Quantcast

Προτάσεις για την πάταξη του παρεμπορίου από την ΕΣΕΕ

Δέσμη προτάσεων για την πάταξη του παρεμπορίου, εισηγείται στο υπουργείο Ανάπτυξης η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου.

Να πραγματοποιηθεί άμεσα πανελλαδική απογραφή, καταγραφή και έλεγχος όλων των αδειών υπαιθρίου εμπορίου, τόσο α' τύπου (παραγωγού) όσο και β' τύπου (πωλητή), ζήτησε η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, με επιστολή της προς το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας «για την προστασία του στεγασμένου και του νόμιμου υπαίθριου εμπορίου», όπως επισημαίνεται στο σχετικό έγγραφο.

Σε ό,τι αφορά τους ελέγχους, αυτοί προτείνεται να πραγματοποιούνται, τοπικά, από επιτροπή Καλλικρατικού Δήμου και φορέων, στη σύνθεση της οποίας θα μετέχει και ο τοπικός Εμπορικός Σύλλογος.

Η ΕΣΕΕ προτείνει το στάσιμο υπαίθριο εμπόριο (είτε σε δημοτικούς είτε σε λιμενικούς χώρους), οι εμποροπανηγύρεις, οι εορταστικές αγορές και οι κυριακάτικες αγορές να πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο σε περιφραγμένους δημόσιους χώρους που θα ανήκουν στους Δήμους και προτείνεται να εξαιρούνται, για προφανείς λόγους, μόνο το πλανόδιο εμπόριο και οι λαϊκές αγορές.

Ως προς τις αδειοδοτήσεις, ειδικότερα, σημειώνονται τα εξής:

- Ο μικροπωλητής να μην ασκεί, κατά το χρόνο της αίτησης για την έκδοση άδειας, κανένα άλλο επάγγελμα.
- Η αρμοδιότητα αδειοδότησης να αποδοθεί προς τη Διεύθυνση Εμπορίου της Περιφέρειας. Για να μη στερηθούν οι ΟΤΑ τα σχετικά έσοδα, να κατατίθεται, μαζί με την υποβολή της αίτησης, παράβολο συγκεκριμένου ποσού, υπέρ του τοπικού ΟΤΑ. Η χορήγηση των αδειών να γίνεται ύστερα από παραπομπή προς έγκριση ή απόρριψη από Επιτροπή με τη συμμετοχή του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, τοπικών ΟΤΑ και φορέων, κατά πρωτεύουσα νομού, στην οποία θα συμμετέχει ο τοπικός Εμπορικός Σύλλογος, το Εμπορικό Επιμελητήριο, η Ομοσπονδία Επαγγελματιών και Βιοτεχνών, η αρμόδια χωρικά Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων και η Ομοσπονδία Υπαιθρίων Μικροπωλητών. Η διαδικασία της έκδοσης να αποτελέσει αντικείμενο κοινωνικού διαλόγου.
- Να καθορίζονται αυστηρά και περιοριστικά τα διατιθέμενα είδη, ανά μορφή υπαίθριου εμπορίου. Η άδεια να αναγράφει τα προσφερόμενα προϊόντα ή ομάδα αυτών.
- Σε όλα τα είδη υπαίθριου εμπορίου, εκτός του πλανοδίου, να αναγράφεται στην κάθε άδεια η αρίθμηση αυτής και η συγκεκριμένη θέση την οποία καταλαμβάνει. Για τη χορήγηση της άδειας, να προσκομίζεται βεβαίωση εγγραφής στον ΟΑΕΕ και στο ΓΕΜΗ. Η άδεια να φέρει απαραίτητα τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου, τους αριθμούς μητρώου εγγραφής στον ΟΑΕΕ, στο τοπικό Εμπορικό Επιμελητήριο και στο ΓΕΜΗ, τη φωτογραφία του δικαιούχου και την καθορισμένη θέση, όπου αυτός ασκεί υπαίθριο εμπόριο.
- Η άδεια να χορηγείται για χρονικό διάστημα 2 ετών και για την ανανέωσή της να απαιτείται καταβολή νέου παραβόλου, υπέρ του τοπικού Δήμου. Ειδικά για τις εμποροπανηγύρεις, η διάρκεια της άδειας να καθορίζεται για χρονικό διάστημα το πολύ 3 ημερών ανά εμποροπανήγυρη.
- Η άδεια να μη μεταβιβάζεται ούτε να παρέχεται κατά χρήση σε κανέναν. Εξαιρείται ένας αναπληρωτής - συγγενής α' βαθμού, ανιών, σύζυγος ή κατιών, εφόσον δεν κατέχει αυτοτελώς (ο αναπληρωτής) άλλη ανεξάρτητη άδεια. Ο αναπληρωτής αναφέρεται ρητά στο σώμα της άδειας, καθώς και ο αριθμός Δελτίου Ταυτότητάς του.
- Η άδεια αναρτάται στο πρωτότυπο. Απαγορεύεται ρητά η ανάρτησή της σε αντίγραφο, έστω και επικυρωμένο, επί ποινή άμεσης αφαίρεσης.
- Όλες οι αποφάσεις, των ΟΤΑ, της λιμενικής ή οποιασδήποτε άλλης αδειοδοτικής αρχής να κοινοποιούνται με ποινή ακυρότητας στον τοπικό Εμπορικό Σύλλογο και στο τοπικό Εμπορικό και Επαγγελματικό Επιμελητήριο.
- Οι δικαιούχοι και οι αναπληρωτές τους να τηρούνται, πέραν του ΓΕΜΗ, σε ειδικό μητρώο υπαίθριων εμπόρων, που τηρείται από την Περιφέρεια.
- Στην περίπτωση πρόσληψης από το δικαιούχο υπαλλήλου, αυτός να ασκεί αποκλειστικά ρόλο «βοηθού», ήτοι να απαιτείται πάντα –μαζί με τον υπάλληλο– η αυτοπρόσωπη παρουσία του αδειούχου μικροπωλητή ή του νόμιμου αντικαταστάτη του στην καθορισμένη θέση του πάγκου του. Μαζί με την άδεια, να αναρτάται πάντα το βιβλίο προσωπικού, θεωρημένο από την αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας.

Οι μηχανισμοί ελέγχου

Σε ό,τι αφορά, εξάλλου, τους ελέγχους υπογραμμίζονται τα εξής:

- Ο έλεγχος των μικροπωλητών να μεταβιβαστεί εξ ολοκλήρου σε ειδικό, ευέλικτο σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας, σε συνεργασία με εντεταλμένους υπαλλήλους των ΔΟΥ, των Διευθύνσεων Εμπορίου των Περιφερειών κ.λπ.
- Οι μικροπωλητές υποχρεούνται να αποδεικνύουν στους ελέγχους των αρμόδιων οργάνων, τον τρόπο κτήσης των προς πώληση ειδών με επίσημα φορολογικά στοιχεία.
- Να τηρείται πάντοτε ταμειακή μηχανή από κάθε μικροπωλητή. Ελλείψει αυτής, ο πάγκος και τα διατιθέμενα είδη να κατάσχονται πάραυτα και να καταστρέφονται πάραυτα με ανεξίτηλο σπρέι.
- Να προβλεφθούν αυστηρές κυρώσεις στους παραβάτες μικροπωλητές. Προτείνεται χρηματική ποινή 300 έως 3.000 ευρώ και φυλάκιση έως 6 μήνες, ανάλογα με τη βαρύτητα της πράξης. Σε περίπτωση υποτροπής, οι κυρώσεις διπλασιάζονται. Ισχύει η αυτόφωρη διαδικασία. Παράλληλα, να επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο υπέρ του τοπικού Δήμου, ύψους επίσης 100 έως 600 ευρώ για κάθε παράβαση. Εάν ο παραβάτης έχει νόμιμη άδεια, αυτή αναστέλλεται για χρονικό διάστημα 1 χρόνου και ενημερώνεται άμεσα το τηρούμενο μητρώο.
Τέλος, η ΕΣΕΕ εισηγείται να απαλειφθούν όλες οι αναφορές περί υπαίθριου εμπορίου που υπάρχουν από παλαιότερες διατάξεις στους Κώδικες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ώστε να πάψει επιτέλους η σύγκρουση αρμοδιοτήτων γενικών νόμων προς τον ειδικό ν. 2323/1995 και προτείνεται το εμπόριο πλαστών και παραποιημένων προϊόντων να τεθεί εκτός νόμου, ακόμη και εάν η κτήση τους είναι νόμιμη.



ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ