Ποιος είναι ο ένοχος;

Μερικά από τα καλύτερα αστυνομικά μυθιστορήματα που κυκλοφόρησαν μέσα στο 2020 και υπόσχονται να τυλίξουν το μεσημέρι σας στην παραλία και τις καλοκαιρινές σας νύχτες με καλής ποιότητας σασπένς - και όχι μόνο.

Ως γνωστόν, η αστυνομική λογοτεχνία έχει σημειώσει μεγάλη άνοδο τα τελευταία χρόνια. Και όχι άδικα, αφού πλέον ένα καλό αστυνομικό δεν περιορίζεται απλώς στους αγωνιώδεις γρίφους σχετικά με την ταυτότητα του δολοφόνου, αλλά διανθίζει το μυστήριο με ενδιαφέρουσες ξεναγήσεις σε άγνωστους τόπους, με πινελιές κοινωνικού σχολιασμού και συναρπαστικά ψυχολογικά ερωτήματα, ακόμα και με φιλοσοφημένη σκέψη.

Πάρα πολλοί συγγραφείς δημιουργούν ολόκληρες σειρές με το ίδιο κεντρικό πρόσωπο, κατά κανόνα έναν ή μία ντετέκτιβ, την προσωπικότητα και το περιβάλλον του οποίου ξεδιπλώνουν βιβλίο με το βιβλίο, χτίζοντας έτσι έναν γερό δεσμό με τον αναγνώστη, που θα τον ωθήσει να αποκτήσει και την επόμενη περιπέτεια του αγαπημένου του ήρωα.

Κάτι αντίστοιχο έκανε και η Άγκαθα Κρίστι με τους βασικούς χαρακτήρες των βιβλίων της, τον Πουαρό και τη Μις Μαρπλ, όμως, σε γενικές γραμμές, δεν κατέφευγε ιδιαίτερα στη συγκίνηση για να κερδίσει την καρδιά του αναγνώστη. Αντιθέτως, οι σύγχρονοι μετρ του crime μυθιστορήματος (όπως ο Νορβηγός Jo Nesbo, το συγγραφικό δίδυμο των Άγγλων Nicci French και ο Αμερικανός John Verdon) είναι απολύτως ικανοί να φέρουν δάκρυα στα μάτια εκείνων που βυθίζονται με πάθος στις σελίδες τους. Ειδικά όταν ο αναγνώστης των σειρών τους φροντίζει να διαβάσει τα βιβλία με τη σειρά που εκδόθηκαν, κερδίζοντας έτσι επιπλέον συναισθηματική εμπλοκή με τους κεντρικούς ήρωες και την αίσθηση της συνέχειας.

Φυσικά, η ραχοκοκαλιά ενός καλού θρίλερ παραμένει το έγκλημα. Πώς έγινε, ποιος το έκανε, γιατί, πώς θα προδοθεί, πώς θα τιμωρηθεί. Κι επειδή τα τελευταία χρόνια ο ανταγωνισμός ολοένα και μεγαλώνει, πολλοί συγγραφείς έχουν ριχτεί στον αγώνα της αναζήτησης πρωτότυπων, έως και ιδιαίτερα ακραίων εγκλημάτων. Μια μερίδα από αυτούς αναλώθηκε σε αυτόν τον σκοπό, με αποτέλεσμα οι φόνοι που παρουσιάζουν να ξεπερνούν και την πιο νοσηρή φαντασία, χωρίς να εξυπηρετούν, ουσιαστικά, την ιστορία.

Ευτυχώς, κάποιες από τις εκδόσεις του 2020, τις οποίες διαβάσαμε και σας προτείνουμε, δεν ακολουθούν αυτη την τακτική. Οι συγγραφείς τους προτιμούν, αντί να αρρωστήσουν τον αναγνώστη μέσα από αχρείαστα φρικιαστικές περιγραφές, να γαργαλήσουν τα φαιά του κύτταρα μέσα από έξυπνα, γεμάτα ανατροπές ψυχολογικά θρίλερ. Όχι, η τρομακτική βία δεν λείπει εντελώς από τις προτάσεις μας. Όμως, όταν υπάρχει, εξισορροπείται από το ζουμερό στόρι και δεν λειτουργεί ως αυτοσκοπός.

«Η ποινή είναι θάνατος»

Ένας διάσημος δικηγόρος βρίσκεται νεκρός κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες. Στη διάρκεια της έρευνας, ο αριθμός των υπόπτων αυξάνεται ολοένα και το μυστήριο περιπλέκεται.

Το πολύ ιδιαίτερο στοιχείο της νέας αστυνομικής λογοτεχνικής σειράς του πολυγραφότατου Anthony Horowitz, με ήρωα τον ντετέκτιβ Ντάνιελ Χόθορν, είναι ότι ο ίδιος ο συγγραφέας και σεναριογράφος αναλαμβάνει τον ρόλο του βιογράφου και βοηθού του λαγωνικού. Μεταμορφώνεται, δηλαδή, σε έναν σύγχρονο Γουάτσον, ο οποίος βρίσκεται πάντα ένα βήμα πίσω από τον προσωπικό του Χολμς. Κατά συνέπεια, πολλά από τα στοιχεία και τα πρόσωπα που περιλαμβάνονται στην αφήγηση είναι πραγματικά, κάτι που εμπλέκει ακόμα περισσότερο τον αναγνώστη στην πλοκή.

Βέβαια, το μεγαλύτερο ατού της σειράς-και του συγκεκριμένου μυθιστορήματος ειδικά- είναι ο τρόπος με τον οποίο ο συγγραφέας υφαίνει τον γρίφο του, παρασέρνοντας τον αναγνώστη σε ένα συναρπαστικό εγκεφαλικό παιχνίδι, το οποίο διατηρεί το ενδιαφέρον του ζωηρό μέχρι και την τελευταία σελίδα ενός από τα καλύτερα αστυνομικά που κυκλοφόρησαν φέτος.

(Μετάφραση: Χριστιάννα Σακελλαροπούλου, Διόπτρα)

«Χαμένος»

H Jane Harper κέρδισε γρήγορα το παγκόσμιο κοινό, όχι μόνο χάρη στην πλοκή των μυθιστορημάτων της αλλά, κυρίως, επειδή το ξενάγησε στην πιο μακρινή (και για πολλούς άγνωστη) ήπειρο του πλανήτη μας. Μετά την χιλιοπαινεμένη «Ξηρασία» και την «Άγρια Φύση», διαβάσαμε το καλύτερο, κατά τη γνώμη μας, μυθιστόρημά της μέχρι σήμερα: στον «Χαμένο» ο πρωταγωνιστής της, αστυνομικός Άρον Φαλκ, απουσιάζει. Με όχημα έναν θάνατο που δεν εξηγείται με τίποτα, το βιβλίο μας συστήνει μια ταλανισμένη οικογένεια και μια καθηλωτική πρωταγωνίστρια: τη σκονισμένη έρημο της βορειοανατολικής Αυστραλίας- έναν αχανή, καυτό ωκεανό, στον οποίο οι ρωγμές θάβονται και κανείς δεν μπορεί να επιβιώσει ολομόναχος.

Ιδιαίτερα ατμοσφαιρικό, διαβάζεται απνευστί.

(Μετάφραση: Χίλντα Παπαδημητρίου, Μεταίχμιο)

«Το διπλανό σπίτι»

Μια γυναίκα και ένα παιδί βρίσκονται κλειδωμένοι σε ένα υπόγειο, σε άσχημη κατάσταση. Κανείς δεν γνωρίζει την ταυτότητά τους. Κανείς δεν έχει δηλώσει ότι αγνοούνται. Ο ηλικιωμένος ιδιοκτήτης του σπιτιού είναι εμβρόντητος, όπως και όλοι οι κάτοικοι της ήσυχης γειτονιάς. Όμως ο επιθεωρητής Άνταμ Φόλει, ο ήρωας της συγγραφέως Cara Hunter στη δεύτερη περιπέτειά του, ξέρει ότι κανείς δεν είναι όσο αθώος φαίνεται.

Ένας αστυνομικός δαίδαλος με συνεχείς ανατροπές των δεδομένων, με ευφή προσθήκη των καταθέσεων των μαρτύρων της υπόθεσης, με ενδιαφέροντες χαρακτήρες, με μια τολμηρή κατάδυση στα σκοτάδια της ψυχής και με ένα απρόσμενο τέλος. Άκρως συναρπαστικό ανάγνωσμα, δύσκολα το αφήνεις από τα χέρια σου αφού το ξεκινήσεις.

(Μετάφραση: Νοέλα Ελιασά, Διόπτρα)

«Το δωμάτιο με τα ψέματα»

Το όνοµα «Nicci French» είναι ψευδώνυµο για το συγγραφικό ζεύγος των δηµοσιογράφων Nicci Gerrard και Sean French. Επίσης, αποτελεί εγγύηση ότι θα διαβάσετε ένα εξαιρετικό βιβλίο. Οι Nicci French έγιναν (δικαίως) παγκοσμίως γνωστοί μέσα από μια υπέροχη crime σειρά με τίτλους που περιλάμβαναν τις ημέρες της εβδομάδας και πρωταγωνίστρια την πολυδιάστατη ηρωίδα Φρίντα Κλάιν.

Όμως, τα μυθιστορήματά τους που δεν ανήκουν στη σειρά αυτή είναι εξίσου αξιόλογα. Οι χαρακτήρες τους χτίζονται πολύ προσεκτικά, είναι περίπλοκοι και με βάθος και, πέρα από την καλογραμμένη πλοκή και τα αινίγματα που ακονίζουν τη σκέψη, το διακριτικό συναίσθημα δεν λείπει σχεδόν ποτέ από τις σελίδες τους.

Στο «Δωμάτιο με τα ψέματα» συναντάμε μια ακόμα συναρπαστική πρωταγωνίστρια, τη Νεβ Κόνολι, η οποία βρίσκει τον παράνομο εραστή της δολοφονημένο και ξεκινάει ένα γαϊτανάκι ψεμάτων ώστε να κρύψει την εμπλοκή της στη ζωή του. Απέναντι στην παμπόνηρη αλλά και τρομαγμένη Νεβ βρίσκεται ένας άξιος αντίπαλος, ο ντετέκτιβ Άλαστερ Χίτσινγκ, αλλά και ένας αποφασισμένος δολοφόνος.

Ένα ευκολοδιάβαστο αλλά όχι εύπεπτο θρίλερ, με ανατροπές και ψυχολογικές πινελιές, που σας καλεί να παίξετε κι εσείς τον ρόλο του λαγωνικού.

(Μετάφραση: Νοέλα Ελιασά, Διόπτρα)

«Έτσι άρχισαν όλα»

Μετά τον χαμό της πρώτης του γυναίκας, ο Μαρκ ξαναφτιάχνει τη ζωή του κοντά στην Ίβι. Όμως η αδελφή του, Κλίο, δυσκολεύεται να τη συμπαθήσει. Στο μεταξύ, η Ίβι παθαίνει διαρκώς παράξενα ατυχήματα, ενώ ένα βράδυ, η αρχιφύλακας Στέφανι Κινγκ επισκέπτεται το σπίτι του ζευγαριού και βρίσκεται μπροστά σε δυο ματωμένα σώματα.

Μην σας παρασύρει το μάλλον ατυχές εξώφυλλο, που παραπέμπει περισσότερο σε αισθηματική νουβέλα παρά σε ψυχολογικό θρίλερ. Το «Έτσι άρχισαν όλα» της RachelAbbot θα τροφοδοτήσει τις καλοκαιρινές σας νύχτες με μπόλικο, καλής ποιότητας σασπένς. Ο ωραιότατος γρίφος του θα σας ξεναγήσει στις πιο σκιερές και απρόσμενες γωνίες του ανθρώπινου νου και, πιθανώς, θα σας κρατήσει ξάγρυπνους μέχρι να ανακαλύψετε ποιος ήταν, τελικά, ο θύτης και ποιος το θύμα.

(Μετάφραση: ΑύγουστοςΚορτώ, Ψυχογιός)

«Ο Καστανάνθρωπος»

Εδώ υπάρχει αρκετή βία. Γιατί ο δολοφόνος του βιβλίου ανήκει σε εκείνους που φτιάχνουν αποτρόπαια σκηνικά και αφήνουν το σημάδι τους δίπλα σε κάθε θύμα, προσπαθώντας να αφηγηθούν μια ιστορία. Το σημάδι του κακού στην περίπτωση αυτή είναι μια χειροποίητη κούκλα, φτιαγμένη από σπίρτα και κάστανα. Μόνο που, σε μία από αυτές τις κούκλες, η αστυνομία ανακαλύπτει το αποτύπωμα της κόρης μιας υπουργού, η οποία είχε δολοφονηθεί ένα χρόνο πριν.

Συγγραφέας του θρίλερ «Ο Καστανάνθρωπος» είναι ο Sψren Sveistrup, o πολυβραβευμένος σεναριογράφος της διάσημης, καταπληκτικής δανέζικης σειράς «The Killing». Οι ενδιαφέροντες χαρακτήρες, οι καταιγιστικές εξελίξεις, οι εκπλήξεις και τα ρίγη αγωνίας είναι, λοιπόν, αναμενόμενα συστατικά αυτού του καθηλωτικού θρίλερ, που έρχεται να αποδείξει, για μία ακόμα φορά, ότι οι παλιές αμαρτίες έχουν μακριές σκιές.

(Μετάφραση: Βαγγέλης Γιαννίσης, Διόπτρα)

«Ο τρόφιμος»

Ο δημοφιλέστατος Sebastian Fitzek δεν θα μπορούσε να λείπει από την καλοκαιρινή «θριλερική» μας λίστα. Οι θεοσκότεινες ιστορίες του είναι πάντα πρωτότυπες, γεμάτες εκπλήξεις (και κάποιες δόσεις νοσηρότητας), η αγωνία που εκπέμπουν είναι σχεδόν απτή και διαβάζονται με ιλλιγιώδη ταχύτητα. Παρόλο που δεν διεκδικεί ιδιαίτερες λογοτεχνικές δάφνες και οι χαρακτήρες του δύσκολα μένουν ανεξίτηλοι, ο Γερμανός συγγραφέας είναι ευφυέστατος και ιδιαίτερα ευφάνταστος, και κάθε νέο του μυθιστόρημα υπόσχεται μια συναρπαστική εμπειρία, σαν διαδρομή τρόμου με ένα γιγάντιο roller coaster, που εγγυάται ότι θα σου κόψει την ανάσα.

Το νέο του πόνημα απαιτεί, για μία ακόμα φορά, γερό στομάχι. Ο μικρός Μαξ εξαφανίστηκε πριν από έναν χρόνο. Μόνο ο δράστης, ένοχος για δύο φρικτές δολοφονίες παιδιών, γνωρίζει τι ακριβώς συνέβη στο αγόρι. Τώρα, όμως, είναι φυλακισμένος στην πτέρυγα υψίστης ασφαλείας ενός ψυχιατρείου και αρνείται να μιλήσει. Ο πατέρας του Μαξ έχει μόνο έναν τρόπο να μάθει την αλήθεια: πρέπει να βουτήξει στα έγκατα της Κόλασης. Πρέπει να γίνει και ο ίδιος τρόφιμος.

(Μετάφραση: Δέσποινα Κανελλοπούλου, Διόπτρα)