Quantcast

Τι αλλάζει στα τέλη κυκλοφορίας

Tο σχέδιο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση για 5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων.

Ανατροπές στο ύψος των τελών κυκλοφορίας από το 2025 με βάση τις εκπομπές ρύπων για περισσότερους από 5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων αναμένεται να φέρει το κυβερνητικό σχέδιο για αναπροσαρμογή τους. Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, οι αλλαγές έχουν στόχο το υφιστάμενο σύστημα να καταστεί πιο δίκαιο χωρίς, όμως, να διακυβευτούν τα έσοδα για τον κρατικό Προϋπολογισμό, που ανέρχονται ετησίως σε 1,2 δισ. ευρώ. Βασικό ρόλο στη διαμόρφωση των ποσών που θα πρέπει σε έναν χρόνο να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων για τα τέλη κυκλοφορίας θα παίξει η ατζέντα που προωθείται για δράσεις μετασχηματισμού για ένα πιο βιώσιμο μέλλον, με αιχμή την πράσινη μετάβαση. Οσον αφορά τη σκέψη να δοθούν κίνητρα για την απόσυρση παλαιών ρυπογόνων αυτοκίνητων, φαίνεται να σκοντάφτει στο μεγάλο δημοσιονομικό κόστος, που, υπό τις σημερινές συνθήκες, καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την υλοποίησή της.

Το σχέδιο περιλαμβάνει ακόμα νέες ποινές για τις περιπτώσεις εκπρόθεσμης πληρωμής των τελών κυκλοφορίας, αλλά και έναν αυτόματο μηχανισμό, ο οποίος θα εντοπίζει άμεσα όσα οχήματα δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ ή είναι ανασφάλιστα.

Ηδη συγκροτήθηκε ειδική ομάδας εργασίας, η οποία έως τον προσεχή Σεπτέμβριο θα πρέπει να υποβάλει προτάσεις για την αναμόρφωση και την επικαιροποίηση του πλαισίου, διατύπωση απόψεων σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών εξελίξεων, καθώς και των όρων, των προϋποθέσεων και των κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών.

Παρεμβάσεις

Σήμερα τα τέλη έχουν αρκετές ταχύτητες, ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος για παλαιά αυτοκίνητα. Αυτή τη στιγμή, απαλλάσσονται από το χαράτσι των τελών κυκλοφορίας τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όσα εκπέμπουν κάτω από 90 ή 122 g/km CO 2 , αναλόγως χρονολογίας. Για τα υπόλοιπα, το ύψος των τελών διαμορφώνεται ανάλογα με τον κυβισμό τους, το αν έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010 ή τις εκπομπές ρύπων που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, εφόσον κυκλοφόρησαν μετά την 1η Νοεμβρίου 2010.

Στο στόχαστρο αναμένεται να βρεθούν τα παλαιά αυτοκίνητα, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας ανανέωσης των στόλων με στόχο τη μείωση των εκπομπών, μέσα από τη θέσπιση αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων. Ωστόσο, όπως αναφέρουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου, τα περιθώρια σε αυτή την περίπτωση είναι περιορισμένα, καθώς οι ιδιοκτήτες παλαιών Ι.Χ. επιβαρύνονται με υψηλά τέλη κυκλοφορίας. Σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για την οδική ασφάλεια, ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι 17 έτη, έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου που φτάνει τα 12 έτη. Παράλληλα, θα εξεταστεί και το ενδεχόμενο μιας μικρής επιβάρυνσης με ένα χαμηλό ποσό για τα τέλη που αφορούν τα νέας τεχνολογίας αυτοκίνη- τα, που κυριαρχούν στις πωλήσεις.

Σύμφωνα με σχετική μελέτη του ΟΟΣΑ, η διαφοροποίηση των ετήσιων φόρων επί της ιδιοκτησίας ή της χρήσης οχημάτων με βάση τις ρυπογόνες εκπομπές αναπτύσσεται ως πρακτική μεταξύ των χωρών-μελών του Οργανισμού. Περίπου τα δύο τρίτα αυτών των χωρών περιλαμβάνουν τις εκπομπές CO 2 στα κριτήρια για την αξιολόγηση αυτών των φόρων ή/και για την εφαρμογή της απαλλαγής για υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα (Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ισλανδία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ιαπωνία, Λετονία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Σλοβακία, Σλοβενία, Σουηδία, Ελβετία και Βρετανία). Δεκατέσσερις από αυτές τις χώρες (Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Ελλάδα, Ισλανδία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Σλοβενία και Σουηδία) εφαρμόζουν τέτοια διαφοροποίηση τόσο για τους φόρους αγοράς εγγραφής όσο και για τους περιοδικούς φόρους.

Aλλαγές

Ταυτόχρονα, θα υπάρξουν και παρεμβάσεις στο χρηματικό πρόστιμο για την εκπρόθεσμη καταβολή των τελών κυκλοφορίας, το οποίο σήμερα ανέρχεται στο διπλάσιο της αξίας των τελών από την πρώτη ημέρα καθυστέρησης. Το σχήμα των προστίμων αναμένεται να αλλάξει από το 2025, καθώς στις προθέσεις του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών είναι να καθιερώσει ένα κλιμακωτό σύστημα προστίμων, ανάλογα με τον χρόνο καθυστέρησης πληρωμής των τελών. Οσο νωρίτερα θα γίνεται η εξόφληση των τελών κυκλοφορίας μετά τη λήξη της προθεσμίας, τόσο μικρότερο θα είναι το πρόστιμο.

Η εκπρόθεσμη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας σήμερα, όπως και η μη καταβολή τους, επισύρει πρόστιμο ίσο με το 100% των τελών που αναλογούν στο όχημα. Πιο συγκεκριμένα, το ύψος του προστίμου είναι:

- Ισο με το ποσό των τελών, αν το όχημα είναι δίκυκλο/τρίκυκλο ή επιβατικό Ι.Χ.

- Ισο με το 50% των τελών, αν το όχημα είναι επιβατικό Δ.Χ.

- Μηδενικό, αν τα τέλη κυκλοφορίας είναι λιγότερα από 30 ευρώ.

Αυτόματος μηχανισμός

Ταυτόχρονα, αυστηροποιείται ο έλεγχος για τους ιδιοκτήτες των ανασφάλιστων οχημάτων και αυτών που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, καθώς θα ενεργοποιηθεί ένας νέος αυτόματος μηχανισμός που θα εντοπίζει τους παραβάτες. Η νέα πλατφόρμα που έχει σχεδιαστεί και θα τεθεί σύντομα σε ισχύ θα λειτουργεί ως «Big Brother» για τα ανασφάλιστα οχήματα. Μέσω αυτού του μηχανισμού, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα παρακολουθεί, θα ελέγχει και θα εντοπίζει τα ανασφάλιστα οχήματα, προχωρώντας άμεσα στην επιβολή των προστίμων στους ιδιοκτήτες τους. Επίσης μέσω της εν λόγω πλατφόρμας θα εντοπίζονται και τα οχήματα που δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ. Στους κατόχους των οχημάτων θα επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ, ενώ, αν η παράβαση διαπιστωθεί σε έλεγχο της Τροχαίας, το πρόστιμο διαμορφώνεται στα 400 ευρώ. Σημειώνεται ότι βρίσκεται σε λειτουργία εδώ και μήνες ψηφιακή υπηρεσία που δίνει τη δυνατότητα ανταλλαγής στοιχείων μεταξύ της ΑΑΔΕ και του υπουργείου Μεταφορών σχετικά με τα ανασφάλιστα οχήματα, όπως και γι' αυτά που έχουν εκκρεμότητες με τις πληρωμές των τελών κυκλοφορίας, όχι μόνο για το τρέχον έτος, αλλά και για τα προηγούμενα.

Δείτε το δημοσίευμα της Realnews