Quantcast

Όλυμπος: Μύθος και Ιστορία

Από τον Όμηρο, τον Ησίοδο, τον Ευριπίδη και άλλους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς έρχεται η καλύτερη διαφήμιση για τον θεϊκό βουνό

Από τον Όμηρο, τον Ησίοδο, τον Ευριπίδη και άλλους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς έρχεται η καλύτερη διαφήμιση για τον θεϊκό Όλυμπο, όπως αναφέρθηκε σε ημερίδα για τον τουρισμό στην ευρύτερη περιοχή της Πιερίας.

Ο μύθος, η ιστορία, η παγκόσμια αναγνωρισιμότητα της ονομασίας του, η δύναμη του συμβολισμού του Ολύμπου και οι δυνατότητες τουριστικής προβολής του, όπως και ευρύτερα της Πιερίας βρέθηκαν στο επίκεντρο ημερίδας, με τη συμμετοχή επιστημόνων και ειδικών του τουρισμού, στη Λεπτοκαρυά Πιερίας.

Την ημερίδα με θέμα: «Όλυμπος 2918 μ. Μύθος και Ιστορία» διοργάνωσε και πραγματοποίησε την Κυριακή 23/11 στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «Med Route – Mediterranean Route for Tourism and Culture», η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας και η Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας.

Οι ομιλητές, όπως μετέδωσε το Αθηναϊκό Πρακτορείο, ανέπτυξαν τις θέσεις τους τα ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής, τις ιδιαιτερότητες, τα δυνατά της σημεία, που βοηθούν στην ακόμη μεγαλύτερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων τουριστικής προβολής.

Στα ιστορικά και μυθολογικά στοιχεία που συνδέονται με τον Όλυμπο αναφέρθηκε ο αντιπρύτανης και καθηγητής του τμήματος Φιλοσοφίας του ΑΠΘ Ιωάννης Τζιφόπουλος.

«Η παγκόσμια δωρεάν διαφήμιση του Ολύμπου είναι το πρώτο λογοτεχνικό κείμενο του δυτικού πολιτισμού. Τα τραγούδια που έφτασαν ως εμάς με το όνομα του Ομήρου, η Ιλιάδα και η Οδύσσεια, αλλά και τα τραγούδια του Ησιόδου, η Θεογονία, τα Έργα και Ημέρες και άλλα τα οποία σώζονται αποσπασματικά».
 
Αυτό ανέφερε ο κ. Τζιφόπουλος, σχετικά παγκόσμια λογοτεχνική δύναμη του ονόματος του Ολύμπου και συνέχισε:

«Τα χαρακτηριστικά Ομηρικά επίθετά του Ολύμπου είναι: μέγας, αγνός, μακρός, επής(απότομος), δασωμένος, ευρύς, πολύπτυχος, εκτυφλωτικός, χιονοσκεπής, σπίτι των Θεών.

Δύσκολα θα βρίσκατε περισσότερα επίθετα για να περιγράψετε το βουνό, τα οποία παραμένουν σταθερά στο χρόνο και επαναλαμβάνονται σε όλα μεταγενέστερα τα λογοτεχνικά κείμενα.

Στη Θεογονία του Ησίοδου, ο Δίας, τα αδέλφια του και τα παιδιά του τοποθετούνται στον Όλυμπο και ο Όλυμπος είναι η βάση τους για τον εξοντωτικό πόλεμο με τον Κρόνο και τους Τιτάνες, οι οποίοι είτε πολεμούν από την Όσσα, είτε από τη χερσόνησο της Κασσάνδρας».

Όπως υπογράμμισε ο κ. Τζιφόπουλος, ιδιαίτερη αναφορά επιφυλάσσει για τον Όλυμπο και την Πιερία, ο Ευρυπίδης στις «Βάκχες» του:
 
«…κι όπου η σεβαστή πλαγιά του Ολύμπου στέκει, η ασύγκριτη στην ομορφιά Πιερία, των Μουσών ιερό λημέρι, οδήγησέ με Διόνυσε, βροντερέ αφέντη των μαινάδων είναι οι χάριτες και οι πόθοι εκεί, οι Βάκχες τελούν τις τελετές τους…».

Ο κ. Τζιφόπουλος σημείωσε μεταξύ άλλων το «δέος» και τον «τρόμο» του Ξέρξη στη θέα του στενού των Τεμπών, κατά την ελληνική εκστρατεία του τον 5ο αιώνα. όπως και τη μεγάλη καθυστέρηση προώθησης του στρατού του προς τη Θεσσαλία, αφού λόγω του απρόσιτου στενού υποχρεώθηκε στη διάνοιξη άλλου δρόμου για να περάσει ο στρατός του (από Σκοτίνα προς Καλλιπεύκη), ενώ ένα άλλο τμήμα του στρατού του κινήθηκε νότια, μέσω Πέτρας και Ελασσόνας.

Ο τελευταίος αυτός δρόμος που χρησιμοποιείται και σήμερα όταν... κλείνουν τα Τέμπη.

Γνωστοί ήταν επίσης στους αρχαίους χρόνους οι φυσικοί πόροι του βουνού, τα μέταλλα και κυρίως η ποιοτική ξυλεία του, το μακεδονικό έλατο και το πεύκο του Ολύμπου και των Πιερίων, τα οποία χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι της Εύβοιας – που κατέστησαν τη Μεθώνη Πιερίας, δυναμικό λιμάνι και διαμετακομιστικό κέντρο διακίνησης εμπορευμάτων και ξυλείας – για την ναυπήγηση και την κατασκευή κουπιών.

Στους νεώτερους χρόνους, η «παρουσία» του Δία «επιβεβαιώθηκε» σε τουλάχιστον σε μια από τις κορυφές του Ολύμπου, αυτήν του Αγίου Αντωνίου, όταν στη δεκαετία του 1960 κατά την εκσκαφή για τη δημιουργία του μετεωρολογικού σταθμού του ΑΠΘ, βρέθηκαν τρεις αναθηματικές στήλες με τις επιγραφές: «Στον Δία Ολύμπιο». Η πέτρα των στηλών αυτών προέρχεται από τους Γόνους της Θεσσαλίας, πρόσθεσε ο κ. Τζιφόπουλος.

«Η ιδιαιτέρως φυσικού κάλλους αυτή περιοχή, η Μακεδονίς Γη του Ηροδότου, δηλαδή, η Πιερία, που το όνομά της σημαίνει ευλογημένη και χαρισματική γη δε θα είχε αυτό το όνομα δε θα ήταν εύφορη γη, αν δεν υπήρχε ο Όλυμπος στον οποίο πρέπει να οφείλεται η ευφορία της». Αυτά τα χαρακτηριστικά του Ολύμπου και της Πιερίας, υπογράμμισε ο κ. Τζιφόπουλος.

Από την πλευρά του, ο καθηγητής Δασολογίας του ΑΠΘ Θεοχάρης Ζάγκας αναφέρθηκε στα 1700 είδη χλωρίδας, εκ των οποίων κάποια μοναδικά στον κόσμο, στην πλούσια πανίδα, τις πηγές, στους εντυπωσιακούς φυσικούς πόρους και στις ιδιορρυθμίες του κλίματος, στο φαράγγι Ενιπέα και στα Μεγάλα Καζάνια «ένα βραχώδες αμφιθέατρο που είναι το αποτέλεσμα της δράσης παγετώνων», στους πολυάριθμους οικισμούς τα «Μπαλκόνια του Ολύμπου» που αντικρίζουν τις κορυφές του, τον Μύτικα (2918 μ.), το Στεφάνι, τη Σκάλα και το Σχολειό καθώς και αυτές του Προφήτη Ηλία και Αγίου Αντωνίου, κ.α.

«Σύμφωνα με τα στοιχεία του μετεωρολογικού σταθμού του ΑΠΘ στην κορυφή Αγίου Αντωνίου, που λειτούργησε το διάστημα (1966 – 1973) σε υψόμετρο 2815 μ. έδειξε ότι από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο η στάθμη των βροχοπτώσεων κυμάνθηκε από 86 έως 542 χιλιοστά. Αυτό οφείλεται στο ότι οι περισσότερες βροχές πέφτουν με τη μορφή καταιγίδων» τόνισε ο κ. Ζάγκας και πρόσθεσε:

«Προσωπικά τον αποκαλώ (τον Όλυμπο) τον Μεγάλο Ανταρκτικό γιατί έχει καταργήσει κάθε κανόνα της οικολογίας και της φυτοκοινωνιολογίας».

Εντυπωσιακά, σημειώνει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, είναι τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο γενικός διευθυντής της «MarketingGreece», Ιωσήφ Παρσάλης.

Η «MarketingGreece» είναι μη κερδοσκοπική εταιρία, που ιδρύθηκε με την υποστήριξη του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου και της ΕΕΔΕ).

Σύμφωνα με τα στοιχεία, στην αναζήτηση ιστοσελίδων του διαδικτύου και στα κοινωνικά δίκτυα σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, η ονομασία «Όλυμπος» δεσπόζει.

Τα ονόματα περιοχών που συνδέονται με τον Όλυμπο (Πιερία, Λιτόχωρο, Δίον, Κατερίνη και Πλαταμώνας), καθώς και τα δημοσιευμένα άρθρα σχετικά με αυτά, έχουν πολύ λιγότερα χτυπήματα αναζήτησης.
 
Αντίθετα, οι συνοδευτικές λέξεις που προκύπτουν στις μηχανές αναζήτησης στο διαδίκτυο συχνότερα δίπλα από το λήμμα «Όλυμπος» είναι «Μυθολογία, Θεοί, Αρχαία Ελλάδα».

Είναι επίσης εντυπωσιακό ότι με το τοπωνύμιο «Όλυμπος» δεν συνδυάζεται καθόλου η λέξη – κλειδί «θάλασσα», παρά το γεγονός ότι το βουνό δεσπόζει πάνω από τη θάλασσα της Πιερίας.

Όπως είπε ο κ. Παρσάλης, η «MarketingGreece» ανοίγει ήδη γραφείο και στη Θεσσαλονίκη και θέτει στη διάθεση των τοπικών αρχών της Πιερίας τα «εργαλεία» της για την επικοινωνιακή διαχείριση του πασίγνωστου «μπραντ» Όλυμπος καθώς και την ιστοσελίδα της «Discovergreece.com» που προβάλλει παγκοσμίως τις ομορφιές της χώρας.

Στις προσπάθειες και τα πολύ θετικά αποτελέσματα από την πρώτη διοργάνωση του μαραθωνίου του Ολύμπου, το 2004, του δρόμου «Olympous Marathon», αλλά και στα ιδανικά και τις αξίες που υπηρετεί ως αθλητικός θεσμός και τις μοναδικές εμπειρίες που προσφέρει στους αθλητές, αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Olympus Marathon, Αριστείδης Νίκας, αλλά και στον χειμερινό Μαραθώνιο του Ολύμπου, που διοργανώνεται φέτος στις 14 Δεκεμβρίου.

Από την πλευρά της, η αντιπεριφερειάρχης Παιδείας και Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και αντιπεριφερειάρχης Πιερίας Σοφία Μαυρίδου, υπογράμμισε τις πολύπλευρές δυνατότητες της περιοχής, σημειώνοντας:

«Τα πάντα στην Πιερία έχουν το άρωμα και τη γεύση του Ολύμπου».

Τόνισε ότι τα είδη τουρισμού που μπορούν να αναπτυχθούν στον Όλυμπο και στην Πιερία, σε δωδεκάμηνη βάση, είναι: Οικοτουρισμός, αγροτουρισμός, θρησκευτικός τουρισμός, θεραυπευτικός, ευεξίας και αναψυχής, θαλάσσιος τουρισμός, πολιτιστικός, γαστρονομικός, ιστορικός, λαογραφικός και τουρισμός περιπέτειας, ορεινός, τουρισμός των μικρών διαδρομών.

«Η Ελλάδα στην καρδιά της πιο βαθιάς κρίσης δε μετράει μόνο τις αδυναμίες της μετράει και τις δυνάμεις της και ο τουρισμός αποδείχθηκε και αποδεικνύεται ως η μεγαλύτερη δύναμή της» τόνισε η κ. Μαυρίδου.

«Η Κεντρική Μακεδονία είναι η περιοχή εκείνη σε όλη τη χώρα που μπορεί να υποστηρίξει το δωδεκάμηνο τουρισμό. Πώς όμως; Μέσα από το παραδοσιακό μοντέλο ήλιος – θάλασσα; Όχι μόνο. Μέσα από την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού».
 
Αυτό τόνισε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, τονίζοντας ότι η μοναδικότητα του Ολύμπου δεν αναδείχθηκε όσο θα έπρεπε τα προηγούμενα χρόνια και σήμερα γίνεται προσπάθεια να αναστραφεί αυτό το κλίμα.
 
«Για αυτό και επιλέγουμε να κάνουμε την πρώτη ημερίδα για τον τουρισμό, εδώ στην Πιερία. Γιατί μπορεί καλύτερα από τις άλλες περιφερειακές ενότητες να υποστηρίξει το μοντέλο του δωδεκάμηνου τουρισμού».

«Επικροτώ την προσπάθειά σας για την ανάπτυξη των θεματικών ενοτήτων στον τουριστικό τομέα καθώς όπως γνωρίζετε αποτελεί και άξονα του εθνικού στρατηγικού σχεδίου που εφαρμόζουμε στον ελληνικό τουρισμό» ανέφερε σε γραπτό μήνυμά της η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη.
 
Για τοπωνύμιο – σύμβολο με παγκόσμια αναγνωρισιμότητα που προσφέρει ανεξάντλητες δυνατότητες, έκανε λόγο αναφερόμενη στον Όλυμπο, στην επιστολή της η υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού “Αντζελα Γκερέκου.

Και ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Γιάννης Ανδριανός ενημέρωσε με επιστολή του για την πρόθεσή του να συμβάλει από την πλευρά του στις προσπάθειες που γίνονται για στην ανάπτυξη αθλητικών δράσεων στον Όλυμπο και στην ευρύτερη περιοχή.

Μετά την εκδήλωση ακολούθησε καλλιτεχνικό πρόγραμμα, με την Ορχήστρα Νέων Δίου του Κέντρου Γραμμάτων και Τεχνών Δίου, ενώ η Μελίνα Ασλανίδου παραβρέθηκε και τραγούδησε ως πρέσβειρα Προβολής του Ολύμπου.

Στον ίδιο χώρο, σε διπλανή αίθουσα πραγματοποιήθηκε και η έκθεση του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης με κεντρικό θέμα: «Αναβάσεις στο βουνό των θεών» του Frederic Boissonnas.
 
Ο ίδιος υπήρξε ένθερμος φιλέλληνας, αεικίνητος περιηγητής και λάτρης του Ολύμπου, τον οποίο επισκέφθηκε πολλάκις και φωτογράφισε, ανεβαίνοντας στην υψηλότερη κορυφή του.

Επίσης πραγματοποιήθηκε και έκθεση βιβλίων – εντύπων – περιοδικών με θέμα τον Όλυμπο από τη συλλογή του Γεωργίου Μηνούδη.