Quantcast

Διδασκαλία Θρησκευτικών μέσα από στίχους των Αλκίνοου Ιωαννίδη, Παντελή Θαλασσινού και Joan Osborne

Ποιες οδηγίες δίνει το υπουργείο Παιδείας στην ενότητα αξιολο?γησης των μαθητω?ν στο Λυ?κειο, σχετικά με την κριτικη? στα?ση σε θε?ματα θρησκευτικη?ς αναζη?τησης και πι?στης.
Με «Αντιγνωμι?ες», Αλκίνοο Ιωαννίδη, Παντελή Θαλασσινό, Joan Osborne και «What if God was one of us», θα γίνεται, μεταξύ άλλων, η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών, σύμφωνα με τις αναλυτικές οδηγίες που απέστειλε το υπ. Παιδείας.

Ειδικότερα, στην ενότητα Αξιολο?γηση των μαθητω?ν στο Λυ?κειο έκφραση σχετικά με την κριτικη? στα?ση σε θε?ματα θρησκευτικη?ς αναζη?τησης και πι?στης, το υπουργείο δίνει τις ακόλουθες συστάσεις:

«Θα πρε?πει να αξιολογη?σουμε σε ποιο βαθμο? ο κα?θε μαθητη?ς στο τε?λος του μαθη?ματος μπορει? επαρκω?ς να εκφρα?ζει, με προφορικο? η? γραπτο? η? δημιουργικο? τρο?πο την κριτικη? του στα?ση σε θε?ματα θρησκευτικη?ς αναζη?τησης.

Αυτο? σημαι?νει ο?τι στη δια?ρκεια του μαθη?ματος οι μαθητε?ς/μαθη?τριες αντιμετω?πισαν κριτικα? τε?τοια θε?ματα και στην αξιολο?γηση θα αξιολογη?σουμε, στη δια?ρκεια η? στο τε?λος του μαθη?ματος, αν μπορου?ν σε μια παρο?μοια κατα?σταση η? δυσκολο?τερη να εκφραστου?ν κριτικα?, χρησιμοποιω?ντας τις νε?ες γνω?σεις που ε?μαθαν στη διδασκαλι?α.

Αυτο? σημαι?νει ο?τι στην αξιολο?γηση, δεν αξιολογου?με εάν μπορου?ν να επαναλα?βουν ο?σα ει?παν και ε?καναν στη δια?ρκεια του μαθη?ματος, αλλα? σε ποιο βαθμο? μπορου?ν να χρησιμοποιη?σουν ο?σες νε?ες γνω?σεις ε?μαθαν στη διδασκαλι?α».

Παράδειγμα

Στην παραπα?νω ενο?τητα για παρα?δειγμα, το θε?μα της θρησκευτικη?ς αναζη?τησης και πι?στης διδα?σκεται συ?μφωνα με τον Οδηγο? Εκπαιδευτικου? και στο στα?διο «Βιω?νοντας» και στο στα?διο «Νοηματοδοτω?ντας» (και σε ε?να με?ρος και στο στα?διο «Αναλυ?οντας»).

Παρατι?θενται εδω? οι προτεινο?μενες δραστηριο?τητες και τονι?ζονται τα θε?ματα που προτει?νονται να διδαχθου?ν και να αξιολογηθου?ν:

Βιω?νοντας:

Ε?κφραση εμπειρι?ας των μαθητω?ν/μαθητριω?ν για την αναζη?τηση.
- «Μουσικη? δραστηριο?τητα-συμπλη?ρωση κενω?ν». Δι?νεται Φυ?λλο Εργασι?ας με τους στι?χους του Αλκι?νοου Ιωαννι?δη, απο? το τραγου?δι «Ο Προσκυνητη?ς» αφη?νοντας κενα? για να συμπληρω?σουν τις λε?ξεις ακου?γοντας το τραγου?δι.

Αφου? ακου?σουν το τραγου?δι, οι μαθητε?ς/μαθη?τριες απαντου?ν στις παρακα?τω ερωτη?σεις:

1) Τι αναζητα? ο προσκυνητη?ς;
2) Πω?ς τα αναζητα?, με ποιο τρο?πο; και
3) Τι ει?ναι η ζωη? για τον προσκυνητη?; Τι ει?ναι αυτο? που της δι?νει νο?ημα;
- Εναλλακτικα?:
«Ερωτη?σεις σε «Σκε?ψου, Συζη?τησε, Μοιρα?σου (TPS)» με θε?μα ε?νας ναυαγο?ς σε νησι? (προβολη? αποσπα?σματος ταινι?ας «Ο Ναυαγο?ς»). Ποιες ει?ναι οι ανα?γκες του, τι αναζητα?ει, τι πρε?πει να κα?νει για να επιβιω?σει;

Νοηματοδοτω?ντας:

Θεμελιω?δη υπαρξιακα? ερωτη?ματα και η απα?ντηση της θρησκει?ας. Διαπι?στωση της καθολικο?τητας του θρησκευτικου? φαινομε?νου.
- «Ε?ντεχνος Συλλογισμο?ς (Artful thinking) – Αντιλαμβα?νομαι, Γνωρι?ζω, Φροντι?ζω» - «Σκε?ψου, Συζη?τησε ανα? 2 και ανα? 4, Μοιρα?σου (TPSS). Δι?νονται η? προβα?λλονται εικο?νες με ανθρω?πους που λατρευ?ουν με δια?φορους τρο?πους τον Θεο? η? εικο?νες με συ?γχρονους ανθρω?πους που απευθυ?νονται στον Θεο? (αθλητε?ς/αθλη?τριες, καλλιτε?χνες, διανοου?μενοι/διανοου?μενες). Οι μαθητε?ς/μαθη?τριες εφαρμο?ζουν την τεχνικη? με βα?ση τις ερωτη?σεις: Τι σκε?φτεται, ποια αισθη?ματα ε?χει, γιατι? το κα?νει, που? βρι?σκεται ο Θεο?ς για αυτου?ς;
- Εναλλακτικα?:

«Ε?ντεχνος Συλλογισμο?ς (Artful thinking): Ακου?γοντας δυ?ο επι? δυ?ο (παραλλαγη? του 10Χ2)». Με αφορμη? ε?να τραγου?δι, π.χ. Joan Osborne, «What if God was one of us», οι μαθητε?ς/μαθη?τριες γρα?φουν σε αυτοκο?λλητα χαρτα?κια με?χρι δύο ερωτη?σεις προς τον Θεο?.

Στη συνε?χεια τα κολλου?ν πα?νω σε ε?να μεγα?λο χα?ρτινο ερωτηματικο? που ε?χουν τοποθετη?σει στον πι?νακα και τα διαβα?ζουν.

Αναστοχα?ζονται διαβα?ζοντας (μπορει? να διαβα?σει δυνατα? ο/η εκπαιδευτικο?ς) τις ερωτη?σεις των α?λλων απαντω?ντας στη συνε?χεια στις ερωτη?σεις:
1) Ποια ει?ναι τα θεμελιω?δη ερωτη?ματα του ανθρω?που, για τα οποι?α ο?λοι αναζητου?ν απαντη?σεις; και

2) Δι?νει σε αυτα? απαντη?σεις η θρησκει?α; Η δραστηριο?τητα μπορει? να γι?νει με την επιλογη? α?λλου τραγουδιου? (π.χ. Π. Θαλασσινο?ς, Ο δικο?ς μου Θεο?ς) με ανα?λογη προσαρμογη? των ερωτη?σεων:

1) τι χαρακτηριστικα? ε?χει ο Θεο?ς του τραγουδιου?; και
2) τι χαρακτηριστικα? δεν ε?χει; Οι μαθητε?ς/μαθη?τριες καλου?νται να τα υπογραμμι?σουν στους στι?χους.
Ο/Η εκπαιδευτικο?ς χρησιμοποιει? τις δραστηριο?τητες που προτει?νονται στο βη?μα «Εφαρμο?ζοντας», στον Οδηγο? Εκπαιδευτικου?:

Εφαρμο?ζοντας

Τεκμηρι?ωση προσωπικη?ς στα?σης σε υπαρξιακα? ερωτη?ματα με χρη?ση επιχειρημα?των και κατα?λληλης θρησκευτικη?ς ορολογι?ας.
-«Αντιγνωμι?ες» σε ζευγα?ρια ενω?πιον της ολομε?λειας. Κα?θε μαθητη?ς/μαθη?τρια παι?ρνει μι?α κα?ρτα ρο?λου (π.χ. ενο?ς χριστιανου? που εκκλησια?ζεται, ενο?ς χριστιανου? που δεν εκκλησια?ζεται κ.λπ.).

Ζητα?με να σκεφτου?ν με βα?ση τον ρο?λο που ανε?λαβαν και ο?σα ε?χουν προηγηθει? στο μα?θημα και να επιχειρηματολογη?σουν για το εξη?ς θε?μα: «Τι δι?νει νο?ημα στη ζωη? μου;».

Αφου? σκεφτου?ν και γρα?ψουν για τρι?α λεπτα? τα επιχειρη?ματα? τους, ζητα?με να σηκωθου?ν και να εκφρα?σουν με τη σειρα? τις απο?ψεις τους και να διαλεχθου?ν κρι?νοντας τις θε?σεις του α?λλου/της α?λλης. Δι?νεται συγκεκριμε?νος χρο?νος για την αντιγνωμι?α του ζευγαριου? και ακολουθει? συζη?τηση στην ολομε?λεια.

Το ι?διο μπορει? να επαναληφθει? με α?λλο ζευγα?ρι. Αν δεν υπα?ρχει χρο?νος μπορει? να δημιουργηθου?ν απο? την αρχη? ζευγα?ρια και να διαλεχθου?ν ταυτο?χρονα.

Αφου? λη?ξει ο χρο?νος, ερωτω?νται ο?λοι:

α) Πω?ς ε?νιωσαν,
β) Ποια γνω?μη ει?χε βαρυ?τητα και γιατι? και
γ) Ποιο ει?ναι το νο?ημα της ζωη?ς για αυτου?ς/αυτε?ς και αν επηρεα?στηκαν απο? ο?σα α?κουσαν και ε?ζησαν στις «αντιγνωμι?ες»;

- Εναλλακτικα?:

«Συ?νταξη σελι?δας ημερολογι?ου η? επιστολη?ς» με θε?μα: «Οριακε?ς στιγμε?ς κι αναζητη?σεις του Θεου?». Οι μαθητε?ς/μαθη?τριες παι?ρνοντας αφορμη? απο? τις απο?ψεις των δυ?ο συγγραφε?ων (π.χ. Ware, 1983, Σλαι?ερμα?χερ, 1997) για την προσωπικη? αναζη?τηση και τις θρησκευτικε?ς εμπειρι?ες, καλου?νται να γρα?ψουν μι?α σελι?δα στο «ημερολο?γιο? τους» η? μια επιστολη? σε ε?να φι?λο/μι?α φι?λη, εκφρα?ζοντας την προσωπικη? τους στα?ση η? εμπειρι?α κατα? την αναζη?τηση του Θεου?.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ 
για να διαβάσετε αναλυτικά τις οδηγίες διδασκαλίας για το μάθημα των Θρησκευτικών στα Ημερήσια και Εσπερινά Λύκεια για το σχολικό έτος 2017-2018.

ΠΗΓΗ: esos.gr