Μεξικό: Ξεκίνησε η έρευνα για τους υπεύθυνους της τραγωδίας στο μετρό - «Πυρά» εναντίον του ΥΠΕΞ

Ξεκίνησε σήμερα στο Μεξικό η αναζήτηση των υπευθύνων για το τραγικό δυστύχημα που σημειώθηκε χθες Τρίτη όταν κατέρρευσε πάνω σε δρόμο μια υπέργεια γραμμή του μετρό της πρωτεύουσας με αποτέλεσμα να σκοτωθούν τουλάχιστον 25 άνθρωποι και να τραυματιστούν άλλοι 80, σύμφωνα με τον πιο πρόσφατο απολογισμό.

Τα βλέμματα στρέφονται κυρίως σε αυτόν που ήταν δήμαρχος της πόλης του Μεξικού τον Οκτώβριο του 2012 όταν εγκαινιάστηκε αυτή η γραμμή του μετρό, δηλαδή τον νυν υπουργό Εξωτερικών της χώρας και πιθανό υποψήφιο για την προεδρία, τον Μαρσέλ Εμπράρδ.

Στο σημείο της τραγωδίας αυτόπτες μάρτυρες εξαπέλυσαν πυρά εναντίον του Εμπράρδ. “Ας έρθει εδώ για να δει τι μας κληροδότησε. Αυτός ευθύνεται”, ούρλιαζε μια γυναίκα μπροστά στις κάμερες κατηγορώντας τον υπουργό Εξωτερικών του Μεξικού για διαφθορά.

Το πρωί μιλώντας σε δημοσιογράφους ο Μεξικανός πρόεδρος Άντρες Μανουέλ Λόπες Ομπραδόρ δεσμεύθηκε να διεξαχθεί “έρευνα σε βάθος, χωρίς διακρίσεις για να αναζητηθεί η αλήθεια (…) μέσω της οποίας θα εντοπιστούν οι υπεύθυνοι”.

Ο Εμπράρδ, που ήταν παρών στη συνέντευξη Τύπου, έκανε λόγο για μια “θλιβερή ημέρα για όλους”. “Θέτω τον εαυτό μου στη διάθεση των αρχών”, πρόσθεσε.

Η κυβέρνηση κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος από τις 4 ως τις 6 Μαΐου.

Η εισαγγελία του Μεξικού ανακοίνωσε ότι η έρευνα που διεξάγεται --και την οποία έχει αναλάβει η ίδια μαζί με την ομοσπονδιακή εισαγγελία και τη στήριξη διεθνών, ανεξάρτητων ειδικών-- θα αφορά τα εγκλήματα της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας και της πρόκλησης υλικών ζημιών.

Προτού κάτσει η σκόνη από τα συντρίμμια ο τοπικός Τύπος άρχισε να επαναφέρει στη δημοσιότητα τις διαμάχες που είχαν προκύψει την εποχή της κατασκευής αυτής της γραμμής του μετρό μήκους περίπου 25 χιλιομέτρων, η οποία διασχίζει το νότιο τμήμα της μεξικανικής πρωτεύουσας, αλλά και τα συνεχή προβλήματα στη λειτουργία της.

Η γραμμή 12 είναι μία από τις δύο γραμμές του μεξικανικού μετρό που λειτουργεί πάνω σε παραδοσιακές σιδηροδρομικές ράγες.

Μόλις ξεκίνησε τη λειτουργία της η γραμμή αυτή παρατηρήθηκε φθορά στις ράγες και τους τροχούς των τρένων, γεγονός που είχε αναγκάσει τον Μάρτιο του 2014 τον διάδοχο του Εμπράρδ να αναστείλει τη λειτουργία 12 σταθμών. Μελέτη που είχε πραγματοποιηθεί τότε είχε εντοπίσει προβλήματα στον σχεδιασμό, τη χρήση και τη συντήρηση της γραμμής.

“Ενδέχεται να πρόκειται για αμέλεια”

Το δυστύχημα σημειώθηκε τη νύκτα της Δευτέρας προς Τρίτη, περίπου στις 22:00 τοπική ώρα (06:00 τα ξημερώματα της Τρίτης ώρα Ελλάδας) κοντά στον σταθμό Ολίβος, όταν κατέρρευσε μια γέφυρα που βρισκόταν σε 12 μέτρων ύψος την ώρα που περνούσε συρμός του μετρό πέφτοντας πάνω σε αυτοκινητόδρομο.

Οι κάμερες ασφαλείας κατέγραψαν την ξαφνική πτώση της γέφυρας. Όσοι βρίσκονταν στο σημείο έσπευσαν για να βοηθήσουν τους επιζώντες μέχρι να φτάσουν στο σημείο δεκάδες μέλη σωστικών συνεργείων και πυροσβέστες.

Η περιοχή αποκλείστηκε από την αστυνομία και τον στρατό. Εκσκαφείς άρχισαν να σηκώνουν τα τεράστια κομμάτια μπετόν και μέταλλο αναζητώντας επιζώντες.

Ο Χοσέ Λουίς Βίγιλ συμμετείχε στις έρευνες για τον εντοπισμό ενός γείτονά του και της συζύγου του το αυτοκίνητο των οποίων βρέθηκε κάτω από τα συντρίμμια.

“Ο πεθερός του μας είπε ότι πέθανε ήδη, όμως ένας δημοσιογράφος τράβηξε βίντεο στο οποίο φαίνεται να είναι εγκλωβισμένος και να ζητά βοήθεια. Δεν γνωρίζουμε αν εκείνη (η σύζυγός του) είναι ζωντανή”, δήλωσε.

Ο Φερνάντο Εσπίνο, επικεφαλής του συνδικάτου εργαζομένων στο μετρό, δήλωσε στο τηλεοπτικό δίκτυο Milenio ότι μηχανικοί είχαν προειδοποιήσει επανειλημμένα για προβλήματα στη γραμμή 12.

“Ενδέχεται να πρόκειται για αμέλεια, να μην έλαβαν το ζήτημα σοβαρά υπόψη τους”, πρόσθεσε, εξηγώντας ότι αντίθετα με τις άλλες γραμμές του μετρό, τη συντήρηση της γραμμής 12 έχει αναλάβει εξωτερική εταιρεία.