Η ρωσική και κινεζική παραπληροφόρηση για τον κορωνοϊό έχει μεγάλη απήχηση στην Ευρώπη

Fake news για την επιδημία του κορωνοϊού που μεταδίδονται από ρωσικά και κινεζικά μέσα ενημέρωσης έχουν μεγαλύτερη απήχηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην Γαλλία και την Γερμανία από ορισμένες μεγάλες και έγκυρες εφημερίδες, σύμφωνα με μελέτη του Oxford Internet Institute που δημοσιεύεται σήμερα.

Στο Twitter και το Facebook, τα γαλλόφωνα και γερμανόφωνα άρθρα, που μεταδίδονται από μέσα όπως τα ρωσικά Russia Today και Sputnik, έχουν μεγαλύτερη απήχηση από τα άρθρα της Le Monde και του Der Spiegel, σύμφωνα με την μελέτη.

Το Ινστιτούτο εξέτασε επί τρεις εβδομάδες περιεχόμενο προερχόμενο από ρωσικά και κινεζικά μέσα ενημέρωσης, καθώς και ιρανικά και τουρκικά μέσα που είτε ελέγχονται από το κράτος είτε διατηρούν στενές σχέσεις με τα καθεστώτα αυτά.

Η μελέτη εξέτασε ειδικότερα το ρωσικό τηλεοπτικό δίκτυο Russia Today, το πρακτορείο Sputnik, το τηλεοπτικό δίκτυο China Global Television Network (CGTN), το China Radio International (CRI) και το πρακτορείο ειδήσεων Νέα Κίνα.

Στις δημοσιεύσεις τους στα γαλλικά, τα γερμανικά ή τα ισπανικά, τα μέσα αυτά «έχουν πολιτικοποιήσει τον κορωνοϊό επικρίνοντας τις δυτικές δημοκρατίες, εξαίροντας τις δικές τους χώρες, προωθώντας παράλληλα θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με την προέλευση του ιού», αναφέρεται στην μελέτη του Oxford Internet Institute.

Η μελέτη μετρά την διείσδυση στους χρήστες μέσω του αριθμού των share και των like ενός άρθρου στο Facebook, τον σχολιασμό και τα retweet στο Twitter. Η μελέτη εξετάζει τα 20 δημοφιλέστερα άρθρα κάθε ενός από τους οργανισμούς αυτούς ανάμεσα στις 18 Μαΐου και τις 5 Ιουνίου.

Το γαλλόφωνο περιεχόμενο λαμβάνει κατά μέσον όρο 528 βαθμούς διείσδυσης στα Facebook και Twitter, η Νέα Κίνα έχει σκορ 374, έναντι 105 της εφημερίδας Le Monde.

Στο γερμανόφωνο περιεχόμενο, τα άρθρα του Russia Today συγκεντρώνουν σκορ 158, έναντι 90 του περιοδικού Der Spiegel.

«Το ουσιαστικό μέρος του περιεχομένου αυτών των μέσων βασίζεται σε γεγονότα. Ομως, κυρίως σε ό,τι αφορά τα ρωσικά μέσα, στόχος τους είναι η δυσφήμηση των δημοκρατικών χωρών», δηλώνει ο ερευνητής του Ινστιτούτου Jonathan Bright.

Το υποβόσκον μήνυμα του περιεχομένου είναι ότι η δημοκρατία βρίσκεται στο χείλος της κατάρρευσης, λέει.

Προηγούμενες μελέτες του Ινστιτούτου, που δημοσιεύθηκαν τον Απρίλιο, είχαν ήδη φέρει στο φως την διείσδυση των μέσων αυτών στις αγγλόφωνες αγορές, αποκαλύπτοντας ότι ορισμένα από τα άρθρα τους μπορεί να φθάσουν σε σκορ απήχησης στο κοινό δέκα φορές μεγαλύτερο του BBC για παράδειγμα.

Αντίστοιχα σκορ διείσδυσης καταγράφονται για το ισπανόφωνο περιεχόμενο, κυρίως στα ιρανικό δίκτυο HispanTV, το οποίο , σύμφωνα με την μελέτη προωθεί αντιαμερικανικό περιεχόμενο για το κοινό της Λατινικής Αμερικής.

«Σημαντικό μέρος του περιεχομένου που καταναλώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρηματοδοτείται από ξένες κυβερνήσεις», λέει ο Jonathan Bright, και δεν είναι σαφές για τον αναγνώστη ότι ισχύει αυτό.

Την περασμένη εβδομάδα, η Κίνα απείλησε να απαντήσει σε απόφαση των ΗΠΑ να χαρακτηρίσουν τρία κινεζικά μέσα ενημέρωσης -της Κεντρική Τηλεόραση της Κίνας (CCTV), το πρακτορείο China News Service, την εφημερίδα Λαϊκή Ημερησία και τους Global Times-- «ξένες διπλωματικές αποστολές», μαζί με τα China Global Television Network, Radio China International et Νέα Κίνα, που έχουν ήδη χαρακτηρισθεί χρηματοδοτούμενα από το κράτος μέσα ενημέρωσης.