ωστόσο, αυτό το μαγικό πλάσμα που επανεφηύρε την όπερα, καταγοήτευσε και πάλι το παρισινό κοινό. Να τος πάλι ο Τσιτσάνης: «Ηταν άδικος ο χωρισμός και ανυπολόγιστα σκληρός...». Ναι, έτσι ήταν.