Quantcast

"Το δικό μας παζλ"

Έκδοση-οδηγός για τη Θράκη από τις ενήλικες μαθήτριες και τους μαθητές του προγράμματος "Εκπαίδευση των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη".
Το δικό τους παζλ εικόνων, εμπειριών, σκέψεων και γεύσεων συνέθεσαν οι ενήλικες μαθήτριες και οι μαθητές του προγράμματος "Εκπαίδευση των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη", δημιουργώντας έναν πρωτότυπο οδηγό της γενέθλιας γης τους, της Θράκης.

Ο οδηγός "Το δικό μας παζλ" αποτυπώνει το μεράκι των μαθητών του προγράμματος για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς που "έτρεχε" παράλληλα με τη διεξαγωγή των μαθημάτων στα Κέντρα Στήριξης του Προγράμματος (ΚΕΣΠΕΜ) στη Θράκη.

Ενώνοντας, λοιπόν, τα κομμάτια του δικού τους παζλ, οι ενήλικες μαθήτριες και μαθητές από τις ομάδες του Εύλαλου, της Ηλιόπετρας, του Ίασμου, του Κένταυρου, της Ξάνθης και της Κομοτηνής, παρουσιάζουν, μέσα από τον οδηγό, πληροφορίες για τις δύο τελευταίες πόλεις, τα σχολεία, έθιμα των περιοχών, μέχρι και συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής, σε μια έκδοση, τη γενική επιμέλεια της οποίας είχε η επόπτρια των μαθημάτων Ελένη Παπαδοπούλου.

Πρόκειται, ουσιαστικά, για μια δράση που υλοποιήθηκε ύστερα από αίτημα, κυρίως των γυναικών που συμμετέχουν στα μαθήματα που γίνονται στα ΚΕΣΠΕΜ της Θράκης. Οι περισσότερες απ' αυτές -μαμάδες ή ακόμα και γιαγιάδες- έχουν καταστεί πλέον ισχυρό κίνητρο και για την εκπαίδευση των παιδιών τους, εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Μαρία Ζωγραφάκη, επιστημονικά υπεύθυνη των μαθημάτων που γίνονται στα ΚΕΣΠΕΜ της Θράκης.

"Την τελευταία χρονιά (σχολικό έτος 2013-2014) είχαμε 12 τμήματα με 176 μαθητές και κυρίως μαθήτριες (περίπου 150 γυναίκες). Ο βασικός στόχος είναι η ενίσχυση της ελληνομάθειας, αλλά μέσω της ενίσχυσης αυτής επιτυγχάνονται πολλαπλοί στόχοι, καθώς η γυναίκα αποκτάει μεγαλύτερη ανεξαρτησία και αυτονομία στις κινήσεις της, μπορεί να πάει στον γιατρό χωρίς βοήθεια, στο σχολείο του παιδιού της, να εξυπηρετήσει καθημερινές οικογενειακές ανάγκες αγορών κ.λπ." ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Ζωγραφάκη.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία "αλλάζει έτσι και η ίδια η εικόνα της μητέρας μέσα στην οικογένεια, όταν αυτή αποκτά την ικανότητα να βοηθά τα παιδιά της και στις σχολικές ανάγκες τους, ενώ παράλληλα η εικόνα της μητέρας που μελετάει και η ίδια αποτελεί ισχυρό κίνητρο για την εκπαίδευση των ίδιων των παιδιών" πρόσθεσε.

Μαμάδες που πηγαίνουν τα παιδιά τους να μάθουν ελληνικά, μαμάδες που αποφασίζουν να κάνουν ένα βήμα πιο πέρα στο "μονοπάτι" της γνώσης, μαμάδες που θέλουν να δείξουν στα παιδιά τους ότι η γλώσσα είναι ένα πολύ ισχυρό "εργαλείο", γυναίκες της καθημερινότητας που αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας είναι οι "πρωταγωνίστριες" αυτού του πρότζεκτ.

Η γυναίκα που ξεπερνάει το εμπόδιο της γλώσσας επιτυγχάνει στη συνέχεια σε πολλούς τομείς, τόνισε η κ. Ζωγραφάκη και ανέφερε παραδείγματα, όπου "πολλές μαθήτριές μας μετά τα μαθήματα στο ΚΕΣΠΕΜ αποφασίζουν να δώσουν (εξετάσεις) για άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, ενώ άλλες αναζητούν ευκολότερα εργασία".

Σύμφωνα, δε, με πληροφορίες από την ιστοσελίδα του προγράμματος, δύο κεντρικά (στην Ξάνθη και την Κομοτηνή) και οκτώ περιφερειακά (τέσσερα στο νομό Ξάνθης, τρία στο νομό Ροδόπης και ένα στο νομό Έβρου) ΚΕΣΠΕΜ παρέχουν -μεταξύ άλλων- δωρεάν μαθήματα ελληνικών για ενήλικες, κυρίως γονείς μαθητών της μειονότητας, έπειτα από αίτημα των ίδιων των ενηλίκων. Τα μαθήματα αυτά στοχεύουν στην εκμάθηση ή στη βελτίωση της ελληνικής γλώσσας, προφορικής και γραπτής.

Τα ΚΕΣΠΕΜ έχουν κύριο στόχο την άρση της απομόνωσης του μειονοτικού πληθυσμού, που αποτελεί και το θεμελιώδες αίτιο της περιθωριακής κοινωνικής του θέσης. Η απομόνωση "γεννά" την αδυναμία ένταξης των παιδιών της μειονότητας, ως αποτέλεσμα της ελλιπούς έως ανύπαρκτης εκτός σχολείου επαφής με την ελληνική γλώσσα και της απουσίας συγχρωτισμού και επικοινωνίας με το λοιπό τοπικό πληθυσμό. Η αρχή στην οποία βασίζεται η ίδρυση των Κέντρων είναι ότι η άρση της απομόνωσης έχει πολλαπλασιαστικά θετικά αποτελέσματα.

Τα μαθήματα στα ΚΕΣΠΕΜ, το προσωπικό των οποίων είναι μικτό και πολύγλωσσο, είναι πρωινά και απογευματινά, γίνονται δύο φορές την εβδομάδα από δύο ώρες για κάθε τμήμα και ολοκληρώνονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Τα παρακολουθούν κατά κύριο λόγο γυναίκες της μειονότητας. Τα μαθήματα στοχεύουν στην ουσιαστική ενδυνάμωση των συγκεκριμένων γυναικών. Οι ίδιες τονίζουν ότι αρχίζουν να αισθάνονται πιο ασφαλείς με τη χρήση της ελληνικής και να συμμετέχουν πιο ενεργά στην τοπική κοινωνία.

Στις παιδαγωγικές δραστηριότητες των Κέντρων δίνεται έμφαση στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, ενώ, παράλληλα, επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν τα νέα εκπαιδευτικά υλικά που παρήγαγε το Πρόγραμμα και εφαρμόζουν καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους.

Τα ΚΕΣΠΕΜ ξεκίνησαν τη λειτουργία τους τον Απρίλιο του 2003. Το 2006 ιδρύονται τα "κινητά" ΚΕΣΠΕΜ, δηλαδή κατάλληλα εξοπλισμένα βαν (με φορητούς υπολογιστές και εκπαιδευτικά υλικά), τα οποία επισκέπτονται καθημερινά απομακρυσμένα χωριά μεταφέροντας εκεί τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του Προγράμματος.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ