Quantcast

Γερμανικοί στίχοι για την Ειδομένη

Οι εικόνες από τον προσφυγικό καταυλισμό της Ειδομένης κατακλύζουν εδώ και εβδομάδες τις τηλεοπτικές οθόνες. Ποικίλες οι συναισθηματικές αντιδράσεις, ακόμα και η λογοτεχνία αρχίζει να αντιδρά.
Οι εικόνες από τον προσφυγικό καταυλισμό της Ειδομένης κατακλύζουν εδώ και εβδομάδες τις τηλεοπτικές οθόνες. Ποικίλες οι συναισθηματικές αντιδράσεις, ακόμα και η λογοτεχνία αρχίζει να αντιδρά.

Τα χιλιάδες μάτια της Ειδομένης, μάτια γεμάτα καταπονημένη ελπίδα για μια καλύτερη ζωή μέσα από το συρματόπλεγμα των κλειστών συνόρων, φθάνουν από τις τηλεοπτικές οθόνες σε ολόκληρο τον κόσμο. Και συγκινούν.

Προκαλούν, όμως και αμηχανία, γεννούν σκέψεις, παράγουν συναισθήματα, ακόμα και στίχους, εκκρίσεις ευαίσθητων ψυχών. Και στη Γερμανία, σημειώνει η Deutsche Welle.

Ένα παράδειγμα που αντλούμε από ένα ποιητικό ιστολόγιο ονόματι lyrifant. Η ανώνυμη μπλόγκερ δημοσίευσε πριν από λίγες μέρες ένα μικρό ποίημα με τον τίτλο «Ειδομένη»:

Ο φόβος ξεγεννά μέσα στα αίματα
τα σκατωμένα του παιδιά.
Κι η απελπισία τα παίρνει
στη μουσκεμένη φύλαξή της.
Το θάρρος έμεινε κολλημένο
στις θηλιές του συρματοπλέγματος,
νοτισμένες από δάκρυ πικρό.
Μέσα στη βρωμερή λάσπη
χάνεται το φτενό χνάρι
της ελπίδας.

Το ζήτημα, στην περίπτωση αυτ,ή δεν είναι τόσο εάν η μοίρα των νέων προσφύγων, οι οποίοι και κατακλύζουν την Ευρώπη γεννά σημαντική ή ασήμαντη ποίηση.

Το ερώτημα είναι ποιες ψυχολογικές διεργασίες προκαλεί αυτή η μοίρα στον παρατηρητή, τον θεατή, αφού φυσικά οι ποιητές μας δεν είναι μέλη μη κυβερνητικών οργανώσεων ούτε πολίτες που βοηθούν αυθόρμητα επί τόπου.

Η μπλόγκερ του lyrifant ταυτίζει τον τερματισμό της πορείας των προσφύγων στην Ειδομένη με το τέλος της ανθρώπινης ελπίδας. Και λυπάται. Σαν να εκπληρώνει έτσι ένα ηθικό χρέος και τελειώνει.

Κοπετοί και περισυλλογή

Κάποιοι προχωρούν περισσότερο. Ο ποιητής και δημοσιογράφος Thomas Gsella δημοσίευσε πριν από λίγες μέρες στο πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Frankfurter Allgemeine Zeitung ένα ολιγόστιχο ποίημα με τίτλο επίσης «Ειδομένη»:

Κυρίως να δώσει κανείς μερικά ευρώ?
Κι όποιος μπορεί το κάτι παραπάνω.
Όποτε σβήνει εκεί μια ανθρώπινη ζωή,
Αντιτάσσομαι με τον δικό μου τρόπο
Και γράφω στεντόρεια: Αυτό είναι αδιανόητο!
Και γράφω στεντόρεια: Αυτό που γίνεται εκεί είναι φόνος!
Και γράφω στεντόρεια: φόνος να αφήνεις κάποιον να πεθάνει!
Κι έτσι τους αφήνω να πεθάνουν, λέξη προς λέξη.

Στο όριο έκρηξης οι καταυλισμοί