Quantcast

Μονογραφία για την «τέχνη του δρόμου» στο Ζάγκρεμπ

Η «τέχνη του δρόμου» είναι μέρος της ταυτότητας της πόλης του Ζάγκρεμπ. Οι δρόμοι της πόλης είναι ανοιχτοί για έργα πολυάριθμων επιφανών καλλιτεχνών γκράφιτι απ' όλο τον κόσμο.
Η «τέχνη του δρόμου» είναι μέρος της ταυτότητας της πόλης του Ζάγκρεμπ. Οι δρόμοι της πόλης είναι ανοιχτοί για έργα πολυάριθμων επιφανών καλλιτεχνών γκράφιτι απ' όλο τον κόσμο.

Η καλλιτέχνης Άνια Πλάνιντσιτς αποφάσισε να τα συγκεντρώσει τα έργα στο βιβλίο «Street/Art/Zagreb», μονογραφία με φωτογραφίες για τους τείχους της πρωτεύουσας της Κροατίας.

Το βιβλίο εκδόθηκε από το KNAP- Κέντρο Πολιτισμού της Πεστσένιτσα (διαμερίσματος του Ζάγκρεμπ), το οποίο εδώ και χρόνια παρακολουθεί την τέχνη του δρόμου.

Σύμφωνα με τη διευθύντριά του, ακαδημαϊκό, γλύπτρια και συγγραφέα της μονογραφίας, Άνια Πλάνιντσιτς,το βιβλίο ήταν λογική συνέχεια της μακρόχρονης συμμετοχής του κέντρου στην αστική κουλτούρα του Ζάγκρεμπ.

«Η τέχνη του δρόμου σκιαγραφεί το αστικό του πρόσωπο, το πρόσωπο της σύγχρονης ευρωπαϊκής μητρόπολης.

Στους δρόμους του Ζάγκρεμπ, κάτω από τις γέφυρες, στις υπόγειες διαβάσεις και σε πολλά, λιγότερο ορατά μέρη, βρίσκονται έργα που αξίζουν προσοχής και πολλές φορές είναι κρυμμένα, δεν είναι γνωστά στο ευρύ κοινό» εξήγησε.

Στους δρόμους της πρωτεύουσας της Κροατίας βρίσκονται έργα Κροατών καλλιτεχνών και καλλιτεχνών απ' όλο τον κόσμο, όπως οι The Art of Chase, Ισαάκ Κόρνταλ, Άζραμ κ.ά.

Στην πρώτη μονογραφία για τα γκράφιτι στους τείχους του Ζάγκρεμπ, σε 280 σελίδες παρουσιάζονται 200 έργα 95 καλλιτεχνών που άφησαν τα ίχνη τους στους δρόμους της πόλης τα τελευταία 15 χρόνια, σύμφωνα με το Κροατικό Πρακτορείο Ειδήσεων (HINA).

Στη μονογραφία υπάρχουν τα ονόματα όλων των καλλιτεχνών, έργα των οποίων φιλοξενούνται στις σελίδες του βιβλίου και επίσης υπάρχουν πληροφορίες για την περιοχή στην οποία βρίσκεται το κάθε γκράφιτι.

Το βιβλίο δεν ασχολείται με τα στυλ και τα ρεύματα της σκηνής, αλλά δείχνει τους τείχους, οι οποίοι με την αισθητική τους πρέπει να σωθούν από τη λήθη.

Η μορφή τέχνης, κανόνας της οποίας είναι ότι δεν υπάρχουν κανόνες, ήταν κάποτε περιθωριοποιημένη, αλλά τώρα διεισδύει ολοένα και περισσότερα στα ΜΜΕ και σε μουσειακά ιδρύματα.

Έχει γίνει σαφές ότι πρόκειται για κοινωνικό φαινόμενο, όχι μόνο τάση, αλλά και πολιτιστικό κίνημα, τονίζει η Πατρίτσια Κις, η οποία υπογράφει τον πρόλογο του βιβλίου.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ