Quantcast

Πώς έμεινε στα χαρτιά η Ακαδημία του ΟΣΕ

Οι ευθύνες της ΡΑΣ για την εγκατάλειψη του έργου της τηλεδιοίκησης και της σηματοδότησης και τι απαντά η πρόεδρος της Αρχής Ιωάννα Τσιαπαρίκου. Η Οδύσσεια του 20χρονου και της 25χρονης που επέζησαν από το τραγικό δυστύχημα και νοσηλεύονται βαριά τραυματισμένοι.

Η εποπτεία και ο έλεγχος για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων αποτελoύν από τον Οκτώβριο του 2013, με τον Νόμο 4199, βασικά καθήκοντα της -μέχρι πρότινος άγνωστης- Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Κι όμως, στην τελευταία ετήσια έκθεση ασφαλείας της ΡΑΣ δεν αποτυπώνεται τίποτε από τα όσα, εδώ και χρόνια, οι ενώσεις σιδηροδρομικών υπαλλήλων κατήγγειλαν σχετικά με τα ανύπαρκτα και εκτός λειτουργίας συστήματα ασφαλείας, που μοιραία οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών. Οι καταγγελίες, σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, που αφορούν τις ελλείψεις σε τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και την επιεικώς προβληματική εκτέλεση των συμβάσεων για την εγκατάσταση των σημαντικών υποδομών ασφαλείας, ουδέποτε ελέγχθηκαν σοβαρά. Πρόσφατα, σε συνέντευξή του, ο εκτελεστικός διευθυντής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ERA), Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ, έκανε λόγο για «ανεπάρκεια» και για «ελλιπή εποπτεία» από τη ΡΑΣ, που, όπως είπε, ήταν γνωστή στην Ευρώπη. Παραδέχθηκε, μάλιστα, την ευθύνη που του αναλογεί, στον απόηχο του πολύνεκρου δυστυχήματος των Τεμπών, αναφέροντας ότι «ο ERA δεν κατάφερε να διασφαλίσει την ασφαλή λειτουργία των τρένων στην Ελλάδα».

Οι ευθύνες της ΡΑΣ έχουν μπει και στο κάδρο της έρευνας που διεξάγεται από τη Δικαιοσύνη για τα αίτια του δυστυχήματος. Μάλιστα, δεν αποκλείεται το επόμενο χρονικό διάστημα ο εισαγγελείς να καλέσουν και στελέχη της ΡΑΣ για κατάθεση. Από την πλευρά της ΡΑΣ, κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων της Μονάδας Ασφάλειας και Διαλειτουργικότητας της Αρχής μετέβη στον τόπο του δυστυχήματος και ξεκίνησε αυτεπάγγελτη έρευνα για το σιδηροδρομικό δυστύχημα, εξετάζοντας αν υπήρξε ορθή εφαρμογή των συστημάτων διαχείρισης ασφαλείας από τον ΟΣΕ και τη Ηellenic Train A.Ε.

Κατόπιν εορτής

Ολα αυτά, βέβαια, κατόπιν εορτής, με δεδομένο ότι μήνες πριν από το πολύνεκρο δυστύχημα είχαν γίνει σοβαρές καταγγελίες, όπως αυτή της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης τον περασμένο Νοέμβριο, η οποία είχε λάβει τη μορφή εξωδίκου, για τη μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη και τη μη λειτουργία του συστήματος ETCS. Ωστόσο, η ΡΑΣ, σε πρόσφατη ανακοίνωσή της, στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης έρευνας για τα αίτια που οδήγησαν στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, έκανε λόγο για προβλήματα στο σύστημα εκπαίδευσης των σταθμαρχών. Η Αρχή, σύμφωνα με την ανακοίνωση, διαβλέπει «ισχυρές ενδείξεις ότι ο θεωρητικός και πρακτικός κύκλος εκπαίδευσης που παρείχε ο διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής (ΟΣΕ) σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα (σταθμάρχες, κλειδούχους) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής».

Η ανακοίνωση της ΡΑΣ προκάλεσε την αντίδραση του ΟΣΕ, που ανταπάντησε ότι η Αρχή γνώριζε και ενέκρινε τη διαδικασία εκπαίδευσης για τους σταθμάρχες από το 2021. Γεγονός είναι πάντως ότι στην υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 3372Β/19.10.2016, για την εκπαίδευση του σιδηροδρομικού προσωπικού (μηχανοδηγών, σταθμαρχών κ.ά.), αναφερόταν ότι η ΡΑΣ είναι αυτή που εγκρίνει τα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Σύμφωνα με τους έμπειρους σιδηροδρομικούς, οι παραλείψεις αυτές ενδεχομένως να οφείλονται στην πρόεδρο της ΡΑΣ, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, η οποία βρέθηκε σε αυτή τη θέση ούσα υπάλληλος του ΕΦΚΑ και χωρίς να έχει προηγούμενη εμπειρία στα ζητήματα των σιδηροδρόμων. Σχολιάζοντας τις ευθύνες της ΡΑΣ, ο Ανδρέας Τζαμπασλής, γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών δηλώνει στη Realnews: «Προσωπικά, εκτός από την παρέμβασή της για την αλλαγή ενός συστήματος στο “Λευκό Βέλος”, προκειμένου αυτό το νέο τρένο να βγει στην κυκλοφορία, δεν την έχω δει να επεμβαίνει πουθενά αλλού... Για να κυκλοφορήσει στην ανοιχτή γραμμή ένα τρένο πρέπει να έχει άδεια από τη ΡΑΣ γι’ αυτό και το “Λευκό Βέλος” χρειάστηκε να κάνει μετατροπές για να πάρει άδεια. Εδώ τα μηχανήματα γραμμής που ανήκουν σε εργολάβους και κινούνται δεν έχουν πιστοποίηση από τη ΡΑΣ, αλλά η Αρχή δεν μιλάει γι’ αυτά». Και συνεχίζει: «Η ανακοίνωση της ΡΑΣ, που έκανε λόγο για ανεπαρκή εκπαίδευση των σταθμαρχών, ήταν μια απρέπεια από την πλευρά της. Ακολουθούμε ένα πρωτόκολλο εκπαίδευσης εδώ και 40 χρόνια. Αν αυτό είναι ανεπαρκές, σημαίνει ότι όλοι οι σταθμάρχες αυτή τη στιγμή είναι ανεπαρκείς. Γιατί όλοι έχουν εκπαιδευτεί με αυτόν τον τρόπο. Δεν ξέρω ποια είναι η διαδικασία που ακολουθεί η ΡΑΣ και τι επιβλέπει ακριβώς. Υποτίθεται ότι είναι υπεύθυνη για οτιδήποτε γίνεται στον ελληνικό σιδηρόδρομο».

Ακόμη, μέλος της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η ΡΑΣ, όσον αφορά τους μηχανοδηγούς, έχει ρόλο στην εξέτασή μας. Από εμάς ενημερώνεται για τα πάντα σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του σιδηροδρόμου και κατά καιρούς, μάλιστα, έχει επιβάλει και πρόστιμα για μη τήρηση κανόνων ασφαλείας από τις εταιρείες. Ακόμη και στον μηχανοδηγό μπορεί να επιδώσει πρόστιμο γιατί δεν έχει μαζί του π.χ. το δίπλωμα. Εχει ένα εύρος δυνατοτήτων και αρμοδιοτήτων. Εκ του αποτελέσματος -δυστυχώς- κρίνεται ελλιπής η εποπτεία της».

Δεν λειτούργησε ποτέ

Στα χαρτιά η Ακαδημία του ΟΣΕ

Επτά χρόνια μετά την υπουργική απόφαση του 2016, που προέβλεπε τη λειτουργία Ακαδημίας ΟΣΕ, η εκπαίδευση μηχανοδηγών, σταθμαρχών και κλειδούχων παρέμεινε στα χαρτιά, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις στην εκπαίδευση των σιδηροδρομικών υπαλλήλων, τις οποίες, πρόσφατα, γνωστοποίησε με απόφασή της η ΡΑΣ, δυστυχώς, στον απόηχο της τραγωδίας στα Τέμπη. Στα χρόνια που μεσολάβησαν, η σχολή του ΟΣΕ δεν λειτούργησε ποτέ όπως προβλεπόταν, παρά τις πιέσεις της Ε.Ε. για εξυγίανση και ανάπτυξη του Οργανισμού. Στα τέλη του 2016, στην ετήσια οικονομική έκθεσή του, ο ΟΣΕ ανακοίνωσε την ίδρυση της Σιδηροδρομικής Ακαδημίας, που θα λειτουργούσε ως διεύθυνση του Οργανισμού, θα στεγαζόταν στο υφιστάμενο εκπαιδευτικό κέντρο του ΟΣΕ και θα αφορούσε όλα τα σιδηροδρομικά επαγγέλματα.

Ο ΟΣΕ ανέφερε ότι προετοίμαζε εντατικά τα εκπαιδευτικά προγράμματα και τη στελέχωση με το κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό, με στόχο την ολοκληρωμένη λειτουργία της Ακαδημίας το 2017. Μάλιστα, προβλεπόταν η υλοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών για την έγκριση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων από τη ΡΑΣ. Το 2017, η τότε κυβέρνηση και ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού υπόσχονταν, μέσω πολυσέλιδης απάντησης στην Κομισιόν, τη δημιουργία σχολής κατάρτισης μηχανοδηγών. Την περίοδο εκείνη, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ΡΑΣ έδωσε άδειες, κατά παρέκκλιση του Νόμου 3911/2011, σε 22 βοηθούς μηχανοδηγών. Οι άδειες αναμένονταν να προσαρμοστούν κατάλληλα μόλις λειτουργούσε η νέα Ακαδημία του ΟΣΕ. Τον Μάρτιο του 2018, ο ΟΣΕ ανακοίνωσε τη λειτουργία της Σιδηροδρομικής Ακαδημίας «σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τον ελληνικό σιδηρόδρομο», όπως ανέφερε σε ανακοινώσεις. Παρά τις εξαγγελίες, η Ακαδημία δεν φαίνεται να λειτούργησε ποτέ επαρκώς, γεγονός που αποτυπώνεται και στο πρόσφατο πόρισμα της ΡΑΣ, που κάνει λόγο για προβλήματα στο σύστημα εκπαίδευσης των σταθμαρχών. Σύμφωνα με τη ΡΑΣ, η κατάρτιση του προσωπικού παρέχεται από τον ΟΣΕ και η ίδια δεν έχει καμία εμπλοκή στην εκπαίδευση σταθμαρχών και κλειδούχων. Ωστόσο, η ΡΑΣ εγκρίνει στην αρχή κάθε έτους το ετήσιο πρόγραμμα εκπαίδευσης το οποίο καταρτίζεται από τον ΟΣΕ. Η ανακοίνωση της ΡΑΣ προκάλεσε την αντίδραση του ΟΣΕ, που ανταπάντησε ότι η Αρχή γνώριζε και ενέκρινε τη διαδικασία εκπαίδευσης για τους σταθμάρχες από το 2021. Εν μέσω έντονων αντιπαραθέσεων για το ποιος έχει την ευθύνη, ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης, δηλώνει στην «R» ότι επί της ουσίας το κέντρο εκπαίδευσης του ΟΣΕ δεν λειτούργησε ποτέ όπως θα έπρεπε. «Αυτό δεν ήταν Ακαδημία, ήταν “πανδημία”», τονίζει. Ο ίδιος έχει καταγγείλει τις διάτρητες εξετάσεις, με τους υποψηφίους να γνωρίζουν τα θέματα εκ των προτέρων και τους εξεταστές να είναι ταυτόχρονα και εκπαιδευτές, με αποτέλεσμα το ποσοστό επιτυχίας των υποψήφιων σταθμαρχών να φτάνει το 100%. «Η τριμελής επιτροπή απαρτιζόταν από τους ίδιους που έκαναν μάθημα. Δεν είναι δυνατόν αυτό το πράγμα να λέγεται εκπαίδευση», καταλήγει ο πρώην σταθμάρχης.

«Είχαμε προειδοποιήσει για τους κινδύνους»

Τι απαντά η πρόεδρος της ΡΑΣ Ιωάννα Τσιαπαρίκου για την κριτική που ασκείται στην Αρχή και στην ίδια προσωπικά

«Η θέση του προέδρου της ΡΑΣ έχει ασυμβίβαστο με κάθε εποπτευόμενο Οργανισμό. Απαγορεύεται δηλαδή να προέρχεται από τον ΟΣΕ, τη Hellenic Train και το υπουργείο Μεταφορών και των εποπτευομένων αυτού φορέων. Μένουν λοιπόν μόνο συνταξιούχοι σιδηροδρομικοί ή νέα στελέχη και επιστήμονες που κατέχουν την τεχνογνωσία και τη θέληση να προωθήσουν σύγχρονες μεθόδους και να σπάσουν αποστήματα του παρελθόντος». Αυτό απαντά η πρόεδρος της ΡΑΣ Ιωάννα Τσιαπαρίκου στην κριτική που της ασκείται για τις ενέργειες της Αρχής και τη δική της επάρκεια.

Μιλώντας στην «R», η Ι. Τσιαπαρίκου αναφέρεται στην εμπειρία της, τονίζοντας πως «είμαι οικονομολόγος από το Πανεπιστήμιο Πειραιά, με master στις Διεθνείς Μεταφορές του University of Wales-Cardiff, από τα ελάχιστα μεταπτυχιακά σε ευρωπαϊκό επίπεδο εξειδικευμένο στις μεταφορές, και διδάκτωρ του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πειραιά με έμφαση σε οικονομετρικά μοντέλα απασχόλησης και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού. Επιπλέον, διαθέτω εμπειρία στον τομέα της ναυτιλίας και διετέλεσα σε θέσεις ευθύνης σε άλλους οργανισμούς. Επισημαίνω, δε, ότι το σχέδιο διαχείρισης ασφαλείας του ΟΣΕ έχει συνταχθεί από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το οποίο και ασκεί τον εσωτερικό έλεγχο για θέματα ασφαλείας του ΟΣΕ».

Παράλληλα, η Ι. Τσιαπαρίκου ξεκαθαρίζει τι ακριβώς εξετάζει η ΡΑΣ, μετά το δυστύχημα στα Τέμπη. «Η ΡΑΣ εκδίδει πιστοποίηση ασφαλείας στον ΟΣΕ αφού κατατεθεί φάκελος που περιλαμβάνει σχέδιο διαχείρισης ασφαλείας. Πρόκειται για το εγχειρίδιο που περιγράφει όλες τις διαδικασίες που καταρτίζει ο ΟΣΕ για την ασφαλή σιδηροδρομική μεταφορά. Οι διαδικασίες αυτές περιγράφονται αναλυτικά, συνεπώς η δέσμευση για την απαρέγκλιτη εφαρμογή τους ανήκει στον ΟΣΕ.

Στο έγγραφο με την πολιτική ασφαλείας του ΟΣΕ αναφέρεται: “Ο ΟΣΕ δεσμεύεται να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να διασφαλίσει την προστασία των επιβατών... κατά τη μετακίνησή τους... και για όλους τους κινδύνους για τη σιδηροδρομική ασφάλεια που απορρέουν από τις δραστηριότητές του”. Η ΡΑΣ δεν διεξάγει έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος. Αυτό θα έπρεπε να το κάνει η Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, εφόσον λειτουργούσε. Η ΡΑΣ ελέγχει αν ακολουθήθηκαν οι διαδικασίες που περιγράφονται στο σχέδιο διαχείρισης ασφαλείας. Σε περίπτωση που διαπιστωθούν παραβιάσεις, επιβάλλονται κυρώσεις, που περιγράφονται στη σχετική νομοθεσία. Οι τυχόν παραβιάσεις που θα διαπιστωθούν βεβαίως αφορούν τον ΟΣΕ και τη Hellenic Train, που είναι και οι εποπτευόμενοι φορείς», επισημαίνει η πρόεδρος της ΡΑΣ, δηλώνοντας πως κατά τον έλεγχο της ορθής εφαρμογής των διαδικασιών του ΟΣΕ και της Hellenic Train θα χρησιμοποιηθεί κάθε δυνατή βοήθεια που έχουμε στη διάθεσή μας. «Εχουμε ήδη απευθυνθεί στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ΕRΑ) για τη βοήθειά του με εμπειρογνώμονα και αναμένουμε απάντηση», αναφέρει σχετικά.

Η Hellenic Train

Η Ι. Τσιαπαρίκου ρωτήθηκε γιατί η ΡΑΣ δεν είχε επισημάνει τις χρόνιες ελλείψεις που διαπιστώθηκαν σε μια σειρά ζητημάτων στον ελληνικό σιδηρόδρομο. «Η ΡΑΣ εποπτεύει τις διαδικασίες που περιγράφονται στο σχέδιο διαχείρισης ασφαλείας με πιστοποιημένους επιθεωρητές, με τακτικούς και αιφνίδιους ελέγχους, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του ΕRA. Οποτε διαπιστώνει παραβιάσεις, επιβάλλει εγκαίρως την αποκατάστασή τους», δηλώνει, κάνοντας παράλληλα λόγο και για σειρά προστίμων που έχουν επιβληθεί προς τη Hellenic Train. «Η ΡΑΣ έχει επιβάλει κυρώσεις και πρόστιμα. Ενδεικτικά υπενθυμίζω το τελευταίο πρόστιμο 30.000 ευρώ στη Hellenic Train για μη έκδοση πιστοποιητικού ασφαλείας σε μηχανοδηγό. Στην περίπτωση μάλιστα αυτή σταματήσαμε το τρένο, μέχρι να το παραλάβει πιστοποιημένος μηχανοδηγός. Στη διάθεση των αρμοδίων Αρχών βρίσκεται επίσης σειρά εγγράφων προς ΟΣΕ, Hellenic Train και υπουργείο, όπου προειδοποιούμε και απαιτούμε μέτρα αποκατάστασης για πιθανούς κινδύνους. Μεταξύ άλλων, έγγραφα που αναφέρονται σε κινδύνους ηλεκτροπληξίας, βλάβες ηλεκτροκίνησης, ισόπεδες διαβάσεις, ελλιπούς εκπαίδευσης, εργασιακής κόπωσης, εργασιών σε ανοιχτή γραμμή κ.λπ. Επισημαίνουμε, επίσης, ότι με πρωτοβουλία της ΡΑΣ ανακλήθηκε η ανυπόστατη πράξη που αφορούσε εξαιρέσεις από άρθρα του κανονισμού δικαιωμάτων των επιβατών. Με επιβολή της ΡΑΣ, έκτοτε, αποζημιώνονται οι επιβάτες για καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων. Με επιβολή της ΡΑΣ και όχι από “κοινωνική ευαισθησία” υποχρεώθηκε η Hellenic Train να βγάλει ανακοίνωση για τη διαδικασία και τα ποσά που δικαιούνται οι οικογένειες των θυμάτων και οι τραυματίες. Υπενθυμίζω ακόμη το πρόστιμο 300.000 ευρώ στη Hellenic Train για απαράδεκτη και επικίνδυνη διαχείριση του επιβατικού κοινού κατά τον περσινό χιονιά. Με απειλή της ΡΑΣ, επίσης, υποχρεώθηκε η Hellenic Train να ενημερώνει εγκαίρως τους επιβάτες για τις καθυστερήσεις και τις ακυρώσεις δρομολογίων μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας», τονίζει η πρόεδρος της Αρχής.

Ακόμα, η Ι. Τσιαπαρίκου αναφέρεται και στον τρόπο της ασφαλούς επαναλειτουργίας των σιδηροδρόμων. «Οι σιδηροδρομικές μεταφορές μπορούν να λειτουργήσουν με ασφάλεια, εφόσον τηρείται απαρέγκλιτα το σχέδιο διαχείρισης ασφαλείας του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και ο γενικός κανονισμός κίνησης.

Ο ρόλος της ΡΑΣ είναι να εντοπίσει εγκαίρως πιθανούς κινδύνους για την ασφάλεια. Στο πλαίσιο αυτό, ήδη διαπιστώθηκε ότι δεν ολοκληρώθηκε επαρκώς η εκπαίδευση 78 σταθμαρχών (στους οποίους περιλαμβανόταν και ο μοιραίος σταθμάρχης). Αποφασίστηκε η απόσυρση των σταθμαρχών αυτών μέχρι να ληφθούν μέτρα για την ορθή ολοκλήρωση της εκπαίδευσης και της επανεξέτασής τους. Επιπλέον, θα διεξαχθούν έλεγχοι προκειμένου να εντοπιστούν τυχόν άλλοι κίνδυνοι και να επισημανθούν εγκαίρως.

Τέλος, η Αρχή βρίσκεται σε επιχειρησιακή ετοιμότητα, προκειμένου να επιταχύνει τις διαδικασίες για την έγκριση των νέων έργων όταν αυτά ολοκληρωθούν. Μιλάμε για τα συστήματα τηλεδιοίκησης, που θα επιτρέψουν την ασφαλέστερη λειτουργία των σιδηροδρόμων», καταλήγει.

Η Οδύσσεια των τραυματιών

Μάχη για τη ζωή εξακολουθούν να δίνουν δύο επιβάτες του μοιραίου Intercity 62, ηλικίας 20 και 25 ετών, που επέζησαν από το τραγικό δυστύχημα και νοσηλεύονται βαριά τραυματισμένοι

Στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, δίνοντας μάχη για να κρατηθούν στη ζωή, νοσηλεύονται μέχρι σήμερα οι βαριά τραυματισμένοι από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους. Παράλληλα, πέντε ασθενείς που παραμένουν στα νοσοκομεία αναμένεται τις επόμενες ημέρες να πάρουν εξιτήριο.

Ο 20χρονος Γεράσιμος-Ιάσονας είναι ο μοναδικός άνθρωπος που επέζησε από το πρώτο βαγόνι και αυτό γιατί την ώρα της σύγκρουσης εκσφενδονίστηκε από το παράθυρο. Οι διασώστες τον βρήκαν αρκετά μέτρα μακριά από τις σιδηροδρομικές γραμμές, ενώ ο νεαρός έφερε βαρύτατες κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις εξαιτίας της πτώσης.

Τις τελευταίες ημέρες υπάρχει μια χαραμάδα ελπίδας για τον 20χρονο φοιτητή από τον Βόλο, καθώς οι γιατροί της εξειδικευμένης ομάδας νευροχειρουργών αντιμετωπίζουν την κατάσταση με συγκρατημένη αισιοδοξία.

Οπως αναφέρουν από το στενό οικογενειακό του περιβάλλον, «υπάρχουν κάποιοι δείκτες που παρουσίασαν βελτίωση. Η κατάστασή του παραμένει σταθερή, αλλά κρίσιμη». Οι γονείς του Γεράσιμου-Ιάσονα βιώνουν στιγμές αγωνίας, αναμένοντας να ακούσουν μια ευχάριστη είδηση. Μάλιστα, δεν φεύγουν στιγμή από το Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας, όπου νοσηλεύεται το παιδί τους, ενώ στο πλευρό τους βρίσκονται συνεχώς οι συγγενείς τους. Δύναμή τους είναι τα δεκάδες μηνύματα που δέχονται καθημερινά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από απλούς πολίτες που εκφράζουν τη συμπαράστασή τους στον Γολγοθά που ανεβαίνουν. «Ευχαριστώ πάρα πολύ τους γιατρούς για την προσπάθειά τους και όλο τον κόσμο που προσεύχεται για το παιδί μου», δηλώνει η μητέρα του αγοριού.

Πολλαπλά τραύματα

Σταδιακή βελτίωση παρουσιάζει η κατάσταση της υγείας της 25χρονης Ανυσίας, η οποία τραυματίστηκε στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και εξακολουθεί να νοσηλεύεται στην Α’ ΜΕΘ του Νοσοκομείου «Γεώργιος Παπανικολάου» στη Θεσσαλονίκη. Η νεαρή κοπέλα, η οποία είχε πολλαπλά τραύματα στο κεφάλι, στον θώρακα και στη σπονδυλική στήλη, καθώς και βαριά εγκαύματα, πλέον έχει αποκαταστήσει επαφή με το περιβάλλον και το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας αναπνέει μόνη της, χωρίς τη χρήση μηχανικού αερισμού.

Η Ανυσία είναι φοιτήτρια στη Θεσσαλονίκη. Εχει σπουδάσει Αρχαιολογία στο ΑΠΘ και κάνει μεταπτυχιακό στη Μουσειολογία. Επισκέφθηκε την Αθήνα για το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας και επέστρεφε στη Θεσσαλονίκη με το τρένο. Ο πατέρας της, ο οποίος επί δέκα χρόνια ήταν λιμενάρχης στο Καρλόβασι της Σάμου, πληροφορήθηκε από τους διασώστες πως η κόρη του επέβαινε στο δεύτερο βαγόνι και με τη σύγκρουση είτε εκσφενδονίστηκε έξω από το τρένο, είτε κάποιος συνεπιβάτης της την έβγαλε και έτσι επέζησε.

Στο κόκκινο, όμως, είναι η αγωνία και για έναν ακόμα ασθενή που νοσηλεύεται με σοβαρά εγκαύματα. Οι γιατροί από την πρώτη στιγμή φροντίζουν για την αποκατάστασή του και πλέον εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία της υγείας του.

«Τήρησαν τον όρκο τους»

Τη συμπαράστασή του στους συγγενείς των θυμάτων της ανείπωτης τραγωδίας των Τεμπών, που θα μείνει ανεξίτηλη στη μνήμη μας, εκφράζει ο πρόεδρος Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Νικόλαος Νίτσας και επισημαίνει ότι τα νοσοκομεία της χώρας βρίσκονταν σε ετοιμότητα και κατάφεραν να αντεπεξέλθουν στις απαιτητικές συνθήκες που δημιουργήθηκαν.

«Θα ήθελα να εκφράσω τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στις οικογένειες και στους συγγενείς των θυμάτων και την αμέριστη συμπαράστασή μου στους τραυματίες. Με τη σειρά μου να επισημάνω την απαίτηση της κοινωνίας να χυθεί άπλετο φως στη διερεύνηση των αιτιών του τραγικού δυστυχήματος. Να δώσω συγχαρητήρια στο προσωπικό των νοσοκομείων της Λάρισας και της Θεσσαλονίκης για την άμεση συνδρομή και κινητοποίηση που επέδειξαν, προκειμένου τα νοσοκομεία να είναι έτοιμα να υποδεχθούν τους τραυματίες που έπρεπε να διακομιστούν σε αυτά», δηλώνει στη Realnews ο Ν. Νίτσας.

Υπερηφάνεια και συνάμα συγκίνηση προκαλούν όσα λέει ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης για τους γιατρούς των νοσοκομείων που τέθηκαν σε κατάσταση συναγερμού μετά τη σφοδρή σύγκρουση των τρένων.

«Οι γιατροί για άλλη μία φορά τήρησαν τον όρκο του Ιπποκράτη και βρίσκονταν στις επάλξεις πριν ακόμα να τους ζητηθεί. Ηταν πολύ συγκινητικό πως, όταν μαθεύτηκε το ατύχημα, πολλοί γιατροί πήγαν από μόνοι τους στα νοσοκομεία, προκειμένου να βοηθήσουν και να προσφέρουν τις πρώτες βοήθειες. Οικειοθελώς πήγαν να βοηθήσουν τους πολυτραυματίες που τους χρειάζονταν. Αυτό λέει πολλά για την ανθρωπιά και την ποιότητα των γιατρών μας και του προσωπικού των νοσοκομείων μας», προσθέτει ο Ν. Νίτσας.

Στη μάχη τα νοσοκομεία

Οι επιβάτες που έζησαν τον τρόμο της νύχτας της 28ης Φεβρουαρίου βρέθηκαν από τη μια στιγμή στην άλλη να χαροπαλεύουν στα νοσοκομεία όπου μεταφέρθηκαν αμέσως μετά τη σύγκρουση. Συγκεκριμένα, σε τρία νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης («Γεννηματάς», «ΑΧΕΠΑ», «Παπανικολάου») υπήρχαν 69 προσελεύσεις και 18 εισαγωγές, στο Πανεπιστημιακό Λάρισας 55 προσελεύσεις και 29 εισαγωγές, στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας 34 προσελεύσεις και 19 εισαγωγές, ενώ στο Γενικό Νοσοκομείο Κατερίνης οκτώ προσελεύσεις και δύο εισαγωγές.