Quantcast

Πτώση Phantom: Αυτή ήταν η μοιραία άσκηση- Τι δείχνουν τα 800χλμ. και η αδυναμία αντίδρασης -Βίντεο

Άκαρπες παραμένουν μέχρι στιγμής οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του Phantom, Ευστάθιου Τσιτλακίδη, που κατέπεσε τη Δευτέρα.

Το ωκεανογραφικό Ναυτίλος επιστρατεύει η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων, στην επιχείρηση αναζήτησης του σμηναγού και της ατράκτου του μαχητικού, που κατέπεσε.

Οι έρευνες θα συνεχιστούν και την Τετάρτη αν δεν εντοπιστεί ο 31χρονος σμηναγός Στάθης Τσιτλακίδης του μοιραίου Phantom F-4. Σύμφωνα με πληροφορίες του ilialive.gr δυνάμεις της Π.Υ. Πύργου και του Π.Κ. Κρεστένων, συνεπικουρούμενες από ομάδα της 6ης ΕΜΟΔΕ Αράξου ερεύνησαν σπιθαμή προς σπιθαμή για τον εντοπισμό του πιλότου ή και αντικειμένων του αεροσκάφους στην ακτή.

Στην περιοχή για τον εντοπισμό του 31χρονου πιλότου, επιχείρησαν δύο δύτες της Κινητής Ομάδας Συντήρησης Υποβρυχίων και Θαλάσσιων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΦΕ) της 206 Πτέρυγας Αεροπορικών Υποδομών και τρεις δύτες της 31 Μοίρας Επιχειρήσεων Ερευνας και Διάσωσης. 

 

Οι δύτες επιχείρησαν σε ναυαγοσωστικό μέσο του Λιμενικού Σώματος, με την αρωγή υποβρυχίου ρομπότ που έχει τη δυνατότητα να φτάνει σε βάθος έως εκατό μέτρων. Επιπλέον, πέραν του ελικοπτέρου S-70 του Πολεμικού Ναυτικού, και Super Puma προστέθηκε στις έρευνες και ένα ελικόπτερο Agusta Bell.

Οι δυνάμεις είχαν απλωθεί από το Κατάκολο έως το Γιαννιτσοχώρι στην ακτογραμμή, αλλά δεν είχαν αποτέλεσμα.Οι έρευνες θα συνεχιστούν και αύριο και θα επικεντρωθούν σε θαλάσσια περιοχή με βάθος τουλάχιστον 800 μέτρα.

 Βίντεο ντοκουμέντο με το σενάριο της μοιραίας άσκησης

Την ίδια ώρα, ένα βίντεο που δείχνει το δύσκολο σενάριο άσκησης το οποίο εκτελούσε το αεροσκάφος έρχεται στη δημοσιότητα. 

Ειδικότερα, το Phantom F-4 θα ακολουθούσε το σενάριο, το οποίο έλεγε πως θα έπρεπε να κατέβει από μεγάλο ύψος με ταχύτητα που ξεπερνά τα 800 χιλιόμετρα την ώρα και να προσεγγίσει τη θάλασσα σε ύψος 300 ποδιών (100 μέτρα), ενώ στη συνέχεια θα έπρεπε να πάρει κλίση 60 μοιρών για να στρίψει.

Δηλαδή οι δύο κυβερνήτες θα έπρεπε να κάνουν έναν σκληρό τακτικό ελιγμό και να το τοποθετήσουν σε νέα μαχητική θέση. Μάλιστα, εκείνη τη στιγμή, η δύναμη που θα χτυπούσε τα σώματά τους θα ξεπερνούσε τα 5G.

Όπως φαίνεται και στο βίντεο ντοκουμέντο που δημοσίευσε ο Alpha από μια άσκηση τακτικών ελιγμών στην ίδια περιοχή, ο κυβερνήτης αλλάζει συνεχώς τη θέση του Phantom. Αξιοσημείωτο είναι πως ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης τηρούν σιγή ασυρμάτου, επειδή το σενάριο της άσκησης αφορά πτήση «κάτω από τη μύτη» του εχθρού ώστε να τον προσεγγίσει.

Η άσκηση έχει επίπεδο τρομερής δυσκολίας, αφού οι πιλότοι φτάνουν μια ανάσα από τη θάλασσα και στην ουσία δεν έχουν χρόνο να εκτιναχθούν από τις θέσεις τους.

Δείτε το παρακάτω βίντεο από το 03:45:

 

Τι δείχνει η ταχύτητα των 800χλμ./ώρα στην πτώση

Παράλληλα, στην Πολεμική Αεροπορία ψάχνουν όλα τα πιθανά αίτια που οδήγησαν στην τραγωδία. Οι πρώτες αναφορές δείχνουν πως στην περιοχή επικρατούσε «καταχνιά και λεπτή ομίχλη» και με δεδομένο ότι οι χειριστές πετούσαν σε ύψος μόλις 300 πόδια (100 μέτρα) από την επιφάνεια της θάλασσας δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να έπαθαν vertigo και να μπέρδεψαν ουρανό με θάλασσα.

Αυτό είναι και ένα ερώτημα στους αξιωματικούς της Πολεμικής Αεροπορίας που ίσως εξηγεί και το γεγονός ότι το Phantom καρφώθηκε «αφρενάριστο» στη θάλασσα με ταχύτητα 800 χλμ./ώρα. Η άσκηση «χαμηλής ναυτιλίας» είναι από τις πλέον απαιτητικές για τους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς σύμφωνα με ειδικούς, γίνεται με στόχο την εξοικείωση των ιπτάμενων σε δύσκολες συνθήκες και πέταγμα σε χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα, ώστε αν βρεθούν σε αντίστοιχη κατάσταση σε πραγματικές συνθήκες αερομαχίας, οι πιλότοι να ξέρουν πώς να μην εντοπιστούν από εχθρικά ραντάρ.

 

Στο μεταξύ, την οικογένεια του υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα, ο οποίος έχασε τη ζωή του κατά τη συντριβή του Phantom στη θαλάσσια περιοχή της Ανδραβίδας, επισκέφτηκαν στην Αρκαδία ο αρχηγός του ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος και ο αρχηγός του ΓΕΑ Αντιπτέραρχος Θεμιστοκλής Μπουρολιάς, οι οποίοι πήγαν στο σπίτι του άτυχου υποσμηναγού για να συλλυπηθούν τα μέλη της οικογένειάς του, ενώ είχαν εγκάρδια συνομιλία με τον πατέρα του.

Από την πρώτη στιγμή ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ και ο Αρχηγός ΓΕΑ, έδωσαν εντολή να σπεύσουν κοντά στις οικογένειες ψυχολόγοι για να τους στηρίξουν ψυχολογικά, ενώ ενημέρωσαν πως άμεσα θα βρεθούν δίπλα τους.

«Γιατί φεύγεις νωρίς του λέω, γιατί πετάω… Πέταξε και τέλος»

Ήταν τα τελευταία λόγια που αντάλλαξαν με τον γιό του λίγες ώρες πριν φύγει από το σπίτι του και δεν ξαναγυρίσει ποτέ. Ο πατέρας του υποσμηναγού Μάριου –Μιχαήλ Τουρούτσικα, λίγη ώρα μετά την τραγική είδηση μιλάει για το παιδί του και την αγάπη που είχε για την σχολή Ικάρων, χωρίς να μπορεί να δεχτεί την απώλεια.  

Ο πατέρας του υποσμηναγού περιέγραψε την επιμονή του Μάριου – Μιχαήλ να δηλώσει την Ικάρων πρώτη. «Την δήλωσε πρώτη και πέθανε 29 χρονών. Και καταστραφήκαμε όλοι. Εγώ δεν έχω συνειδητοποιήσει τίποτα, η μητέρα του δεν ξέρω πως θα την βγάλει», είπε ο τραγικός πατέρας. Όταν τον ρωτούσαν δεν έλεγε πιλότος, έλεγε αεροπόρος, από σεμνότητα, πρόσθεσε.

«Δεν ήθελα ποτέ να πετάξει, δεν θα το ξεπεράσω ποτέ»

«Έχει το όνομα του Αρχάγγελου: Μιχάλης, έχει το όνομα της Παναγίας, πετάει και κατά σύμπτωση αυτά τα ονόματα, όχι ότι θέλαμε να πετάξει. Δεν ήθελα ποτέ εγώ να πετάξει. Και βλέπω μου σκοτώνεται το παιδί, 29 χρονών, εν καιρώ ειρήνης. Τι να σκεφτώ εγώ;», είπε ο Κώστας Τσουρούτικας στον ΑΝΤ1, θρηνώντας για το παιδί του. 

«Δεν κατάλαβε τίποτα και αυτό είναι το παρήγορο. Το μη παρήγορο είναι ότι δεν οδηγούσε αυτός για να πω ότι σκοτώθηκε. Έκανε το λάθος και σκοτώθηκε. Τι να του κάνω; Αυτό το επάγγελμα διάλεξε. Ή τον σκότωσε ένας Τούρκος, μία αερομαχία να κάνανε,  να πω “εντάξει, έπεσε εν καιρώ πολέμου”. Εν καιρώ ειρήνης; Με πονάει πάρα πολύ, δεν θα το ξεπεράσω ποτέ». 

 

Τα πιθανά αίτια της τραγωδίας 

Σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις, είναι πιθανό ο 31χρονος σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης να είναι δεμένος στο κάθισμά του και να μην πρόλαβε καν να αντιδράσει. Μέχρι στιγμής κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι συνέβη τα κρίσιμα δευτερόλεπτα πριν την πτώση του F-4 Phantom στο νερό, με αναλυτές, απόστρατους Ικάρους και έμπειρα στελέχη της HAF να αναλύουν κάθε πιθανό σενάριο.

Αυτοί που σίγουρα έχουν πιο καθαρή εικόνα είναι ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του δεύτερου F-4 Phantom που επίσης πετούσε στην περιοχή και φέρεται να έχει δει το μοιραίο αεροσκάφος δευτερόλεπτα πριν τη συντριβή. Ωστόσο και αυτός δεν μπορεί με ασφάλεια να εξηγήσει τι ακριβώς έγινε και ο Σμηναγός Τσιτλακίδης με τον Υποσμηναγό Τουρούτσικα δεν πρόλαβαν να αντιδράσουν πριν το αεροσκάφος «καρφωθεί» στα νερά του Κυπαρισαϊκού κόλπου.

«Λύγισε» ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ 

Ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ και πτέραρχος ε.α., Χρήστος Χριστοδούλου, αναφέρθηκε συγκινημένος στον στρατιωτικό που έχασε τη ζωή του μετά την πτώση του F-4, ενώ προσπαθώντας να συγκρατήσει τα δάκρυά του, δήλωσε: «Τα παιδιά που χάνουν τη ζωή τους εν καιρώ ειρήνης είναι περισσότερο ήρωες από αυτούς που χάνουν τη ζωή τους στον πόλεμο. Γιατί στον πόλεμο δεν έχεις επιλογή. Στην ειρήνη έχεις επιλογή. Αν είχαν τη δυνατότητα να ρωτήσουν τα παιδιά τους αν θα έκαναν την ίδια επιλογή, η απάντηση είναι ''ναι, θα κάναμε το ίδιο πράγμα''», είπε μιλώντας στην ΕΡΤ, τονίζοντας πως «κάθε παιδί είναι και δικό μας παιδί, το οποίο μπαίνει σε ένα κόκπιτ να απογειωθεί. Αυτή τη στιγμή σπάω ένα κώδικα σιωπής αρχηγών». 

«Όσοι δεν έχουν κάνει διερεύνηση ατυχήματος δεν γνωρίζουν, άσχετα αν πέρασαν από την αεροπορία. Αυτή τη στιγμή λοιπόν έχει συγκροτηθεί επιτροπή διερεύνησης η οποία συλλέγει όλα τα στοιχεία. Ό, τι και να πούμε εμείς, περισσεύουν. Αυτά θα βρεθούν, θα καταγραφούν και ποτέ δεν μπαίνουν παράγραφοι ή αστεράκια σ' ένα ατύχημα», πρόσθεσε. 

 

Aπαντώντας στο αν στα πιθανά αίτια της συντριβής είναι και η κακή συντήρηση των παλαιού τύπου αεροσκαφών, ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ τόνισε ότι ακόμα και για την τελευταία πτήση το κάθε αεροπλάνο πριν αποσυρθεί ετοιμάζεται σαν να ήταν η πρώτη.

«Πολλές φορές αυτά τα αεροπλάνα τυγχάνουν πολύ καλύτερες συντήρησης διότι γνωρίζουμε την παλαιότητα και επιπλέον το προσωπικό που τα συντηρεί είναι πολύ πιο έμπειρο απ' ό, τι παραδείγματος χάρη συντηρούν σήμερα ένα καινούριο αεροπλάνο, όπως είναι το Ραφάλ», είπε. Σημείωσε, ωστόσο, ότι αυτό δεν σημαίνει ότι αστοχίες δεν θα υπάρχουν στις πτήσεις. «Τα αεροπλάνα όσο και να φτάσουμε στο έπακρο της τεχνολογίας, στο τέλος θα υπάρχει κάποιο ατύχημα. Η συντήρηση είναι άψογη μέχρι το τελευταίο σκαλοπάτι πριν την απογείωση» πρόσθεσε ο πτέραρχος εν αποστρατεία.

Οι συνθήκες που μπορεί να μπέρδεψαν τον πιλότο

Παράλληλα, επιχειρώντας να ρίξει φως στα αίτια της τραγωδίας, ο αντιπτέραρχος Ιωάννης Αναστασάκης, μιλώντας στην ΕΡΤ, τόνισε «πως γι’ αυτές τις πτήσεις, εκπαιδεύεσαι όπως θα πολεμήσεις. Τόσο επικίνδυνες είναι», σημείωσε, τονίζοντας πως «αν πάει κάτι στραβά, ο χρόνος αντίδρασης είναι πολύ περιορισμένος». 

«Τα 300 πόδια είναι περίπου 100 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας» είπε ο κ. Αναστασάκης, επισημαίνοντας ότι είναι επικίνδυνο διότι δεν έχεις χρόνο αντίδρασης αν κάτι πάει στραβά, είτε από χειρισμό είτε από βλάβη του αεροσκάφους, είτε από τις καιρικές συνθήκες, είτε από ένα πουλί που θα χτυπήσει την καλύπτρα σε κάποιο σημείο του στις πτέρυγες του αεροπλάνου.

Όπως δήλωσε ο αντιπτέραρχος, την ώρα της συντριβής του μαχητικού αεροσκάφους, χθες στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας «είχε αχλή και η θάλασσα γυάλιζε». Σύμφωνα με τον αντιπτέραρχο, ο πιλότος, κάτω από αυτές τις συνθήκες, μπορεί να μπερδέψει τον ορίζοντα, τον ουρανό και τη γη και να αποπροσανατολιστεί.

«Όταν πετάς πολύ χαμηλά και κάνεις τακτικές στροφές με αρκετά G είναι δύσκολο και σαν χειρισμός και αν εκεί σου συμβεί μία βλάβη που σε ένα μεγαλύτερο ύψος θα την αντιμετώπιζες, σε ένα χαμηλό ύψος, τα πράγματα είναι πάρα πολύ πιο δύσκολα», είπε χαρακτηριστικά. 

 

.