Quantcast

Τράπεζα Θεμάτων: Κυβερνοεπίθεση «έριξε» το σύστημα σύμφωνα με τα υπουργεία Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Τι θα γίνει με τα παιδιά που δεν εξετάστηκαν.

Απάντηση στην αναστάτωση που προκλήθηκε από το γεγονός ότι έπεσε η πλατφόρμα για την Τράπεζα Θεμάτων το πρωί της Δευτέρας (29/5), έδωσαν τα υπουργεία Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης με κοινή τους ανακοίνωση.

Σε ποσοστό άνω του 90% αντιμετωπίστηκε άμεσα το πρόβλημα που παρουσιάστηκε σήμερα, το πρωί της Δευτέρας, στις εξετάσεις των μαθητών του λυκείου, ενώ οι μαθητές της Γ' λυκείου που δεν ολοκλήρωσαν σήμερα τις εξετάσεις τους θα εξεταστούν αύριο κανονικά. Αυτό διευκρινίζεται στην κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν νωρίτερα σήμερα, Δευτέρα, τα υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενημερώνοντας παράλληλα ότι υπήρξαν εν τέλει και ορισμένα σχολεία στα οποία μαθητές της Γ' λυκείου δεν ολοκλήρωσαν τις εξετάσεις τους.

Τονίζεται, δε, ότι το εν λόγω θέμα που ανέκυψε αφορά αποκλειστικά τις εσωτερικές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις των λυκείων και δεν συνδέεται κατά κανένα τρόπο με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, οι οποίες έχουν διακριτό σύστημα μετάδοσης θεμάτων.

«Το σύστημα που μεταδίδει τα θέματα στις εξετάσεις του λυκείου είναι διαφορετικό από αυτό των Πανελλαδικών Εξετάσεων, το οποίο δεν μπορεί να επηρεαστεί από τέτοιου τύπου κακόβουλες μαζικές επισκέψεις», επισημαίνεται στην ανακοίνωση.

Έγινε, λοιπόν, γνωστό ότι σε κάποια σχολεία που δεν πήραν έγκαιρα τα θέματα, οι εξεταζόμενοι μαθητές της Γ' λυκείου αποχώρησαν από τα εξεταστικά κέντρα, με αποτέλεσμα κάποιοι να μην ολοκληρώσουν τις εξετάσεις τους σήμερα. Για τους μαθητές αυτούς των ΓΕΛ και ΕΠΑΛ της Γ' λυκείου που δεν εξετάστηκαν σήμερα, προβλέπεται να εξεταστούν αύριο, Τρίτη. Τα αποτελέσματα στα συγκεκριμένα ΓΕΛ θα βγουν μεθαύριο, Τετάρτη και στα συγκεκριμένα ΕΠΑΛ αύριο Τρίτη βράδυ. Τα παραπάνω θα προβλέπονται σε σχετική εγκύκλιο που αναμένεται να εκδοθεί άμεσα.

Όσον αφορά στους μαθητές Α' και Β' Λυκείου, που δεν εξετάστηκαν σήμερα, θα εξεταστούν στο συγκεκριμένο μάθημα εντός του προβλεπόμενου διαστήματος, δηλαδή ως τις 15 Ιουνίου.

Το χρονικό

Σύμφωνα με την ανακοίνωση των υπουργείων, από τις πρώτες πρωινές ώρες, η πλατφόρμα της τράπεζας θεμάτων (https://trapeza.iep.edu.gr/) την οποία διαχειρίζεται το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και φιλοξενείται σε υποδομές του ΕΔΥΤΕ (Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας) δέχθηκε μεγάλης κλίμακας και διάρκειας κατανεμημένη επίθεση (DdoS).

Αυτό σημαίνει, δηλαδή, ότι έγιναν μαζικές επισκέψεις από τρίτους προς την πλατφόρμα -η ανακοίνωση κάνει λόγο για έως 280.000 συνδέσεις ανά δευτερόλεπτο-, συνδέσεις που έχουν ως σκοπό να την κάνουν μη λειτουργική. «Αυτές οι κατανεμημένες επιθέσεις DDοS αποσκοπούν κακόβουλα να εμποδίσουν την ομαλή πρόσβαση των χρηστών στο σύστημα. Δεν αποτελούν παραβίαση του συστήματος ούτε είναι σε θέση να αποκτήσουν πρόσβαση στα στοιχεία του και τα δεδομένα του», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

 Όπως ενημέρωσαν τα υπουργεία, η επίθεση απομονώθηκε στις 9:20 το πρωί, με κοινές ενέργειες από το ΙΕΠ και το ΕΔΥΤΕ και τότε επανήλθε η δυνατότητα πρόσβασης των χρηστών. Ωστόσο, οι κακόβουλες επιθέσεις επέμειναν και συνεχίστηκαν και μετά τις 9:20, αντιμετωπίστηκαν όμως με επιτυχία.

Αναλυτικά η ανακοίνωση των υπουργείων:

Εισαγωγικά:

- Το πρόβλημα που παρουσιάστηκε στις προαγωγικές εξετάσεις των μαθητών Λυκείου αντιμετωπίστηκε άμεσα, χάρη στις ενέργειες των υπουργείων, σε περισσότερα από 9 στα 10 σχολεία.

- Δεν υπάρχει καμία αβεβαιότητα για τους μαθητές που δεν ολοκλήρωσαν σήμερα τις εξετάσεις τους: Θα εξεταστούν αύριο κανονικά. Θα σταλεί σχετική εγκύκλιος στα σχολεία.

- Η υπόθεση αφορά αποκλειστικά τις εσωτερικές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις των Λυκείων. Δεν συνδέεται κατά κανένα τρόπο με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις – που έχουν διακριτό σύστημα μετάδοσης θεμάτων.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

Το πρόβλημα: Από τις πρώτες πρωινές ώρες, η πλατφόρμα της τράπεζας θεμάτων (https://trapeza.iep.edu.gr/) την οποία διαχειρίζεται το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και φιλοξενείται σε υποδομές του ΕΔΥΤΕ (Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας) δέχθηκε μεγάλης κλίμακας και διάρκειας κατανεμημένη επίθεση (DDoS).

Με απλά λόγια, έγιναν μαζικές επισκέψεις από τρίτους προς την πλατφόρμα (μέχρι και 280.000 συνδέσεις ανά δευτερόλεπτο) οι οποίες έχουν ως σκοπό να την κάνουν μη λειτουργική. Αυτές οι κατανεμημένες επιθέσεις DDοS αποσκοπούν κακόβουλα να εμποδίσουν την ομαλή πρόσβαση των χρηστών στο σύστημα. Δεν αποτελούν παραβίαση του συστήματος ούτε είναι σε θέση να αποκτήσουν πρόσβαση στα στοιχεία του και τα δεδομένα του.

Αντιμετώπιση: Με κοινές ενέργειες του ΙΕΠ και του ΕΔΥΤΕ η επίθεση απομονώθηκε στις 9:20 και επανήλθε η εγχώρια συνδεσιμότητα και η πρόσβαση των χρηστών. Οι κακόβουλες επιθέσεις επέμειναν και συνεχίστηκαν και μετά τις 9.20, ωστόσο αντιμετωπίστηκαν με επιτυχία.

Σημαντική σημείωση: Το σύστημα που μεταδίδει τα θέματα στις εξετάσεις του Λυκείου είναι διαφορετικό από αυτό των Πανελλαδικών εξετάσεων, το οποίο ΔΕΝ μπορεί να επηρεαστεί από τέτοιου τύπου κακόβουλες μαζικές επισκέψεις.

Μαθητές τρίτης Λυκείου: Σε κάποια σχολεία που δεν πήραν έγκαιρα τα θέματα οι εξεταζόμενοι αποχώρησαν από τα εξεταστικά κέντρα, με αποτέλεσμα κάποιοι να μην ολοκληρώσουν τις εξετάσεις τους σήμερα.

Έτσι:

- Για τους μαθητές Α’ και Β’ Λυκείου, που δεν εξετάστηκαν σήμερα, θα εξεταστούν στο συγκεκριμένο μάθημα εντός του προβλεπόμενου διαστήματος, δηλαδή ως τις 15 Ιουνίου.

-Οι μαθητές της Γ’ τάξης των Γενικών Λυκείων, που δεν εξετάστηκαν σήμερα, θα εξεταστούν αύριο Τρίτη και τα αποτελέσματα θα βγουν μεθαύριο Τετάρτη, σύμφωνα και με τα προβλεπόμενα στη σχετική εγκύκλιο.

-Οι μαθητές της Γ’ τάξης των Επαγγελματικών Λυκείων, που δεν εξετάστηκαν σήμερα (αφορά λίγες εκατοντάδες άτομα), επίσης θα εξεταστούν αύριο Τρίτη και τα αποτελέσματά θα βγουν το βράδυ της ίδιας μέρας.

Οι αντιδράσεις για τα προβλήματα στην Τράπεζα Θεμάτων

Κατάργηση της τράπεζας θεμάτων ζητά η ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης).

«Σήμερα το πρωί κατέρρευσε η πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων, με αποτέλεσμα τα σχολεία όλης της Ελλάδας να αδυνατούν να βγάλουν θέματα.

Εν τω μεταξύ, για να γίνει η κλήρωση των θεμάτων από την Τράπεζα, οι καθηγητές αναγκάζονται να βρίσκονται στα σχολεία από τις 7:00 το πρωί.

Είναι, δε, τόση η επιμονή του υπουργείου στο συγκεκριμένο μέτρο, που προτιμάει να βασανίζει για ώρες καθηγητές και μαθητές, παρά να δώσει μία απλή οδηγία οι εξετάσεις να γίνουν με θέματα που θα βάλουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί.

Αν δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτό το απλό ζήτημα ενδοσχολικές εξετάσεις, μπορεί κανείς να φανταστεί τι θα γίνει αν συμβεί κάτι παρόμοιο στις πανελλαδικές εξετάσεις που ξεκινούν σε λίγες μέρες.

Ακόμα και αν η πλατφόρμα τελικά λειτουργήσει, η ΟΛΜΕ επιμένει να ζητά την κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, που λειτουργούν σαν φίλτρα απόρριψης μαθητών από τα Λύκεια, που έχουν οδηγήσει σε σημαντική εντατικοποίηση την μαθησιακή διαδικασία και σε αύξηση του άγχους των μαθητών», αναφέρει η ανακοίνωση της ΟΛΜΕ.

Τσαπανίδου: Στο μέλλον των παιδιών μας δεν χωρούν ψηφιακοί ερασιτεχνισμοί

«Δεκάδες χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες έμειναν για ώρες να περιμένουν μέσα στις τάξεις τους, εξαιτίας της κατάρρευσης της Τράπεζας Θεμάτων», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Πόπη Τσαπανίδου.

Οπως προσθέτει, «η αγωνία και η αγανάκτηση μαθητών, καθηγητών και γονιών είναι απολύτως εύλογη. Μαζί με το άγχος της εξέτασης ήρθαν αντιμέτωποι και με μια ακόμη κατάρρευση του περίφημου επιτελικού κράτους της ΝΔ.

Μετά τις ενδοσχολικές εξετάσεις έπονται οι Πανελλαδικές. Τα ίδια θα έχουμε και τότε;

Στο μέλλον των παιδιών μας δεν χωρούν ψηφιακοί ερασιτεχνισμοί».

Για «νέο επιτελικό φιάσκο» κάνει λόγο ο πρώην υπουργός Παιδείας και υποψήφιος βουλευτής Α’ Αθηνών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Νίκος Φίλης.

Αναλυτικά η δήλωση του Ν. Φίλη:

«Πτώση» της Τράπεζας Θεμάτων – αναβολές εξετάσεων: νέο… επιτελικό φιάσκο στο υπουργείο Παιδείας

Για το σημερινό νέο «επιτελικό» φιάσκο του υπουργείου Παιδείας με το blackout της Τράπεζας Θεμάτων, υπεύθυνη είναι η κυβέρνηση της ΝΔ και προσωπικά η κυρία Κεραμέως.

Από το πρωί η Τράπεζα Θεμάτων έχει «πέσει» και οι διευθυντές Λυκείων και οι εκπαιδευτικοί είναι αδύνατο να αντλήσουν θέματα και να τα κληρώσεων για τη διενέργεια των εξετάσεων.

Σε πανικό ο υπηρεσιακός υπουργός Παιδείας κ. Κίττας συστήνει… «υπομονή».

Άγνωστο πού είναι και τι πράττει ο εκλεκτός της τ. υπουργού Παιδείας στο ΙΕΠ και υπεύθυνος για τη λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων, κ. Αντωνίου. Κατόρθωσε επιτέλους να γυρίσει το ρολόι της εκπαίδευσης πίσω στο 2014, όπως ήταν το διακηρυγμένο όραμά του! Ας περιμένουν τώρα οι εκπαιδευτικοί μαζί με μερικές δεκάδες χιλιάδες μαθήτριες και μαθητές στις αίθουσες.

Η κυρία Κεραμέως έφυγε και αντί για υπουργείο παρέδωσε στον υπηρεσιακό υπουργό τα αποτελέσματα μιας διαλυτικής και καταστροφικής για την εκπαίδευση παρουσίας».

Ανακοίνωση  εξέδωσε ο Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής, Νίκος Τσούλιας με αφορμή τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στις ενδοσχολικές εξετάσεις με την Τράπεζα Θεμάτων.

Συγκεκριμένα αναφέρει:

«Προφανώς δεν έχει καμία ευθύνη η υπηρεσιακή κυβέρνηση και ο υπηρεσιακός Υπουργός Παιδείας για την καθυστέρηση των εξετάσεων σε όλα τα λύκεια της χώρας, εξαιτίας της αδυναμίας λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της Τράπεζας Θεμάτων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Έχουμε επισημάνει κατ’ επανάληψη το γεγονός της μη αναβάθμισης στις ψηφιακές πλατφόρμες της εκπαίδευσης και την ουσιαστική εγκατάλειψη του ψηφιακού σχολείου.

Δυστυχώς, η ανεπάρκεια της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας και της διορισμένης από την κ. Κεραμέως διοίκησης του ΙΕΠ προκάλεσε την πρωτοφανή αναστάτωση μαθητών και εκπαιδευτικών.

Παράλληλα, διαβάλλεται και ο θεσμός της Τράπεζας των Θεμάτων, που είναι ένα εκσυγχρονιστικό βήμα στη λειτουργία των σχολείων μας. Είναι αναγκαία η άμεση αναβάθμιση της ψηφιακής λειτουργίας σε όλο το φάσμα των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, καθώς επίσης και η απόδοση ευθυνών για τη δοκιμασία των μαθητών».

Το ΜέΡΑ25-Συμμαχία για τη Ρήξη, για την τράπεζα θεμάτων   

Σε ανακοίνωσή του για τα προβλήματα στην πλατφόρμα της τράπεζας θεμάτων για τους μαθητές Λυκείου, το ΜέΡΑ25-Συμμαχία για τη Ρήξη υποστηρίζει ότι «το επιτελικό χάος δεν μπορεί να αποδοθεί στον υπηρεσιακό υπουργό Παιδείας, αλλά στην "αλήστου μνήμης", για την εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα, ανεκδιήγητη υπουργό Παιδείας ολόκληρης της καταστροφικής τετραετίας της Μητσοτάκης Α.Ε., την κυρία Κεραμέως».

Και η ίδια ανακοίνωση συνεχίζει: «Όλα αυτά τα δείγματα "αριστείας" φυσικά δεν είναι ασύνδετα με την υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης που προώθησε η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη τα τέσσερα αυτά χρόνια στο πλαίσιο της συνολικής μνημονιακής απαξίωσης της δημόσιας παιδείας. Η ίδια κυβέρνηση των "αρίστων" χωρίς αιδώ επικαλείται τον δούρειο ίππο της αξιολόγησης για να δικαιολογήσει την περικοπή δαπανών για τη δημόσια παιδεία, τη μετατροπή της δουλειάς των εκπαιδευτικών σε εργασιακή γαλέρα και φροντίζει για τον αποκλεισμό δεκάδων χιλιάδων παιδιών από την τριτοβάθμια εκπαίδευση με το μέτρο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και την αντιπαιδαγωγική τράπεζα θεμάτων».

Η ανακοίνωση του ΜέΡΑ25-Συμμαχία για τη Ρήξη καταλήγει δε, με τρία αιτήματα:

«*Να καταργηθούν τα μέτρα αποκλεισμού και απαξίωσης του μέλλοντος των μαθητών και μαθητριών (Ε.Β.Ε., τράπεζα θεμάτων).

*Αύξηση της χρηματοδότησης για την εκπαίδευση, να καλυφθούν όλα τα κενά σε εκπαιδευτικούς, κτίρια και υποδομές

*Αξιοπρεπείς μισθοί και συνθήκες εργασίας για τους εκπαιδευτικούς».