Quantcast

Αντίστροφη μέτρηση για την προεδρική εκλογή

(VIDEO-ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ) Σε περίπου 24 ώρες οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής θα έχουν νέο πρόεδρο, είτε ο κ. Ομπάμα επανεκλεγεί είτε ο Ρεπουμπλικανός αντίπαλός του αναλάβει αυτός την προεδρία.
Στις 6 Νοεμβρίου θα έχουμε το επίσημο αποτέλεσμα της εκλογικής αναμέτρησης Δημοκρατικών και Ρεπουμπλικάνων, το οποίο φαίνεται πως θα επηρεαστεί έντονα από τον... τυφώνα Σάντι. Μέσα στα συντρίμμια που άφησε πίσω του ο τυφώνας, ο Ομπάμα είχε την ευκαιρία να πλασαριστεί ως προεδρικός σε αντίθεση με τον εκατομμυριούχο επιχειρηματία Ρόμνεϊ, ο οποίος πλασάρεται ακόμη μέχρι σήμερα ως ο άσπλαχνος και αμετακίνητος οπαδός της μείωσης κονδυλίων από τον κρατικό μηχανισμό για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών.



Δημοσκοπήσεις

Μέχρι τελευταία στιγμή οι δημοσκοπήσεις φέρουν τους δύο αντιπάλους να «ισοβαθμούν» καθώς έχουν το ίδιο ποσοστό 48%, αν και φαίνεται ότι υπάρχει διαφορά στην πρόθεση ψήφου ανάμεσα σε διαφορετικές κοινωνικές και εθνοτικές ομάδες, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο.



Για παράδειγμα τον Ομπάμα προτιμούν με διαφορά 6% από τον Ρόμνεϊ οι γυναίκες, ενώ ο Ρεπουμπλικάνος υποψήφιος κερδίζει με διαφορά 7% την προτίμηση των ανδρών.



Το 20% των λευκών ψηφοφόρων τάσσεται υπέρ του Ρόμνεϊ και ο Ομπάμα συγκεντρώνει το 59% των ψήφων των άλλων. Όπως και στις εκλογές του 2008, οι νέοι (25%) είναι υπέρ του Ομπάμα, αλλά οι μεγαλύτεροι σε ηλικία (12%) στηρίζουν τον αντίπαλό του.

Πολιτείες-κλειδιά της αναμέτρησης

Ενόψει των εκλογών της Τρίτης, και οι δύο υποψήφιοι στοχεύουν σε μια επικράτηση στις πολιτείες-κλειδιά, όπως είναι το Οχάιο, το Ουισκόνσιν, η Αϊόβα, που καθορίζουν το εκλογικό αποτέλεσμα, σύμφωνα με το αμερικανικό εκλογικό σύστημα, το οποίο δίνει την προεδρία με βάση τον νικητή σε καθεμία πολιτεία παρά στο σύνολο της ψήφου σε εθνικό επίπεδο.



Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως από το 1960 κανένας υποψήφιος πρόεδρος δεν κέρδισε τις εκλογές χωρίς να έχει επικρατήσει και στις συγκεκριμένες πολιτείες. Σύμφωνα με νεότερη δημοσκόπηση, ο Ομπάμα προηγείται κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες του ρεπουμπλικανού αντιπάλου του, Μιτ Ρόμνεϊ, στο Οχάιο. Η ίδια δημοσκόπηση δείχνει ότι η μάχη είναι στήθος με στήθος σε μια άλλη πολιτεία-κλειδί, τη Φλόριντα, όπου ο Ομπάμα φέρεται να εξασφαλίζει το 49% και ο Ρόμνεϊ το 47%.



Σε εθνικό επίπεδο η εικόνα για τους δύο διεκδικητές της προεδρίας των ΗΠΑ είναι ανάλογη. Ο Ρόμνεϊ ξεκίνησε από το Νιού Χαμσάιρ λέγοντας προς του ψηφοφόρους του: "Το ερώτημα σε αυτές τις εκλογές συνοψίζεται ως εξής: Θέλετε κι άλλο από το ίδιο ή επιθυμείτε πραγματική αλλαγή; Ο πρόεδρος Ομπάμα υποσχέθηκε αλλαγή, αλλά δεν μπόρεσε να την επιτύχει. Εγώ υπόσχομαι αλλαγή και έχω ιστορικό επιτυχίας".



...Ιστορική αναδρομή

Κάνοντας μία αναδρομή στην προεκλογική εκστρατεία, βλέπουμε έναν Ομπάμα να ξεκινά με χαλαρή διάθεση και κάποιοι φίλοι του τόνισαν πως ήταν και υποτονική η αρχή της προσπάθειάς τους, ενώ διαρκώς τηρούσε αμυντική στάση στο συνεχές σφυροκόπημα των Ρεπουμπλικάνων για την «κακή κατάσταση της αμερικανικής οικονομίας».



Κι όσο η κούρσα εξελισσόταν, γινόταν φανερό πως θα κριθεί στο νήμα, αν και ο Ομπάμα έχει τον κρυμμένο του άσο: οι ψηφοφόροι φαίνεται πως τον συμπαθούν πολύ σε προσωπικό επίπεδο και αρκετοί είναι αυτοί που του μένουν πιστοί ακόμη κι αν τον βαθμολογούν χαμηλά στον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται τα οικονομικά θέματα. Ωστόσο, το δημοκοπικό χαστούκι που έφαγε τον έκανε να ξυπνήσει και να θυμίσει τον παλιό καλό του εαυτό με τη στιβαρότητα και το πάθος που τον διακρίνουν και χαρακτήρισαν άλλωστε ιδιαίτερα τις τελευταίες εβδομάδες της προεκλογικής του εκστρατείας. Πολλοί αναλυτές, βέβαια, εκτιμούν ότι αν ο πρόεδρος επανεκλεγεί θα είναι περισσότερο «πολεμοχαρής».



Από την πλευρά του, ο Μιτ Ρόμνεϊ μπήκε στην κούρσα των προκριματικών του Ρεπουμπλικανικού κόμματος με τον αέρα του φαβορί και παρ’ όλο που σε κάποιες στροφές είδε την πλάτη των αντιπάλων του, τελικά έκοψε πρώτος το νήμα. Είχε εξάλλου τα χρήματα αλλά και τις κατάλληλες διασυνδέσεις για να επικρατήσει, ενώ επιπλέον δεν είχε σταματήσει την προεκλογική του εκστρατεία από την πρώτη ημέρα που ο πρόεδρος Ομπάμα βρέθηκε στον Λευκό Οίκο, ώστε να χρισθεί αντίπαλός του το 2012.



Τα αρνητικά του Ρόμνεϊ έγκεινται στη θρησκεία του, καθώς είναι μορμόνος, αλλά και στο γεγονός ότι δίνει την εικόνα ενός σκληρού διευθύνοντα συμβούλου παρά ενός πολιτικού. Μάλιστα, οι ψηφοφόροι επεσήμαναν από την αρχή ότι μοιάζει μ’ έναν πολιτικό που δεν μπορούν να ταυτιστούν μαζί του. Αυτό σιγά σιγά άλλαξε και σ’ αυτό βοήθησε τόσο η γυναίκα του όσο και η επιτυχημένη του εμφάνιση στο πρώτο ντιμπέιτ. Όμως δεν είχε την ανάλογη συνέχεια, καθώς στα επόμενα δύο ντιμπέιτ δεν ήταν το ίδιο πειστικός. Ασαφής είναι όσον αφορά τα σχέδιά του για την οικονομία καθώς δεν απέφυγε τα ψέματα όσον αφορά τα μεγέθη της αμερικανικής οικονομίας. Ασαφής είναι και ως προς τις κοινωνικές περικοπές στις οποίες σκοπεύει να προβεί, αλλά και οι σκληροπυρηνικές του πεποιθήσεις σχετικά με τους μετανάστες δεν τον καθιστούν ιδιαίτερα δημοφιλή στις μειονότητες.



Ξεπέρασαν το 1,1 εκατ. οι προεκλογικές διαφημίσεις

Περισσότερες από 1,1 εκατ. διαφημίσεις προβλήθηκαν στα πλαίσια της προεκλογικής εκστρατείας για τις προεδρικές εκλογές της ερχόμενης Τρίτης και ο απερχόμενος πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα δαπάνησε τα περισσότερα χρήματα για να διαφημιστεί, σύμφωνα με μια ανάλυση του Wesleyan Media Project το οποίο παρακολουθεί και συγκεντρώνει όλες τις διαφημίσεις των υποψηφίων στις ομοσπονδιακές και πολιτειακές εκλογές.



Η έρευνα αυτή δείχνει ότι στη φετινή προεκλογική εκστρατεία προβλήθηκαν οι περισσότερες πολιτικές διαφημίσεις από ποτέ άλλοτε. Μάλιστα, καταγράφεται αύξηση σχεδόν 40% σε σχέση με τις εκλογές του 2008. Καθ' όλη την προεκλογική εκστρατεία, ο Ομπάμα προηγείται σε αριθμό διαφημίσεων. Το επιτελείο του έχει χρηματοδοτήσει περίπου το 50% όλων των διαφημίσων, ξεπερνώντας το επιτελείο του Ρόμνεϊ σε αναλογία 2,6 προς 1 όσον αφορά τις προβολές και τα χρήματα που δαπανήθηκαν.

Ωστόσο, αν καταμετρηθούν όλες οι διαφημίσεις υπέρ του ενός ή του άλλου υποψηφίου, αυτές υπέρ του Ομπάμα είναι μόλις 50.000 περισσότερες από εκείνες υπέρ του Ρόμνεϊ. Και αυτό γιατί ο Ρεπουμπλικάνος υποψήφιος βοηθήθηκε από 270.000 διαφημίσεις το κόστος των οποίων κατέβαλαν διάφορες οργανώσεις όπως η επιτροπή πολιτικής δράσης Restore Our Future και οι επιτροπές υπέρ των φοροαπαλλαγών Crossroads GPS και Americans for Prosperity. Οι οργανώσεις αυτές χρηματοδότησαν το 51% των διαφημίσεων υπέρ του Ρόμνεϊ.

Αρνητικά τα ΜΜΕ για την εκστρατεία

Η κάλυψη, από τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης, της προεκλογικής εκστρατείας και των δύο υποψήφιων προέδρων, είχε περισσότερο αρνητική παρά θετική χροιά, μια τάση που ήταν πολύ πιο εμφανής στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, διαπιστώνει μια έρευνα που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.

Όσον αφορά την προεκλογική εκστρατεία του απερχόμενου προέδρου Μπαράκ Ομπάμα, η κάλυψή της από τα μέσα ενημέρωσης δεν είχε τόσο αρνητικούς τόνους όσο εκείνη για τον Μιτ Ρόμνεϊ.



Ο προεκλογικός αγώνας με άλλη ματιά

Στην κορύφωση του προεκλογικού αγώνα οι δύο μονομάχοι γίνονται αντικείμενο σάτιρας στο youtube όπου ψηφοφόροι εκφράζουν την αντίθεση ή και τη στήριξή τους με μοναδικό τρόπο.



Στο πλευρό και των δύο υποψηφίων βρίσκονται ηχηρά ονόματα του κινηματογράφου και της μουσικής που κατέβαλαν υπεράνθρωπη προσπάθεια μήνες ολόκληρους να συγκεντρώσουν αρκετά χρήματα για τη χρηματοδότηση της καμπάνιας του καθενός.





ΠΗΓΗ: ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, ΑΠΕ-ΜΠΕ