Την ύπαρξη «κυκλωμάτων» στον οργανισμό αστικών συγκοινωνιών κατήγγειλε ο Χρήστος Σπιρτζης προχωρώντας σε απίστευτες αποκαλύψεις για τον τρόπο δράσης τους.
Μιλώντας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής τόνισε πως πρόσφατα ενημερώθηκε για την ύπαρξη πορίσματος από επιτροπή στην ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), από το οποίο προκύπτει ότι κύκλωμα μέσα στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών δεν επιτρέπει σε λεωφορεία να βγαίνουν στους δρόμους ή προχωρά σε δολιοφθορές.
Ο υπουργός συγκεκριμένα συνέδεσε ορισμένα από τα κυκλώματα με μερίδα ΜΜΕ τα οποία όπως είπε έκαναν τηλεοπτικές εκπομπές μέσα σε αμαξοστάσια και σε εγκαταστάσεις συντήρησης: «Ξαφνικά από 100 βλάβες την ημέρα, σε δέκα ημέρες φτάσαμε τις 230» ανέφερε, υποστηρίζοντας πως αν και υπάρχουν ανταλλακτικά, δεν προχωρά η επισκευή τους. «Αποδεικνύεται ότι σε λεωφορεία που έβγαιναν εκτός λειτουργίας υπήρχε σαμποτάζ από μέσα, δηλαδή χτύπημα με σφυρί στα τακάκια λεωφορείων» είπε ο κ Σπίρτζης.
Παράλληλα ενημέρωσε τους βουλευτές ότι η διοίκηση της ΟΣΥ έκανε έρευνα και υπήρξαν καταγγελίες εργαζομένων σε βάρος συναδέλφων τους που εργάζονταν στα αμαξοστάσια.
Επίσης ο κ. Σπίρτζης προανήγγειλε δικαστική έρευνα για τα σκάνδαλα αυτά, ενώ δεν έκρυψε ότι τα ίδια και χειρότερα γίνονταν και στην Θεσσαλονίκη.
Αποκάλυψε ότι προκειμένου να ανανεωθεί ο στόλος των οχημάτων υπήρχε λογαριασμός ο οποίος, όπως είπε, έπρεπε να έχει 38.000.000 ευρώ. Είχε όμως μόνο 700 ευρώ. «Έπρεπε να έχουμε 38 εκατομμύρια που θα τοκίζονταν για να ανανεώνεται ο στόλος, κάποιοι τα πήραν αυτά τα χρήματα και ο θεός ξέρει που πήγαν» είπε ο υπουργός.
Ο κ. Σπίρτζης επανέλαβε τέλος ότι υπήρχαν κυκλώματα που τύπωναν πλαστά εισιτήρια.
Συγκεκριμένα για το κύκλωμα ανέφερε:
«Είχαμε πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς προμήθειας οποιουδήποτε υλικού. Όταν εμείς αναλάβαμε, εκκρεμούσαν έξι χρόνια στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου οι διαγωνισμοί για τα ελαστικά των λεωφορείων, για τις μπαταρίες των λεωφορείων και για μια σειρά από ανταλλακτικά.
Τελευταία, ενημερώθηκα για ένα πόρισμα που υπάρχει από επιτροπή στην ΟΣΥ, όπου εδώ προκύπτουν και άλλα κυκλώματα μέσα στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών, που για τους δικούς τους λόγους δεν επιτρέπουν σε λεωφορεία που πρέπει να είναι σε κυκλοφορία, να είναι σε κυκλοφορία.
Θα αναφέρω κάποια από τα στοιχεία που υπάρχουν μέσα σε αυτό το πόρισμα, γιατί έχει ενδιαφέρον. Έχουμε μια αλματώδη αύξηση, όπως θα δείτε και στην έκθεση που θα καταθέσω, των οχημάτων, χωρίς κανένα λόγο, που χαρακτηρίστηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην κυκλοφορούν. Ξαφνικά, δηλαδή, από 100 βλάβες την ημέρα, σε δέκα μέρες, αρρωσταίναν φαίνεται τα λεωφορεία λόγω του καιρού, φτάνουμε στις 230. Ξαφνικά, έτσι και μιλάμε για το 2017.
Έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί στο χώρο της ΟΣΥ έχουμε δεχθεί πολύ μεγάλη κριτική για ανυπαρξία ανταλλακτικών και αποδεικνύεται ότι υπήρχαν ανταλλακτικά. Αποδεικνύεται ότι σε λεωφορεία που έβγαιναν εκτός κυκλοφορίας υπήρχε σαμποτάζ από μέσα, δηλαδή, χτύπημα με σφυρί στα τακάκια ενός λεωφορείου. Λέγαμε ότι δεν υπήρχαν ανταλλακτικά, δεν υπήρχαν λιπαντικά και υπήρχαν και πολλά άλλα.
Υπάρχουν κυκλώματα που σαμποτάρουν τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών. Πρώτη φορά το ακούτε; Οι νέες κατηγορίες που προέκυψαν από εργαζόμενους μέσα στην ΟΣΥ, που η διοίκηση της ΟΣΥ έκανε Επιτροπή, διερεύνησε, τους κάλεσε όλους και αυτούς που κατήγγειλαν και αυτούς που εργάζονταν στα αμαξοστάσια και έβγαλε πόρισμα. Από δω και πέρα, θα ακολουθήσει η δικαστική διαδικασία. Υπάρχουν άνθρωποι μέσα στους οργανισμούς αυτούς, με συγκεκριμένη λειτουργία. Τι εγώ έκανα τον έλεγχο και έβγαλα το πόρισμα; Θα τα δείτε. Είναι πολύ ενδιαφέρουσες οι καταθέσεις που έδωσαν στις επιτροπές για το πώς αντιλαμβάνονται συγκεκριμένοι χώροι τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών. Δεν κατονομάζω τους χώρους, βγάλτε εσείς τα συμπεράσματα από τις καταθέσεις των ανθρώπων εδώ».
Τα ίδια και χειρότερα γίνονταν και στην Θεσσαλονίκη
«Επειδή τελευταία διαφημίζονται διάφορα θέματα όπως ότι δεν έκανε η νέα διοίκηση εξωτερική σύμβαση με ιδιωτική εταιρεία για να γίνονται έλεγχοι στη Θεσσαλονίκη, η οποία κόστισε 1.100.000 ευρώ στον ΟΑΣΘ. Αυτό που προκαλεί ενδιαφέρον δεν είναι μόνο αυτό, αυτό είναι μια πολιτική αντίληψη που πιθανά να έχουν οι νέο φιλελεύθερες δυνάμεις.
Αυτό που κάνει εκτύπωση είναι ότι από αυτή την σύμβαση, την ιδιωτική, του ελέγχου του ποιος κόβει εισιτήριο ή όχι, από τον ιδιώτη επαναλαμβάνω, έπαιρνε ποσοστό άλλη εταιρεία, η ίδια εταιρεία που είπαμε και πριν, με μια προνομιακή σχέση που ήταν αρμόδια για το σύστημα τηλεματικής, που είχε 6 συμβάσεις για το σύστημα τηλεματικής. Έπαιρνε ποσοστό πάνω στις εισπράξεις για τους ελέγχους που έκανε. Αυτά δεν υπάρχουν πουθενά. Όλα αυτά ξεπερνούν κάθε φαντασία και την πολιτική των κεφαλοκυνηγών που υπήρχαν στην Αθήνα, όπου έπαιρναν ποσοστό στα πρόστιμα. Αυτοί έπαιρναν ποσοστό στις εισπράξεις του οργανισμού, τρίτη εταιρεία, δηλαδή ο υπεργολάβος.
Είναι θέμα γιατί την κινητή και ακίνητη περιουσία του ΟΑΣΘ έπρεπε το ελληνικό δημόσιο να την έχει πάρει πριν το 2000, δεν την πήρε, αλλά όχι μόνο δεν την πήρε αλλά όταν το 2001 έγινε νέα σύμβαση που όριζε ότι το 2009 έπρεπε να γυρίσει πίσω η περιουσία του ΟΑΣΘ, κινητή και ακίνητη, όχι μόνο δεν γύρισε αλλά ο κ. Χατζηδάκης έφερε επέκταση της σύμβασης χωρίς να περάσει αυτή η επέκταση από το ελεγκτικό συνέδριο.
Πάλι δεν πήρε την περιουσία του ΟΑΣΘ το ελληνικό δημόσιο, όπως οριζόταν και εκτός από αυτό, εκτός από τις επιδοτήσεις, εκτός από όλη αυτή την τακτική οριζόταν ότι η σύμβαση του ΟΑΣΘ θα τελειώσει δύο χρόνια μετά την οριστική λύση και υλοποίηση των έργων του Μετρό που ήταν κολλημένο τότε, αλλά και των επεκτάσεων του, δηλαδή στο άπειρο η σύμβαση του ΟΑΣΘ. Προφανώς, είναι κάτι παράνομο και γι' αυτό δεν πήγε στο ελεγκτικό συνέδριο».
Η ανανέωση του στόλου
Όπως ανέφερε ο υπουργός «Προσπαθούμε να φτιάξουμε ένα σχέδιο σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, με το Υπουργείο Άμυνας ώστε η προμήθεια των νέων λεωφορείων, να μην σημαίνει ένα μεγάλο κόστος για την προμήθεια τους και μετά να έχουμε την πρακτική που είχαμε στο παρελθόν.
Ποια ήταν η πρακτική του παρελθόντος, οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας– θα φέρω το τελευταίο παράδειγμα-είχαμε λεωφορεία μιας εταιρείας- μετά από διαγωνισμό- που για 15 χρόνια μετέφεραν τους Αθηναίους και τους επισκέπτες και δεν είχαν παραληφθεί.
Δεν ξέρω αν το καταλαβαίνετε αυτό, έγινε διαγωνισμός ήρθαν τα λεωφορεία τα χρησιμοποιούσαμε 15 χρόνια και αυτά τα λεωφορεία που μας καταγγέλλουν σήμερα ότι δεν είναι καλά συντηρημένα, που δεν έχουν ανταλλακτικά κλπ, δεν είχαν παραληφθεί.
Έκλεισε αυτή η εκκρεμότητα με μια διαπραγμάτευση που έγινε και η οικονομική διαφορά που υπήρχε καλύπτεται με τη συμφωνία που έκαναν οι αρμόδιοι οργανισμοί. Θα δίνει ανταλλακτικά η κατασκευάστρια εταιρεία γι’ αυτά τα λεωφορεία και τη συντήρησή τους.
Στη Θεσσαλονίκη είχαμε κάτι ωραιότερο από την Αθήνα οριζόταν και στην άθλια σύμβαση που υπήρχε με τον ΟΑΣΘ, να υπάρχει σε διακριτό λογαριασμό ένα ποσό που προέκυπτε από τον κύκλο εργασιών του ΟΑΣΘ για την ανανέωση του στόλου. Έπρεπε να είναι 38.000.000 και ήταν 700 ευρώ.
Έπρεπε λοιπόν να έχουμε σε ένα λογαριασμό 38.000.000 που θα τοκίζονται για να ανανεώνεται ο στόλος, κάποιοι τα πήραν αυτά τα λεφτά όχι μόνο δεν τοκίζονταν ο θεός ξέρει που πήγαν. Αλλά, στο λογαριασμό αυτό που σύμφωνα με την σύμβαση, το νόμο και τα υπόλοιπα έπρεπε να είναι τα λεφτά του ελληνικού λαού και να τοκίζονται για να έχουμε στη Θεσσαλονίκη στοιχειωδώς νέα λεωφορεία και να καλύπτεται ο αριθμός 520 που δεν υπήρχε ποτέ υπήρχαν 700 ευρώ».
Οι τέσσερις στόχοι για τις συγκοινωνίες
«Η πολιτική μας στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες και όταν μιλάμε για δημόσιες συγκοινωνίες, μιλάμε για τα δύο μητροπολιτικά κέντρα, την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη, έχει τέσσερεις στόχους» ανέφερε ο υπουργός και τους ανέλυσε:
«Ο πρώτος, η ενοποίηση των διαδικασιών και των δομών των αστικών συγκοινωνιών. Δεν γίνεται να ισχύουν αλλά στην Αθήνα και άλλα στην Θεσσαλονίκη, λες και είναι άλλη χώρα. Οι διαφορές ήταν τεράστιες μέχρι τώρα. Οι άνεργοι στην Αθήνα μετακινόντουσαν δωρεάν, ενώ στη Θεσσαλονίκη όχι. Υπήρχε άλλη τιμολογιακή πολιτική. Υπήρχε άλλο ποσοστό επιδότησης, πολύ μεγαλύτερο στη Θεσσαλονίκη, που ήταν και ιδιωτικός ο φορέας. Δεν υπήρχαν αντίστοιχα συστήματα, ούτε για να μπορούμε να κάνουμε οικονομίες κλίμακας, ούτε στα ανταλλακτικά, ούτε σε άλλους τομείς.
Επομένως, το επόμενο βήμα που θα κάνουμε είναι να βγει διαγωνισμός, ώστε να υπάρχουν συμβατά ηλεκτρονικά εισιτήρια και προσωποποιημένες και απρόσωπες κάρτες, και στη Θεσσαλονίκη, με του ΟΑΣΑ. Το ίδιο θα γίνει, στη Συμφωνία που έχουμε κάνει και με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και με τα αστικά ΚΤΕΛ στη συνέχεια, ώστε να μπορεί ένας πολίτης, από όπου και εάν είναι, να έχει στα χέρια του την προσωποποιημένη κάρτα και με αυτήν να μπορεί να μετακινηθεί σε όλη τη χώρα.
Ο δεύτερος, είναι η επέκταση των υποδομών των μέσων σταθερής τροχιάς. Θα γίνω πιο αναλυτικός στη συνέχεια.
Ο τρίτος, είναι η μείωση του κόστους από τα κυκλώματα που λυμαίνονταν τις αστικές συγκοινωνίες, εντός και εκτός των Οργανισμών Αστικών Συγκοινωνιών, και αυτή η εξοικονόμηση δεν θα γίνει για να δώσουμε λιγότερα χρήματα, σαν Υπουργείο, στους χώρους Αστικών Συγκοινωνιών. Θα γίνει προς όφελος της κοινωνικής πολιτικής, της διεύρυνσης της κοινωνικής πολιτικής αστικής συγκοινωνίας και της ποιότητας που πρέπει να παρέχουμε στους πολίτες που μετακινούνται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Ο (τέταρτος) άλλος άξονας είναι η ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, κυρίως των λεωφορείων. Έχουμε πολύ γερασμένο στόλο, αλλά όχι στο μοντέλο που ξέραμε μέχρι σήμερα. Σε άμεση σύνδεση με τον ανασχεδιασμό των γραμμών που πρέπει να γίνουν. Ο κύριος άξονας είναι να ενταχθούν μικρά ηλεκτρικά λεωφορεία, από τις γειτονιές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, προς τους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς και να υπάρχουν λεωφορεία νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για τις κύριες γραμμές των λεωφορείων, αλλά ταυτόχρονα, θέλουμε η ανανέωση του στόλου να συνδυαστεί, όχι μόνο με την αγορά, αλλά να συνδυαστεί στο να έχουμε νέα παραγωγική δομή στη χώρα μας, για να μπορούν να γίνονται λεωφορεία ή μέρος των λεωφορείων εδώ, να γίνεται ένα κομμάτι της βαριάς συντήρησης, που δεν μπορεί να γίνει στο πλαίσιο της λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών.
Σε αυτή την κατεύθυνση επεξεργαζόμαστε δύο σχέδια. Το ένα περιλαμβάνει την αξιοποίηση της υπό εκκαθάριση ΕΛΒΟ στη Θεσσαλονίκη. Θα δώσω σύντομα, για να ολοκληρώνω και να πάρουν το λόγο οι διοικήσεις των φορέων, ένα σύντομο παράδειγμα για τους τέσσερις άξονες που προανάφερα, για να γίνουν απόλυτα κατανοητά, μερικά από αυτά που ζούμε και που αντιμετωπίζουμε, αλλά και η αναγκαιότητα των πολιτικών που θέλουμε να εφαρμόσουμε», κατέληξε.
Ολοκληρώνεται το μετρό της Θεσσαλονίκης
Παράλληλα όπως επεσήμανε ο υπουργός, ολοκληρώνεται επιτέλους η γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης και μπαίνει σε δοκιμαστική λειτουργία, από κει που το έργο ήταν παγωμένο για πάρα πολλά χρόνια.
«Το 2020 θα δοθεί για χρήση στους πολίτες μαζί με την επέκταση για Καλαμαριά, το ίδιο ισχύει και για το έργο του μετρό στον Πειραιά και στο τραμ. Εκεί θα έχουμε πιο σύντομα την παράδοση των τριών σταθμών για λειτουργία και είναι στη διαγωνιστική διαδικασία η πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό στην Αθήνα, ένα πολύ μεγάλο έργο.
Μέσα στο πρώτο πεντάμηνο φέτος, θα αρχίσουν οι πρόδρομες εργασίες για την επέκταση του μετρό στη Θεσσαλονίκη προς δυτικές συνοικίες και προς το αεροδρόμιο, ενώ ταυτόχρονα επεκτείνονται οι γραμμές του προαστιακού και ολοκληρώνονται όλα τα έργα της ηλεκτροκίνηση.
Από 1η Φεβρουαρίου θα έχουμε έτοιμες τις γραμμές και θα μπορούν να ξεκινήσουν δρομολόγια από το Κιάτο προς τον Πειραιά και από τον Πειραιά στο αεροδρόμιο, προς τη Χαλκίδα με ηλεκτροκίνηση. Τον Ιούνιο θα έχει ολοκληρωθεί το έργο της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και το Σεπτέμβριο θα μπορούμε με τις εμπορευματικές μεταφορές να μεταφέρουν προϊόντα προς τα Σκόπια με ηλεκτροκινούμενη γραμμή και θα έχει ολοκληρωθεί και η γραμμή Πάτρα - Αίγιο.
Το μεγάλο στοίχημα εκεί είναι η σιδηροδρομική Εγνατία, η οποία προχωράει με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από την Ευρώπη και από πολλές μεγάλες εμπορικές δυνάμεις».