Τρία νέα πορίσματα για την τραγωδία στα Τέμπη, αναμένεται να δοθούν στη δημοσιότητα, έως το τέλος Φεβρουαρίου.
Ο ΑΝΤ1 αποκαλύπτει στοιχεία από τις τεχνικές εκθέσεις που περιλαμβάνονται στη δικογραφία, ενώ μυστήριο καλύπτει την φθορά σε έναν από τους δεκαπέντε σκληρούς δίσκους που θα έδιναν απαντήσεις για το φορτίο.
- Τέμπη: Τα μυστικά του πρώτου βαγονιού - Το αποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της Realnews
- Τραγωδία στα Τέμπη: Δεν διαχωρίζεται η δικογραφία για τη διαχείριση του χώρου από αυτή για το δυστύχημα
- Τέμπη: Συλλαλητήριο φοιτητών και μαθητών στην Αθήνα στις 7 Φεβρουαρίου
Ο ΑΝΤ1 αποκαλύπτει την έκθεση του χημικού μηχανικού ΑΠΘ, που έχει ενταχθεί στην δικογραφία, ο οποίος βασίστηκε στις αναλύσεις δειγμάτων του Γενικού Χημείου του Κράτους και προέβη σε διαφορετικά επιστημονικά συμπεράσματα. Στην σελίδα 27 της τεχνικής έκθεσης αναφέρεται συμπερασματικά ότι «σύμφωνα με τα δεδομένα και τους υπολογισμούς που έγιναν, δεν είναι δυνατόν η τελική συγκέντρωση του ξυλολίου να είναι 0.35 mg/kg».
Ο Χημικός Μηχανικός, Νίκος Καρναβος, είπε στον ΑΝΤ1: «Πήρα ακριβώς τα ίδια στοιχεία και υπολόγισα άλλες συγκεντρώσεις και επιπλέον είπα ότι στα δείγματα στα οποία το Χημείο του Κράτους αναφέρει μόνο έλαια σιλικόνης. Δεν είναι μόνο έλαια σιλικόνης, αλλά υπάρχουν και άλλοι υδρογονάνθρακες. Το Χημείο του Κράτους εστίασε μόνο στα έλαια σιλικόνης»
Για τον καθηγητή δεν είναι πια άλυτος γρίφος το υλικό που δημιούργησε την πυρόσφαιρα. Στην σελίδα 2 της τεχνικής έκθεσης αναφέρεται ότι «η απλή ανάλυση βασικών αιτίων (root cause analysis) οδηγεί αβίαστα στην εκδοχή ότι το υλικό που οδήγησε στην ανάφλεξη (και τη δημιουργία πυρόσφαιρας) είναι κάποιος/κάποιοι υδρογονάνθρακες (ενδεχομένως και χλωριωμένοι)», ενώ στην σελίδα 3 της τεχνικής έκθεση σημείωνεται «δηλαδή τουλάχιστον 400 φορές υψηλότερη η συγκέντρωση που εκτίμησε το ΓΧΚ από τις τιμές του STORET».
Εν τω μεταξύ, σε τρία βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας ρίχνουν το βάρος τους οι Αρχές, καθώς υπάρχουν ισχυρότατες ενδείξεις με βάση τις οποίες σε ένα από αυτά υπάρχει κάτι που παραπέμπει σε δεξαμενή, μέσα στην οποία πιθανόν να υπήρχε η εύφλεκτη ουσία που προκάλεσε και την έκρηξη.
O ANT1 αποκαλύπτει την Τεχνική Έκθεση του Άγγλου πραγματογνώμονα, που μετά από αίτημα του Εφέτη Ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, ανέλαβε να ανακτήσει το περιεχόμενο των 15 σκληρών δίσκων, που ενδέχεται να έχουν καταγράψει την φόρτωση από την Θεσσαλονίκη και την διαδρομή της εμπορικήςαμαξοστοιχίας, λίγο πριν την μοιραία σύγκρουση. Δυστυχώς όμως ήταν αργά. Η ολιγωρία της παράδοσης του αποδεικτικού υλικού οδηγεί τις έρευνες στο κενό.
Όπως αναφέρει ο Mark Cooney, Πραγματογνώμονας της Υπηρεσίας Ασφαλούς Ανάκτησης Δεδομένων, «Είναι σαφές ότι τουλάχιστον ένας από τους δίσκους (αριθ. CDS-382054) θα είχε χρήσιμο υλικό αν είχε παραδοθεί νωρίτερα, καθώς ο συγκεκριμένος δίσκος περιέχει υλικό 53 ημερών, ακόμη και χωρίς την ανάγκη εξειδικευμένων διαδικασιών ανάκτησης δεδομένων. Είναι πέραν πάσης αμφιβολίας ότι εάν ο συγκεκριμένος δίσκος είχε παραδοθεί πριν από τις 20/5/2023 (53 ημέρες μετά τις 28/3/2023) θα περιείχε σίγουρα βίντεο από την εν λόγω περίοδο». Ο 15ος σκληρός δίσκος ήταν σπασμένος. Το καταγραφικό θα έδινε απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα όπως αν φορτώθηκε παράνομο υλικό στην εμπορική αμαξοστοιχία και ποιοι γνώριζαν για το φορτίο.
Ο Mark Cooney συμπληρώνει ότι «ένας δίσκος δεν ήταν λειτουργικός. Προχωρήσαμε σε διαγνωστικές δοκιμές στους 14 λειτουργικούς δίσκους και αποφασίσαμε να προωθήσουμε τον 15ο δίσκο (με σοβαρή μηχανική βλάβη) στο εξειδικευμένο εργαστήριό μας στο Κλίβελαντ του Οχάιο των ΗΠΑ. Η μονάδα έχει ελαφριά ζημιά στην πλάκα και ενδείξεις, ότι η ίδια η πλακέτα τυπωμένου κυκλώματος (PCB) έχει συγκολληθεί στο παρελθόν. Όλες οι κεφαλές του δίσκου είναι επίσης φυσικά σπασμένες. Η ανάκτηση είναι δυνατή σε αυτή την περίπτωση...
Τι έκανε άχρηστο τον δίσκο; Σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα «δεν είναι ασυνήθιστο αυτή η βλάβη στο δίσκο να συμβαίνει μέσα σε έναν κύκλο δύο ετών, αλλά η ζημιά θα μπορούσε να έχει προκληθεί από εξωτερικό παράγοντα, για ποιο λόγο δεν μπορούμε να πούμε. Αιτίες μπορεί να είναι ένα ισχυρό πλήγμα στη μονάδα δίσκου ή μια υπερφόρτωση ρεύματος».
Τι απέγιναν τα 25.000 λίτρα ξυλόλιου που κατασχέθηκαν στο τελωνείο Σερρών λίγες ημέρες πριν το δυστύχημα των Τεμπών; Σύμφωνα με δικαστικές πηγές κατέληξε «σε εταιρία της Θεσσαλονίκης, που ασχολείται με παρασκευή διαλυτών, βερνικιών κλπ».
Ο Στέλιος Σούρλας, δικηγόρος οικογένειας θυμάτων δηλώνει στον ΑΝΤ1 ότι «Υπήρχε παράνομο φορτίο και πρέπει να υπάρξει άμεσα απάντηση στο αίτημα μου.Το παράνομο αυτό φορτίο με το ξυλόλιο είχε επιχειρηθεί να εισέλθει παράνομα στην χώρα και κατασχέθηκε».
Ο Υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο το Ελληνικό Δημόσιο να διακόψει τη συνεργασία του με τη Hellenic Train, δηλώνοντας ότι «εάν μεταξύ των ευθυνών που θα αποδοθούν είναι και στην Hellenic Train, τότε είναι προφανές ως ελληνική κυβέρνηση ότι πρέπει να επαναξιολογήσουμε την σχέση μας με τη Hellenic Train».
Η επικοινωνία με τα κινητά και η «τυφλή» καθοδήγηση μετά το δυστύχημα
To βράδυ της φονικής σύγκρουσης, οι μηχανοδηγοί επικοινωνούσαν με τα κινητά τηλέφωνα με όλους τους αρμόδιους για την ρύθμιση της κυκλοφορίας, με τις συνομιλίες να μην καταγράφονται πουθενά.
Κόρη μηχανοδηγού στον ΑΝΤ1: «Ο Εφέτης δεν επέτρεψε πραγματογνωμοσύνη από δικό μας ειδικό»
Ο Γεώργιος Κουτσούμπας ήταν μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας που ενεπλάκη στο δυστύχημα των Τεμπών. Η 11λεπτη σιωπή του στα ηχητικά αρχεία του ραδιοτηλεφώνου, του χρεώθηκε, επιρρίπτοντας του ευθύνες για την σύγκρουση. Οι συγγενείς του εξ αρχής μιλούσαν για επέμβαση στο καταγραφικό.
Όπως είπε στον ΑΝΤ1 η κόρη του μηχανοδηγού, Χριστίνα Κουτσούμπα:«Ζητάμε δικαίωση. Ζητάμε να βρουν που πήγαν αυτά τα 11 λεπτά. Εδώ και ενάμιση χρόνο ζητάμε από τον Εφέτη Ανακριτή να ελεγχθούν τα ηχητικά. Τον Ιούλιο του 2024 μας ζήτησε να διορίσουμε δικό μας πραγματογνώμονα. Μετά από έξι μήνες έρχεται και μας λέει ότι η διαδικασία ολοκληρώθηκε χωρίς να παρίσταται ο δικός μας».
Πλέον, η οικογένεια έχει κάνει προσφυγή στο Συμβούλιο Εφετών. Νωρίτερα, η οικογένεια του μηχανοδηγού σε ανακοίνωση που εξέδωσε διά του δικηγόρου της άφηνε αιχμές προς πολλούς αποδέκτες.
Η ανακοίνωση του δικηγορικού γραφείου που εκπροσωπεί την οικογένεια του μηχανοδηγού:
«Το δικηγορικό μας γραφείο, εκπροσωπώντας την οικογένεια του αδικοχαμένου μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity 62, Γεωργίου Κουτσούμπα, ενεργώντας κατ’ εντολήν και για λογαριασμό της, ενημερώνει τα ΜΜΕ, σχετικά με τον τρόπο διά του οποίου εξεδόθη η πραγματογνωμοσύνη του καθηγητή του ΕΜΠ, αφορώσα τον έλεγχο της ορθότητας των ηχητικών, που παραδόθηκαν σε μονάδα USB από υπάλληλο του ΟΣΕ και συγκεκριμένα για τα εξής:
Η εκδοθείσα πραγματογνωμοσύνη του καθηγητή του ΕΜΠ η οποία παραδόθηκε προσφάτως στον κ. Ανακριτή, διενεργήθηκε εν απουσία του τεχνικού συμβούλου μας, ο οποίος είχε διορισθεί νομίμως, ήδη, από την 24η Ιουλίου 2024. Ουδέποτε κλήθηκε να παραστεί κατά τη διενέργεια της πραγματογνωμοσύνης, όπως ζητούσαμε με σειρά αιτήσεων και δικογράφων μας, τα οποία συμπεριλαμβάνονται στην ανακριτική δικογραφία. Ιδιαιτέρως τονίζουμε, ότι ζητούσαμε ήδη από τον Σεπτέμβριο 2023 τον έλεγχο της ορθότητας των ηχητικών, και κυρίως εν σχέσει με την «ανεξήγητη» 11λεπτη «σιωπή» που εμφανίζεται στα ηχητικά αρχεία ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΦΩΝΟΥ που ενυπάρχουν στη δικογραφία, και συνεπώς, και στην απομαγνητοφώνηση αυτών, χωρίς τούτο να δικαιολογείται από το σύνολο των προηγούμενων και επόμενων συνομιλιών, οι οποίες λαμβάνουν χώρα ανά δευτερόλεπτα. Το ίδιο πράξαμε και διά της από 29 Απριλίου 2024 Μηνυτήριας Αναφοράς μας, το ίδιο δε και διά της από 3 Οκτωβρίου 2024 σχετικής αιτήσεώς μας, διά της οποίας αιτηθήκαμε την παρουσία του τεχνικού μας συμβούλου και την γνωστοποίηση σε αυτόν, της ημέρας διενέργειας της πραγματογνωμοσύνης, όπως προβλέπεται στις σχετικές δικονομικές διατάξεις.
Και ενώ αναμέναμε να τηρηθούν με ακρίβεια οι δικονομικές διατάξεις, μετά την παρέλευση έξι (6) μηνών από τον διορισμό του τεχνικού μας συμβούλου (24 Ιουλίου 2024) και σχεδόν τριών (3) μηνών από την κατάθεση της από 03 Οκτωβρίου 2024 αιτήσεώς μας, δίχως να έχουμε την παραμικρή, αντίθετη, ενημέρωση και ενώ αναμέναμε να ασκήσουμε τα συνταγματικώς κατοχυρωμένα δικαιώματά μας διά του νομίμως διορισμένου τεχνικού μας συμβούλου, επιδόθηκε, στις 22/1/2025, στο δικηγορικό μας γραφείο, σχετική Διάταξη του κ. Εφέτη Ανακριτή, ο οποίος «επιλαμβανόταν» της από 3 Οκτωβρίου 2024 αιτήσεώς μας, με την οποία απορρίπτεται το αίτημα για την παρουσία του τεχνικού μας συμβούλου κατά τη διάρκεια της πραγματογνωμοσύνης με το σκεπτικό ότι είχε ολοκληρωθεί η έρευνα του πραγματογνώμονα και αναμενόταν η κατάθεση της εκθέσεώς του και επομένως, πλέον, καθίσταται «αχρείαστος» ο δικός μας τεχνικός σύμβουλος! Επί της ανωτέρω Διατάξεως του Εφέτη Ανακριτή, έχουμε ήδη προσφύγει στο αρμόδιο Συμβούλιο Εφετών.
Κατόπιν των ανωτέρω, προκύπτει προδήλως, ότι οι νομίμως διορισμένοι τεχνικοί σύμβουλοι, που δικαιούντο να παρίστανται κατά τη διενέργεια της πραγματογνωμοσύνης, εκτοπίστηκαν αντιδικονομικώς. Αυτονοήτως προκύπτει και ότι το εκδοθέν, προ ολίγων ημερών, πόρισμα του διορισθέντος πραγματογνώμονα του ΕΜΠ, θα πρέπει να «αναγνωσθεί» υπό το πρίσμα των άνω γεγονότων. Το θλιβερό όμως είναι, ότι με τον τρόπο που έλαβαν χώρα τα άνω γεγονότα, καταδεικνύεται ο απόλυτος εμπαιγμός των μελών της οικογενείας που εκπροσωπούμε, του νεκρού συγγενούς τους και κυρίως η προσπάθεια κατάργησης απάντων των δικονομικών και συνταγματικώς κατοχυρωμένων δικαιωμάτων, εν σχέσει με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για τον «έλεγχο» των ηχητικών καταγραφών της μοιραίας νύχτας, ερήμην του νομίμως διορισθέντος τεχνικού μας συμβούλου. Ο προφανής φόβος κάποιων για τα ηχητικά αρχεία εκείνης της τραγικής νύχτας, δεν μας αγγίζει και δεν θα επιτρέψουμε να σταθεί εμπόδιο στην αποκάλυψη όλης της αλήθειας. Από την πλευρά μας, θα πράξουμε παν ό,τι απαιτηθεί, για την δικαίωση των ψυχών που αδίκως «χάθηκαν» εκείνη την τραγική νύχτα. Συνεχίζουμε».
Φωνές διαμαρτυρίας από τους συγγενείς
«Εγώ ζήτησα να γίνει ταυτοποίηση και δεύτερον δεν έγιναν τοξικολογικές εξετάσεις. Από τι κάηκε, και αυτά που μου δώσανε ανήκουν στον γιό μου;», λέει ο ο Παύλος Ασλανίδης, πατέρας του Δημήτρη που χάθηκε στο δυστύχημα. Και συμπληρώνει: «Δεν έγιναν όλα σωστά και έχω αποδείξεις για αυτά».
«Όποιος σκοτώνει κάποιον δεν πρέπει να πει στη φυλακή αυτός και οι ψευδομάρτυρες;» αναρωτιέται ο αδεφός της 34χρονης Αθηνάς που επίσης έχασε τη ζωή της στο δυστύχημα. «Έγινε ένα έγκλημα. Έχουν πάρει πάρα πολλά λεφτά και δεν έχουν κάνει τίποτα για την ασφάλεια των τρένων. Μιλάμε για το πριν το έγκλημα και μετά το έγκλημα όσοι πήγαν να συγκαλύψουν».