Περιοδικό Challanges για τα Rafale: «Γιατί η Dassault μπορεί να πει ευχαριστώ στον Erdogan»

Στην ιστοσελίδα του περιοδικού Challanges δημοσιεύεται άρθρο, με τίτλο: «Παραγγελία αεροσκαφών Rafale από την Ελλάδα: γιατί η Dassault μπορεί να πει ευχαριστώ στον Erdogan »

Πιέζοντας  την Αθήνα στην ανατολική Μεσόγειο, ο Τούρκος Πρόεδρος διευκόλυνε την πρώτη παραγγελία εξαγωγής για το γαλλικό μαχητικό αεροσκάφος στην Ευρώπη. Ένα συμβόλαιο που έρχεται την κατάλληλη στιγμή για τη Dassault και το Υπουργείο Άμυνας.

Μετά την Αίγυπτο, το Κατάρ και την Ινδία, η Ελλάδα έκανε μια εντυπωσιακή είσοδο στο κλαμπ Rafale. Εν μέσω μιας αντιπαράθεσης με την Τουρκία του Erdogan στην ανατολική Μεσόγειο, η Αθήνα ανακοίνωσε στις 12 Σεπτεμβρίου την παραγγελία για 18 Rafales από τη Γαλλία, μεταξύ των οποίων έξι νέα αεροπλάνα και 12  μεταχειρισμένα.

Αυτή η παραγγελία, η πρώτη για τις εξαγωγές Rafale στην Ευρώπη, έρχεται μόλις ένα μήνα μετά, αφού το Παρίσι έστειλε ένα ελικόπτερο, μια φρεγάτα και δύο Rafale στη Μεσόγειο προς υποστήριξη της Ελλάδας. Έτσι, η Γαλλία ανταποκρίθηκε στο αίτημα για υποστήριξη της Αθήνας, η οποία ήταν εξαγριωμένη με την αποστολή από την Τουρκία ενός σεισμικού ερευνητικού σκάφους, συνοδευόμενου από εννέα πολεμικά πλοία, κοντά στο ελληνικό νησί Καστελόριζο, για έρευνες υδρογονανθράκων.

 Ο Τούρκος Πρόεδρος Recep Tayyip Erdogan βρίσκεται έμμεσα πίσω από την παραγγελία των Rafale; Στο Υπουργείο Άμυνας, βεβαιώνουν ότι οι διαπραγματεύσεις είχαν ξεκινήσει πολύ πριν από τις εντάσεις. «Οι συζητήσεις επιταχύνθηκαν τις τελευταίες ημέρες, αλλά ξεκίνησαν τον Ιούνιο», ανέφεραν πηγές από το περιβάλλον της Υπουργού  Florence Parly . Αλλά η ετοιμότητα της Γαλλίας να υποστηρίξει τον Έλληνα σύμμαχό της απέναντι στον επεκτατισμό του Erdogan έπαιξε ρόλο αναμφισβήτητα στην ζυγαριά. «Προφανώς υπάρχει μια χάρη ανταπόδοσης από την ελληνική κυβέρνηση στον Εμμανουήλ Μακρόν, ο οποίος ήταν ο μόνος που την υποστήριξε τόσο ξεκάθαρα ενάντια στις τουρκικές προκλήσεις», δήλωσε ο Ναύαρχος Pascal Ausseur, γενικός διευθυντής του Ιδρύματος Μεσογειακών Στρατηγικών Μελετών (FMES) και πρώην διευθυντής του στρατιωτικού γραφείου του Jean-Yves le Drian, στο Υπουργείο Άμυνας.

Ωστόσο, η αγορά των 18 Rafales δεν είναι μια ευκαιριακή παραγγελία, επειδή η Ελλάδα είναι ένας ιστορικός πελάτης της Dassault, της οποίας τα αεροσκάφη εκτιμούσε πάντα. Η Αθήνα είχε παραγγείλει περίπου σαράντα Mirage F1s το 1974, 40 Mirage 2000s το 1985 και περίπου δεκαπέντε Mirage 2000-5s το 2000. «Η χώρα είναι επίσης εταίρος του προγράμματος μαχητικών drones Neuron, που καθοδηγεί η Dassault», αναφέρει, ο Jean- Ο Pierre Maulny, αναπληρωτής διευθυντής της δεξαμενής σκέψης Iris.

Η παραγγελία από την Αθήνα, την οποία το Παρίσι ελπίζει να υπογράψει πριν από το τέλος του έτους, είναι επίσης εξαιρετική είδηση για τη Dassault. Σίγουρα, για να τηρηθούν οι προθεσμίες που ζήτησε η Αθήνα (πρώτες παραδόσεις στο τέλος του 2021) και για να γίνει σεβαστός  ο περιορισμένος προϋπολογισμός της (λιγότερα από 2 δισεκατομμύρια ευρώ για τη σύμβαση), τα δύο τρίτα των παραγγελθέντων Rafale είναι μεταχειρισμένα αεροπλάνα, τα οποία θα ληφθούν από τον στόλο της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Αλλά αυτή η μεταφορά θα αντισταθμιστεί από ανάλογες νέες παραγγελίες αεροσκαφών από τη Γαλλία. Η Dassault θα έχει λοιπόν 18 επιπλέον Rafale για παραγωγή, δηλαδή ενάμιση χρόνο παραγωγής σύμφωνα με τον παραδοσιακό ρυθμό του ομίλου (έντεκα αεροπλάνα ετησίως). Μια ανάσα για τον κατασκευαστή αεροσκαφών, ο οποίος πρόσφατα ανησυχούσε σχετικά με την εμφάνιση ενός κενού όσον αφορά το πλάνο εργασίας των εργοστασίων του, που αναμενόταν μεταξύ 2024 και του 2027. «Η ελληνική παραγγελία θα λύσει ένα μεγάλο μέρος του προβλήματος», εκτιμούν στο Υπουργείο Άμυνας.

Το Υπουργείο Άμυνας θα πρέπει ακόμη να είναι προσεκτικό για να μην απογυμνώσει την Πολεμική Αεροπορία για πολύ καιρό. Εξοπλισμένη με εκατό Rafale, εξακολουθεί να έχει μεγάλη ζήτηση, στο Λεβάντε, στο Sahel, στη Γαλλία για τις αποστολές της αεροπορικής αστυνομίας, αλλά και στις χώρες της Βαλτικής, ως μέρος των μέτρων «αντασφάλισης» κατά της ρωσικής απειλής.