Γιώργος Λιάνης: Αυτός είναι ο Μητροπάνος που γνώρισα

«Ο Δημήτρης ήταν αυτό που λέει απλά ο λαός «λεβεντόπαιδο». Καθ’ όλη τη διάρκεια του βίου του. Ακόμα κι όταν έδινε την άνιση μάχη με το θάνατο...»
Γράφει ο Γιώργος Λιάνης

Ο Δημήτρης Μητροπάνος ήταν αυτό που λέει απλά ο λαός «λεβεντόπαιδο». Καθ’ όλη τη διάρκεια του βίου του. Ακόμα κι όταν έδινε την άνιση μάχη με το θάνατο. Λεβεντόπαιδο κι εκεί.

1.

Τον γνώρισα στα χρόνια της δημοσιογραφίας. Γιατί ήταν φίλος κυρίως με τον Γιάννη Δημαρά. Παρόλο που εγώ ασχολιόμουν με τα καλλιτεχνικά. Τότε, τα Σάββατα ο Δημαράς, το «βουβαλόπαιδο», μας πήγαινε στο Γήπεδο του Υμηττού και παίζαμε μπάλα. Δεν ξέρω πώς βρεθήκαμε εκεί, δημοσιογράφοι και καλλιτέχνες και μερικοί καλοί ποδοσφαιριστές.

Ο Μητροπάνος έπαιζε καλό ποδόσφαιρο. Έπαιζε στη θέση του δεξιού εξτρέμ και ήταν απολαυστικός. Μερικές φορές θυμάμαι ότι ερχόταν και ο Νταλάρας να παίξει και ο Μητροπάνος έλεγε να τον κάνει αλλαγή και να παίξει αυτός στη θέση του. Έμπαινε ο Νταλάρας, αλλά μας έπιαναν τα γέλια! Υπήρχε η θέληση, αλλά δεν υπήρχε η γνώση! Όμως, οι δυο τους ήταν φίλοι. Κανένας εγωισμός δεν τους χώριζε.

2.

Γνώρισα πιο καλά τον Μητροπάνο, εξαιτίας της Χριστιάνας, της υπέροχης τραγουδίστριας, με τα ακόμα πιο υπέροχα σμαραγδένια μάτια. Τραγουδούσαν στο «Φιλίππειο», στο Σέιχ-Σου, στη Θεσσαλονίκη. Κι εγώ έγραφα τότε τα ρεπορτάζ για τις φυλακές. Και πήγαινε στο Γεντί Κουλέ, μέσα στο Σέιχ-Σου. Τα βράδια ξεπόρτιζα μέχρι τον Μητροπάνο, όπου τραγουδούσε και χόρευε η Χριστιάνα με κάτι μαύρους χορευτές.

Ο Μητροπάνος πείραζε την Χριστιάνα, γιατί ενώ ο ίδιος παντρεύτηκε την κόρη του τότε Υπουργού Δημόσιας Τάξης, τη Φανή Σταμάτη, η Χριστιάνα που ήταν ζευγάρι με το γιο του Σταμάτη, δεν έβλεπε νυφικό στον ορίζοντα... Ε, γι’ αυτό της έκανε μεγάλη πλάκα! Την φούντωνε ο Μητροπάνος και η Χριστιάνα κοκκίνιζε και απαντούσε βέβαια με τη γνωστή της χάρη, αλλά το θέμα την απασχολούσε, έως ότου παντρεύτηκε κι αυτή κι έκανε μια πολύ ωραία οικογένεια.
Οι δυο τους, Μητροπάνος και Χριστιάνα, τραγούδησαν υπέροχα στο δίσκο «Τα Κύθηρα» του Γιώργου Κατσαρού. Το τραγούδι «Τα Κύθηρα ποτέ δεν θα τα βρούμε», είναι μία από τις ωραιότερες ελληνικές διφωνίες.

3.

Ο σημαντικότερος σταθμός στην πορεία του Μητροπάνου, κατ’ εμέ, είναι ο «Άγιος Φεβρουάριος». Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος λέει ότι ναι, αυτή ήταν η μεγάλη στιγμή του Μητροπάνου.

Εκεί άφησε χνάρι μεγάλο στην ιστορία του τραγουδιού μας, γιατί όχι μόνον ο ίδιος το ερμηνεύει θαυμάσια μαζί με την Πετρή Σαλπέα, αλλά το τραγούδι είναι παιδί δύο μεγαλοφυϊών: του Δήμου Μούτση και του Μάνου Ελευθερίου. Όπως το ακούτε ή το διαβάζετε το είπε!

4.

Ο Μητροπάνος ήταν άλλος πριν κάνει το δεύτερό του γάμο με τη Βένια και άλλος μετά το γάμο του με αυτή. Ο Μητροπάνος ήταν εξαιρετικός οικογενειάρχης και τα ξέρω αυτά από πρώτο χέρι. Και σύζυγος καλός, και πατέρας θαυμάσιος.

Οι δυο του κόρες πήραν το δρόμο τους και θα’ναι υπερήφανος να τις βλέπει από εκεί που είναι. Η μεγάλη, η Αναστασία, τελειώνει τη Σχολή του Θεάτρου Τέχνης του Κάρολου Κουν. Η δεύτερη, σπουδάζει στα Γιάννενα, στη Σχολή Μηχανικών Επιστήμης Υλικών. Η Βένια εξακολουθεί να διατηρεί στο Κολωνάκι το πανέμορφο μαγαζί με τα κοσμήματα που φτιάχνει η ίδια.

5.

Λίγοι γνωρίζουν ότι ο Μητροπάνος γνώρισε τον πατέρα του στα 17 του χρόνια.

Ο πατέρας του ήταν κομμουνιστής, πολιτικός πρόσφυγας και οι δυο τους συναντήθηκαν πολύ αργά, όταν ήδη ο Μητροπάνος είχε εκδηλώσει την κλίση του για το τραγούδι.

6.

Το βάπτισμα του πυρός το πήρε σε τραγούδια του Ζαμπέτα, αλλά το πιστοποιητικό ότι είναι τραγουδιστής του το έδωσε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης.

Αυτός μίλησε στον Ζαμπέτα, ότι ένας νέος έχει μεγάλο ταλέντο και «τα λέει».

7.

Τη σχέση του Μητροπάνου με τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Λευτέρη Παπαδόπουλο, είναι καλύτερα να την ακούσουμε πώς την αφηγείται ο Λευτέρης Παπαδόπουλος:

«Όταν ο Μίκης πήρε το Βραβείο Λένιν, αρχές της δεκαετίας του 1980, βρεθήκαμε στη Μόσχα μαζί. Τότε έκανε την ξαφνιαστική και πολύκροτη δήλωση, ότι σταματάει το τραγούδι! Είπε πως αισθάνεται σαν ένα θωρηκτό μέσα στη λίμνη των Ιωαννίνων… Πιάσαμε την κουβέντα και του είπα αυτά που έπρεπε να του πω. Ότι είσαι ο Έλληνας που φωνάζει πάντα “παρών”. Κι ότι η Ελλάδα για σένα ζει. Τον μετέπεισα. Είπαμε να κάνουμε τον πρώτο μας δίσκο, μόλις γυρίσουμε στην πατρίδα.

Πράγματι, θυμάμαι ότι του έδωσα τα τραγούδια μου και ο Θεοδωράκης που ξύπναγε στις 6 το πρωί, τα άκουγε και στη συνέχεια τα δούλευε. Κι εγώ την άλλη μέρα το πρωί στις 9, όταν ξυπνούσα, του παρέδιδα άλλα τραγούδια. Ο Μίκης πήρε την απόφαση να τα πει ο Μητροπάνος και ονόμασε τον δίσκο "Πικροσάββατα". Έπαιζαν ο Παπαδόπουλος και ο Καρνέζης μπουζούκι και οι πρόβες γίνονταν στην οδό Σκαραμαγκά, στην Πλατεία Βικτωρίας.

Όμως πέσαμε σε μια πολύ άτυχη στιγμή του Μητροπάνου, εκείνη την εποχή. Ήταν συνεχώς βραχνιασμένος και δεν μπορούσε να τραγουδήσει όπως μπορούσε. Τα είπε καλά τα τραγούδια, αλλά αν δεν ήταν βραχνιασμένος θα τα ξέσκιζε! Ο Σμυρναίος, ο ηχολήπτης, έκανε κάτι θαύματα και έτσι καταφέραμε να βγει ο δίσκος. Η φωνή του Μητροπάνου στο δίσκο αυτό, δεν είναι η φωνή που ξέρουμε.

Ο Μητροπάνος, όσο περνούσε ο καιρός και ιδίως τα χρόνια πριν από το τέλος της ζωής του, έγινε εξαιρετικός. Βοήθησε σ’ αυτό το λαϊκό του ήθος και η μεγάλη του αξιοπρέπεια. Ήθος και παληκαριά. Στα χρόνια της Δικτατορίας ή λίγο πριν, ο Μητροπάνος μαζί με έναν επιστήθιο φίλο του, φυλάγανε σκοπιά στο σπίτι του Μίκη, για να μην τον βρει κανένα απρόοπτο... Θυσία γινόταν για τον "ψηλό".

Πιστεύω ότι τον βοήθησε πάρα πολύ στη ζωή του η Βένια, η γυναίκα του. Ωραιότατο κορίτσι. Αυτή έφτιαξε μαζί του μια θαυμάσια οικογένεια και τον αγάπησε αληθινά. Πολύ καλό παιδί και πολύ όμορφο κορίτσι η Βένια. Τον βοήθησαν επίσης και ο Ζαμπέτας και ο Μάριος Τόκας, δύο από τα τραγούδια του οποίου έγιναν μεγάλες επιτυχίες».