Quantcast

«Πράσινο φως» από το ΣτΕ στη λειτουργία εταιρειών που παρέχουν υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών μέσω Διαδικτύου

Το «πράσινο φως» άναψε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας στη λειτουργία εταιρειών που παρέχουν υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών μέσω Διαδικτύου και είχαν αδειοδοτηθεί από άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ νομιμοποιεί την από 2011 προσωρινή τους λειτουργία.

Όπως έκρινε, η  χορήγηση από την αρμόδια Ελληνική αρχή ειδικής άδειας για την δραστηριοποίηση τους σε πανελλαδικό επίπεδο, είναι   συμβατή προς την ελευθερία εγκαταστάσεως και την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών. Αυτό σημαίνει βέβαια ότι οι εν λόγω εταιρείες που έως τώρα υπάγονταν οικειοθελώς στο φορολογικό καθεστώς, εφεξής θα ελέγχονται.

Το σκεπτικό

Ειδικότερα, με τις υπ.  αριθμ. 1160 και 1161/2020 αποφάσεις της Ολομέλειας του Ανώτατου Δικαστηρίου απερρίφθησαν αιτήσεις ακυρώσεως που είχαν καταθέσει  κάτοχοι αδειών λειτουργίας καζίνο στην Ελλάδα κατά της από 31-12-2011 αποφάσεως του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών. Βάση αυτής ορίσθηκε προθεσμία μέχρι την 31.12.2011 για να υποβάλουν οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, νόμιμα εγκατεστημένες σε κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) και κάτοχοι αδειών λειτουργίας και παροχής τέτοιων υπηρεσιών, οικειοθελή  αίτηση υπαγωγής στο φορολογικό καθεστώς των άρθρων 45 - 50 του ν. 4002/2011 κατά τη μεταβατική περίοδο (η οποία διατηρείται μέχρι και εντός του έτους 2020) έως τη χορήγηση στην Ελλάδα σχετικής άδειας παροχής τέτοιων υπηρεσιών.

Κατά το ΣτΕ,   οι διατάξεις του ν. 4002/2011 για τη χορήγηση της ειδικής άδειας είναι συμβατές προς την ελευθερία εγκαταστάσεως και την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών, όπως κατοχυρώνονται στα άρθρα 49 και 56 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης(ΣΛΕΕ).

Παράλληλα, οι σύμβουλοι Επικρατείας έκριναν, κατά πλειοψηφία, ότι κατά το μεταβατικό στάδιο, ο νομοθέτης δεν κατέλιπε ανεξέλεγκτη, κατά παράβαση των αρχών του κράτους δικαίου και της ισότητας μεταξύ των επιχειρήσεων καζίνο, την  επιχειρηματική  δραστηριότητα παροχής υπηρεσιών στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, καθώς:

 α) μία αρχικώς απαγορευόμενη επαγγελματική δραστηριότητα δεν αποκλείεται,   να καταστεί εφεξής νόμιμη από τον νομοθέτη που θα θεσπίσει   κανόνες λειτουργίας, οι οποίοι μάλιστα δεν αποκλείεται να θεσπίζονται και τμηματικά,

β) οι εταιρείες αυτές   εφεξής θα υπάγονται σε φόρο

γ)  η δραστηριότητα ασκείτο μεν παρανόμως στην Ελλάδα, από φορείς όμως οι οποίοι  ήσαν νόμιμα αδειοδοτημένοι από άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έτσι ώστε ο νομοθέτης είχε την ευχέρεια να εκτιμήσει ότι οι άδειες των  επιχειρήσεων αυτών από την ΕΕ και τον ΕΟΧ αποτελούν βάση για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και της δημόσιας τάξης, προκειμένου να καταστήσει εφεξής νόμιμη την επίμαχη επιχειρηματική δραστηριότητα κατά ένα μεταβατικό στάδιο, επιτυγχάνοντας παράλληλα αύξηση των δημοσίων εσόδων και δ) προβλεπόταν η μελλοντική θέσπιση πλήρους   κανονιστικού πλαισίου για την άσκηση αυτής της επίδικης επιχειρηματικής δραστηριότητας (κανονισμός διεξαγωγής και ελέγχου παιγνίων και κώδικας δεοντολογίας παιγνίων).