Quantcast

Σκάνερ βοηθά στη συντήρηση έργων Τέχνης

Πώς μπορούμε να δούμε τι είναι αόρατο μέσα στα έργα Τέχνης με έναν ακριβή αλλά μη παρεμβατικό τρόπο;
Πώς μπορούμε να δούμε τι είναι αόρατο μέσα στα έργα Τέχνης με έναν ακριβή αλλά μη παρεμβατικό τρόπο;

Οι ερευνητές στο πανεπιστήμιο του Οβιέδο, στην Βόρειο Ισπανία, πιστεύουν ότι έχουν βρει την απάντηση.

Και αυτή βασίζεται σε υλικά που δεν πάει ο κοινός νους. Όπως το γραφένιο.

«Το γραφένιο λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής συχνότητας. Είναι σε θέση να παράγει υψηλότερα σήματα συχνότητας από χαμηλότερες συχνότητες, με έναν σχετικά εύκολο τρόπο. Επίσης, μας επιτρέπει επίσης να εμβαθύνουμε στα έργα τέχνης, και να προσδιορίσουμε τη χημική σύνθεση των υλικών τους», εξηγεί ο Σάμουελ Βερχόγιε, μηχανικός επικοινωνιών στο Πανεπιστήμιο του Οβιέδο.

Οι εικόνες που λαμβάνονται με τον σαρωτή γραφενίου συνδυάζονται στη συνέχεια με τεχνικές επεξεργασίας εικόνας και τρισδιάστατες σαρώσεις υψηλής απόδοσης για να δημιουργήσουν εικόνες κλειστών τρισδιάστατων αντικειμένων, των οποίων τα κρυμμένα μυστικά μπορούν στη συνέχεια να μελετηθούν πιο εύκολα.

Ο Γιάνικ Φράνκεν, ειδικός επιστήμονας ηλεκτρονικών υπολογιστών στην 4DDynamics εξηγεί: «Αυτό που βλέπετε είναι το πραγματικό χρώμα των έργων τέχνης. Έχουν φωτιστεί και καταγράφονται από μια κάμερα. Τεχνικώς το πιο δύσκολο είναι να συνδυάσεις όλες τις μεμονωμένες σαρώσεις. Αυτές οι σαρώσεις πρέπει να ευθυγραμμιστούν αυτόματα. Και αν αυτό δεν αγγίξει την τελειότητα, φτάνοντας σε ακρίβεια 0,2 χιλιοστών, τότε θα έχουμε μια κακή ανακατασκευή των χρωμάτων».

Ο συγκεκριμένος σαρωτής σχεδιάστηκε από τους επιστήμονες ενός ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος για να μελετά τόσο τα τρισδιάστατα αντικείμενα όσο και τους πίνακες, που έχουν επίπεδη επιφάνεια. Πρόκειται για ένα ευέλικτο όργανο, αναγκαίο όμως για την συντήρηση και αποκατάσταση έργων τέχνης, λένε οι ερευνητές.

Ο Χαβιέ Γκουτιέρες Μεάνα τονίζει, μηχανικός επικοινωνιών και εκπρόσωπος της ομάδας που δουλεύει στο πρότζεκτ «INSIDDE» εξηγεί: «Οι υπάρχοντες σαρωτές για τα έργα τέχνης είναι σήμερα πολύ ακριβοί. Η τεχνολογία μας έχει σχεδιαστεί για να είναι πολύ φθηνότερη. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα έναν συμπαγή, ελαφρύτερο σαρωτή που μπορεί εύκολα να μεταφερθεί σε μουσεία ή σε εργαστήρια για τη μελέτη αντικειμένων».

Συντηρητές στο Μουσείο Καλών Τεχνών των Αστουριών παρέχουν στους ερευνητές καμβάδες για να δοκιμάσουν το σαρωτή. Ο σαρωτής έχει δοκιμαστεί ακόμα και σε ιστορικούς πίνακες, από την συλλογή του Μουσείου. Και τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά, λένε οι συντηρητές.

Η Μάρτα Φλόρεζ Ιγκουάλ τονίζει: «Μπορούμε να ανακαλύψουμε πόσο βαθιά είναι το βερνίκι και τα στρώματα χρώματος. Μπορούμε να δούμε αν υπήρχαν προκαταρκτικά σχέδια πριν ζωγραφιστεί ο πίνακας, αλλά και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για αυτά τα σχέδια. Επίσης, προσπαθούμε να δούμε αν ο σαρωτής είναι επίσης σε θέση να αναγνωρίσει τα διαφορετικά υλικά στο εσωτερικό του πίνακα, όπως βερνίκια, συνδετικά και χρωστικές ουσίες».

Όμως πώς και με ποιες άλλες τεχνολογίες θα μπορέσει να αξιοποιηθεί αυτή η ερευνητική προσπάθεια;

Στοιχεία και λοιπές πληροφορίες από τον σαρωτή γραφενίου χρησιμοποιούνται αυτήν την στιγμή για την ανάπτυξη μιας εφαρμογής smartphone που βασίζεται στην επονομαζόμενη «επαυξημένη πραγματικότητα».

Οι επιστήμονες λένε ότι όταν αυτή αναπτυχθεί, οι επισκέπτες του Μουσείου θα μπορούν να αλληλεπιδράσουν με τα έργα τέχνης με έναν διαφορετικό, πιο ολοκληρωμένο και πιο ελκυστικό τρόπο.

Ο Χαβιέ Γκουτιέρεζ Μεάνα εξηγεί: «Αυτή η εφαρμογή επιτρέπει στον χρήστη να μπορέσει πραγματικά να δει μέσα στον πίνακα. Για παράδειγμα, σε αυτόν τον πίνακα έχουμε ανακαλύψει έναν μυστηριώδη αριθμό 34 να έχει γραφτεί κάτω από τα στρώματα χρώματος».

Οι ερευνητές ευελπιστούν ότι ο σαρωτής γραφενίου και οι εφαρμογές του θα μπορούσαν να εισέλθουν στην αγορά το αργότερο σε 5 χρόνια από σήμερα.

ΠΗΓΗ: euronews.com