Quantcast

Συντριβή αεροσκάφους στη Βραζιλία: «Τρομοκρατημένος πήδηξα πάνω από τον τοίχο...»

Ομάδες της πολιτικής προστασίας της Βραζιλίας εργάζονταν όλη τη νύχτα για να ανασύρουν τις σορούς των επιβατών από τα συντρίμμια ενός αεροπλάνου, που συνετρίβη χθες κοντά στο Σάο Πάολο, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 62 επιβαίνοντες σε αυτό.

Οι βραζιλιάνικες αρχές ανέκτησαν χθες Σάββατο τα πτώματα των 62 θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας κοντά στο Σαν Πάουλου, στο νοτιοανατολικό τμήμα της χώρας, ενώ ταυτόχρονα άρχισαν την ανάλυση του περιεχομένου των λεγόμενων μαύρων κουτιών του αεροσκάφους για να εξακριβωθούν τα αίτια.

Το αεροσκάφος συνετρίβη προχθές Παρασκευή στη Βινιέντου, πόλη περίπου 80 χιλιόμετρα βορειοδυτικά από το Σαν Πάουλου, την οικονομική πρωτεύουσα της Βραζιλίας.

Μετά την απότομη απώλεια ύψους και την ανεξέλεγκτη περιδίνησή του που κατέγραψαν σε βίντεο κάτοικοι, το αεροσκάφος συνετρίβη σε χώρο με βλάστηση, στο εξωτερικό συγκροτήματος κατοικιών.

«Συνολικά, 62 πτώματα (34 ανδρών και 28 γυναικών) ανακτήθηκαν και διακομίστηκαν στο νεκροτομείο ενόψει της αναγνώρισής τους και της παράδοσής τους στις οικογένειές τους», ενημέρωσε η πολιτειακή κυβέρνηση.

Δύο από τα πτώματα, αυτά του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη, αναγνωρίστηκαν ήδη, σύμφωνα με τον δήμαρχο της Βινιέντου, τον Ντάριου Πασέκου.

Συγκλονίζουν οι μαρτυρίες για την στιγμή της πτώσης του αεροπλάνου

Ο Λουίζ Αουγκούστο ντε Ολιβέιρα είπε στο Reuters ότι ο ίδιος, η σύζυγός του και η υπηρέτριά τους ήταν στο σπίτι όταν «ξαφνικά είδαμε το αεροσκάφος να εκρήγνυται στην πίσω αυλή του σπιτιού μου». «Την ώρα της συντριβής νομίζαμε ότι ήταν ελικόπτερο που χάλασε, λόγω του θορύβου», τόνισε.

Πρόσθεσε ότι κανείς στο σπίτι δεν έπαθε τίποτα παρά σημειώθηκαν μόνο κάποιες ζημιές, ήταν «όσο το δυνατόν ελάχιστες, ήταν υλικά αγαθά. Απλώς πρέπει να ευχαριστήσω τον Θεό για τον τρόπο που συνετρίβη το αεροσκάφος».

«Πρόκειται για έναν επιβάτη που δεν ήταν στον κατάλογο των ονομάτων που δόθηκε χθες το βράδυ στη δημοσιότητα επειδή, για τεχνικούς λόγους, δεν είχε επιβεβαιωθεί η ταυτότητά του», ανέφερε η Μόνικα Γιανακιέβ του Al Jazeera από το Σάο Πάολο.

Μια άλλη κάτοικος, η Nathalie Cicari, είπε στο CNN Brasil ότι έπαιρνε το μεσημεριανό της όταν άκουσε έναν «πολύ δυνατό θόρυβο πολύ κοντά». Τον περιέγραψε σαν τον ήχο ενός drone αλλά «πολύ πιο δυνατό». «Βγήκα στο μπαλκόνι και είδα το αεροπλάνο να στροβιλίζεται. Μέσα σε δευτερόλεπτα κατάλαβα ότι δεν ήταν φυσιολογική κίνηση για ένα αεροπλάνο», είπε.

Η στιγμή της πρόσκρουσης ήταν «τρομακτική», ανέφερε Δεν τραυματίστηκε παρά το γεγονός ότι χρειάστηκε να εκκενώσει το σπίτι της, το οποίο γέμισε με ένα τεράστιο νέφος μαύρου καπνού. «Όταν άκουσα τον ήχο του αεροπλάνου να πέφτει, κοίταξα έξω από το παράθυρό μου στο σπίτι και είδα τη στιγμή που συνετρίβη», είπε ο Felipe Magalhaes στο Reuters. Έτρεξε έξω από το σπίτι του για να δει πού έπεσε το αεροπλάνο. «Τρομοκρατημένος και χωρίς να ξέρω τι να κάνω, πήδηξα πάνω από τον τοίχο», είπε.

Ένας άλλος μάρτυρας που ονομάζεται Pietro είπε στο Reuters ότι είδε «πολλούς ανθρώπους» να εισβάλλουν σε ένα διαμέρισμα «για να κάνουν βίντεο». «Αυτό που είδα ήταν τα συντρίμμια του αεροπλάνου, το μόνο που έμεινε ήταν η καμπίνα», είπε.

Τι δήλωσαν οι επιβάτες που έχασαν την μοιραία πτήση

Οι επιβάτες που έχασαν την πτήση της Voepass και γλίτωσαν τον θάνατο έκαναν δηλώσεις. Ο Adriano Assis είπε ότι όταν έφτασε στο αεροδρόμιο, υπήρχε έλλειψη πληροφοριών για την απογείωση και κανείς δεν ήταν στο γκισέ για να απαντήσει σε ερωτήσεις. Όταν έφτασε κάποιος, του είπαν ότι δεν μπορούσε να επιβιβαστεί ακόμα, είπε. «Μάλωσα μάλιστα μαζί του, αλλά κατέληξε να μου σώσει τη ζωή», είπε οAssis σε τοπική εφημερίδα, όπως μετέδωσε το βραζιλιάνικο πρακτορείο ειδήσεων Globo.

Ένας άλλος επιβάτης, ο Jose Felipe, αρχικά επρόκειτο να κάνει κράτηση για μια πτήση της Latam, αλλά αντ' αυτού προσπάθησε να επιβιβαστεί στο αεροπλάνο της Voepass. «Σκεφτήκαμε ότι θα περάσουμε από τη Latam, αλλά η Latam ήταν κλειστή», είπε ο κ. Felipe στο Reuters.

«Έφτασα νωρίς, περίμενα, περίμενα, περίμενα, περίμενα και τίποτα». «Όταν ήταν 11:00, ήρθα να ψάξω [πληροφορίες] εδώ», συνέχισε. «Τότε μου είπαν: «Δεν θα μπεις πια σε αυτό το αεροπλάνο γιατί έχεις ξεπεράσει το όριο [χρόνου] επιβίβασης». «Έτσι μάλωσα, έσπρωξα και λίγο, του είπα, “Άσε με να ανέβω, πρέπει να φύγω με αυτό το αεροπλάνο” και μου είπε, “Όχι, μπορώ να κλείσω ξανά το εισιτήριό σου”. Φίλε, είναι τόσο συντριπτικό συναίσθημα. Είμαι εδώ τρέμοντας, τα πόδια μου είναι εδώ… Μόνο ο Θεός και εγώ είχαμε επίγνωση αυτής της στιγμής.

Τα μαύρα κουτιά εξετάζονται

Το κέντρο ερευνών και πρόληψης αεροναυτικών ατυχημάτων της Βραζιλίας (CENIPA) διενεργεί έρευνα και πλέον οι ειδικοί του άρχισαν να αναλύουν το περιεχόμενο των δυο μαύρων κουτιών (του καταγραφέα δεδομένων πτήσεις και του αποτυπωτή συνομιλιών πιλοτηρίου).

Αναμένεται να δώσει στη δημοσιότητα «εντός εκτιμώμενης προθεσμίας 30 ημερών προκαταρκτικό πόρισμα» για τα αίτια του δυστυχήματος, ανακοίνωσε η βραζιλιάνικη πολεμική αεροπορία.

Δεκάδες πυροσβέστες, διασώστες και αστυνομικοί εργάστηκαν χθες στο πεδίο για να ανασύρουν τα θύματα.

Αν και δεν τραυματίστηκε ουδείς στο συγκρότημα κατοικιών Recanto Florido, όπου κατέπεσε το αεροσκάφος, το σοκ είναι τεράστιο.

΄Το δυστύχημα προκάλεσε «πανικό», το αίσθημα στους ενοίκους πως ήταν «ανίσχυροι», ήταν «πολύ λυπηρό», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο η Χομπέρτα Ενρίκε, πρόεδρος της ένωσης των ενοίκων.

Οι ένοικοι «τρομοκρατήθηκαν, υπέστησαν ψυχολογικό τραύμα», πρόσθεσε.

Ο βραζιλιάνος πρόεδρος Λουίς Ινάσιου Λούλα ντα Σίλβα κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος μετά το «τραγικό δυστύχημα».

Το αεροσκάφος, που είχε κατασκευάσει η γαλλοϊταλική ATR, μετέφερε 58 επιβάτες και είχε τετραμελές πλήρωμα, σύμφωνα με τον αερομεταφορέα Voepass.

Σχεδόν όλα τα θύματα έφεραν έγγραφα ταυτότητας που έχουν εκδοθεί στη Βραζιλία, πάντα σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία, ωστόσο ανάμεσά τους υπήρχαν γυναίκα με διπλή υπηκοότητα, βραζιλιάνικη και πορτογαλική, και οικογένεια τριών υπηκόων της Βενεζουέλας.

Εκτελούσε πτήση από την Κασκαβέλ, στην πολιτεία Παρανά (νότια) προς το διεθνές αεροδρόμιο Γκουαρούλιους, στη Σαν Πάουλου. Συνετρίβη στις 13:25 (τοπική ώρα· 19:25 ώρα Ελλάδας) στη Βινιέντου.

Σύμφωνα με δεδομένα που συγκέντρωσε ο εξειδικευμένος ιστότοπος flightradar24, το αεροσκάφος πετούσε για σχεδόν μια ώρα σε ύψος 17.000 ποδών (5.180 μέτρων). Στις 13:21 άρχισε να χάνει ύψος και το επόμενο λεπτό έπεσε απότομα ως τα 4.100 πόδια (1.250 μέτρα).

Η βραζιλιάνικη πολεμική αεροπορία ανέφερε πως «η απώλεια της επαφής με τα ραντάρ διαπιστώθηκε στις 13:22», κι ότι το πλήρωμα «δεν ανέφερε πως αντιμετώπιζε κατάσταση έκτακτης ανάγκης» ούτε «δυσμενείς μετεωρολογικές συνθήκες».

Ειδικοί του CENIPA αναλύουν το περιεχόμενο των μαύρων κουτιών, με το ενδιαφέρον στραμμένο στις συνομιλίες στο πιλοτήριο και στα δεδομένα πτήσης τις στιγμές προτού το αεροσκάφος αρχίσει τη μοιραία κάθοδό του, ανέφερε ο υποπτέραρχος Μαρσέλου Μορένου, ο επικεφαλής του κέντρου.

Οι πληροφορίες αυτές αναμένεται να «μας δείξουν τι συνέβη κατά τη διάρκεια αυτού του τραγικού συμβάντος», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας της Βραζιλίας, το αεροσκάφος συμμορφωνόταν προς όλους τους ισχύοντες κανονισμούς.

Το ATR72-500 είχε τεθεί σε υπηρεσία αρχικά το 2010.

Είχε υποβληθεί σε εργασίες «συνηθισμένης συντήρησης» το βράδυ της Πέμπτης κι αναχώρησε από τη Χιμπεϊράου Πρέτου, πόλη της πολιτείας Σαν Πάουλου όπου βρίσκεται η έδρα της Voepass, «χωρίς κανένα τεχνικό πρόβλημα», διαβεβαίωσε ο διευθυντής επιχειρήσεων της εταιρείας, ο Μαρσέλ Μόουρα.

Ειδικοί κάνουν την υπόθεση ότι το δυστύχημα ενδέχεται να προκάλεσε ο σχηματισμός πάγου στα φτερά του δικινητήριου σκάφους turboprop.

Ο κ. Μόουρα αναγνώρισε πως το αεροσκάφος πετούσε σε ύψος όπου ο συγκεκριμένος τύπος διατρέχει αυξημένο κίνδυνο να σχηματιστεί πάγος στα φτερά. Η μετεωρολογική υπηρεσία είχε προειδοποιήσει για παγετό την Παρασκευή, πάντως σε επίπεδο «αποδεκτό για την πτήση», πρόσθεσε.

Η Voepass, που ιδρύθηκε το 1995, αρχικά με διακριτικό τίτλο Passaredo, διαθέτει στόλο 15 αεροσκαφών κι έχει το τέταρτο μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς πτήσεων εσωτερικού της Βραζιλίας, σύμφωνα με την ίδια την εταιρεία.

Η κατασκευάστρια του αεροσκάφους, θυγατρική της Airbus και της ιταλικής Leonardo, διαβεβαίωσε ότι ειδικοί της θα υποστηρίξουν «την έρευνα που διενεργείται».

Αυτό ήταν το πρώτο μεγάλο αεροπορικό δυστύχημα στη Βραζιλία έπειτα από 17 χρόνια.

Το 2009, Airbus A330-230 της Air France, που εκτελούσε δρομολόγιο από το Ρίο ντε Ζανέιρο προς το Παρίσι, εξαφανίστηκε πάνω από τον Ατλαντικό με 228 επιβαίνοντες, σε περιοχή όπου καταγράφονται αναταράξεις.

Δύο χρόνια νωρίτερα, Airbus A320 του βραζιλιάνικου αερομεταφορέα TAM βγήκε από τον διάδρομο μετά την προσγείωση στο αεροδρόμιο Κονγκόνιας του Σαν Πάουλου κι έπεσε πάνω σε αποθήκη φορτίου, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν οι 187 επιβαίνοντες στο αεροσκάφος και άλλοι 12 άνθρωποι στο έδαφος.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ-AFP