Quantcast

Μια εκλογή με γεωπολιτική σημασία

Σε δύο εβδομάδες από σήμερα, στις 18 Δεκεμβρίου, οι Κύπριοι θα εκλέξουν τους τρεις Μητροπολίτες από τους οποίους η Ιερά Σύνοδος θα επιλέξει τον νέο Αρχιεπίσκοπο της Μεγαλονήσου!

Μια διαδικασία ιδιαίτερα σημαντική όχι μόνο για τα εκκλησιαστικά πράγματα, αλλά κυρίως για τα γεωπολιτικά. Για αυτό τον λόγο, για την εκλογή αυτή, έχουν εμπλακεί, άμεσα ή έμμεσα, η Αθήνα, η Ουάσιγκτον, η Μόσχα, το Φανάρι και η ελλαδική Εκκλησία.

Το πρώτο σημείο τριβής -στον ιδιαίτερο και μοναδικό αυτό τρόπο εκλογής ιεράρχη στον χριστιανικό κόσμο- έχει ήδη εκδηλωθεί ανάμεσα στην Ιερά Σύνοδο και τον πιο δημοφιλή, από τους υποψήφιους ιεράρχες, τον Μητροπολίτη Λεμεσού Αθανάσιο.

Ο κ. Αθανάσιος υποστηρίζει ότι η Ιερά Σύνοδος δεν θα πρέπει να επιλέξει όποιον θέλει από το λεγόμενο «τριπρόσωπο», αλλά θα πρέπει να σεβαστεί την επιθυμία των πιστών και να ορίσει ως νέο Αρχιεπίσκοπο αυτόν που θα έρθει πρώτος στην εκλογική αναμέτρηση.

Και έχει λόγο να υποστηρίζει αυτή τη θέση, καθώς όλες οι δημοσκοπήσεις φέρνουν τον Μητροπολίτη Λεμεσού πρώτο και μάλιστα με μεγάλη διαφορά από τον δεύτερο και τον τρίτο, ενώ η απήχησή του στην Ιερά Σύνοδο είναι μικρή!

Εχει επίσης λόγο να το υποστηρίζει διότι και το 2006, όταν είχαμε και πάλι αρχιεπισκοπικές εκλογές στην Κύπρο, παρά το γεγονός ότι είχε έρθει και τότε πρώτος στην προτίμηση των ψηφοφόρων, έχασε τον θρόνο -με μυθιστορηματικό τρόπο- από τον μακαριστό Χρυσόστομο, μέσα στην Ιερά Σύνοδο.

Και επειδή το πάθημα του έγινε μάθημα, η πίεση που ασκεί δημόσια είναι τόσο μεγάλη, που πολλοί πιστοί, οι οποίοι τον ακολουθούν, είναι πιθανό να μαζευτούν έξω από το κτίριο, την ώρα που θα αποφασίζει για τον νέο προκαθήμενο της Κυπριακής Εκκλησίας η Ιερά Σύνοδος, σε μια προσπάθεια να επηρεάσουν τους Μητροπολίτες, θυμίζοντάς τους, με δυναμικό τρόπο, ότι «φωνή λαού, οργή Θεού»!

Ομως, ο Μητροπολίτης Αθανάσιος θεωρείται «φιλορώσος» και εκλεκτός της Μόσχας.

Φανάρι, Εκκλησία της Ελλάδος, Ουάσιγκτον και Αθήνα πιστεύουν ότι ο Αθανάσιος θα μετατρέψει την Εκκλησία της Κύπρου σε «δούρειο ίππο» του Ρώσου Πατριάρχη Κύριλλου κατά του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου και θα ανακαλέσει την αναγνώριση του Αυτοκέφαλου της Ουκρανικής Εκκλησίας, που είχε κάνει ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος, απόφαση με την οποία δεν είχε συμφωνήσει ποτέ!

Βέβαια, ο ίδιος σε μια προσπάθεια να δείξει ότι δεν στηρίζεται στον ρωσικό παράγοντα, ο οποίος είναι ιδιαίτερα δραστήριος στην Κύπρο, συμφώνησε να μην ψηφίζουν οι αλλοδαποί ορθόδοξοι χριστιανοί που ζουν στο νησί και οι οποίοι θα έπεφταν «μονοκούκι» στον Αθανάσιο.

Εκκλησιαστικοί παράγοντες εκτιμούν ότι, σε περίπτωση που ο Μητροπολίτης Λεμεσού δεν μπορέσει να εκλεγεί, για τη Μόσχα η λιγότερη κακή εξέλιξη θα ήταν να εκλέγει ο Μητροπολίτης Ταμασσού Ησαΐας. Ο ιεράρχης είναι διδάκτωρ Θεολογίας στην Ακαδημία της Μόσχας και ήταν στην ομάδα των λεγόμενων «φιλορώσων» ιεραρχών.

Και λέμε «ήταν», γιατί το τελευταίο διάστημα έχει προσπαθήσει να αποκαταστήσει τις σχέσεις του με το Φανάρι και τον Οικουμενικό Πατριάρχη (τον οποίο έχει επισκεφθεί δύο φορές τελευταία) και έχει αναγνωρίσει το αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Εκκλησίας, που είχε απορρίψει το 2020. Μάλιστα, χειροτόνησε και έναν νέο διάκονο, στον οποίο έδωσε το όνομα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου.

Ομως, δεν είναι λίγοι εκείνοι που αμφισβητούν τη μεταστροφή αυτή του Μητροπολίτη Ησαΐα και εκτιμούν ότι αποτελεί ουσιαστικά κίνηση ελιγμού, για να μην έχει απέναντί του το Φανάρι, την ελλαδική Εκκλησία και, κατ’ επέκταση, Ουάσιγκτον και Αθήνα.

Παρ’ όλα αυτά, στην περίπτωση που στο «τριπρόσωπο» δεν εκλεγεί κάποιος από τους αποκαλούμενους «πατριαρχικούς», ο μητροπολίτης Ταμασσού θεωρείται -και από όσους είναι απέναντι στον ρωσικό παράγοντα- ως η λιγότερη κακή λύση, ευελπιστώντας ότι η πρόσφατη στροφή του είναι ειλικρινής!

Ιδανική περίπτωση για τους φιλοδυτικούς θα ήταν στον αρχιεπισκοπικό θρόνο να εκλεγεί ο μητροπολίτης Κωνσταντίας, Βασίλειος. Είναι μια ισχυρή προσωπικότητα, με θεολογικές σπουδές σε Ελλάδα και Ελβετία, έχει εκλεγεί πρόεδρος των Ορθοδόξων στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, διατηρεί πολύ καλές σχέσεις με την ελλαδική Εκκλησία και το Φανάρι και, κυρίως, είναι βέβαιο ότι δεν θα επιτρέψει την «εισπήδηση» της Ρωσικής Εκκλησίας στην Κύπρο.

Επιπλέον, ο Βασίλειος εκτιμάται ότι μπορεί να «συμβαδίσει» με τις κυβερνήσεις Λευκωσίας και Αθήνας για την επίλυση του Κυπριακού.

Δεύτερη καλύτερη επιλογή για τους φιλοδυτικούς αποτελεί ο Μητροπολίτης Πάφου Γεώργιος. Είναι στη γραμμή του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χρυσόστομου, χωρίς να διατυπώνει ακραίες θέσεις. Δεν έχει, όμως, ερείσματα στην κληρικολαϊκή βάση.

Οι συμμαχίες γύρω από τους τέσσερις βασικούς υποψηφίους, δηλαδή τους Μητροπολίτες Λεμεσού, Ταμασσού, Πάφου και Κωνσταντίας (οι υπόλοιποι δύο υποψήφιοι, οι μητροπολίτες Μόρφου Νεόφυτος και Κυρηνείας Χρυσόστομος, δεν έχουν σημαντικά ερείσματα στη βάση) έχουν ως εξής:

Στους λεγόμενους φιλοδυτικούς ανήκουν οι Μητροπολίτες Πάφου Γεώργιος, Κιτίου Νεκτάριος, Κυρηνείας Χρυσόστομος, Κωνσταντίας και Αμμοχώστου Βασίλειος, Τριμυθούντος και Λευκάρων Βαρνάβας, Επίσκοπος Αρσινόης Παγκράτιος, Επίσκοπος Χύτρων Λεόντιος, Επίσκοπος Μεσαορίας Γρηγόριος και ο Επίσκοπος Καρπασίας Χριστοφόρος.

Στους φιλορώσους ανήκουν ο Επίσκοπος Λήδρας Επιφάνιος, ο  Νεαπόλεως Πορφύριος και ο Αμαθούντος Νικόλαος. Η ομάδα αυτή μπορεί να θεωρείται ολιγάριθμη, αλλά ο επικεφαλής της, Μητροπολίτης Λεμεσού, είναι -όπως προαναφέραμε- το πλέον ισχυρό φαβορί για την εκλογή. Ο Μητροπολίτης Ταμασσού Ησαΐας υποστηρίζεται από τον Μητροπολίτη Κύκκου και Τυλλυρίας Νικηφόρο. 

Στις τελευταίες δημοσκοπήσεις προηγείται ο Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος, ενώ για πρώτη φορά ο Μητροπολίτης Πάφου Γεώργιος έρχεται δεύτερος. Και ακολουθούν οι μητροπολίτες Κωνσταντίας, Μόρφου και Κυρηνείας. Σε κάθε περίπτωση, η εκλογή αυτή θα σημάνει πολλά και σημαντικά και για τα γεωπολιτικά πράγματα της θερμής αυτής περιοχής!