Συγκεκριμένα ο Κλάους Ρέγκλινγκ σε ό,τι αφορά τις αντιδράσεις των δανειστών, μετά από τις εξαγγελίες Τσίπρα, ο Κλάους Ρέγκλινγκ υπογράμμισε τη δέσμευση της Ελλάδας να ενημερώνει προκαταβολικά τους Θεσμούς, όπως και ό,τι αυτό δεν έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση.
«Υπό το πρόγραμμα του ESM, η Ελλάδα δεσμεύεται να συζητά προκαταβολικά με τους θεσμούς όλα τα μέτρα που πιθανόν θα επηρεάσουν τους στόχους του προγράμματος. Επίσης, το τι θα γίνει με το πρωτογενές πλεόνασμα, που είναι το συγκεκριμένο θέμα, πρέπει να συζητηθεί προκαταβολικά με τους θεσμούς», τόνισε ο κ. Ρέγκλινγκ.
«Δεν γνωρίζαμε αυτές τις προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης πριν ανακοινωθούν. Ελπίζω σύντομα να μπορέσουμε να επιστρέψουμε σε πρακτικές δημιουργίας οικοδόμησης εμπιστοσύνης συνεργασίας», συμπλήρωσε.
«Οι θεσμοί έχουν καταλήξει ότι τα ανακοινωμένα μέτρα εγείρουν σημαντικές ανησυχίες, αλλά δεν αναμένεται να αλλάξουν σημαντικά τον δημοσιονομικό στόχο του 2017 και 2018. Οι χώρες μέλη του ESM θα αποφασίσουν τι θα κάνουν», πρόσθεσε.
Παράλληλα κάνει αναφορά στο παρελθόν λέγοντας ότι «τα προγράμματα διάσωσης έφεραν αποτέλεσμα στην Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ιρλανδία, αλλά όχι την Ελλάδα. Σύμφωνα με τον Κλάους Ρέγκλινγκ, υπάρχουν τρεις λόγοι για αυτό.
Η Ελλάδα είναι διαφορετική περίπτωση, σύμφωνα με τον επικεφαλής του ESM, ο οποίος σε συνέντευξη στην El Mundo επικαλέστηκε τρεις λόγους που το εξηγούν αυτό: τα μεγαλύτερα προβλήματα της χώρας μας- σε σχέση με άλλες- η αδυναμία της διοίκησης και η αναστάτωση που προκάλεσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το πρώτο εξάμηνο του 2015.»
Αναλύοντας τους τρεις λόγους, ο Κλάους Ρέγκλινγκ ανέφερε:
«Πρώτον, όταν ξέσπασε η κρίση, τα προβλήματα στην Ελλάδα ήταν πολύ μεγαλύτερα από ότι σε κάθε άλλη χώρα, σε ό,τι αφορά το δημοσιονομικό και εμπορικό έλλειμμα και την απώλεια ανταγωνιστικότητας. Δεύτερον, η ελληνική διοίκηση είναι εξαιρετικά αδύναμη. Αυτός είναι ο λόγος που η Ελλάδα έλαβε μεγάλη τεχνική βοήθεια από το ΔΝΤ και την Κομισιόν, αλλά το ενδυναμωθεί η διοίκηση είναι αποστολή μίας γενιάς. Τρίτον, το πρώτο μισό του 2015 υπήρξε αυτή η μεγάλη αναστάτωση με τη νέα κυβέρνηση».
Σε άλλο σημείο της συνέντευξης, όταν ρωτήθηκε για την πορεία του ελληνικού προγράμματος, ο επικεφαλής του ESM ανέφερε ότι το 2014 υπήρχαν τα πρώτα θετικά σημάδια, αλλά μετά υπήρξε η εκλογή του Αλέξη Τσίπρα, με εντολή να ανατρέψει κάποιες μεταρρυθμίσεις και συνέπεια να επιστρέψει στην ύφεση η οικονομία.
«Το 2014 είχαμε τα πρώτα θετικά σημάδια, η πρώτη χρονιά θετικής ανάπτυξης μετά από 5 χρόνια», ανέφερε ο κ. Ρέγκλινγκ. «Μετά εξελέγη ο Τσίπρας με εντολή να δοκιμάσει διαφορετική διαδρομή. Να ανατρέψει κάποιες μεταρρυθμίσεις, να σταματήσει το συμφωνημένο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων. Είδαμε τα αποτελέσματα: η ελληνική οικονομία επέστρεψε στην ύφεση, αθέτησε κάποιες εξωτερικές πληρωμές και έφτασε πολύ κοντά στο Grexit. Ηταν ένα δραματικό πρώτο εξάμηνο, πολύ ακριβό για την οικονομία και τον πληθυσμό», πρόσθεσε.
Στη συνέχεια, ο επικεφαλής του ESM ανέφερε ότι από τον Αύγουστο του 2015, το τρίτο πρόγραμμα εφαρμόζεται αρκετά καλά. «Υπάρχουν προβλήματα, καθυστερήσεις, αλλά κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση. Αυτή τη στιγμή έχουμε κολλήσει λίγο στη δεύτερη αξιολόγηση, αλλά ελπίζω ότι θα κάνουμε πρόοδο στο μέλλον», πρόσθεσε.
Να σημειωθεί ότι ο κ. Ρέγκλινγκ ρωτήθηκε και για την περίοδο που οι Ευρωπαίοι έχασαν την ψυχραιμία τους το 2015, στη διαπραγμάτευση με την Ελλάδα. «Νομίζω ότι ήταν οι προσωπικότητες. Η συμπεριφορά του Γιάνη Βαρουφάκη ήταν απλά μη αποδεκτή και το Eurogroup ήταν ξεκάθαρα ενωμένο. 18 υπουργοί είχαν μία πολύ διαφορετική άποψη», σχολίασε.
Ακόμη, ο επικεφαλής του ESM απέρριψε τους ισχυρισμούς των προηγούμενων ελληνικών κυβερνήσεων ότι υπήρξε μεγάλη πίεση από τους δανειστές στα τέλη του 2014 και ότι ήταν απευθείας συνέπεια αυτού όσα συνέβησαν το 2015.
Δείτε τι αναφέρεται στο λογαριασμό του ESM στο twitter:
#ESM Managing Director Klaus #Regling in interview with @elmundoes @Suanzes https://t.co/Mt3XKdspt6 https://t.co/WYlJTQuytw pic.twitter.com/rI8qKNaiOH
— ESM (@ESM_Press) December 17, 2016
#Regling: #Greek fiscal policy measures not expected to change projected outcomes in 2017/18. #ESM Member States will now decide what to do
— ESM (@ESM_Press) December 17, 2016
#Regling:If implementation of #Greek conditionality was slower,more € would have been needed. #ESM alone has lent €174bn in favourable loans
— ESM (@ESM_Press) December 17, 2016
#Regling: The #Greek debt ratio has changed because the GDP collapsed, but overall amount has not changed much in past 5-6 years @elmundoes
— ESM (@ESM_Press) December 17, 2016
#Regling: Improvement in the terms of lending saves #Greece ariound €8bn or around 4.5% of GDP per year. That's real solidarity. @elmundoes
— ESM (@ESM_Press) December 17, 2016
#Regling:#ESM has supported 5 countries:4 are success cases, each exiting after 1 programme 3 years or less & self-financing in the markets
— ESM (@ESM_Press) December 17, 2016
#Regling: There are 3 reasons why #Greece is a special case @elmundoes
— ESM (@ESM_Press) December 17, 2016
#Regling: 1 of 3st, #Greece is a special case because at time of crisis, problems were much bigger there than in any countries @elmundoes
— ESM (@ESM_Press) December 17, 2016
#Regling: 2 of 3, #Greece is a special case because the administration is weak, requiring technical assistance to strengthen it @elmundoes
— ESM (@ESM_Press) December 17, 2016
#Regling: 3 of 3, #Greece is a special case because in the first half of 2015 there was a big disruption with the new government @elmundoes
— ESM (@ESM_Press) December 17, 2016
#Regling: ES programme was a success: only €41.3bn of committed €100bn were needed; Spain has voluntarily repaid €7bn in advance @elmundoes
— ESM (@ESM_Press) December 17, 2016
#Regling: The new framework makes us better prepared for the next crisis. Europe is doing much better than what is perceived by the public
— ESM (@ESM_Press) December 17, 2016
- Μέρκελ – Τσίπρας: Το μεγάλο «αγκάθι» του ΔΝΤ, ο Σόιμπλε και το παρασκήνιο