Quantcast

Σημαντική η άνοδος επισκεψιμότητας σε ιστοσελίδες Ελληνικών Πανεπιστημίων την περίοδο της πανδημίας

Στο χρονικό διάστημα από 19 Μαρτίου έως τις 28 Δεκεμβρίου 2020 πραγματοποιήθηκε από τα στελέχη της ΜΟ.ΔΙ.Π του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών ανάλυση επισκεψιμότητας της ιστοσελίδας του ΕΚΠΑ αλλά και των υπόλοιπων ιστοσελίδων των ελληνικών πανεπιστημίων  με την χρήση των εργαλείων του ιστότοπου Alexa.Com της Amazon.

Μέσω των συγκεκριμένων εργαλείων μπορεί κάθε ενδιαφερόμενος να πραγματοποιήσει μετρήσεις για την επισκεψιμότητα ιστοσελίδων παγκοσμίως και να συγκεντρώσει μια σειρά από ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία. Τα στοιχεία αυτά που αφορούν μεταξύ των άλλων τη θέση της ιστοσελίδας του κάθε Πανεπιστημίου στη χώρα στην οποία ανήκει, αλλά και τη θέση παγκοσμίως, τον μέσο ημερήσιο χρόνο παραμονής στην σελίδα, το μέσο αριθμό επισκέψεων στην ιστοσελίδα ημερησίως, το ποσοστό «μοναδικών» επισκεπτών, τις λέξεις κλειδιά που αναζητούν οι χρήστες, τις μηχανές αναζήτησης από τις οποίες συνδέονται με την ιστοσελίδα του κάθε ιδρύματος.

Η λήψη των δεδομένων πραγματοποιήθηκε στις 19 Μαρτίου 2020 όταν βρισκόμασταν στην αρχή της εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων και στις 27 Δεκεμβρίου 2020, περίπου εννέα μήνες μετά, εν μέσω της δεύτερης φάσης εξέλιξης της πανδημίας. Στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα πραγματοποιήθηκαν επιμέρους μετρήσεις, συλλογή και επεξεργασία ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων (βλέπε πίνακα 1)..

Σύμφωνα με τα που συγκεντρώθηκαν:

·         Το 87% των ελληνικών πανεπιστημίων είχαν σημαντική αύξηση της επισκεψιμότητας των ιστοσελίδων τους, η οποία αποτυπώθηκε στην άνοδο της θέσης της κάθε ιστοσελίδας παγκοσμίως.

·         Αυξήθηκε εντυπωσιακά, στις περισσότερες των περιπτώσεων, τόσο η «δέσμευση» των χρηστών με την ιστοσελίδα, δηλαδή ο ημερήσιος αριθμός επισκέψεων της ιστοσελίδας ανά επισκέπτη, όσο και ο μέσος χρόνος παραμονής των χρηστών στην ιστοσελίδα. Όπως θα παρατηρήσει ο αναγνώστης και με βάση τα στοιχεία του πίνακα 1, σε κάποιες περιπτώσεις τόσο ο χρόνος επισκεψιμότητας, όσο και ο αριθμός ημερήσιων επισκέψεων διπλασιάστηκε μεταξύ Μαρτίου – Δεκεμβρίου 2020.

·         Παράλληλα μειώθηκε  στο 74% των περιπτώσεων, το ποσοστό των «μοναδικών» επισκεπτών, δηλαδή των επισκεπτών που επισκέφθηκαν μόνο μία φορά την ιστοσελίδα του κάθε ιδρύματος για να λάβουν πληροφόρηση και υλικό.

Η άνοδος της επισκεψιμότητας  των σελίδων των ελληνικών πανεπιστημίων οφείλεται σε δύο βασικούς παράγοντες:

(α) Στην εκτεταμένη χρήση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και της τηλεσυνεργασίας γενικότερα από τους φοιτητές και το διδακτικό και διοικητικό προσωπικό των Ιδρυμάτων.

(β) Στην αναζήτηση από το ευρύτερο κοινό ενημερωτικού υλικού, επιστημονικών δημοσιεύσεων και γενικότερα πληροφοριών που αφορούν τον COVID -19 και την αντιμετώπιση του.

Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η ιστοσελίδα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών η οποία βρίσκεται  στην 1η θέση  σε επισκεψιμότητα μεταξύ των ιστότοπων των 23 Ελληνικών Πανεπιστημίων και στην 183ηη θέση στην Ελλάδα. Από τα διαθέσιμα στοιχεία φαίνεται ότι κάθε χρήστης επισκέφθηκε την ιστοσελίδα και τους συνδεδεμένους με αυτήν ιστότοπους του ΕΚΠΑ κατά μέσο όρο 6,41 φορές την ημέρα έναντι 4,62 επισκέψεων την ημέρα τον Μάρτιο (αύξηση κατά 39%).

Αντίστοιχα ο μέσος χρόνος παραμονής στην ιστοσελίδα διαμορφώθηκε στα 7:22 λεπτά της ώρας, έναντι 4:18 στην αντίστοιχη μέτρηση του Μαρτίου (αύξηση κατά 73%). Επιπροσθέτως βελτιώθηκε το ποσοστό των μοναδικών επισκεπτών το οποίο διαμορφώθηκε σε  33,3%, έναντι 43,7% του Μαρτίου στοιχείο που δεικνύει ότι περίπου το 67% των επισκεπτών της ιστοσελίδας και των συνδεδεμένων με αυτή ιστότοπων του ΕΚΠΑ, επισκέφθηκαν και επισκέπτονται ξανά τους διαδικτυακούς του τόπους.

Οι ανωτέρω υψηλές επιδόσεις επισκεψιμότητας αποδεικνύουν το πλούσιο περιεχόμενο, τις υπηρεσίες και τη διαδραστικότητα της ιστοσελίδας του ΕΚΠΑ, η οποία φαίνεται ότι έχει κερδίσει το ενδιαφέρον των χρηστών και γενικότερα του κοινού, το οποίο αναζήτησε έγκυρο επιστημονικό περιεχόμενο, πληροφορίες και οδηγίες για την κατανόηση και αντιμετώπιση του COVID -19.

Όπως φαίνεται στον πίνακα 1 μετά την ιστοσελίδα του ΕΚΠΑ ακολουθεί σε επισκεψιμότητα στη 2η θέση και στην 210η στην Ελλάδα, η ιστοσελίδα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (του κατ εξοχήν Πανεπιστημίου εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην Ελλάδα.). Σύμφωνα με τα στοιχεία, το ΕΑΠ επιτυγχάνει το καλύτερο ποσοστό μοναδικών επισκεπτών μεταξύ των ελληνικών πανεπιστημίων (16,8%), στοιχείο που δείχνει ότι το 73% περίπου των χρηστών επισκέπτονται ξανά την  ιστοσελίδα του. Στην 3η θέση του σχετικού πίνακα βρίσκεται  η ιστοσελίδα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης η οποία βρίσκεται στην 216η θέση στην Ελλάδα, ενώ την πρώτη πεντάδα κλείνουν το Πανεπιστήμιο Πατρών στην 402η θέση στην Ελλάδα,  και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου το οποίο βρίσκεται στην 524η θέση στην Ελλάδα.

Η Ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, η οποία βρίσκεται στην 14η θέση μεταξύ των αντίστοιχων ιστοσελίδων των ελληνικών Πανεπιστημίων και στην 771η θέση στην Ελλάδα, είναι η ιστοσελίδα με τον υψηλότερο μέσο χρόνο παραμονής των χρηστών (11:45 λεπτά) αλλά και τον μεγαλύτερο αριθμό ημερήσιων επισκέψεων ανά επισκέπτη (8,7).

Άξιο αναφοράς είναι και η επίδοση των ιστοσελίδων νέων Πανεπιστημίων τα οποία ξεκίνησαν την λειτουργία τους από το 2018 και μετά. Παρά το περιορισμένο σχετικά χρονικό διάστημα λειτουργίας, η ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής  επιτυγχάνει υψηλό ποσοστό επισκεπτών που επισκέπτονται ξανά την ιστοσελίδα του Ιδρύματος (σχεδόν 74%), ενώ η ιστοσελίδα του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου έχει έναν από τους υψηλότερους μέσους χρόνους παραμονής στην ιστοσελίδα του (7:05 λεπτά).

Η άνοδος της επισκεψιμότητας των ιστοσελίδων των ελληνικών πανεπιστημίων τους εννέα μήνες της πανδημίας αποδεικνύει και αποτελεί μία ακόμη ένδειξη ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα παρέμεινε διασυνδεδεμένη και λειτουργική την περίοδο Μαρτίου – Δεκεμβρίου 2020. Οι φοιτητές επισκέπτονταν συνεχώς τους ιστότοπους και τις διαδικτυακές εφαρμογές για να συμμετάσχουν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ενώ τα μέλη του διδακτικού και ερευνητικού δυναμικού του ιδρύματος ανέπτυξαν και διένειμαν μέσω των δικτυακών τόπων του ιδρύματος χρήσιμο περιεχόμενο.

Πίνακας 1:Επισκεψιμότητα Ιστοσελίδων Ελληνικών Πανεπιστημίων με βάση την ιστοσελίδα Alexa.com της Amazon