Quantcast

«Μπλόκο» στο κόμμα Κασιδιάρη: Τι προβλέπει η τροπολογία - Κρίσιμη η 5η Μαΐου - Η στάση της αντιπολίτευσης

Κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία που αφορά στον έλεγχο των προϋποθέσεων για την κατάρτιση συνδυασμών από το Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου, με στόχο το «μπλόκο» στο κόμμα Κασιδιάρη στις εκλογές της 21ης Μαΐου.

Η τροπολογία αναμένεται να συζητηθεί και να ψηφιστεί με διαδικασίες – εξπρές τη Δευτέρα, ενόψει της απόφασης του Αρείου Πάγου στις αρχές Μαΐου σχετικά με το κόμμα Κασιδιάρη, καθώς το Ανώτατο Δικαστήριο είναι αρμόδιο για την ανακήρυξη των πολιτικών κομμάτων που θα κατέβουν στις εκλογές.

Υπενθυμίζεται, ο πρώην αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Αναστάσιος Κανελλόπουλος, ανακοίνωσε ότι θα τεθεί επικεφαλής του κόμματος Κασιδιάρη, προκειμένου να ξεπεράσει το σκόπελο του νόμου που ψηφίστηκε για να μπει «μπλόκο» στη συμμετοχή του στις εκλογές.

Μέσω της σχετικής ρύθμισης που κατατέθηκε, αναβαθμίζεται το νομοθετικό πλαίσιο, με στόχο να αποσοβηθεί κάθε σενάριο ο Ηλίας Κασιδιάρης να κατέβει στις εκλογές, «κρυπτόμενος» πίσω από παρένθετα πρόσωπα.

Τα κόμματα καλούνται μέχρι τις 2 Μαΐου να καταθέσουν τα ψηφοδέλτιά τους στο αρμόδιο τμήμα του Αρείου Πάγου και μέχρι τις 5 Μαΐου θα κριθεί η συμμετοχή τους στις εκλογές.

«Θέλουμε να ενισχύσουμε τη δικαστική κρίση»

«Θέλουμε να ενισχύσουμε τη δικαστική κρίση», υπογράμμισε από τη Βουλή ο Μάκης Βορίδης αναφερόμενος στη σχετική νομοθετική ρύθμιση, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει τη στάση της, ζητώντας από τα υπόλοιπα κόμματα να πράξουν το ίδιο.

«Εμείς εκείνο που θέλουμε να κάνουμε τώρα είναι να ενισχύσουμε τη δικαστική κρίση, τίποτα περισσότερο, ώστε αυτή η δικαστική κρίση να μην έχει κανένα περιθώριο αμφισβητήσεως, όπου αυτή καταλήξει. Ούτε προδικάζουμε, ούτε ξέρουμε τι θα πει ο Άρειος Πάγος, ούτε έχουμε μιλήσει με οποιονδήποτε. Θέλουμε να είναι ισχυρή. Να μην έχει κανένα περιθώριο αμφισβητήσεως», ανέφερε μεταξύ άλλων ο ο υπουργός Εσωτερικών.

Από την πλευρά του, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου τόνισε ότι «υπάρχει ένα επαρκές θεσμικό πλαίσιο. Να μην δοθεί η δυνατότητα σε εγκληματική οργάνωση με οποιουσδήποτε «μπροστινούς» ή με οποιονδήποτε μανδύα, να διεκδικήσει την ψήφο των πολιτών».

 

H στάση της αντιπολίτευσης

Για προχειρότητα και ερασιτεχνισμούς κατηγορεί την κυβέρνηση η αντιπολίτευση. ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ διαμηνύουν ότι θα συμμετέχουν στη διαδικασία. Ωστόσο, εγκαλούν την κυβέρνηση ότι εάν είχε υιοθετήσει εξ’ αρχής μία διαφορετική πρόταση, δεν θα χρειάζονταν πρόσθετες ρυθμίσεις.

«Ο κ. Μητσοτάκης τελικά όχι μόνο ευτελίζει την κοινοβουλευτική διαδικασία και τη Δημοκρατία, αλλά με τους ερασιτεχνισμούς του μετατρέπεται στον μεγαλύτερο χορηγό της Ακροδεξιάς. Σε αυτήν την παρωδία θα αναλάβει μόνος του την ευθύνη» ανέφερε το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ.

«Τώρα προσπαθούν να την αποτρέψουν με επικίνδυνες διατάξεις αποδίδοντας τους μάλιστα τον τίτλο του “αντισυστημικού”, όταν αποδεικνύεται ότι τέτοια κόμματα είναι σάρκα από τη σάρκα του συστήματος», είπε από την πλευρά του ο Γ.Γ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.

«Να πούμε το εξής στη Νέα Δημοκρατία: Αυτή δημιούργησε το πρόβλημα, αυτή το διόγκωσε και τώρα να το λύσει μόνη της», είπε ο Κυριάκος Βελόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης.

 

Τι περιλαμβάνει η νέα ρύθμιση – «μπλόκο» 

Η τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο με τίτλο «Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού - Διατάξεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα - Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες επείγουσες διατάξεις», το οποίο εισάγεται προς συζήτηση στην ολομέλεια της Βουλής την Μεγάλη Τρίτη, 11/04/2023.

Συγκεκριμένα, το πέμπτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 32 του π.δ. 26/2012 (Α'57) τροποποιείται με την προσθήκη της φράσης «στη σύνθεση του οποίου συμμετέχουν ο Πρόεδρος αυτού και όλα τα μέλη του, το οποίο λαμβάνει ή δύναται να ζητεί σχετική τεκμηρίωση από τις κατά περίπτωση αρμόδιες δικαστικές ή άλλες αρχές» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Στις βουλευτικές εκλογές λαμβάνουν μέρος είτε συνδυασμοί υποψηφίων ενός μόνο κόμματος, είτε συνδυασμοί συνασπισμού περισσότερων του ενός συνεργαζόμενων κομμάτων, είτε συνασπισμοί ανεξάρτητων υποψηφίων, είτε μεμονωμένοι υποψήφιοι. Για την κατάρτιση συνδυασμού πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) Το κόμμα να έχει ιδρυθεί νόμιμα.

β) Ο πρόεδρος, ο γενικός γραμματέας, τα μέλη της διοικούσας επιτροπής, ο νόμιμος εκπρόσωπος και η πραγματική ηγεσία του κόμματος να μην έχουν καταδικασθεί σε οποιονδήποτε βαθμό σε κάθειρξη για τα αδικήματα των κεφαλαίων 1 6 του Δεύτερου Βιβλίου του Ποινικού Κώδικα, ή σε οποιαδήποτε ποινή για εγκλήματα του Στρατιωτικού Ποινικού Κώδικα που επισύρουν την ποινή της ισόβιας κάθειρξης. Η αποστέρηση του δικαιώματος κατάρτισης συνδυασμών, σύμφωνα με την παρούσα περίπτωση, ισχύει για τη χρονική διάρκεια της επιβληθείσας ποινής και υπολογίζεται από την επομένη της ημέρας της οριστικής καταδικαστικής απόφασης. Η έκτιση ή μη της ποινής ή η παραγραφή αυτής δεν ασκεί επιρροή στον υπολογισμό του ανωτέρω χρονικού διαστήματος. Στο πλαίσιο του παρόντος άρθρου, η πραγματική ηγεσία έχει την έννοια ότι πρόσωπο άλλο από εκείνο που κατέχει τυπικά θέση προέδρου, γενικού γραμματέα, μέλους της διοικούσας επιτροπής ή νομίμου εκπροσώπου με συγκεκριμένες πράξεις του εμφανίζεται να ασκεί διοίκηση του κόμματος, ή να έχει τοποθετήσει εικονική ηγεσία, ή να έχει τον ηγετικό πολιτικό ρόλο προς το εκλογικό σώμα.

γ) Η οργάνωση και η δράση του κόμματος να εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.

Η κρίση περί του ότι η δράση του πολιτικού κόμματος δεν εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος δύναται να λάβει χώρα μόνο όταν υφίσταται καταδίκη σε οποιονδήποτε βαθμό υποψηφίων βουλευτών ή ιδρυτικών μελών ή διατελεσάντων προέδρων για τα αδικήματα των άρθρων 134, 187 και 187Α του Ποινικού Κώδικα.

Στην περίπτωση συνασπισμού κομμάτων οι ανωτέρω προϋποθέσεις πρέπει να συντρέχουν για καθένα από τα κόμματα που απαρτίζουν τον συνασπισμό.

Η συνδρομή των προϋποθέσεων της παρούσας ελέγχεται αυτεπαγγέλτως από το Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου, στη σύνθεση του οποίου συμμετέχουν ο Πρόεδρος αυτού και όλα τα μέλη του, το οποίο λαμβάνει ή δύναται να ζητεί σχετική τεκμηρίωση από τις κατά περίπτωση αρμόδιες δικαστικές ή άλλες αρχές. Προς υποβοήθηση της κρίσης του, δικαίωμα να υποβάλουν υπόμνημα με στοιχεία τεκμηρίωσης μέχρι τη λήξη της προθεσμίας της παρ. 1 του άρθρου 34, έχουν:

i) τα πολιτικά κόμματα και οι συνασπισμοί κομμάτων που έχουν εκλέξει αντιπροσώπους στη Βουλή των Ελλήνων στις τελευταίες γενικές βουλευτικές εκλογές από τους συνδυασμούς του ίδιου κόμματος ή συνασπισμού,

ii) τα πολιτικά κόμματα και οι συνασπισμοί, που έχουν εκλέξει αντιπροσώπους στις τελευταίες εκλογές για την ανάδειξη των Ελλήνων αντιπροσώπων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Το Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου σε περίπτωση αυτεπάγγελτου ελέγχου ή υποβολής υπομνημάτων με στοιχεία τεκμηρίωσης για τα οριζόμενα, καλεί με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο το ελεγχόμενο κόμμα, να λάβει γνώση και να υποβάλει υπόμνημα με τις απόψεις του.».

Όπως αναφέρεται στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης, με την προτεινόμενη ρύθμιση ο έλεγχος των προϋποθέσεων της παρ. 1 του άρθρου 32 του π.δ. 26/2012 (Α' 57) που αφορά στο δικαίωμα κατάρτισης συνδυασμών, όπως διαμορφώθηκε τελευταία με τον ν. 5019/2023 (Α' 27) τροποποιείται ως προς δύο επιμέρους σημεία. Αφενός, ο ανωτέρω έλεγχος ανατίθεται σε δικαστικό σχηματισμό με αυξημένα εχέγγυα αμεροληψίας και απροσωπόληπτης κρίσης. Συγκεκριμένα, η συνδρομή των προϋποθέσεων της παρούσας ελέγχεται αυτεπαγγέλτως από το Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου - στη σύνθεση του οποίου συμμετέχουν ο Πρόεδρος αυτού και όλα τα μέλη του (σύμφωνα με τα εκάστοτε προβλεπόμενα στις αποφάσεις της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου για την κατάρτιση των τμημάτων και την κατανομή σε αυτά των μελών του Αρείου Πάγου κατ' εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 27 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών, ν. 4938/2022, Α' 109). Αφετέρου, για την ενίσχυση της πληρότητας, της αποτελεσματικότητας και της λυσιτέλειας του σχετικού ελέγχου, ο οποίος άλλωστε διενεργείται αυτεπαγγέλτως, προβλέπεται και ρητώς ότι το οικείο Τμήμα λαμβάνει ή δύναται να ζητεί σχετική τεκμηρίωση από τις κατά περίπτωση αρμόδιες δικαστικές ή άλλες αρχές.