Quantcast

Στο 1,5 δισ. ευρώ η μέση ετήσια συνεισφορά των επενδύσεων της φιλοξενίας στην οικονομία

Τη στρατηγικής σημασίας συνεισφορά της φιλοξενίας στην ελληνική οικονομία και την ανάδειξη τους συγκεκριμένου κλάδου σε ακρογωνιαίο λίθο οικονομικής ανάπτυξης και απορρόφησης μεγάλου μέρους του εργατικού δυναμικού της χώρας μας ανέδειξε, μεταξύ άλλων, η μελέτη της Grant Thornton με τίτλο: «Η στρατηγική σημασία της Φιλοξενίας για την Ελλάδα» που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, η μέση ετήσια συνεισφορά στην οικονομία από τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται στη φιλοξενία ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ, με τον συγκεκριμένο κλάδο να εμφανίζει υψηλή ικανότητα στην αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών συστημικών και μη κρίσεων, αλλά και υψηλό βαθμό απόκρισης με ταχεία επαναφορά σε καταστάσεις εξωγενών μεταβολών.

Τα ευρήματα

Σύμφωνα με την ανάλυση, η διάχυση ωφελειών της φιλοξενίας στην Ελλάδα επιμερίζεται σε 17 κλάδους οικονομικής δραστηριότητας και 9 τομείς με μέση ετήσια συνεισφορά περίπου 1 δισ. ευρώ, μόνο από την υλοποίηση επενδύσεων ανακαίνισης ξενοδοχειακών μονάδων.

Παράλληλα η έρευνα από τις επενδύσεις στη φιλοξενία (σύνολο καταλυμάτων και μονάδων εστίασης) καταγράφει μέση ετήσια συνεισφορά στην οικονομία της χώρας ποσού 1,5 δισ. ευρώ. Το ύψος των ετήσιων επενδύσεων σε ανακαινίσεις αγγίζει το 1 δισ. ευρώ, ενώ η δημιουργία νέων καταλυμάτων φθάνει τα 170 εκατ. ευρώ. Επίσης, οι λοιπές επενδύσεις σε καταλύματα ανέρχονται στα 300 εκατ. ευρώ ετησίως και σε 140 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα κονδύλια επενδύσεων στις μονάδες εστίασης. Όπως υπογραμμίζει η μελέτη η φιλοξενία αποτελεί τον πρώτο κλάδο σε επίπεδο προσφοράς θέσεων εργασίας (1 στις 4 θέσεις εργασίας είναι αποτέλεσμα της Φιλοξενίας).

Ανθεκτικότητα στην οικονομική κρίση

Η μελέτη εξετάζοντας την εξέλιξη του κύκλων εργασιών της φιλοξενίας κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης παρατηρεί, μεταξύ άλλων, ότι παρουσίασε αύξηση σε επίπεδο κύκλου εργασιών όταν το σύνολο της οικονομίας παρουσίασε σωρευτικές απώλειες 12 δισ. ευρώ περίπου, αποτελώντας έναν από τους τρεις κυριότερους τομείς που σημείωσαν αύξηση στον κύκλο εργασιών κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης (κατά 3 δισ. ευρώ).

Εντοπισμός «συνδεόμενων» κλάδων οικονομίας

Μάλιστα, η έρευνα διαπιστώνει ότι η φιλοξενία συνδέει μέσω της διεύρυνσης των επαγγελμάτων – δραστηριοτήτων που αντιστοιχούν ανά επιμέρους κατηγορία εργασιών ανακαίνισης 17 κύριους διψήφιους κλάδους δραστηριότητας που αφορούν τις απαιτούμενες κατασκευαστικές εργασίες, τη λιανική και χονδρική πώληση και τη μεταποίηση των απαιτούμενων εμπορευμάτων (επίπλων, ειδών διακόσμησης κλπ.), καθώς και την επίβλεψη των έργων και την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών.

Αλέξανδρος Βασιλικός: Η φιλοξενία είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης επενδυτής

«Αυτή η μελέτη είναι ουσιαστικά η οικονομοτεχνική προσέγγιση και αποτύπωση αυτών που όλοι ξέρουμε και λέμε και διαπιστώνουμε μέσα από την καθημερινότητά μας. Γνωρίζουμε τη σημασία του κλάδου της φιλοξενίας όσον αφορά τις ιδιωτικές επενδύσεις. Είναι ο μεγαλύτερος ιδιωτικός επενδυτής, με επαναληπτικότητα κάθε χρόνο. Έχουμε πια και μία πολύ σοβαρή ανάλυση των κλάδων οι οποίοι έχουν το όφελος αυτής της διάχυσης. Είναι επίσης ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας και ιδίως σε κατηγορίες οι οποίες συνήθως δυσκολεύονται και είναι οι πρώτες οι οποίες, δυστυχώς, καταγράφονται στις κατηγορίες της ανεργίας. η συνεισφορά στο ΑΕΠ και στα δημόσια έσοδα, η βιωσιμότητα των ασφαλιστικών ταμείων της χώρας και, βέβαια, η περιφερειακή ανάπτυξη η οποία είναι νομίζω απολύτως απαραίτητη εάν θέλουμε να συνεχίσουμε να έχουμε μία χώρα η οποία ισορροπεί όσο ισορροπεί. Αλλά να φανταστούμε και ποια θα ήταν τα νούμερα χωρίς τη δραστηριότητα της φιλοξενίας. Νομίζω ότι η έρευνα έρχεται και πιστοποιεί το κεντρικό μήνυμα της καμπάνιας που τρέχουμε, το Φιλοξενία MOU», τόνισε ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

«Αυτό το οποίο βλέπουμε στα νούμερα το εισπράξαμε και από τη στήριξη των λοιπών κλάδων, οι οποίοι αγκάλιασαν την προσπάθειά μας και στήριξαν αυτή την ενωτική προσπάθεια γύρω από τη φιλοξενία. Είναι πάρα πολύ σημαντικό και χαίρομαι ιδιαίτερα γιατί μέσα από τις επαφές που είχαμε με πανελλήνιους φορείς αναγνωρίζεται η ανάγκη της συσπείρωσης δυνάμεων, η ανάγκη της κουλτούρας συνεργασίας. Είμαι πολύ χαρούμενος γιατί συνάντησα και συζήτησα με ανθρώπους που πολλές φορές εκ πρώτης όψεως δεν τους συνδέουμε με τον κλάδο της φιλοξενίας», συμπλήρωσε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, προσθέτοντας πως «αν αθροίσουμε τους φορείς που στηρίζουν την προσπάθεια στήριξης της φιλοξενίας και τους τομείς ξεπερνάμε το μισό ΑΕΠ της χώρας».

Η πρόβλεψη για το 2021

Ερωτηθείς για την πορεία του ελληνικού τουρισμού το 2021, ο πρόεδρος του ΞΕΕ είπε: «Όσο δεν είμαστε σε μία υγειονομική κανονικότητα, δεν υπάρχει κανένας λόγος να προσπαθούμε να βγάζουμε προβλέψεις. Πολύ απλά γιατί οι όροι με τους οποίους θα δραστηριοποιηθούμε φέτος θα είναι πολύ κοντά στους περσινούς. Τι εννοώ με αυτό; Απόλυτη προτεραιότητα θα έχει η δημόσια υγεία. Είναι τόσες οι παραδοχές που πρέπει να μπουν για να απαντηθεί αυτό το ερώτημα».

Και συνέχισε: «Προφανώς έχουμε ακόμη κάποιο χρόνο μέχρι το ξεκίνημα της σεζόν. Υπάρχει ένα εντελώς διαφορετικό σκηνικό σε σχέση με πέρυσι, με τη λογική ότι φέτος υπάρχουν πολύ διαφορετικά και πολύ περισσότερα εργαλεία όσον αφορά την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης. Άρα πιστεύω ότι θα είναι καλύτερα τα πράγματα απ’ ό,τι πέρυσι. Και 100% αύξηση του τζίρου από πέρυσι να πετύχουμε, θα είμαστε στο 40%-45% του συνολικού του 2019. Νομίζω ότι οι όποιες εκτιμήσεις για φέτος, είτε το πότε θα ξεκινήσουμε, είτε το πώς θα πάμε, είτε η πληρότητα, είτε οι τιμές… Αυτή τη στιγμή το πολύ σημαντικό είναι το να συνεχίσουμε να επικεντρωνόμαστε όχι στο πότε, αλλά στο πώς θα ταξιδέψουμε, πώς θα συντονιστεί η Ευρώπη έτσι ώστε να υποστηριχθεί η ελληνική πρόταση για το διαβατήριο, το πώς θα εξελιχθούν στο εσωτερικό, αλλά και σε συνεργασία με άλλες χώρες οι όροι με τους οποίους θα έχουμε τουρισμό φέτος».

Τα πρωτόκολλα

Σχετικά με τα πρωτόκολλα βάσει των οποίων θα λειτουργήσουν τα καταλύματα, ο Αλέξανδρος Βασιλικός είπε: «Περιμένουμε κατ’ αρχάς να οριστικοποιηθεί ο ευρωπαϊκός τρόπος ταξιδιού. Αυτό είναι το βασικό στοιχείο. Διότι πέρυσι η παραδοχή ήταν ότι όλοι οι πελάτες ήταν δυνητικοί φορείς. Αν αυτή η παραδοχή αλλάξει, με τα δεδομένα που ως τώρα γνωρίζουμε, προφανώς αυτό θα αλλάξει και τα πρωτόκολλα. Το πολύ σημαντικό παραμένει και σαν θέση του ΞΕΕ η προστασία των εργαζομένων, των επισκεπτών και των τοπικών κοινωνιών».

«Θα υπάρξει ένα πολύ ισχυρό rebound»

«Στον μεσομακροπρόθεσμο σχεδιασμό η φιλοξενία θα παίξει πάλι τον ρόλο που έπαιξε και σε προηγούμενες κρίσεις, θα δείξει πάλι την ανθεκτικότητά της και τη δυνατότητα αυτό που συζητάμε όλοι και βλέπουμε και από μελέτες που αφορούν το κομμάτι της ζήτησης, ότι υπάρχει μία δυναμική. Υπάρχει θέληση των ανθρώπων να ταξιδέψουν. Το ταξίδι θα σηματοδοτήσει τη νίκη της ανθρωπότητας απέναντι στον ιό. Κι αν το σκεφτεί κανείς ατομικά, το πρώτο πράγμα που σκέφτεται να κάνει κάποιος, είτε είναι να πάει σε ταβέρνα, είτε είναι να πάει στο χωριό του, είτε είναι να πάει στο εξωτερικό, είναι ο κλάδος της φιλοξενίας. Πράγματι πιστεύω ότι θα υπάρξει ένα πολύ ισχυρό rebound, το οποίο κανένας αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να εκτιμήσει διότι δεν υπάρχουν προηγούμενα δεδομένα τέτοιας κρίσης στην τουριστική αγορά και στην αγορά της φιλοξενίας», σημείωσε ο Αλέξανδρος Βασιλικός.