* Πριν προλάβουμε να συνέλθουμε από την κινηματογραφική “καταιγίδα” του πολυβραβευμένου “Poor Things”, ο Γιώργος Λάνθιμος ξαναχτυπά με τις “Ιστορίες Καλοσύνης”. Στην ταινία αυτή, στην οποία πρωταγωνιστούν οι Τζέσι Πλέμονς (Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών), η Έμα Στόουν, ο Γουίλεμ Νταφόου και η Μάργκαρετ Κουόλι, ο διεθνής Έλληνας δημιουργός αφηγείται τρεις ιστορίες που εξερευνούν, μεταξύ άλλων, την ανθρώπινη φύση, τη σχέση εξουσιαστή-εξουσιαζόμενου και την ανάγκη του ανήκειν. Χιούμορ, σασπένς, σουρεαλιστικές καταστάσεις και κάποιες ακραίες σκηνές που απαιτούν γερό στομάχι, σε ένα τρίπτυχο που φέρει (και) την υπογραφή του Ευθύμη Φιλίππου στο σενάριο. Σε σχέση με τις υπερπαραγωγές “Ευνοούμενη” και “Poor Things”, οι “Ιστορίες καλοσύνης” είναι πιο “μικρή” δημιουργία, και ίσως λιγότερο εύληπτη, ειδικά η τρίτη ιστορία του τρίπτυχου, αλλά δεν παύει να αποτελεί ένα ακόμα δείγμα του μοναδικού τρόπου με τον οποίο ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης βλέπει τον κόσμο μας.
* Περισσότερα από 100 έργα της διάσημης Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας Σίντι Σέρμαν παρουσιάζονται στην έκθεση “Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα”, που διοργανώνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από τις 30 Μαΐου έως τις 4 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Σταθάτου (Ηροδότου 1, Αθήνα). Πρόκειται για την πρώτη μουσειακή έκθεση με φωτογραφικά έργα της στην Ελλάδα, στην οποία μπορείτε να δείτε έργα-ορόσημα από την πρώιμη σειρά φωτογραφιών “Untitled Film Stills” (1977-1980), καθώς και από τις σειρές “Rear Screen Projections” (1980), “Centerfolds” (1981) και “Color Studies” (1981-1982). Η καλλιτεχνική πρακτική της Cindy Sherman, που κινείται ανάμεσα στη φωτογραφία και την περφόρμανς, την καθιέρωσε ως πρωτοπόρο του μέσου στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Η καλλιτέχνιδα δουλεύει μόνη της στο στούντιο, αναλαμβάνοντας η ίδια τον ρόλο της μακιγιέζ, της κομμώτριας, της στυλίστριας και της σκηνοθέτιδας καθώς μεταμορφώνεται σε διάφορους επινοημένους χαρακτήρες που απαθανατίζει στις φωτογραφίες της. Αντλώντας έμπνευση από την αναπαραγωγή γυναικείων εικόνων και στερεοτύπων από την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και τις διαφημίσεις, όπως η μοιραία γυναίκα, τα κορίτσια καριέρας, η νοικοκυρά, τα έργα της Σέρμαν ασκούν κριτική στους παραδοσιακούς ρόλους και την ταυτότητα των φύλων. (Η φωτογραφία είναι ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth © Cindy Sherman).
* Αν θέλετε να γελάσετε και να ξεχαστείτε από την καθημερινότητα και τους συνεχείς προβληματισμούς της, δείτε τη θεότρελη κωμωδία του Τσαρλς Λάντλαμ «Αίμα στη σκηνή». Το έργο, το οποίο σκηνοθετεί ο Τάσος Πυργιέρης και παρουσιάζεται στο “Σύγχρονο Θέατρο (Ευμολπιδών 45 , Αθήνα), αφορά τη ζωή στο θέατρο ενός οικογενειακού θιάσου τρίτης κατηγορίας, που βρίσκεται σε μια παρακμιακή αμερικανική πόλη για να παρουσιάσει «Άμλετ». Βέβαια, η Οφηλία τούς έχει παρατήσει σύξυλους και αυτό, μαζί με τους μυστικούς έρωτες, τους ευσεβείς πόθους και τις κρυμμένες φιλοδοξίες, είναι μέρος , μόνο, των εμποδίων που αντιμετωπίζουν. Οι αναφορές στην πλοκή του «Άμλετ» (με πινελιές από στίχους τραγουδιών της… Άντζελας Δημητρίου, μεταξύ άλλων) είναι παρούσες σε όλη την εξέλιξη του έργου. Το θέατρο-ή, μάλλον, η σοβαροφάνεια που μερικές φορές το διέπει- αυτοσαρκάζεται σε μια άκρως σουρεαλιστική κατάσταση, η οποία απογειώνεται όταν ο Θάνος Λέκκας βρίσκεται επί σκηνής, ερμηνεύοντας ξεκαρδιστικά τον θιασάρχη. Τον πλαισιώνουν με πολύ κέφι και μπόλικη τρέλα η Ρένα Κυπριώτη, ο Αλέξανδρος Βάρθης, ο Χρήστος Σταθούσης, ο Φοίβος Μαρκιανός, η Μαριλένα Μόσχου και ο Μάκης Νάνος, οι οποίοι ολοφάνερα έχουν “δέσει” μεταξύ τους και περνούν τόσο καλά, που αναπόφευκτα μεταδίδουν την καλή τους διάθεση στον θεατή.
*«Μια Αγάπη Για το Καλοκαίρι», «Άσπρα Καράβια», «Σαν Με Κοιτάς», «Μια Φορά Θυμάμαι», «Πες Πως Μ’ Αντάμωσες», «Βροχή και Σήμερα», «Σπασμένο Καράβι», «Οδός Αριστοτέλους», «Ρίξε Στο Κορμί Μου Σπίρτο”. Ο Γιάννης Σπανός, η μουσική ιδιοφυία πίσω από κλασικά τραγούδια και αειθαλείς μελωδίες, ο οποίος προτίμησε να μείνει μακριά από τα φώτα, αποκαλύπτεται για πρώτη φορά στο υπέροχο ντοκιμαντέρ του Άρη Δόριζα «Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη Mαρκίζα», το οποίο ξεκινά τη διαδρομή του στις αίθουσες. Μέσα από δικά του λόγια, αλλά και τις αναμνήσεις και διηγήσεις δεκάδων επώνυμων συνεργατών και φίλων του, σκιαγραφείται η ζωή και η σχεδόν 60ετής καλλιτεχνική πορεία του ανθρώπου που καθόρισε την ελληνική μουσική, δημιούργησε το Νέο Κύμα και γοήτευσε με το ταλέντο του μέχρι και την Μπιρζίτ Μπαρντό. Το ντοκιμαντέρ έκανε πρεμιέρα στο 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, όπου προβλήθηκε ως ταινία λήξης, και θα συνεχίσει το φεστιβαλικό του ταξίδι στο εξωτερικό.
* Κολυμβήτριες και χορεύτριες που μοιάζουν σαν αληθινές! Όλες φέρουν την υπογραφή της κορυφαίας Αμερικανίδας γλύπτριας Κάρολ Α. Φέρμαν, η οποία στις 30 Μαΐου θα βρίσκεται στην γκαλερί “Kapopoulos Fine Arts” (Σκουφά 5, Κολωνάκι), στα εγκαίνια της πρώτης ατομικής έκθεσης στη χώρα μας. Στην έκθεση αυτή, η οποία θα διαρκέσει έως τις 14 Ιουνίου, τα έργα της Φέρμαν θα βρίσκονται σε “διάλογο” με δημιουργίες του αείμνηστου, Έλληνα εικαστικού Pavlos (Παύλος Διονυσόπουλος). Γλυπτά της Φέρμαν έχουν τοποθετηθεί και εκτεθεί σε δημόσιους χώρους, Μουσεία, Παλάτια και σημαντικές γκαλερί στην Ευρώπη, στην Αμερική και στην Ασία, και αυτή είναι η ευκαιρία να θαυμάσετε το μοναδικό στιλ της από κοντά και να μείνετε άφωνοι με τον ρεαλισμό των έργων της.