Quantcast

Εκθεση Κομισιόν για την ενισχυμένη εποπτεία της Ελλάδας: Πρόοδος, αλλά και καθυστερήσεις

Πρόοδος, αλλά και καθυστερήσεις καταγράφονται ταυτόχρονα στην πρώτη έκθεση της Κομισιόν για την ενισχυμένη εποπτεία της Ελλάδας που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η Κομισιόν. Με βάση αυτή την έκθεση το eurogroup θα αποφανθεί αργότερα για την εκταμίευση, το Φεβρουάριο, 600 περίπου εκ. ευρώ από κέρδη επί ελληνικών ομολόγων που κατέχουν οι ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες

Αναλυτικά, η έκθεση καταγράφει ότι πραγματοποιήθηκαν 16 ειδικές μεταρρυθμιστικές δεσμεύσεις έως το τέλος του 2018 που καλύπτουν και τους έξι τομείς πολιτικής. "Μέχρι σήμερα, όλα αυτά προχωρούν, αλλά καμία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί", αν και αυτό όπως καταγράφει η έκθεση ήταν αναμενόμενο.

Στη πράξη κανένα από τα 16 ορόσημα δεν έχει ολοκληρωθεί. Κάποια από αυτά είχαν οριστεί έτσι κι αλλιώς για το τέλος του έτους (πχ ο προϋπολογισμός), υπάρχει άλλη μια ομάδα μέτρων (όπως πχ οι ιδιωτικοποιήσεις και το Ελληνικό) που προχωράνε, αλλά δεν αναμένεται πρόβλημα, και μια ομάδα μέτρων για οποία υπάρχει όντως σημαντικό πρόβλημα.

Σε αυτή την τρίτη κατηγορία εντάσσεται η υπόθεση της ιδιωτικοποίησης της Εγνατία AE, η στελέχωση της ανεξάρτητης αρχής δημοσίων εσόδων και τα περιφερειακά λιμάνια (αυτά τα ορόσημα δεν ήταν αυστηρά για το τέλος του 2018).

"Αν οι ελληνικές αρχές επιταχύνουν τις κινήσεις τους δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα για την επόμενη έκθεση του Φεβρουαρίου", σχολιάζουν κοινοτικοί κύκλοι.

Οι θεσμοί θα επιστρέψουν στην Αθήνα στο δεύτερο μισό του Ιανουαρίου για την επικαιροποίηση της αξιολόγησης.

"Ο ρυθμός υλοποίησης ευθυγραμμίζεται σε μεγάλο βαθμό ή υπόκειται μόνο σε σύντομες καθυστερήσεις σε δεσμεύσεις" όπως η έγκριση προϋπολογισμού σύμφωνα με τους συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους, η αγορά ενέργειας, η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων και οι ιδιωτικοποιήσεις, όπως αναφέρεται.

"Ωστόσο, υπάρχουν καθυστερήσεις για αρκετές συγκεκριμένες μεταρρυθμιστικές δεσμεύσεις, οι οποίες θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με επείγοντα χαρακτήρα, ώστε να εξασφαλισθεί η ολοκλήρωσή τους το συντομότερο δυνατό και πολύ πριν από την έκδοση της δεύτερης ενισχυμένης έκθεσης επιτήρησης προς το τέλος Φεβρουαρίου 2019", σημειώνει η έκθεση.

Οι δεσμεύσεις αυτές περιλαμβάνουν τη στελέχωση της ανεξάρτητης αρχής δημοσίων εσόδων , την εκκαθάριση των καθυστερήσεων, την ανάπτυξη του συστήματος πρωτοβάθμιας ιατρικής περίθαλψης και το κεντρικό σύστημα προμηθειών υγειονομικής περίθαλψης, το νομικό πλαίσιο των εργαλείων εκκαθάρισης και ιδίως του νόμου περί αφερεγγυότητας των νοικοκυριών, τις διαδικασίες εγκατάστασης και λειτουργίας αδειών για δραστηριότητες στον τομέα των περιβαλλοντικών υποδομών, και το διορισμό διοικητικών γραμματέων.

H έκθεση σημειώνει ότι η μεταρρύθμιση των θεσμών της αγοράς εργασίας και η διαπραγμάτευση των μισθών τα τελευταία χρόνια βοήθησαν την Ελλάδα να ανακτήσει την ανταγωνιστικότητα του κόστους και συμβάλλουν στην αύξηση των ποσοστών απασχόλησης και στην μείωση των ποσοστών ανεργίας. Η λειτουργία της αγοράς εργασίας υποστηρίζεται περαιτέρω από ένα σχέδιο δράσης για την αδήλωτη εργασία, την εφαρμογή της οποίας βρίσκεται σε καλό δρόμο και πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2019. Η Κομισιόν προειδοποιεί ότι "οι επιλογές που θα λάβουν οι κοινωνικοί εταίροι και οι ελληνικές αρχές τους επόμενους μήνες θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στον καθορισμό του κατά πόσον οι διαπραγματεύσεις για τις μισθολογικές αυξήσεις στην μεταπολιτική περίοδο παρέχουν οικονομικά υγιή αποτελέσματα συμβατά με την υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης".

Τέλος σε ότι αφορά τα τις συζητήσεις για αύξηση του κατώτατου μισθού και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, σύμφωνα με την Κομισόν τίποτα από τα δύο δεν συνιστά  "backtracking", υπαναχώρηση από τα συμφωνηθέντα. Καθίσταται ωστόσο σαφές ότι οι συμφωνίες θα πρέπει να είναι σωστές και για τους εργαζόμενους και για τις επιχειρήσεις και όχι ό,τι συνέβενε το 2009. Ο δε κατώτατος μισθός θα προσδιορισθεί με απόφαση της κυβερνησης και όχι των κοινωνικών εταίρων, όπως συνέβαινε παλαιότερα.

Κομισιόν: Εντός τροχιάς ο προϋπολογισμός της Ελλάδας – Κίτρινη κάρτα στην Ιταλία

Το προσχέδιο του ελληνικού και του κυπριακού προϋπολογισμού (ΣΔΠ) είναι εντός τροχιάς και σύμφωνο με του κανόνες του ευρωπαϊκού οικονομικού εξαμήνου, σύμφωνα σημερινή επίσημη γνωμάτευση της Κομισιόν, η οποία παρουσιάστηκε στις Βρυξέλλες, από τον Αντιπρόεδρο Β.Ντομπρόβσκις και τους Επιτρόπους Μοσκοβισί και Τάισεν.

Για πρώτη φορά από την εισαγωγή του ευρώ κανένα Κράτος δεν θα έχει έλλειμμα άνω του 3% και 10 Κράτη θα έχουν πλεονάσματα, δήλωσε σχετικά ο Β.Ντομπρόβσκις. Ο Αντιπρόεδρος χαιρέτισε μάλιστα το γεγονός ότι και η Ελλάδα κατέθεσε προϋπολογισμό σύμφωνο με το Σύμφωνο Σταθερότητας και τόνισε ότι για να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των αγορών η Ελλάδα θα πρέπει να παραμείνει στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων.

Αναλυτικά, σύμφωνα με τη γνωμάτευση της Κομισιόν, "για δέκα κράτη μέλη - Γερμανία, Ιρλανδία, Ελλάδα, Κύπρο, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Κάτω Χώρες, Αυστρία και Φινλανδία-, διαπιστώνεται ότι τα ΣΔΠ συμμορφώνονται με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης το 2019".

Αντιθέτως στην περίπτωση της Ιταλίας, η Κομισιόν γνωματεύει ότι "την ύπαρξη ιδιαιτέρως σοβαρής περίπτωσης μη συμμόρφωσης με τη σύσταση που είχε απευθυνθεί στην Ιταλία από το Συμβούλιο στις 13 Ιουλίου 2018".

Ως εκ τούτου η Κομισιόν θα ξεκινήσει διαδικασία "περί υπερβολικού χρέους για την Ιταλία", όπως ανακοίνωσε ο Β.Ντομρόβσκις, προειδοποιώντας ότι "ο προϋπολογισμός επιβραδύνει την ανάπτυξη" και επιδεινώνει την ικανότητα των τραπεζών να δανείζονται.

Η Κομισιόν προειδοποιεί ότι "με ποσοστό 131,2 % του ΑΕΠ το 2017, που ισοδυναμεί με € 37 000 ανά κάτοικο, το δημόσιο χρέος της Ιταλίας υπερβαίνει την τιμή αναφοράς του 60 % του ΑΕΠ που ορίζεται στη Συνθήκη".

Η Κομισιόν σημειώνει ότι η ανάλυση που παρουσιάζεται στην εν λόγω νέα έκθεση βάσει του άρθρο 126 παράγραφος 3 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης περιλαμβάνει αξιολόγηση όλων των σχετικών παραγόντων και ιδίως:

i) του γεγονότος ότι οι μακροοικονομικές συνθήκες, παρά την πρόσφατη ενίσχυση των πιθανοτήτων δυσμενέστερων αποτελεσμάτων, δεν μπορούν να προβληθούν ως επιχείρημα για την αιτιολόγηση των μεγάλων αποκλίσεων της Ιταλίας ως προς τη συμμόρφωση με την τιμή αναφοράς για τη μείωση του χρέους, δεδομένης της αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ άνω του 2 % από το 2016·

ii) του γεγονότος ότι τα σχέδια της κυβέρνησης υποδηλώνουν σημαντική οπισθοδρόμηση σχετικά με τις προηγούμενες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, ειδικότερα σχετικά με τις προηγούμενες μεταρρυθμίσεις στον συνταξιοδοτικό τομέα· και κυρίως

iii) του εντοπισθέντος κινδύνου σημαντικής απόκλισης από την συνιστώμενη πορεία προσαρμογής για την επίτευξη του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού στόχου του 2018 και της ιδιαιτέρως σοβαρής μη συμμόρφωσης για το 2019 με τη σύσταση που απευθύνθηκε στην Ιταλία από το Συμβούλιο στις 13 Ιουλίου 2018, με βάση τόσο τα κυβερνητικά προγράμματα όσο και τις φθινοπωρινές προβλέψεις της Επιτροπής του 2018. Εν ολίγοις, η ανάλυση υποδεικνύει ότι δεν υπάρχει συμμόρφωση με το κριτήριο του χρέους όπως αυτό ορίζεται στη Συνθήκη και στον Κανονισμό (ΕΕ) Νο 1467/1997 και ότι επιβάλλεται η διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος λόγω χρέους.

Επιπλέον για τρία κράτη μέλη - Εσθονία, Λετονία και Σλοβακία -, διαπιστώνεται ότι τα ΣΔΠ συμμορφώνονται σε γενικές γραμμές με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης το 2019. Για τις χώρες αυτές, τα σχέδια ενδέχεται να οδηγήσουν σε απόκλιση από τον μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στόχο (ΜΔΣ) της χώρας ή από την πορεία προσαρμογής για την επίτευξή του.

Τέλος για τέσσερα κράτη μέλη - Βέλγιο, Γαλλία, Πορτογαλία και Σλοβενία - τα ΣΔΠ ενέχουν κίνδυνο μη συμμόρφωσης με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης το 2019. "Τα ΣΔΠ αυτών των κρατών μελών ενδέχεται να οδηγήσουν σε σημαντική απόκλιση από την πορεία προσαρμογής προς την επίτευξη του αντίστοιχου μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού στόχου", αναφέρει η Κομισιόν.