Quantcast

Στη Βουλή τα νέα προαπαιτούμενα: Μεγαλώνει κατά 250 εκατ. ο «λογαριασμός» από το πάγωμα των συντάξεων

Στο νομοσχέδιο για την Αλιεία εντάχθηκαν οι τροπολογίες για τα προαπαιτούμενα, που θα ψηφιστούν αύριο μέχρι τις 6 το απόγευμα με τη διαδικασία του κατεπείγοντος. Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση. Διαβάστε αναλυτικά τις τροπολογίες.
Σε ένα ποσό που φτάνει τα 250 εκατομμύρια ευρώ ανεβάζει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτος το όφελος για τα Ταμεία από το πάγωμα των αυξήσεων στις συντάξεις το 2022. Το πακέτο με τις τροπολογίες κατατέθηκε στη Βουλή με στόχο να κλείσουν τα προαπαιτούμενα που εκκρεμούν ενόψει του Eurogroup της προσεχούς Πέμπτης.

Περιλαμβάνουν ρυθμίσεις για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, τις συντάξεις, τη χρηματοδότηση των κομμάτων αλλά και τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς.

Στο ασφαλιστικό με την τροπολογία που κατατέθηκε για το πάγωμα των συντάξεων και το 2022, το Γενικό Λογιστήριο εκτιμά ότι τα έσοδα του ΕΦΚΑ θα αυξηθούν κατά 250 εκατ. ευρώ. Αναλυτικά, η διάταξη ορίζει ότι αυξήσεις θα μπορούν να δοθούν από την 1η Ιανουαρίου του 2023 και μετά.

Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι “το συνολικό ποσό της σύνταξης που καταβάλλεται μετά τη θέση σε ισχύ του παρόντος, αυξάνεται από την 1.1.2023 κατ' έτος, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με βάση συντελεστή που διαμορφώνεται κατά 50% από τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά 50%”.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, στην έκθεση του ελεγκτικού συνεδρίου, αναφέρεται ξεκάθαρα αφενός ότι η προτεινόμενη για δεύτερη φορά μετάθεση της έναρξης εφαρμογής των αυξήσεων στις κύριες συντάξεις, σε χρονικό διάστημα μικρότερο του ενός μηνός, δείχνει την αστοχία της προηγούμενης ρύθμισης, αφετέρου καταδεικνύει την έλλειψη σταθερού και μακρόπνοου σχεδιασμού αναφορικά με τις καταβαλλόμενες συντάξεις.

Παράλληλα, επισημαίνεται ότι η εισηγητική έκθεση δεν δικαιολογεί την παρέμβαση στην συνταξιοδοτική δαπάνη, ενώ η έναρξη της διάταξης σε χρονικό σημείο πέραν της 5ετίας, καθιστά αδύνατη την διατύπωση ασφαλούς εκτίμησης ως προς τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και την οικονομική δυνατότητα της επιβαρυνόμενης κατηγορίας συνταξιούχων...

Κατά την αιτιολογική έκθεση της συγκεκριμένης διάταξης πάντως, επιχειρείται να ικανοποιηθεί άλλο ένα προαπαιτούμενο, αυτό της νομοθετικής τεκμηρίωσης της συνταγματικότητας των νέων μειώσεων στις συντάξεις. Είναι ενδεικτική η αναφορά σε αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των δικαιωμάτων του Ανθρώπου και στη νομολογία του δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί

Επί του τελευταίου προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:

* Το τέλος χρήσης των συστημάτων για τη διενέργεια του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού καταβάλλεται από τον υπερθεματιστή, προσαρμόζονται δε ανάλογα οι επιμέρους ρυθμίσεις του Κώδικα για την πρόοδο της διαδικασίας του πλειστηριασμού μετά την ολοκλήρωση των υποχρεώσεων του υπερθεματιστή.

* Εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, ο υπάλληλος του πλειστηριασμού αποδίδει το τέλος χρήσης στον οικείο Συμβολαιογραφικό Σύλλογο του οποίου αυτός είναι μέλος. Μέρος δε του ανωτέρω ποσού που καθορίζεται με υπουργική απόφαση, αποδίδεται από το Συμβολαιογραφικό Σύλλογο στο Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτιρίων (ΤΑ.Χ.ΔΙΚ.), εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας.

* Επαναπροσδιορίζεται το περιεχόμενο της προβλεπόμενης υπουργικής απόφασης για τον καθορισμό των ειδικότερων όρων λειτουργίας των ηλεκτρονικών συστημάτων πλειστηριασμών, με την οποία καθορίζονται το ύψος και ο τρόπος καθορισμού, επιμερισμού, είσπραξης και απόδοσης του τέλους χρήσης των συστημάτων, αναπροσαρμογής του τέλους χρήσης και του μέρους αυτού που αποδίδεται στο ΤΑ.Χ.ΔΙΚ. καθώς και κάθε άλλο συναφές θέμα.

Μια εκ των τροπολογιών αφορά το αφορολόγητο όριο που θα μειωθεί το 2020, αλλά δεν επιφέρει ουσιαστικά καμία αλλαγή σε όσα είναι ήδη γνωστά. Απλά διατυπώνεται με καλύτερο τρόπο η ρύθμιση.

Τα κόμματα

Με την τροπολογία τροποποιούνται οι διατάξεις του ν.3023/2002 σχετικά με τη χρηματοδότηση των κομμάτων. Ειδικότερα:

α. Ορίζεται ότι, οι υποψήφιοι ή /και αιρετοί αντιπρόσωποι της Βουλής των Ελλήνων και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, υποχρεούνται να γνωστοποιούν αυθημερόν στην αρμόδια Επιτροπή Ελέγχου το άνοιγμα του μοναδικού τραπεζικού λογαριασμού για τη διακίνηση των εσόδων και των δαπανών τους. (Κατά τα ισχύοντα, την εν λόγω υποχρέωση έχουν τα πιστωτικά ιδρύματα).

β. Επανακαθορίζονται οι περιορισμοί ως προς τη χορήγηση δανείων στους δικαιούχους (πολιτικά κόμματα και συνασπισμοί κομμάτων) και της χρήσης της κρατικής χρηματοδότησης για την εξασφάλιση αυτών.

Θέματα χρηματοδότησης πολιτικών κομμάτων (ΧΑ)

Από τις προτεινόμενες διατάξεις δεν προκαλούνται δημοσιονομικές επιπτώσεις επί του κρατικού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών των λοιπών φορέων της Γ ενικής Κυβέρνησης, σημειώνει το ΓΛΚ.

Συλλογικές συμβάσεις σε… αναστολή όσο κρατά το πρόγραμμα

Τη ρητή πρόβλεψη ότι έως το τέλος του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας θα υπερισχύει σε περίπτωση συρροής με κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας, παράλληλα με την διατήρηση σε αναστολή της επέκτασης των συλλογικών συμβάσεων σε ολόκληρο τον κλάδο, προβλέπει τελικά η τροπολογία για τα εργασιακά που κατατέθηκε στη Βουλή.

Αν και αρχικά, υπήρχε η εντύπωση ότι η τροπολογία θα αφορά την αναφορά στην αιτιολογική έκθεση του προηγούμενου πολυνομοσχεδίου, ότι οι δύο αρχές, της επεκτασιμότητας και της ευνοϊκότερης ρύθμισης θα ξεπαγώσουν από τις 21 Αυγούστου 2018 και μετά, τελικά, το κείμενο που κατατέθηκε στη βουλή έρχεται και αλλάζει τους αρχικούς νόμους, ώστε να είναι απόλυτα ξεκάθαρο ότι η αναστολή των διατάξεων και η υπερίσχυση των επιχειρησιακών συμβάσεων θα ισχύουν έως το τέλος του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής (αντί για όσο διαρκεί η εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής).

Αναλυτικά, ορίζεται ότι:

α) η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 1876/1990, σύμφωνα με την οποία η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας υπερισχύει σε περίπτωση συρροής με κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας και αλλά και

β) η αναστολή των διατάξεων των παρ. 2 και 3 του άρθρου 11 του ν. 1876/1990, σχετικά με την δυνατότητα επέκτασης και κήρυξης ως γενικώς υποχρεωτικής, με Υπουργική Απόφαση, συλλογικής σύμβασης εργασίας, η οποία δεσμεύει ήδη εργοδότες που απασχολούν το 51% των εργαζομένων του κλάδου ή επαγγέλματος ισχύουν έως το τέλος του Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
Από τις προτεινόμενες διατάξεις δεν προκαλούνται οικονομικά αποτελέσματα σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Αναλυτικά, το άρθρο ορίζει:

1. Το τελευταίο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 1876/1990 (Α'27) αντικαθίσταται ως εξής: «Έως το τέλος του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας υπερισχύει σε περίπτωση Συρροής με κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας και πάντως δεν επιτρέπεται να περιέχει όρους εργασίας δυσμενέστερους για τους εργαζόμενους από τους όρους εργασίας εθνικών συλλογικών συμβάσεων, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 3 του νόμου αυτού.».

2. Η παρ. 6 του άρθρου 37 του ν. 4024/2011 (Α' 226) αντικαθίσταται ως εξής: «Η εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 2 και 3 του άρθρου 11 του ν. 1876/1990 αναστέλλεται έως το τέλος του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής».

Δείτε τις τροπολογίες:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΣ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΚΟΜΜΑΤΩΝ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΙ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΙ

ΠΗΓΗ: euro2day.gr

«Θύελλα» στη Βουλή: Σε νομοσχέδιο για τα... ψάρια τα υπόλοιπα προαπαιτούμενα με τη μορφή του κατεπείγοντος

Ενστάσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο για την παράταση του παγώματος των συντάξεων έως το 2022