Quantcast

Ορόσημο για την τρόικα η διαθεσιμότητα στο δημόσιο

Η κυβέρνηση πρέπει να παρουσιάσει έναν αξιόπιστο τρόπο με τον οποίο θα εντάξει έως τον Ιούλιο 12.500 υπαλλήλους σε καθεστώς αποχώρησης
Βρυξέλλες: Του Θάνου Αθανασίου

Δεν υπάρχει κανένα πολιτικό πρόβλημα στις σχέσεις Αθήνας - Τρόικας, παρά την όποια καθυστέρηση και το γεγονός ότι στο υπηρεσιακό επίπεδο η Τρόικα δεν θα βρει ότι έχει παραγγείλει. Στις Βρυξέλλες, κρίνοντας την κατάσταση πολιτικά, ακόμα, θεωρούν ότι ισχύει στο ακέραιο η δέσμευση του πρωθυπουργού για αλλαγή σελίδας και εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων.

Κοινοτικές πηγές παραπέμπουν στις δηλώσεις του πρωθυπουργού στις 15 Μαρτίου, από τη Σύνοδο Κορυφής, μόλις η Τρόικα είχε φύγει και λίγο πριν ξεκινήσει υ υπόθεση της Κύπρου. «Κάντε μας κριτική γιατί έχουμε αργήσει», είχε πει τότε ο πρωθυπουργός και αυτή η φράση έχει αποτυπωθεί σε όσους ασχολούνται με την υπόθεση του ελέγχου.

Πέραν όμως του πολιτικού επιπέδου, που προφανώς ουδεμία σχέση έχει με το τελευταίο τρίμηνο του 2012 υπάρχει και το πρακτικό επίπεδο. Συνεπώς οι ελεγκτές όταν θα επιστρέψουν και θα αρχίσουν από αύριο τις συναντήσεις, θα πρέπει να βρουν στο τραπέζι απτά και λογικά πλάνα για το πως θα μαζευτούν τα λεφτά των φόρων στα ακίνητα και πως θα συρρικνωθεί το δημόσιο.

Όπως αναφέρουν κοινοτικές πηγές, τα στελέχη της Τρόικας είχαν επικοινωνία και στο μεσοδιάστημα, αλλά ως τώρα δεν έχει προκύψει κάτι ανακοινώσιμο. Ξεπεράστηκε δηλαδή εκ των πραγμάτων και η πρόβλεψη του υπουργού οικονομικών πως η δόση θα μπορούσε να εγκριθεί ακόμα και χωρίς την κάθοδο των ελεγκτών.

Στην πράξη αυτό δεν κατέστη δυνατό διότι μέχρι και σήμερα στα χέρια της ομάδας εργασίας του ευρώ EWG δεν υπάρχει κάποια θετική εισήγηση για την Ελλάδα, το EWG συνεδριάζει αύριο το πρωί και άνευ εισήγησης δεν θα μπορέσει να ενημερώσει ανάλογα τους υπουργούς οικονομικών που συνεδριάζουν στις 11, 12 και 13 Απριλίου στην Ιρλανδία.

Εκτός και αν τα πάντα λυθούν με κάποιο μαγικό τρόπο ως την επόμενη Τρίτη, το άτυπο Εurogroup δεν θα εγκρίνει ούτε τα 2,8 δισ. ευρώ της τρίτης υποδόσης, ούτε και τα 6 δισ. ευρώ της λεγόμενης 2ης δόσης του νέου προγράμματος. Ο επόμενος προγραμματισμός μιλάει για κάποια νέα συνάντηση του EWG ή στα τέλη του μήνα μόνο για τα 2,8 δισ. ευρώ (κάτι που μπορεί να εγκρίνει αν συνεδριάσει ταυτόχρονα και το ΔΣ του EFSF/ESM) ή παραπομπή όλων των ποσών για τις 13 Μαΐου και το τακτικό Εurogroup.

Ούτε η τρόικα, ούτε η Κομισιόν και οι εταίροι έχουν κανένα λόγο να βιάζονται. Θα κρίνουν ότι πρέπει να κρίνουν στα ενδεδειγμένα διαστήματα - βεβαίως η κυβέρνηση θα πρέπει να προσέξει ιδιαίτερα, διότι από τον Απρίλιο αρχίζουν και τρέχουν οι όροι για το νέο τρίμηνο που θα ελεγχθεί τον Ιούνιο.

Προς το παρόν, η κυβέρνηση πρέπει να παρουσιάσει τον αξιόπιστο τρόπο με τον οποίο θα εντάξει 12.500 υπαλλήλους του δημοσίου στην κινητικότητα-διαθεσιμότητα ως τον Ιούλιο και άλλους τόσους ως το τέλος του χρόνου. Αυτό είναι το βασικό ορόσημο και οτιδήποτε άλλο, όπου και αν καταλήγει δεν θα γίνει αποδεκτό.

Συγκεκριμένα, το φημολογούμενο και ως «σχέδιο Μανιτάκη», για μείωση του δημοσίου κατά 180.000 άτομα περιλαμβανομένων συνταξιοδοτήσεων και άλλων ήπιων δράσεων δεν θα κριθεί από το “headline figure” των 180.000 ατόμων, αλλά από το αν αποχωρούν 12.500 με διαθεσιμότητα ή κινητικότητα ως τον Ιούλιο.

Στις Βρυξέλλες υπενθυμίζουν ότι οι όροι αυτοί ήταν γνωστοί και αποτέλεσαν αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τα ίδια στελέχη της κυβέρνησης όταν παιζόταν ακόμα η παραμονή της Ελλάδας στο ευρώ τον περασμένο Νοέμβριο και ένα πρόγραμμα με ζωή 3 μηνών δεν μπορεί να τεθεί σε νέα διαπραγμάτευση.

Εξάλλου στο ανώτατο πολιτικό επίπεδο υπάρχουν οι διαβεβαιώσεις ότι τέτοιο σφάλμα δεν πρόκειται να κάνει η ελληνική πλευρά. Το μόνο που μένει είναι να πεισθούν οι κυβερνητικοί εταίροι και ο αρμόδιος υπουργός να κάνει αυτό που η χώρα έχει δεσμευθεί. Όσο για το περίφημο χαράτσι της ΔΕΗ, αυτό θα εισπραχθεί, υπολογίζει η τρόικα, όπως και το 2012 και για το καλό όλων, θα πρέπει να αποφέρει και τα σχεδιαζόμενα έσοδα. Διαφορετικά η βουλή έχει ψηφίσει τι θα πρέπει αυτομάτως να γίνει...