Quantcast

Να μπει και ο τομέας της εκπαίδευσης στις μακροοικονομικές ανισορροπίες προτείνει η Κομισιόν

Παρότι η ΕΕ αναγνωρίζει πως το ζήτημα είναι προς το παρόν εθνική αρμοδιότητα, θα εκδίδει κατά περίπτωση συστάσεις, ενώ στη συνέχεια, τα κράτη - μέλη εθελοντικά θα μπορούν να ζητούν τεχνική βοήθεια για την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων.

Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου

Η Κομισιόν προτείνει να ενταχθούν στις λεγόμενες "συστάσεις επί μακροοικονομικών ανισορροπιών" - CSRs και οι συστάσεις για την ποιότητα και την λειτουργία των εκπαιδευτικών συστημάτων.

Παρά το γεγονός ότι αναγνωρίζει πως το συγκεκριμένο ζήτημα είναι προς το παρόν εθνική αρμοδιότητα, η Κομισιόν θα εκδίδει κατά περίπτωση συστάσεις, όπως συμβαίνει, για παράδειγμα, για το σύστημα συνταξιοδότησης, ενώ στη συνέχεια, τα κράτη - μέλη εθελοντικά θα μπορούν να ζητούν τεχνική βοήθεια για την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων.

Η πρόταση ενεκρίθη μαζί με μια σειρά από νέες πρωτοβουλίες για το σχολείο και την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τις μεταπτυχιακές σπουδές με στόχο να βοηθήσουν τα κράτη μέλη να παρέχουν υψηλής ποιότητας και χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευση αλλά και την προώθηση της καινοτομίας.

Ο Αντιπρόεδρος της Κομισιόν Γιέρκι Κατάινεν, που ενημέρωσε σχετικά το Real.gr και τον Φιλανδικό Τύπο, είπε πως "η Κομισιόν θα είναι έτοιμη να παράσχει την τεχνική αυτή υποστήριξη των μεταρρυθμίσεων των εκπαιδευτικών συστημάτων, από κοινού με τον ΟΟΣΑ, μόλις υπάρξει ενδιαφέρον από τα κράτη μέλη".

Οι σχολικές μεταρρυθμίσεις ή οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις πρέπει να θεωρηθούν ως ανάλογες δομικές αλλαγές όπως οι μεταρρυθμίσεις των συντάξεων ή άλλες σημαντικές κοινωνικές μεταρρυθμίσεις όσον αφορά τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.

Η Εσθονία και η Πορτογαλία είναι παραδείγματα χωρών που έχουν μεταρρυθμίσει τα συστήματά τους και όπου τα συστήματα λειτουργούν πολύ καλύτερα, είπε.

Ο Αντιπρόεδρος εξήγησε ότι γνωρίζει πως η εκπαίδευση είναι εθνική αρμοδιότητα, αλλά όπως κανείς δεν αμφισβητεί τις συστάσεις της Κομισιόν σε σχέση με τα ασφαλιστικά συστήματα (που είναι επίσης εθνική αρμοδιότητα), έτσι η Κομισιόν θα παρέχει συστάσεις και επί των εκπαιδευτικών συστημάτων:

"Η Κομισιόν δεν έχει εξουσία ή αρμοδιότητα όσον αφορά την εκπαίδευση. Η Κομισιόν δεν έχει αρμοδιότητα ούτε για τις πολιτικές συνταξιοδότησης ούτε για τις πολιτικές καθορισμού των μισθών, αλλά κανείς δεν αμφισβήτησε κατά πόσον η Κομισιόν αναφέρθηκε στις μεταρρυθμίσεις στον τομέα των συντάξεων ή ότι ο καθορισμός των μισθών πρέπει να αλλάξει σε ορισμένες χώρες κατά τις ειδικές ανά χώρα συστάσεις. Πρόκειται για διαρθρωτικά ζητήματα για τα οποία η Κομισιόν δεν έχει αρμοδιότητα, αλλά είναι ζωτικής σημασίας για τις χώρες. Ομοίως, θα πρέπει να θεωρηθεί ότι οι μεταρρυθμίσεις στον τομέα της εκπαίδευσης έχουν σημασία για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των κρατών μελών. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να μιλήσουμε για την εκπαίδευση".

Κατά την ίδια ενημέρωση, ο Αντιπρόεδρος Κατάινεν ορίζοντας το πλαίσιο της συζήτησης αναφέρθηκε στο έγγραφο προβληματισμού της Κομισιόν σχετικά με την αξιοποίηση της παγκοσμιοποίησης. Είπε μάλιστα ότι "η ψηφιοποίηση και η εισαγωγή της ρομποτικής στην παραγωγή θα έχουν επιπτώσεις στις κοινωνίες μας".

"Απαιτούνται διαρθρωτικές προσπάθειες και μεταρρυθμίσεις προκειμένου να αξιοποιηθεί η παγκοσμιοποίηση, να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα, να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα και οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης. Πρέπει να προετοιμαστούν οι ευρωπαϊκές χώρες και κοινωνίες", εξήγησε ο Γ.Κατάινεν.

Στην πράξη, η Κομισιόν και ο ΟΟΣΑ θα συγκροτήσουν μια ομάδα υποστήριξης μεταρρυθμίσεων, σύμφωνα με τις ανάγκες των κρατών μελών. Τα κράτη μέλη μπορούν να μάθουν από τα όσα έχουν κάνει οι άλλες χώρες και να αναλύσουν τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες και πώς να βελτιώσουν την ποιότητα της εκπαίδευσης. Για παράδειγμα, τα συστήματα κατάρτισης των εκπαιδευτικών ποικίλλουν πολύ μεταξύ των κρατών μελών και υπάρχει πάντα μια συσχέτιση με τη σταδιοδρομία των εκπαιδευτικών. Ο Αντιπρόεδρος εκτιμά ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό να δίνεται συστηματικά η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να αποκτήσουν εμπειρία σε άλλες χώρες στο πλαίσιο του Erasmus +.

Σε μια δεύτερη φάση η Κομισιόν προτείνει συνέργειες με τον ιδιωτικό τομέα ώστε οι σπουδαστές να μπορούν να πραγματοποιούν ένα κομμάτι της πρακτικής τους άσκησης, ή της απόκτηση εργασιακής εμπειρίας και πάλι σε εταιρίες του εξωτερικού.

Μια άλλη πρόταση με στο ίδιο πνεύμα είναι ότι η Κομισιόν και ο ΟΟΣΑ μαζί θα μπορούσαν να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα των δαπανών των εκπαιδευτικών συστημάτων. "Βλέπουμε από τον ΟΟΣΑ ότι το ποσό των χρημάτων που δαπανώνται για το εκπαιδευτικό σύστημα δεν αποδίδει πάντα ανάλογα στην ποιότητα της εκπαίδευσης. Η Φινλανδία ξοδεύει λιγότερο από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ και είχε καλά αποτελέσματα"

Όπως είπε "οι πρωτοβουλίες για την εκπαίδευση περιγράφουν συγκεκριμένα παραδείγματα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η Κομισιόν μπορεί να βοηθήσει τα κράτη μέλη. Η εκπαίδευση είναι μια επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο. Βοηθά στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας των ατόμων και με αυτόν τον τρόπο ενισχύει την ανθεκτικότητα των κοινωνιών", αναφέρει.

Επιπλέον Κομισιόν προτείνει και ένα σύστημα για την παρακολούθηση των μεταπτυχιακών σπουδών, το οποίο θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς φορείς να παρακολουθήσουν τους φοιτητές που έχουν αποφοιτήσει.

"Ορισμένες χώρες δεν γνωρίζουν τι κάνουν οι άνθρωποι όταν ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους. Αυτή η γνώση βοηθά στην εστίαση στην ποιότητα της εκπαίδευσης. Όσο περισσότερο γνωρίζουμε για το τι κάνουν οι άνθρωποι μετά την αποφοίτησή τους, τόσο περισσότεροι πάροχοι υπηρεσιών μπορούν να συντονίσουν την ίδια την εκπαίδευση", εξηγεί ο Γ.Κατάινεν.

Τέλος το πακέτο για την εκπαίδευση ολοκληρώνεται με δύο προτάσεις σχετικά με τον τρόπο βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και στα σχολεία (ανάπτυξη του σχολείου και άριστη διδασκαλία).

 
Μοσκοβισί σε Παπαδημούλη: Ελπίζω σε συμφωνία για την Ελλάδα στις 15 Ιουνίου