Quantcast

Θεσμική ουδετερότητα από Κομισιόν και Eurogroup

Η Kομισιόν δεν επιθυμεί να παρέμβει στα εσωτερικά πολιτικά δρώμενα καθώς κάτι τέτοιο απαγορεύεται από την πολιτική εντολή που έχει βάση της Ευρωπαϊκής Συνθήκης.

Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου

Η Kομισιόν σχολιάζει θετικά την υποψηφιότητα Σ. Δήμα για την προεδρία της δημοκρατίας, όπως θεσμικά στήριξε την αντίστοιχη υποψηφιότητα της Λεττονής πρώην επιτρόπου Ντ. Γκρυμπαισκάιτε για την προεδρία της χώρας της.

Δεν επιθυμεί να παρέμβει στα εσωτερικά πολιτικά δρώμενα καθώς κάτι τέτοιο απαγορεύεται από την πολιτική εντολή που έχει βάση της Ευρωπαϊκής Συνθήκης.

Ως εκ τούτου μπορεί η διατύπωση του σχολίου που έκανε η νέα εκπρόσωπος επί των οικονομικών να φαντάζει ως ξεκάθαρη διατύπωση θέσης, όμως στην πράξη δεν είναι.

Η Κομισιόν θα δεχθεί το όποιο αποτέλεσμα των κοινοβουλευτικών διαδικασιών χωρίς να δυσανασχετήσει, ενώ εκ της πολιτικής της εντολής δεν δύναται να σχολιάσει το αν είναι θετικό ή όχι να προσφύγει η χώρα σε κάλπες αμέσως μετά από μια ατυχή τρίτη διαδικασία.

Συνεπώς πρέπει να αναμένουμε μια πλήρη και απόλυτη ουδετερότητα, ενώ όποιος και αν σχηματίσει κυβέρνηση την επομένη, θα έχει την απόλυτη συνεργασία των κοινοτικών υπηρεσιών και των επιτρόπων με την ίδια θετική διάθεση που η συνεργασία παρέχεται στην τρέχουσα κυβέρνηση.

Αυτά μεταφέρουν στο Real.gr κύκλοι της Κομισιόν που εξηγούν ότι υπάρχει κώδικας συμπεριφοράς (code of conduct) και η όποια ανησυχία για τις εξελίξεις θα κρατηθεί σε επίπεδο παρασκηνίου. Υπό αυτή την έννοια η χθεσινή τοποθέτηση της εκπροσώπου επί των οικονομικών είχε μια μάλλον ατυχή διατύπωση.

Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει ότι ως σοβαρός οργανισμός που οφείλει να είναι προετοιμασμένος διά παν ενδεχόμενο, η Κομισιόν δεν συντάσσει και δεν επεξεργάζεται στο παρασκήνιο τους κανόνες εμπλοκής σε περίπτωση που η όλη διαδικασία καταλήξει σε κυβερνητική αλλαγή.

Τότε η Κομισιόν θα θυμίσει ποιες είναι οι υποχρεώσεις του κράτους και ποιο το χρονοδιάγραμμα εκπλήρωσης από τον νέο συνομιλητή. Σε περίπτωση που ο νέος συνομιλητής θέλει να αλλάξει τη συνταγή για να φτάσει στο προσυμφωνημένο δημοσιονομικό και μεταρρυθμιστικό αποτέλεσμα μπορεί να το κάνει συνοδεία τεκμηρίωσης.

Αυτό που δεν μπορεί να γίνει είναι:

- να αλλάξουν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα
- να υπάρξει υπαναχώρηση σε περιορισμούς στο επιχειρηματικό περιβάλλον, την πρόσβαση σε επαγγέλματα, αγορές και υπηρεσίες,
- να αφήσει το ασφαλιστικό σε μη βιώσιμη κατάσταση
- να παραβιαστούν οι κανόνες του ανταγωνισμού για τις τράπεζες
- να κουρευτεί το χρέος προς τον επίσημο τομέα ή μονομερώς προς τον ιδιωτικό.

Η παραπάνω πεντάδα «είναι γραμμένη στην πέτρα».

Επιπλέον μια παρατεταμένη προεκλογική ή μετεκλογική περίοδο ως το σχηματισμό κυβέρνησης με αλλεπάλληλες κάλπες θα είχε καταστροφικές επιπτώσεις στα δημόσια οικονομικά και στο ύψος του ΑΕΠ.

Κατά πάσα πιθανότητα το 2015 θα παραμείνει υφεσιακό και θα χρειαστούν επιπλέον μέτρα για την κάλυψη του πρόσθετου δημοσιονομικού κενού που θα επιφέρει η ενδιάμεση κατάσταση (υπηρεσιακές κυβερνήσεις, κόστος εκλογικής διαδικασίας κτλ).

Προφανώς όμως, όλα αυτά, μαζί με τους φόβους των αγορών και των επενδυτών προς το άγνωστο θα τους είχε η χώρα ακόμα και σε μια κάλπη το καλοκαίρι του 2016.

Γι’ αυτό και δεν έχουν καμία αξία. Εκλογικοί κύκλοι θα υπάρχουν λέει η Κομισιόν και το Eurogroup και λαμβάνονται υπόψιν. Σημασία έχει η διάθεση για συνεννόηση μεταξύ των εταίρων της ίδιας ένωσης, που ακόμα και όταν δανείζουν ή δανείζονται ο ένας από τον άλλον «συναντώνται στο επίπεδο». Αυτό στην ΕΕ δεν έχει αλλάξει και δεν προβλέπεται να αλλάξει.