Νέα έγγραφα καίνε τον πρώην διοικητή των Ναυπηγείων, Σωτήρη Εμμανουήλ και στελέχη της ΠΑΣΚΕ, που «έπρεπε να ικανοποιηθούν ώστε να προχωρήσει η πώληση στην HDW».
ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΟΝΤΗ
ΣΤΙΣ ΤΣΕΠΕΣ μεγαλοσυνδικαλιστών των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά κατέληξε ένα μεγάλο μέρος από τις «αμαρτωλές» προμήθειες της υπόθεσης με τα υποβρύχια, σύμφωνα με τα νέα αποκαλυπτικά έγγραφα που παρουσιάζει η Real news. Καταθέσεις στην Εισαγγελία του Μονάχου συνδέουν άμεσα τον πρώην διοικητή των Ναυπηγείων Σωτήρη Εμμανουήλ με υπεράκτια εταιρεία, που έχει ήδη εμφανιστεί να δέχεται αμοιβές από τη γερμανική κοινοπραξία των υποβρυχίων HDW/Ferrostaal. Πρόκειται για νέα αποσπάσματα της κατάθεσης του Μιχάλη Ματαντού, εφοπλιστή και αντιπροσώπου της Ferrostaal στην Ελλάδα, καθώς και μια καινούργια κατάθεση, αυτή του Χανς Μόλενμπεκ, διευθυντή της Ferrostaal την επίμαχη χρονική περίοδο.
«Τουλάχιστον ένα μέρος των πληρωμών πήγαινε σε συνδικαλιστές, οι οποίοι έπρεπε να ικανοποιηθούν ώστε να προχωρήσει η πώληση του Σκαραμαγκά στους Γερμανούς της HDW», κατέθεσε ο πρώην διευθυντής της Ferrostaal για τους «εργατοπατέρες» των ναυπηγείων.
«Ο κ. Εμμανουήλ ήταν η Inveco», τόνισε στις γερμανικές Αρχές ο Μ. Ματαντός και «η Inveco εμπλέκεται σε αμοιβή 17.000.000 από την HDW».
Πέρα από τις αποκαλύψεις για τους παραλήπτες των παράνομων πληρωμών, οι καταθέσεις ρίχνουν φως στο «βρόμικο παιχνίδι» που παίχθηκε, ώστε τα ιστορικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά να πωληθούν από το ελληνικό κράτος στην HDW, μόλις έναν χρόνο μετά το κλείσιμο της συμφωνίας αγοράς των υποβρυχίων!
«Το μερίδιο πήγε στους συνδικαλιστές»
Το 2001, όταν η ελληνική κυβέρνηση ξεκινά τη διαδικασία πώλησης των ναυπηγείων, οι συνδικαλιστές βγαίνουν μπροστά, εκφράζοντας με ζήλο την προτίμησή τους για τον μελλοντικό αγοραστή.
Για την HDW, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ήταν κομβικής σημασίας και δεν έπρεπε με τίποτα να χαθούν. «Θα είχαμε πρόβλημα αν ο κ. Εμμανουήλ δεν είχε συνεργαστεί μαζί μας και είχε πάει στους Γάλλους», κατέθεσε τον περασμένο Ιούλιο στην Εισαγγελία του Μονάχου ο Χανς Μόλενμπεκ. Ακολούθως, ο πρώην διευθυντής της Ferrostaal θα μιλήσει ευθέως για πληρωμές προς τον Σωτήρη Εμμανουήλ και εκπροσώπους των συνδικάτων.
«Πρόκειται για πληρωμές, για υποχρεώσεις που είχε ο κ. Εμμανουήλ, ίσως αυτές οι πληρωμές πηγαίναν σε συνδικαλιστές, αυτό δεν το ξέρω», λέει στην κατάθεσή του ο Χ. Μόλενμπεκ, υπογραμμίζοντας μάλιστα πως από την Ελλάδα υπήρχε πίεση ώστε τα χρήματα να δοθούν το συντομότερο δυνατόν. Για τον λόγο αυτό επιστρατεύτηκε ο Μ. Ματαντός, που λειτουργούσε επί χρόνια ως αντιπρόσωπος των Γερμανών στην Ελλάδα.
«Παρακάλεσα τον κ. Ματαντό να αναλάβει τις πληρωμές, συμφωνώντας ότι έπειτα θα τον αποζημιώναμε. Ο λόγος ήταν ότι η πίεση στην Ελλάδα να γίνουν οι πληρωμές ήταν τεράστια».
Εξηγώντας τον ρόλο των συνδικαλιστών και την αιτία που έλαβαν και αυτοί μέρος των παράνομων προμηθειών, ο Χ. Μόλενμπεκ έχει καταθέσει: «Μπορεί οι πληρωμές να είχαν να κάνουν με το ότι οι εργαζόμενοι είχαν πάνω από το 49% των μετοχών στα Ελληνικά Ναυπηγεία. Ενα μέρος, τουλάχιστον, πήγε στα συνδικάτα».
«Ολα είχαν σίγουρα να κάνουν με την ικανοποίηση των συνδικάτων», θα συνεχίσει ο Μόλενμπεκ. «Πιστεύαμε πως η απόκτηση των Ελληνικών Ναυπηγείων ήταν ζωτικής σημασίας και υπήρχε σαφώς σχέση ανάμεσα στις δύο συμφωνίες, εννοώ το συμβόλαιο παράδοσης Neptun II (σ.σ.: συμφωνία υποβρυχίων) και την απόκτηση των Ελληνικών Ναυπηγείων».
«Η Ιnveco ήταν ο Εμμανουήλ»
Σε προκαταρκτικές ανακρίσεις που είχαν γίνει για την υπόθεση των παράνομων πληρωμών το 2004 στο Ντίσελντορφ, ήταν η πρώτη φορά που ο Μόλενμπεκ είχε μιλήσει για τον Σ. Εμμανουήλ και τη σχέση του με την εταιρεία Inνeco. Η υπεράκτια εταιρεία έχει ήδη εμφανιστεί στη λίστα του γερμανικού περιοδικού Der Spiegel ως αποδέκτης πληρωμών. «Σας λέει κάτι η εταιρεία Inveco;», ρωτούσε ο εισαγγελέας του Ντίσελντορφ. «Ναι, σχετίζεται με τον Σωτήρη Εμμανουήλ. Πρωτοεμφανίστηκε στις αρχές των διαπραγματεύσεων, σε ένα λεγόμενο Head of Agreements. Αυτό σχετιζόταν με διάφορες αποδοχές για τον κ. Εμμανουήλ».
Τον Ιούλιο του 2010, στο Μόναχο, ο παλαιός διευθυντής της Ferrostaal θα μιλήσει και για συγκεκριμένα χρηματικά ποσά. «Η Inveco ήταν κατά κάποιο τρόπο αναμεμιγμένη με πληρωμή από την HDW, εννοώ πληρωμή 17.000.000». Επιπλέον διευκρινίζει: «Την εταιρεία Inveco την τοποθετώ κοντά στον κ. Εμμανουήλ, αλλά δεν είμαι σίγουρος για αυτό».
Πολύ πιο σίγουρος από τον Μόλενμπεκ για τις αμοιβές του πρώην διοικητή του Σκαραμαγκά ήταν ο Μ. Ματαντός. «Με ρωτάτε αν η Ιnveco μπορεί να συνδεθεί με τον κ. Εμμανουήλ... Τότε δεν γνώριζα πως υπήρχε σχέση, όμως σήμερα πιστεύω πως το γνωρίζω... Οτι η Inveco ήταν ο κ. Εμμανουήλ το ανακάλυψα αργότερα. Ο Μόλενμπεκ δεν έλεγε τίποτα σχετικά», κατέθεσε στον εισαγγελέα του Μονάχου, τον περασμένο Οκτώβριο, ο Ελληνας εφοπλιστής και άνθρωπος που φέρεται να διεκπεραίωνε τις πληρωμές των Γερμανών στην Ελλάδα.
Στη φωτογραφία απεικονίζονται ο Σωτήρης Εμμανουήλ και ο Άκης Τσοχατζόπουλος
Ο άνθρωπος πίσω από τα ναυπηγεία
ΤΗΣ ΣΤΕΦΑΝΙΑΣ ΚΑΣΙΜΗ
«ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΙΡΟΥ» χαρακτηρίζεται από πολλούς ο Σωτήρης Εμμανουήλ, καθώς για περισσότερο από μια 20ετία δραστηριοποιείται στον χώρο της ναυπηγίας από διάφορα πόστα. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1953 και έχει τρία παιδιά. Σπούδασε στη Νομική Σχολή Αθηνών και συνέχισε τις σπουδές του στη Ναυπηγική και στα Ναυτιλιακά, στο γνωστό Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης των ΗΠΑ, ΜΙΤ. Στην Ελλάδα έκανε ουσιαστικά την εμφάνισή του το 1990, όταν για μια διετία διατέλεσε μάνατζερ του Νεωρίου Σύρου. Η θητεία του εκεί διήρκεσε μέχρι το 1992 και μάλιστα έληξε επεισοδιακά, αφού με αφορμή μία παραγγελία ενός σκάφους, είχε δικαστικές περιπέτειες με τις κρατικές τράπεζες που τότε ήλεγχαν το Νεώριο. Αμέσως μετά, πάντως, ανέλαβε τα ηνία των Ναυπηγείων Ελευσίνας, επί κυβέρνησης δηλαδή, Κωνσταντίνου Μητσοτάκη.
Λίγα χρόνια αργότερα, έκανε το μεγάλο βήμα, προχωρώντας σε μια υπερατλαντική επένδυση στις ΗΠΑ. Μετακόμισε στο Σουάμσκοτ της Μασαχουσέτης και το 1997 αγόρασε μέσω της εταιρείας του, Massachusetts Heavy Industries, τα ναυπηγεία του Fore River, ενός κλειστού ναυπηγείου του πολεμικού ναυτικού εκεί, από τη Massachusetts Water Resources Authority, έναντι 10 εκατ. δολαρίων. Αξιοποιώντας, μάλιστα, τις γνωριμίες του, ιδιαίτερα με το Κόμμα των Δημοκρατικών, κατάφερε να εξασφαλίσει χρηματοδότηση 55.000.000 δολαρίων από τις αμερικανικές Αρχές, με σχέδιο την αναβίωση του Fore River.
Άτυχο φινάλε
Το σχέδιό του, όμως, δεν είχε την αναμενόμενη για εκείνον εξέλιξη. Το «φινάλε» της επένδυσης ξεκίνησε το 1999, όταν η εταιρεία σταμάτησε να αποπληρώνει τις δόσεις του χρηματοδοτικού δανείου που είχε λάβει. Αποτέλεσμα ήταν, τελικά, να υποβάλει αίτηση για χρεοκοπία λίγους μήνες αργότερα, το 2000. Και όχι μόνον αυτό. Σύμφωνα με τον αμερικανικό Τύπο, τα χρέη των ναυπηγείων μετά την χρεοκοπία της εταιρείας ανήλθαν σε 80.000.000 ευρώ, ενώ ο δήμος Κουίνσι διεκδικούσε δικαστικά το σπίτι του Σ. Εμμανουήλ στην πόλη, έναντι του δανείου που είχε δοθεί τότε στο ναυπηγείο του Fore River!
Εν τω μεταξύ, βέβαια, ο ίδιος είχε αναλάβει καθήκοντα μάνατζερ στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα μεγαλύτερα της χώρας μας. Καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του έπαιξε ο τότε πανίσχυρος πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων στον Σκαραμαγκά, Γιώργος Κοντάκης. Με τον τελευταίο, μάλιστα, έγιναν μετέπειτα και κουμπάροι, αφού ο Σ. Εμμανουήλ βάφτισε την κόρη του, Αννα-Μαρία. Ο λόγος ήταν πως η Τρίαινα, το σωματείο των εργαζομένων στα ναυπηγεία δηλαδή, που είχε το 49% των μετοχών της Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά Α.Ε., ήθελε την αποχώρηση των Βρετανών συμβούλων της Kellogg Brown and Root, της οποίας η σύμβαση έληγε το 2001.
Thyssenkrupp τέλος
Η συνεργασία του με τους Γερμανούς της Thyssenkrupp δεν ευδοκίμησε, αφού του έδειξαν τον δρόμο της εξόδου το 2003, όταν η κακοκαιρία προκάλεσε σχεδόν τη βύθιση κάποιων σκαφών που επισκευάζονταν στον Σκαραμαγκά, ένα εκ των οποίων -σύμφωνα με πληροφορίες- ανήκε στον ίδιο τον Σ. Εμμανουήλ.
Επανεμφανίστηκε δύο χρόνια αργότερα, στα Βαλκάνια αυτή τη φορά, όταν εκδήλωσε το ενδιαφέρον να αγοράσει τη ναυτιλιακή εταιρεία Petromin στη Ρουμανία, μετά την ανακοίνωση της ιδιωτικοποίησής της. Στην Ελλάδα, επανήλθε στο προσκήνιο το 2009, όταν προκάλεσε σάλο το ενδιαφέρον του να αγοράσει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά από τους Γερμανούς της Thyssenkrupp - και μάλιστα έναντι ενός ευρώ!
Επικεφαλής του επίδοξου σχήματος σε μια συμφωνία που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ ήταν ο ίδιος και ο Αντώνης Χάγιας -διαχειριστής της ΜΙΕ Ελλάς, εκπροσώπου της Ferrostaal στην Ελλάδα- μέσω της εταιρείας Veldin Real Estate. Πρόκειται για μια μονοπρόσωπη ΕΠΕ, που συστάθηκε το 2003 με μοναδικό μέτοχο την κυπριακή offshore Turnor Investments Ltd, κεφάλαιο 81.000 ευρώ και εκπρόσωπο τον αδελφό του Σωτήρη Εμμανουήλ, Ευάγγελο. Από το 2006, πάντως, εμφανίζεται να συμμετέχει σε ναυτιλιακή εταιρεία πλοίων αναψυχής (ΝΕΠΑ).
Ο ρόλος της υπεράκτιας Rangiroa Holdings
ΣΤΗΝ ΕΤΑΙΡΕΙΑ μέσω της οποίας οι συνδικαλιστές των ναυπηγείων «έβαλαν χέρι» στις γερμανικές μίζες φέρονται να έχουν καταλήξει οι εισαγγελείς του Μονάχου. Σύμφωνα με πληροφορίες, η έρευνα των Γερμανών εισαγγελέων έχει ανιχνεύσει σύνδεση μεταξύ συνδικαλιστών του Σκαραμαγκά και της Rangiroa Holdings, μία από τις εταιρείες που αναφέρονται στη λίστα με τις συνολικές μίζες των 55.000.000 ευρώ που έχει δημοσιευθεί στο Der Spiegel. Η υπεράκτια εταιρεία εμφανίζεται να έχει λάβει, σύμφωνα με τη λίστα, συνολικά 4.470.000 ευρώ.
Οπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, οι Γερμανοί εισαγγελείς φαίνεται να έχουν καταλήξει και στους ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από τις υπόλοιπες υπεράκτιες εταιρείες. Η Inveco συνδέεται ευθέως με τον Σωτήρη Εμμανουήλ και μάλιστα στη λίστα του Der Spiegel εμφανίζεται να έχει λάβει συνολικά 2.280.000 ευρώ, πέρα από τα 17.000.000 που αναφέρονται στην κατάθεση του Χανς Μόλενμπεκ. Αλλες δύο εταιρείες, η Asian & Middle Eastern Engineering και η Wilberforce Investments, πιστεύεται πως σχετίζονται με μέλη της περιβόητης «Ομάδας Α», την οποία μάρτυρες της Εισαγγελίας του Μονάχου υποδεικνύουν ως την ομάδα των ανθρώπων που διοχέτευε μίζες σε Ελληνες πολιτικούς και στρατιωτικούς...