Έπειτα από παλινωδίες ετών και απίστευτα λάθη ή παραλείψεις, το υπουργείο δρομολογεί τις εισηγήσεις από το ΓΕΕΘΑ προκειμένου η Πολεμική μας Αεροπορία να αποκτήσει το συντομότερο χρονικό διάστημα διαθεσιμότητες στα μεταγωγικά της αεροσκάφη.
Όπως είχαμε αποκαλύψει στο enikos.gr στις 20 Ιουλίου, αυτή τη στιγμή στην ΕΑΒ υπάρχει παρκαρισμένη μια σμηναρχία από διάφορα πτητικά μέσα της ΠΑ. Μια βόλτα στα υπόστεγα και τους διαδρόμους της ΕΑΒ προκαλεί σφίξιμο στο στομάχι και οργή ταυτόχρονα. Αυτή τη στιγμή 10 C-130, 17 Phantom F-4 και 3 ελικόπτερα Super Puma, βρίσκονται... παρκαρισμένα στις εγκαταστάσεις για εργασίες συντήρησης και κανείς δεν έχει να απαντήσει με ένα χρονοδιάγραμμα παράδοσης τους.
Ωστόσο, στις 11 Οκτωβρίου είχαμε αποκαλύψει στο enikos.gr τη συμφωνία με το Ισραήλ για τα C-130, αναφέροντας, μάλιστα, και τον ακριβή αριθμό των αεροσκαφών. Η πρόσφατη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο Ισραήλ ξεκλείδωσε πολλές εναλλακτικές. Οι μεθοδεύσεις από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Στρατηγό Κων/νο Φλώρο, σε συνεργασία με τον Αρχηγό ΓΕΑ, Αντιπτέραρχο Γεώργιο Μπλιούμη φέρνουν τις λύσεις που με αγωνία περιμένουν τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr έχει υπάρξει συμφωνία με το Ισραήλ για την άμεση μεταφορά εκεί τριών C-130H τα οποία θα υποστούν εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης. Ταυτόχρονα, τρέχουν οι διαδικασίες ώστε 3 μεταγωγικά του τύπου να μπουν στα υπόστεγα του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών (ΚΕΑ) της ΠΑ, προκειμένου να γίνουν όλες οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης.
Ταυτόχρονα διογκώνονται οι πιέσεις προς την ΕΑΒ για την επιτάχυνση των εργασιών στα υπόλοιπα αεροσκάφη, με την διοίκηση να έχει δεσμευθεί ότι θα προσπαθήσει σε εύλογο χρονικό διάστημα – και πάντως πολύ σύντομα σε σχέση με το παρελθόν – προκειμένου τα 4 C-130 που θα συνεχίσει να φιλοξενεί, να παραδοθούν επιτέλους στην διάθεση της ΠΑ.
Στο σχετικό πρόγραμμα του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, που κατατέθηκε πρόσφατα στην Βουλή, παρουσία του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ και των Αρχηγών ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ, προωθήθηκε η σύμβαση για Follow on Support των C-130. Δηλαδή της προμήθειας των απαιτούμενων ανταλλακτικών.
Τα αεροσκάφη βεβαίως δεν βρίσκονται σε πτητική κατάσταση και η χρόνια παραμονή στην πίστα της ΕΑΒ έχει δημιουργήσει πρόσθετα προβλήματα κι έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, έχει αποφασιστεί να μεταφερθούν με πλοία στο Ισραήλ, στις εγκαταστάσεις της IAI (Israel Aircraft Industry ltd).
Το επόμενο βήμα είναι να βρεθεί λύση για άλλα μεταγωγικά, τύπου C-27J, που η ΓΔΑΕΕ αποφάσισε και ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας επικύρωσε την ματαίωση του διαγωνισμού για το Follow on Support των αεροσκαφών επειδή ο μόνος που κατέβηκε στον διαγωνισμό ήταν η… κατασκευάστρια εταιρεία LEONARDO SOCIETA PER AZIONI!
Και μπορεί νομότυπα να μην μπορεί κανείς να κατηγορήσει τους αρμόδιους περί ακύρωσης του διαγωνισμού «λόγω του ότι δεν έπιασε αυτά που ζητούσε η ΠΑ», όμως επί της ουσίας άφησαν τους αεροπόρους μας με τραγικές διαθεσιμότητες. Ποια ήταν αυτά που «δεν έπιασε» η κατασκευάστρια εταιρεία; Ότι κατέβηκε στον διαγωνισμό, που προκηρύχθηκε το 2019 με όρους…. του 2013! Κι αντί να βρουν απευθείας λύση με την κατασκευάστρια εταιρεία την «άδειασαν» επειδή δεν συμπεριέλαβε αυτά που είχαν… κατά νου!
Από τον Ιούλιο που ματαιώθηκε ο διαγωνισμός υποτίθεται ότι μέχρι τέλη Ιανουαρίου αρχές Φεβρουαρίου υπολογίζεται να προκηρυχθεί ο επόμενος, χωρίς όμως να έχουν γίνει και οι απαραίτητες ενέργειες μέχρι στιγμής.
Βεβαίως, αν ήθελαν να λύσουν άμεσα το γραφειοκρατικό ζήτημα που είχε προκύψει, θα είχαν φροντίσει οι αρμόδιοι του υπουργείου να δρομολογήσουν μία διακρατική συμφωνία με την Ιταλία, συμπεριλαμβάνοντας όλα όσα «δεν έπιασε» η κατασκευάστρια εταιρεία.
Όπως και να ‘χει, μέχρι τότε (ως πότε;;;), πολλά μεταγωγικά αεροσκάφη θα συνεχίσουν να παραμένουν καθηλωμένα.