Quantcast

ΠΟΛΚΕΟΑ: Σεβασμός προς τα μνημεία Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς - Να γίνει Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό

Έκκληση σεβασμού προς τα μνημεία Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς απευθύνει το Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων Πολιτικής Αεροπορίας, διεκδικώντας τη δημιουργία Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό. "Όχι στον βανδαλισμό και στην καταστροφή" σημειώνουν χαρακτηριστικά.

"Από την πρώτη στιγμή που εξελέγη η παρούσα Κυβέρνηση, το ΠΟΛΚΕΟΑ με επιστολές του της γνωστοποίησε την πρότασή του για Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό (23.07.2019). Το Υπουργείο Πολιτισμού, η Υπουργός κα Λίνα Μενδώνη, επέδειξε μνημειώδη αδιαφορία, συνηγορώντας ουσιαστικά στον βανδαλισμό και την πολιτιστική καταστροφή των μνημείων.

Μετά από πολύμηνο διάλογο με το Υπουργείο Ανάπτυξης και τον Υπουργό Ανάπτυξης, κ.Άδωνι Γεωργιάδη, οδηγηθήκαμε σε αδιέξοδο και τελεσίγραφα με ευθύνη της Κυβέρνησης.

Η πρότασή μας για Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό απορρίφθηκε - όπως επίσημα μας ενημέρωσαν - γιατί δεν είναι στα σχέδια του επιχειρηματικού πλάνου της Lamda Development το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας. Αποτέλεσμα, τα ιστορικά αεροσκάφη – περιουσιακά στοιχεία του ΠΟΛΚΕΟΑ – να απειλούνται με πλειστηριασμό.

27 Ιανουαρίου 2021, η Κυβέρνηση, μέσω επιστολής της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., μας κοινοποίησε τελεσίγραφο με καταληκτική ημερομηνία την 5η Φεβρουαρίου 2021, να «παραδώσουμε άνευ όρων» τα αεροσκάφη στην ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., αλλιώς πλειστηριασμός.

Το ΠΟΛΚΕΟΑ επέστρεψε την επιστολή της ΕΛΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. ως απαράδεκτη" σημειώνουν σε ανακοίνωσή τους.

"Η Αεροπορική Κοινότητα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, το σύνολο της Κοινωνίας, στηρίζει και διεκδικεί Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό. Στόχος: η διάσωση της νεότερης πολιτιστικής μας κληρονομιάς, η ιστορικότητα του χώρου.

Επίσης το ΠΟΛΚΕΟΑ πρόσφατα προσέφυγε στη «Διεθνή Επιτροπή Διατήρησης Βιομηχανικής Κληρονομιάς» και στο «Διεθνές Συμβούλιο Προστασίας Μνημείων Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Συνεχίζονται να συλλέγονται υπογραφές και να αποστέλλονται επιστολές προς την Κυβέρνηση από φορείς, πολίτες, παρεμβαίνοντας υπέρ της πρότασης του ΠΟΛΚΕΟΑ και τη διάσωση των αεροσκαφών.

Ως φορέας, κάναμε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό στα πλαίσια των μέσων που διαθέτουμε. Τώρα η ευθύνη είναι αποκλειστικά στην Κυβέρνηση, η οποία καλείται να πράξει το αυτονόητο. Διεκδικούμε: Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό.

Το αίτημά μας αυτό το κοινοποιήσαμε με επιστολή μας στον Πρωθυπουργό, κύριο Κυριάκο Μητσοτάκη, τη Δευτέρα 1η Φεβρουαρίου 2021, ζητώντας την παρέμβασή του.

Υπενθυμίζουμε πως το Προεδρικό Διάταγμα (Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (Σ.Ο.Α.) - 01.03.2018 – ΑΠΠ/ΦΕΚ35) προβλέπει τη δημιουργία Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας. Το πρώην εργοστάσιο του ΚΕΑ (κτίριο του 1938) έχει χαρακτηρισθεί ως διατηρητέο μνημείο από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΥΑ ΥΠΠΟ/ΔΝΣΑΚ/41429/1057/05.06.2009, ΦΕΚ400/Β/13.08.2009). Το κτίριο αυτό προτείνεται για Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας. Επίσης, το αγγλικό υπόστεγο «Παγόδα», κηρυγμένο ως νεότερο μνημείο (ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΜΤΕ/ΔΠΑΝΣΜ/347577/31383/4566_ΦΕΚ307-14.12.2016).

Το 2021 συμπληρώνονται 90 χρόνια από τότε που η Ελλάδα έμπαινε στις εμπορικές αερομεταφορές. Το 2021 συμπληρώνονται 20 χρόνια από τότε που το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ελληνικού έκλεισε.

Η ασέβεια προς τα μνημεία ισοδυναμεί με βανδαλισμό και πολιτιστική καταστροφή. Το πολιτισμικό αποτύπωμα του Ελληνικού και της Πολιτικής Αεροπορίας ως πολιτιστική κληρονομιά οφείλει η χώρα μας, η Πολιτεία, να το παραδώσει ως ιστορία μέσα από ένα Μουσείου στις επόμενες γενιές" προσθέτει το ΠΟΛΚΕΟΑ σε ανακοίνωσή του.

Το ΠΟΛΚΕΟΑ παραθέτει και ένα σύντομο ιστορικό για το Ελληνικό και την Ολυμπιακή Αεροπορία

"Με ιστορικούς όρους, η Ελλάδα μπαίνει στο στίβο των εμπορικών αερομεταφορών το 1930 ανέκαθεν έπαιξε σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ανάπτυξη του δικτύου πολιτικής αεροπορίας. Αποτέλεσε ταυτόχρονα σταυροδρόμι και hub σταθμός για τις εναέριες μεταφορές από το νοτιοανατολικό άκρο της Δυτικής Ευρώπης έως την Άπω Ανατολή και Αφρική για πολλά χρόνια. Με την ίδρυση - είσοδο της νέας αεροπορικής εταιρείας – της Ολυμπιακής Αεροπορίας – το 1957 μέσα από την πρόβλεψη και το χάρισμα του ιδρυτής της, Αριστοτέλη Ωνάση, αυτή η αεροπορική εταιρεία έγινε ο παγκόσμιος ταξιδιωτικός ηγέτης φτάνοντας από τον Καναδά και τις Η.Π.Α. έως την Αυστραλία.

Η Ολυμπιακή Αεροπορία είχε έδρα το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ελληνικού, Διεθνές Αεροδρόμιο Αθήνας στην Ελλάδα, για 64 χρόνια έως και τις 27 Μαρτίου 2001 που το Ελληνικό έκλεισε και αντικαταστάθηκε από το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Το διεθνές αεροδρόμιο του Ελληνικού ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1938. Οι Γερμανοί εισέβαλαν στην Ελλάδα το 1941 και το αεροδρόμιο του Ελληνικού με το τοπωνύμιο «Χασάνι» – που τότε ήταν έτσι γνωστό ως τοποθεσία – χρησιμοποιήθηκε ως βάση της Luftwaffe την περίοδο της Κατοχής. Μετά την απελευθέρωση της Αθήνας οι συμμαχικές δυνάμεις και κύρια η Βασιλική Πολεμική Αεροπορία της Αγγλίας χρησιμοποίησε το Ελληνικό σε συνεργασία με τις αντιστασιακές οργανώσεις της Ελλάδος μέχρι την τελική απελευθέρωση της Ελλάδος. Μετά το τέλος του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, η ελληνική κυβέρνηση ήρθε σε συμφωνία με τις Η.Π.Α. για χρήση του αεροδρομίου από το 1945 έως το 1993. Το Ελληνικό είχε τρία terminals και λίγο πριν κλείσει απέκτησε και ένα τέταρτο για charters. Το διεθνές αεροδρόμιο Ελληνικού στη δυτική του πλευρά ήταν η βάση λειτουργίας του εθνικού αερομεταφορέα, της Ολυμπιακή Αεροπορίας.

Το αεροδρόμιο το 1969 είχε δύο τερματικούς σταθμούς: τον Δυτικό τερματικό σταθμό της Ολυμπιακής Αεροπορίας και τον Ανατολικό τερματικό σταθμό για όλους τους υπόλοιπους αερομεταφορείς. Έναν ακόμη τερματικό σταθμό είχε για τις ανάγκες της αμερικάνικης βάσης και τη δεκαετία του 1990 απέκτησε και ένα τέταρτο terminal στην Ανατολική του πλευρά για τις ανάγκες των charters. Το κτίριο του Ανατολικού Αεροσταθμού σχεδιάστηκε μεταξύ του 1960 και 1969 από τον Φιλανδό αρχιτέκτονα Eero Saarinen. Πριν το κλείσιμό του το 2001, το αεροδρόμιο κατέγραψε μία ανάπτυξη 15,6% από τον προηγούμενο χρόνο, εξυπηρετώντας 13,5 εκατ. επιβάτες τον χρόνο και διαχειρίστηκε 57 αερομεταφορείς που πετούσαν σε 87 προορισμούς. Η επίσημη ετήσια χωρητικότητα του αεροδρομίου ήταν 11 εκατ. επιβάτες το χρόνο.

Το τελευταίο αεροσκάφος που αναχώρησε από το Ελληνικό ήταν ένα Boeing 737 της Ολυμπιακής Αεροπορίας με προορισμό τη Θεσσαλονίκη.

Μετά το κλείσιμο, το βόρειοδυτικό τμήμα του αεροδρομίου ανακατασκευάστηκε και εκεί δημιουργήθηκαν αθλητικές εγκαταστάσεις όπου φιλοξένησαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 αγώνες canoe και kayak slalom, field hockey, baseball και softball. Άλλες σχετικές ολυμπιακές αναβαθμίσεις περιλάμβαναν την επανατοποθέτηση ενός από τα hangars του Δυτικού όπου εκεί πραγματοποιήθηκαν οι αγώνες ξιφασκίας και ένα από τα μεγαλύτερα ολυμπιακά κλειστά στάδια μπάσκετ.

Το 2005, μία ομάδα αρχιτεκτόνων, με επικεφαλής τους David Serero, Elena Fernandez και αρχιτέκτονα τοπίων Philippe Coignet, κέρδισαν στον διαγωνισμό σχεδιασμού ενός Μητροπολιτικού Πάρκου στον παλιό χώρο του αεροδρομίου, μεταξύ 300 περίπου άλλων ομάδων αρχιτεκτόνων. Ο διαγωνισμός ήταν μία χορηγία του UIA (International Union of Architects), το ελληνικό Υπουργείο Περιβάλλοντος και τον ΟΡΣΑ (Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας). Το εγχείρημα αναπτύχθηκε περαιτέρω το 2006 και 2007 από εκείνη την ομάδα μέσω δύο αναπτυξιακών σχεδίων με ελληνικούς σχεδιαστικούς οργανισμούς. Έως το 2012, η κυβέρνηση μελετά την προσέλκυση επενδυτών και την εμπορική ανάπτυξη του χώρου χωρίς αναφορά στο προτεινόμενο πάρκο, αν και τοπικοί φορείς ένωσαν τις φωνές τους για την προτίμησή τους στη δημιουργία πάρκου. Υπήρχε επίσης έναν ακόμη σχέδιο, να μετατραπεί το αεροδρόμιο σε παραλιακό θέρετρο. Αρχές του 2020, πολυτελείς οικείες, ξενοδοχεία, ένα καζίνο, μία μαρίνα, καταστήματα και γραφεία πρόκειται να χτιστούν εκεί.

Το ΠΟΛΚΕΟΑ εδώ και 26 χρόνια προωθεί τη δημιουργία Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που δεν έχει Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας. Το Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων Ολυμπιακής Αεροπορίας, διατηρεί επτά αεροσκάφη μη πλόιμα στο χώρο και έχει συγκεντρώσει, διασώσει και καταγράψει πάνω από 23.000 αντικείμενα που σχετίζονται με την ιστορία της ελληνικής Πολτικής Αεροπορίας από το 1930 έως και σήμερα και που προορισμό έχουν το ελληνικό Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας. Όλα αυτά έχουν γίνει από μία μεγάλη ομάδα, κάτω από την επίβλεψη του προέδρου της, Βασίλη Τσατσαράγκου.

Πρόσφατα, έχουν φτάσει σε ένα σημείο όπου το Μουσείο χρειάζεται εξωτερική βοήθεια – τόσο οικονομική όσο και άλλου είδους – και έχει διατυπώσει ένα ρεαλιστικό, με συνοχή σχέδιο για να παρουσιάσει στους τοπικούς, εθνικούς και διεθνείς οργανισμούς ότι υπάρχει μία περιεκτική στρατηγική ώστε να καρποφορήσουν οι στόχοι και οι φιλοδοξίες τους. Το όραμά τους.

Μέρος αυτού του σχεδίου είναι να καταστήσει οργανισμούς όπως ο δικός σας ενήμερους σχετικά με την προοπτική απώλειας της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς μέρος της οποίας θα διατηρηθεί μέσα από ένα εμβρυονικό Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας. Αυτό δεν παίρνει μορφή μόνο από τα αεροσκάφη και τα αντικείμενα αλλά και από τις υποδομές όπως κτίρια και υπόστεγα. Ήδη το 2020 ένα ιστορικό υπόστεγο το οποίο κατασκευάστηκε το 1930 από την Air France, κατεδαφίστηκε. Και άλλα κτίρια επίσης απειλούνται με κατεδάφιση".