Quantcast

Από τη Δράμα στις «Νύχτες Πρεμιέρας»

Μοναξιά, σχέσεις γονιών -παιδιών, μετανάστευση, χαμένα όνειρα και πινελιές ελπίδας: οι ελληνικές μικρού μήκους που ταξίδεψαν από ένα σημαντικό φεστιβάλ σε ένα άλλο, εξίσου σημαντικό, και αξίζουν την προσοχή σας.

Αρτι αφιχθέν από το 43ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους, με ωραίες εικόνες και δυνατά συναισθήματα στις αποσκευές του, το Real.gr σας ξεναγεί σε μερικές από τις μικρές αλλά θαυματουργές δημιουργίες Ελλήνων σκηνοθετών, οι οποίες μετακόμισαν στην Αθήνα, στο φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας», στο πλαίσιο του Διαγωνιστικού Τμήματος «Ελληνικές Μικρές Ιστορίες».

Απόψε, Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου, στις 19.30, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, προβάλλονται, μεταξύ άλλων: το σκοτεινό, υπέροχα ατμοσφαιρικό «Χάνσελ» (17’) της Βίβιαν Παπαγεωργίου, με πρωταγωνιστές μια μητέρα, τον γιο της, έναν σκοτεινό άντρα, ένα ζαχαρόσπιτο και την Κοκκινοσκουφίτσα. Μητέρα και γιος κινούνται σε παράλληλα σύμπαντα, εντείνοντας την αγωνία του θεατή που αναρωτιέται αν θα καταφέρουν να συναντηθούν ξανά. Το «Φυσαρμόνικα Μαν» (19’) του Αλέξανδρου Σκούρα, που απέσπασε Βραβείο Σκηνοθεσίας στη Δράμα και μπορεί να καυχηθεί για μερικές δυνατές εικόνες ανάμεσα στον Μάκη Παπαδημητρίου και τη μικρή του συμπρωταγωνίστρια, Κυβέλη Βλάχου, και για τη συγκίνηση που γεννά η σχέση ενός απεγνωσμένου πατέρα με την κόρη του. Το «Dear Joel» (18’) του Θανάση Τρουμπούκη, που παρακολουθεί με ευαισθησία τη διαρκή μάχη για την επιβίωση των προσφύγων και των μεταναστών. Το δράμα τους αντανακλάται ιδανικά στο πρόσωπο του μικρού ήρωα, μέλος μιας διασπασμένης οικογένειας, ο οποίος κάνει κύκλους γύρω από ένα μετέωρο παρόν και ένα άγραφο μέλλον, με φόντο τα δυσοίωνα σχήματα των καραβιών.

Την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου, στις 19.30, στο «Ανεσις», προβάλλεται η «Βουτιά» (4’) του Θύμιου Μπακατάκη. Η κάμερα καταδύεται μαζί με τον μικρό πρωταγωνιστή κάτω από την επιφάνεια ενός φαινομενικά ειδυλλιακού κόσμου.

Ακολουθεί το «Pashka» (22’), η διεισδυτική ματιά του Ολτζόν Λίπε στη μετανάστευση αλλά και στον νόστο, μέσα από τη σχέση ενός Αλβανού πατέρα και του γιου του. Μία από τις πιο δυνατές ταινίες που είδαμε στη Δράμα, με εξαιρετικές ερμηνείες από τον νεαρό Κώστα Νικούλι και τον στιβαρό Καραφίλ Σένα.

Ρεσιτάλ δίνει ο Γιώργος Κέντρος ως περήφανος ηλικιωμένος με αρχές άνοιας στη συγκινητική «Άγρια Δύση» (18’) της Δέσποινας Κούρτη, η οποία μεγαλουργεί όταν επικεντρώνει τον φακό της σε μοναχικούς ήρωες σε αδιέξοδο, όπως διαπιστώσαμε και το 2017 μέσα από την πολυβραβευμένη «Ουρανία» της.

Η συγκεκριμένη μέρα προβολών είναι από τις πιο δυνατές του προγράμματος, αφού περιλαμβάνει ακόμα δύο διαμαντάκια μικρού μήκους: το «Στα βήματά της» (24’) της Αναστασίας Κρατίδη, ταινία που σαφέστατα άξιζε καλύτερης τύχης στις διακρίσεις του Φεστιβάλ Δράμας, όπου τιμήθηκε, τουλάχιστον, με το Βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» της Βουλής των Ελλήνων. Ήρωες μια μητέρα και ο γιος της, ο οποίος πατάει, χωρίς να το συνειδητοποιεί, στα ίχνη της. Και ακόμα, προβάλλεται το «Bella» (25’) της Θέλγιας Πετράκη, που κέρδισε -μεταξύ άλλων- τον Χρυσό Διόνυσο στη Δράμα. Η ταινία ακολουθεί μια γυναίκα που επικοινωνεί γραπτώς με τον σύντροφό της, που λείπει στη Ρωσία την περίοδο 1986-1987, λίγο πριν την πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού και το τέλος του ψυχρού πολέμου. Η μεγάλη αρετή του «Bella» είναι ο τρόπος που συνδυάζει τη μυθοπλασία με το ντοκιμαντέρ, κατορθώνοντας να μας ταξιδέψει πειστικά σε μια εποχή στην οποία όλα ήταν έτοιμα να αλλάξουν.

Την Πέμπτη 1η Οκτωβρίου, στις 19.30, στο «Άνεσις», μπορείτε να δείτε τη νέα, γεμάτη ένταση ταινία του Θανάση Νεοφώτιστου «Route-3» (13΄), να στριμωχτείτε μαζί με τον νεαρό, ξαναμμένο ήρωά του στο τραμ, και να γευτείτε την αγωνία του αλλά και μια ζουμερή... φέτα πορτοκαλιού. Το ίδιο βράδυ προβάλλεται το αρκετά disturbing αλλά σίγουρα πρωτότυπο «Πρώτος έρωτας» (15’) του Χάρη Ραφτόγιαννη, που φέρνει κοντά δύο ιδιαίτερους ανθρώπους και τα σκυλάκια τους. Ο πρωταγωνιστής Κωστής Κορωναίος απέσπασε Ειδική Μνεία στη Δράμα για την βαθιά ανθρώπινη διάσταση που χάρισε σε έναν παράξενο, περιθωριακό χαρακτήρα.

Την Παρασκευή 2 Οκτωβρίου, στις 19.30, παραμένουμε στο «Άνεσις» για το «Dakar» (12΄) του Στέλιου Μωραϊτίδη, όπου θα δούμε τον Γιάννη Κοκιασμένο να ερμηνεύει με υπόγειο σπαραγμό έναν άντρα που δεν τόλμησε να ζήσει εκείνο που ονειρεύτηκε. Στην ίδια ομάδα ταινιών περιλαμβάνεται το έξυπνο, ατμοσφαιρικό θρίλερ «Τέρμα» (17’) του Δημήτρη Μουτσιάκα, που προσπεράστηκε αδίκως στη Δράμα, όπως περίπου συνέβη και στο θαυμάσιο, συγκινητικό, με υπέροχη φωτογραφία «Goads» (15΄) της Ίριδας Μπαγλανέα. Το σκοτεινό «Ίσκιωμα» (15’) του Κώστα Γκεραμπίνη έχει κάποια θέματα, αλλά σε κερδίζει με τον υποβλητικό του τρόμο, ενώ τη βραδιά κλείνει «Το νόημα του Αυγούστου» (27’) του Μάνου Παπαδάκη, με πρωταγωνιστή έναν νεαρό που φυλάει τη βίλα του αφεντικού του και αντιμετωπίζει τους ζηλιάρηδες συναδέλφους τους και ένα αγριωπό ροτβάιλερ. Ωραιότατη ταινία με ζωοφιλική πινελιά, Βραβείο Ερμηνείας στον Παύλο Ιορδανόπουλο.