Quantcast

Γ.Γ. Μεταφορών: Το τρένο «μπαίνει μπροστά» για να βάλει τη χώρα στις σωστές «αναπτυξιακές ράγες»

Ο Θάνος Βούρδας υποστήριξε πως μετά από πολλά χρόνια ο σιδηρόδρομος βγαίνει από μία ιδιότυπη απομόνωση και απαξίωση και περνά στην πρώτη γραμμή «οδηγώντας» το βαγόνι της ανάπτυξης.
Στην ταχεία ενίσχυση και ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρόμου ως βασική προϋπόθεση για καθαρές και φτηνές μεταφορές, διεθνείς επενδύσεις, σημαντικό όγκο μεταφοράς εμπορευμάτων και μετατροπή της χώρας σε διεθνή διαμετακομιστικό κόμβο και κέντρο Logistics, αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Θάνος Βούρδας, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο φόρουμ «Επενδύοντας στις σιδηροδρομικές μεταφορές».

Ο κ. Βούρδας υποστήριξε πως μετά από πολλά χρόνια ο σιδηρόδρομος βγαίνει από μία ιδιότυπη απομόνωση και απαξίωση και περνά στην πρώτη γραμμή «οδηγώντας» το βαγόνι της ανάπτυξης και πρόσθεσε ότι τα τελευταία δύο χρόνια έχουν γίνει μεγάλες προσπάθειες ολοκλήρωσης των έργων, που επί χρόνια βάλτωναν λόγω άστοχων ενεργειών και ελλιπούς χρηματοδότησης.

«Πλέον, ακολουθώντας το trend που υπάρχει σε όλη την Ευρώπη, το τρένο "μπαίνει μπροστά" για να βάλει τη χώρα στις σωστές "αναπτυξιακές ράγες"», σημείωσε, τονίζοντας πως ο σιδηρόδρομος είναι το μέλλον των μεταφορών και της αναπτυξιακής προοπτικής της χώρας.

Επίσης, αναφέρθηκε στην πρόσφατη απόφαση της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις στον σιδηρόδρομο, απόφαση που δικαιώνει, όπως είπε, τις ελληνικές θέσεις, απαλλάσσοντας τη χώρα μας από την απειλή προστίμων και χρεών άνω των 16 δισ. ευρώ. Μίλησε για την αξιοποίηση της γεωστρατηγικής θέσης της χώρας μας, δεδομένου ότι βρισκόμαστε στο σταυροδρόμι τριών Ηπείρων.

Η διαμεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ των λιμένων της Μεσογείου, έχοντας τον Πειραιά ως κέντρο, και η ενδοχώρια χερσαία μεταφορά με τρένο προς τα Βαλκάνια, μπορούν να καταστήσουν τη χώρα μας ένα διεθνές Logistics Hub συνδυασμένων μεταφορών για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

Όπως υποστήριξε, βασικός στόχος της αναπτυξιακής στρατηγικής για την εφοδιαστική αλυσίδα είναι η αύξηση της ανταγωνιστικότητας της χώρας στον κλάδο σε διεθνές επίπεδο.

Σε αυτήν την κατεύθυνση, επιμέρους στόχοι όπως η προώθηση της πολυτροπικής μεταφοράς, η σύσταση και λειτουργία κατάλληλα χωροθετημένων εμπορευματικών κέντρων, η έμφαση στην ανάπτυξη υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας σε επίπεδο διαχείρισης της αλυσίδας και της κατάρτισης σε αυτές, αναμένεται να συμβάλουν στην ανάπτυξη των υπολοίπων τομέων της εθνικής οικονομίας (βιομηχανία, εξαγωγές, εμπόριο, τουρισμός, αγροτική παραγωγή) και στη μείωση της ανεργίας.

Ακόμη, ο κ. Βούρδας μίλησε για τη νέα διπλή γραμμή Αθήνας-Θεσσαλονίκης-Ειδομένης, η οποία θα δώσει σημαντική ώθηση στον σιδηρόδρομο, ενώ παράλληλα επισήμανε ότι τα λιμάνια της χώρας μπορούν, μέσω τη σύνδεσής τους με το σιδηροδρομικό δίκτυο, να προσελκύσουν μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων.

Τέλος, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επανέλαβε πως για να επιτευχθεί ο στρατηγικός στόχος της εξέλιξης της χώρας σε διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, απαιτούνται ορισμένες προϋποθέσεις, στις οποίες αντιστοιχούν οι εξής δράσεις που προωθούνται από την κυβέρνηση:

Ολοκληρωμένος στρατηγικός σχεδιασμός, αναβάθμιση και βελτίωση των υποδομών, εκσυγχρονισμός και ανάπτυξη λιμανιών, ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων και εφαρμογή καινοτόμων χρηματοδοτικών εργαλείων και μηχανισμών.

Στην ανάπτυξη των υποδομών επικεντρώθηκαν οι ομιλητές στο συνέδριο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο

Οι κοσμογονικές εξελίξεις στους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους και η άμεση ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρόμου τέθηκαν στο τραπέζι των συζητήσεων κατά τη διάρκεια των εργασιών του φόρουμ που διεξάγεται σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας με τίτλο «Επενδύοντας στις σιδηροδρομικές μεταφορές».

Κατά την ομιλία του, ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων - ΕΣΠΑ, Παναγιώτης Κορκολής τόνισε πως ο τομέας των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι στρατηγικής σημασίας για την κυβέρνηση, επισημαίνοντας πως από τον τομέα των μεταφορών, οι σιδηροδρομικές υποδομές είναι αυτές που έχουν προτεραιότητα. Παράλληλα, είπε ότι υπάρχουν 3 δισ. ευρώ εξασφαλισμένα για έργα σιδηρόδρομου, ενώ τόνισε ότι 800 εκατ. από αυτά προέρχονται από τον ταμείο «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility – CEF).

Από την πλευρά του, ο Γεώργιος Τζιάλλας, γενικός γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, υποστήριξε ότι η ανάπτυξη των σιδηροδρόμων συνδέεται άμεσα με τον τουρισμό.

Ενώ η υπεύθυνη επικοινωνίας της Αντιπροσωπείας της ΕΕ στην Ελλάδα, Άννα Δάντη τόνισε την υποστήριξη που παρέχει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου και επισήμανε πως η Ελλάδα πρέπει να αναπτύξει το δικό της δίκτυο, καθώς πρόκειται για το πιο διαδεδομένο μέσο μαζικής μεταφοράς στην Ε.Ε. Σ' αυτό, όπως είπε, θα συμβάλει η οικονομική ενίσχυση από το «πακέτο Γιούνκερ», αφού μεγάλο ποσοστό απ' αυτές τις επενδύσεις θα πάει στις μεταφορές.

Από την άλλη μεριά, η πρόεδρος των ΕΛΤΑ, Φρόσω Σταυράκη, σε χαιρετισμό της, είπε ότι δεν μπορεί να γίνεται λόγος για συνδυασμένες μεταφορές χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο πολίτης.

Επιπλέον, ανακοίνωσε ότι το επόμενο διάστημα τα ΕΛΤΑ θα συμβάλουν έτσι ώστε να συνδεθούν οι μεταφορές με την κοινωνία.
Ο πρόεδρος του ΔΣ Ελληνικής Εταιρείας Logistics -EEL, Νικόλαος Ροδόπουλος, αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistics, αφού αποτελούν το 11% του ΑΕΠ, και είναι ο δεύτερος τομέας μετά τον τουρισμό.

Τόνισε ότι η ισχυροποίηση του λιμανιού του Πειραιά αποτελεί μοχλό ανάπτυξης, αλλά υπό προϋποθέσεις, κι αυτό γιατί ο Πειραιάς είναι από τα βαθύτερα λιμάνια της Μεσογείου, ενώ βρίσκεται κοντά στο κανάλι του Σουέζ. Κατόπιν υποστήριξε ότι «είναι ανάγκη να γίνουμε κεντρική και όχι περιφερειακή πύλη της Ευρώπης, αφού πλέον η παραγωγή γίνεται σε Κίνα και Ινδία».

Από τη μεριά του, ο γενικός διευθυντής δικτύου του ΟΣΕ, Γρηγόρης Σαμπατακάκης τόνισε ότι οι εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές υστερούν σε σχέση με τις επιβατικές, ενώ υποστήριξε ότι η «καρδιά» του σιδηροδρομικού συστήματος της χώρας είναι το ΣΚΑ (Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών).

Τις τρέχουσες εξελίξεις στη σύμβαση παραχώρησης για την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου, καθώς επίσης και τις άμεσες προοπτικές του Εμπορευματικού Κέντρου της Θεσσαλονίκης και άλλων εμπορευματικών κέντρων, όπως της Αλεξανδρούπολης και της Γυρτώνης, αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ Αθανάσιος Σχίζας.

Σε ό,τι αφορά τον εμπορευματικό σταθμό στο Θριάσιο είπε ότι η διαδικασία βρίσκεται στη φάση υπογραφής της σύμβασης και η σχετική σύμβαση αναμένεται να κατατεθεί για επικύρωση στη Βουλή μέσα στο επόμενο δίμηνο. Όπως τόνισε, για την κατασκευή του έργου θα χρειαστούν δέκα χρόνια, ενώ συνολικά η ΓΑΙΑΟΣΕ προωθεί τέσσερα εμπορευματικά κέντρα σε όλη τη χώρα (Θριάσιο-Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Λάρισα).

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΕ ΑΕ, Κώστας Πετράκης μίλησε για τη συμβολή του ενεργειακού παράγοντα στην ποιότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών, τη σημασία της ηλεκτροκίνησης και του ανταγωνιστικού κόστους ρεύματος για την κίνηση των σιδηροδρομικών συρμών, την προοπτική χρήσης εναλλακτικών καυσίμων για την κίνηση των συρμών στο μη ηλεκτροδοτούμενο δίκτυο, αλλά και την προοπτική ανάπτυξης αιολικών πάρκων κατά μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών στα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Αναφέρθηκε σε τρόπους με τους οποίους οι σιδηρόδρομοι μπορούν να εξοικονομήσουν ενέργεια και σ' αυτό το πλαίσιο έφερε το παράδειγμα της Ελβετίας, όπου με 5 υδροηλεκτρικά έργα καλύπτεται ενεργειακά όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Από τη μεριά του, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, Δημήτρης Μακρής είπε ότι η Θεσσαλονίκη είναι ένα από τα 5 λιμάνια του Κεντρικού Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, ενώ τόνισε ότι το κριτήριο για το αν οι πόλεις θα παραμείνουν στο δίκτυο είναι η σιδηροδρομική σύνδεση.

Ο ΟΛΘ δεν έχει χρέη, προσέθεσε, και έχει 75 εκατ. ευρώ ταμειακά διαθέσιμα την ώρα που η πώλησή του 67% σε τρεις ιδιωτικές εταιρείες επιβεβαιώθηκε και επίσημα.

Τέλος, χαιρετισμό μέσω skype απηύθυνε ο διευθύνων σύμβουλος της Shift2Rail, Κάρλο Μποργκίνι, επισημαίνοντας πως το σιδηροδρομικό σύστημα είναι το μόνο που μπορεί να δώσει προοπτική στους εν δυνάμει επενδυτές.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ