Quantcast

Αλλαγές στην ΕΥΠ: Τι περιλαμβάνει η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου

Αυτή είναι η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που φέρνει σαρωτικές αλλαγές και ενισχύει τη διαφάνεια.

Δημοσιεύτηκε η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της κυβέρνησης με τις επείγουσες διατάξεις για την ενίσχυση της ακεραιότητας στη λειτουργία της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, την οποία είχε ανακοινώσει στο μήνυμά του προς τους πολίτες ο Πρωθυπουργός.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στις χθεσινές δηλώσεις του για την υπόθεση των παρακολουθήσεων, έκανε λόγο για ελλιπή χειρισμό από την ΕΥΠ ξεκαθαρίζοντας ότι «μπορεί να ήταν σύμφωνα με το γράμμα του νόμο αλλά ήταν λάθος, δεν το γνώριζα και δεν θα το επέτρεπα ποτέ».

Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου μεταξύ άλλων προβλέπει ότι ο διορισμός του διοικητή της ΕΥΠ διενεργείται μετά από γνώμη της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό της, και πως η υποχρέωση παροχής γνώμης σύμφωνα με την παρ. 1 καταλαμβάνει και τον υπηρετούντα κατά τη δημοσίευση της παρούσας Διοικητή κ. Θ.Δεμίρη.

Προβλέπεται επίσης και η τελική έγκριση από τον Εισαγγελέα Εφετών, επιχειρήσεων παρακολούθησης επικοινωνιών, επιστολών κλπ.

ΠΡΑΞΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ

Επείγουσες διατάξεις για την ενίσχυση της ακεραιότητας στη λειτουργία της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών.

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Το άρθρο 19, την παρ. 1 του άρθρου 44 και το άρθρο 65 του Συντάγματος.

2. Την εξαιρετικά επείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη για τη θέσπιση ρυθμίσεων για την ενίσχυση της ακεραιότητας στη λειτουργία της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών.

3. Τη σχετική πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου, αποφασίζουμε:

'Αρθρο πρώτο

Διαδικασία διορισμού Διοικητή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών

1. Στην παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 3649/2008 (Α' 39), το δεύτερο εδάφιο επικαιροποιείται ως προς το αρμόδιο όργανο, προστίθεται τρίτο εδάφιο και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Ο Διοικητής είναι μετακλητός υπάλληλος της κατηγορίας των ειδικών θέσεων με βαθμό 1ο. Διορίζεται και παύεται ελεύθερα με απόφαση του αρμόδιου μέλους της Κυβέρνησης. Ο διορισμός διενεργείται μετά από γνώμη της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό της.».

2. Η υποχρέωση παροχής γνώμης σύμφωνα με την παρ. 1 καταλαμβάνει και τον υπηρετούντα κατά τη δημοσίευση της παρούσας Διοικητή. Στην περίπτωση του πρώτου εδαφίου, η γνώμη παρέχεται εντός προθεσμίας σαράντα πέντε (45) ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας, άλλως ο διορισμός ανακαλείται αυτοδικαίως.

'Αρθρο δεύτερο

Διάταξη άρσης απορρήτου επικοινωνιών από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών

Στο τέλος της περ. (β) της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3649/2008 (Α' 39) προστίθενται δύο εδάφια και η περ. (β) διαμορφώνεται ως εξής:

«β. Ενεργεί, ύστερα από διάταξη του εισαγγελικού λειτουργού της παραγράφου 3 του παρόντος και τηρουμένων των διατάξεων του ν. 3115/2003, άρση απορρήτου επιστολών και τηλεφωνικής ή άλλης επικοινωνίας, καθώς και καταγραφή δραστηριότητας προσώπων με ειδικά τεχνικά μέσα και ιδίως με συσκευή ήχου και εικόνας εκτός κατοικίας. Η διάταξη αυτή υποβάλλεται προς έγκριση μέσα σε είκοσι τέσσερις (24) ώρες στον αρμόδιο Εισαγγελέα Εφετών. Η ισχύς της διάταξης αρχίζει από την έγκριση του Εισαγγελέα Εφετών.».

Αρθρο τρίτο

Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της παρούσας, η οποία θα κυρωθεί νομοθετικά κατά την παρ. 1 του άρθρου 44 του Συντάγματος,αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται στις επιμέρους διατάξεις της.

Αναλυτικά το ΦΕΚ για την ΠΝΠ

ΑΔAE για παρακολούθηση Ανδρουλάκη: Υπάρχουν ήδη τα πρώτα ευρήματα

Παράλληλα, η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), δήλωσε ότι ο έλεγχος που αφορά την καταγγελία του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κ. Νίκου Ανδρουλάκη έχει ήδη αποφέρει τα πρώτα ευρήματα, βρίσκεται σε εξέλιξη και θα συνεχιστεί για την πλήρη και από πάσης απόψεως διερεύνηση της υποθέσεως, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της ΑΔΑΕ.

Υπενθυμίζεται ότι η ΑΔΑΕ είναι η κατ' εξοχήν αρμόδια με βάση το ίδιο το Σύνταγμα Αρχή (άρθρο 19 §2) για την διασφάλιση του θεμελιώδους και απολύτως απαραβίαστου δικαιώματος στο απόρρητο και την ιδιωτικότητα των επικοινωνιών, χωρίς το οποίο δεν νοείται κράτος δικαίου και δημοκρατικός βίος.

Είναι, τέλος, έτοιμη να υποβάλει αρμοδίως συγκεκριμένες προτάσεις, μέρος των οποίων έχει ήδη αποτυπωθεί στις ετήσιες εκθέσεις της προς την Βουλή των Ελλήνων, για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου και την περαιτέρω θωράκιση του απορρήτου των επικοινωνιών.

Σακελλαροπούλου για παρακολουθήσεις: Άμεση και πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης

Θέση για το θέμα των παρακολουθήσεων πήρε και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου με δήλωσή της το μεσημέρι της Τρίτης.

Αναλυτικά η δήλωση της Προέδρου της Δημοκρατίας:

«Η προστασία του απορρήτου της επικοινωνίας είναι θεμελιώδης συνθήκη μιας δημοκρατικής και φιλελεύθερης κοινωνίας. Η εξαίρεση που προβλέπει το Σύνταγμα για λόγους εθνικής ασφάλειας συναρτάται με την ανάγκη προστασίας της χώρας σε ένα απαιτητικό διεθνές περιβάλλον που προϋποθέτει εγρήγορση και δύσκολες σταθμίσεις.

Πρέπει, ωστόσο, να ερμηνεύεται στενά και η εφαρμογή της να είναι σύμφωνη με τις αρχές του κράτους δικαίου και της αναλογικότητας. Η απαρέγκλιτη τήρηση της νομιμότητας και η διαφάνεια της κρατικής δράσης δεν συνιστά μόνον εγγύηση των ατομικών δικαιωμάτων, αλλά τον πιο κρίσιμο δείκτη της ποιότητας της δημοκρατίας μας. Θεμελιώνει την εμπιστοσύνη στο πολιτικό μας συμβόλαιο και την αντοχή του πολιτεύματός μας. Επιβάλλει την άμεση και πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων, καθώς και τη θωράκιση της λειτουργίας της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών. Με αυτοσυγκράτηση και προσήλωση στις κοινοβουλευτικές διαδικασίες και τους θεσμούς».