Quantcast

Η συγκινητική γοητεία της Ταινίας Μικρού Μήκους

Η πιο ευχάριστη έκπληξη του 43ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας ήταν το εξαιρετικά υψηλό επίπεδο των ταινιών του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος.

Ήταν ένα καινούριο Φεστιβάλ Δράμας το φετινό. Αναπόφευκτα, αφού ο Αντώνης Παπαδόπουλος, ψυχή της κινηματογραφικής γιορτής επί δεκαετίες, δεν είναι πια εδώ. Ένας νέος Καλλιτεχνικός Διευθυντής, ο Γιάννης Σακαρίδης, ανέλαβε τα ηνία της κορυφαίας κινηματογραφικής διοργάνωσης για ταινίες μικρού μήκους στην Ελλάδα. Πέρα από την πρόκληση που συνεπάγεται η ευθύνη αυτής της θέσης, ο γνωστός σκηνοθέτης είχε απέναντί του και έναν πρωτόγνωρο εχθρό, που απείλησε και απειλεί-ανάμεσα σε τόσα άλλα- όλες τις πολιτιστικές εκδηλώσεις της χώρας: φυσικά, η υγεία κοινού και δημιουργών αποτέλεσε την πρώτη προτεραιότητα στο κινηματογραφικό ραντεβού του Σεπτεμβρίου του 2020.

Στη μάχη εναντίον του ιού επιστρατεύτηκαν νέοι χώροι: το Drive -in, που προσέλκυσε τους κατοίκους της Δράμας, και ο όμορφος θερινός κινηματογράφος «Αλέξανδρος», στην καρδιά του καταπράσινου πάρκου, που, εκτός από προβολές, φιλοξένησε και τα πρωινά Q+A με τους σκηνοθέτες και τα Αίθρια Λογοτεχνικά Απογεύματα, στα οποία ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Παύλος Μεθενίτης υποδέχτηκε-μεταξύ άλλων- τη Λένα Διβάνη και τον Δημήτρη Σοφιανόπουλο. Όσο για τις κλασσικές κλειστές αίθουσες «Ωδείο» και ‘Ολύμπια», εκεί τηρήθηκαν με σεβασμό και προσήλωση οι υγιονομικοί κανόνες, με θερμομετρήσεις, αποστάσεις και μάσκες. Επιπλέον, τα Διαγωνιστικά προγράμματα, Εθνικό, Διεθνές και Σπουδαστικό, προσφέρθηκαν και σε διαδικτυακή πλατφόρμα, γεγονός που μας βοήθησε να δούμε σχεδόν ολόκληρο το πρόγραμμα, για πρώτη φορά στα χρονικά.

Βέβαια, η καρδιά ενός Κινηματογραφικού Φεστιβάλ χτυπάει πάντα μέσα στην οθόνη, είτε είναι η γιγάντια μια αίθουσας, είτε ακόμα και η μικροσκοπική ενός κινητού. Και στο φετινό, 43ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, η καρδιά αυτή χτύπησε συγκινητικά δυνατά: το επίπεδο των ταινιών που παρακολουθήσαμε (λιγότερες από κάθε άλλη χρονιά και πολύ προσεκτικά επιλεγμένες) ήταν ιδιαίτερα υψηλό. Και αν το Διεθνές Πρόγραμμα έχει πάντα πιο εύκολα τα διαμαντάκια , αφού η επιλογή γίνεται από ολόκληρο τον πλανήτη, το Εθνικό Διαγωνιστικό αποτελεί μια ειδική, δύσκολη πρόκληση, στην οποία η διοργάνωση ανταποκρίθηκε με πολύ μεγάλη επιτυχία: και οι 36 ελληνικές ταινίες (δύο εκτός συναγωνισμού) ήταν από ενδιαφέρουσες μέχρι εξαιρετικές.

Πολύ πρόχειρα, γιατί θα επανέλθουμε με περισσότερες λεπτομέρειες μετά την ανακοίνωση των βραβείων, ώστε να ξέρετε ποιες ταινίες να αναζητήσετε οπωσδήποτε όταν ταξιδέψουν στην πόλη σας, να σταθούμε σε μερικούς τίτλους: στο κρυστάλλινο «Goads» της Ίριδας Μπαγλανέα, στο σπαρακτικό «Pashka» του Ολτζόν Λίπε, στο απρόσμενο πορτραίτο του «Τέο, ο γείτονάς μου» του Χρήστου Καρτέρη, στο δυνατό «Στα βήματά της» της Αναστασίας Κρατίδη, στο ατμοσφαιρικότατο, έξυπνο θρίλερ «Τέρμα» του Δημήτρη Μουτσιάκα, στο δυσοίωνο παραμύθι «Hansel» της Βίβιαν Παπαγεωργίου, στο γλυκύτατο «Νόημα του Αυγούστου» του Μάνου Παπαδάκη, στο «Bella» της Θέλγιας Πετράκη, το οποίο συνδύασε ιδανικά το ντοκιμαντέρ με τη μυθοπλασία σε ένα ταξίδι στη δεκαετία του ΄80, στο συγκινητικό, πανέμορφο sci-fi «Απόδραση από τον εύθραυστο πλανήτη» του Θανάση Τσιμπίνη, στο «Dear Joel» του Θανάση Τρουμπούκη με τις εκπληκτικές φωτογραφικές στιγμές της Χριστίνας Μουμούρη, στη νέα, γεμάτη ιδρωμένη ένταση ταινία του Θανάση Νεοφώτιστου «Διαδρομή-3» (εκτός Συναγωνισμού). Κορυφαίες οι ανατριχιαστικές ερμηνείες του Γιώργου Κέντρου («Αγρια Δύση» της Δέσποινας Κούρτη), του Μάκη Παπαδημητρίου («Φυσαρμόνικα Μαν» του Αλέξανδρου Σκούρα) και του Γιάννη Κοκιασμένου («Dakar» του Στέλιου Μωραϊτίδη).

Από το Διεθνές, αναμφίβολα η πιο δυνατή στιγμή ήταν το «Song Sparrow» (Δανία, Ιράν), όπου η σκηνοθέτις Φαρζανέ Ομιντβάρνια κατορθώνει να συμπυκνώσει το δράμα των προσφύγων μέσα σε 12 απολύτως σπαρακτικά λεπτά, χρησιμοποιώντας κούκλες. Μην χάσετε αυτήν την ταινία για κανένα λόγο. Ξεχώρισαν, επίσης, το ντοκιμαντέρ «Manus» του Άνγκους Μακντόναλντ (Αυστραλία, Παπούα Νέα Γουινέα), για το νησί-φυλακή των προσφύγων στην Αυστραλία, το «Girl meets boy» (Γερμανία) του Φερντινάντ Αρτχούμπερ (ένα ευφυές, συγκινητικό ερωτικό παιχνίδι μεταξύ ενός άντρα και μιας γυναίκας) και το πανέξυπνο, γλυκύτατο «Ένα καλύτερο εσύ» (Ιρλανδία) του Ίμον Μέρφι, με ήρωες έναν ντροπαλό, ερωτευμένο άντρα και ... τον κλώνο του.

Πολύ ενδιαφέρον είχε και το Διεθνές Σπουδαστικό Πρόγραμμα, με ωραίες ταινίες από το Ισραήλ, την Ελβετία, τη Ρουμανία, την Αυστρία, τις ΗΠΑ κ.α. Από ελληνικής πλευράς μας άρεσε πολύ η «Βιολέτα» του Φοίβου Ήμελλου, όπου οι πρωταγωνιστές Αργύρης Ξάφης και Έλσα Λεκάκου απεικονίζουν με ευαισθησία τη δύσκολη σχέση ενός πατέρα και της κόρης του τη στιγμή που η μητέρα της χάνεται για πάντα.

Head Programmer του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγάμματος είναι ο Μανώλης Μελισσουργός, και του Νέου Διεθνούς Σπουδαστικού Προγράμματος ο Θανάσης Νεοφώτιστος.