Quantcast

Σχεδιάζουν προληπτικό πακέτο

Πως ερμηνεύονται οι δηλώσεις κοινοτικού αξιωματούχου της Ευρωζώνης για την πορεία της οικονομίας και του ελληνικού προγράμματος.

Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου

Να καθησυχάσουν τις αγορές, τους εταίρους και το ΔΝΤ είχαν στόχο οι δηλώσεις κοινοτικού αξιωματούχου για την ετοιμότητα της ευρωζώνης να παράσχει στην Ελλάδα πρόσθετη χρηματοδότηση και όχι να λειτουργήσουν ως παρέμβαση στο πολιτικό σκηνικό.

Αυτό εξηγούν κύκλοι της Κομισιόν και του Συμβουλίου που μιλάνε «για αυτονόητη δήλωση» και «εγνωσμένη πρόθεση των εταίρων της Ελλάδας στο ευρώ».

Όταν γίνει γνωστό το ακριβές ύψος του χρηματοδοτικού κενού του 2ου προγράμματος και καθώς η Ελλάδα θα πρέπει να υποβοηθηθεί στη δημιουργία καμπύλης αποδόσεων και την συνολική επιστροφή στις αγορές, οι εταίροι έχουν εντοπίσει μια σειρά από τρόπους για να εξευρεθεί το ποσό που λείπει.

Όπως είναι γνωστό από την αρχή του 2ου ελληνικού προγράμματος οι εταίροι δεν επέστρεψαν ποτέ στο πακέτο του δανείου τα περίπου 10-11 δισ. που χρησιμοποιήθηκαν για την επαναγορά χρέους (dept buyback).

Είναι επίσης γνωστό ότι με πρόσφατη απόφασή του το eurogroup υπέδειξε ακόμα και τα 10 δισ του ΤΧΣ, παρά τις αντιρρήσεις της ΕΚΤ για πιθανό pool κάλυψης του κενού.

Συνεπώς το ελληνικό πρόγραμμα είναι, συν τη προσπάθεια του ΟΔΔΗΧ για δοκιμαστικές εκδόσεις ομολόγων, πλήρως χρηματοδοτούμενο για το επόμενο 12μηνο.

Βεβαίως μετά από τα stress tests του Νοεμβρίου οι ελληνικές τράπεζες πιθανότατα θα αγγίξουν τα 10 δισ. του ΤΧΣ και μάλιστα με την ισχυρή παραίνεση του eurogroup και της ΕΚΤ. Αν οι συνθήκες δεν επιτρέψουν την πλήρη χρηματοδότηση από τις αγορές - και μια από τις συνθήκες είναι και το κόστος για τον προϋπολογισμό - τότε οι εταίροι θα συμπληρώσουν το ποσό που λείπει από το 2ο πρόγραμμα.

Μια άλλη παράμετρος που έθιξε σε ευρύ κοινό ο αξιωματούχος - διότι την είχε θίξει και στη Realnews 3 εβδομάδες πριν - είναι πως το ΔΝΤ δεν είναι δυνατόν να ελέγχει την Ελλάδα μόνο του, ή η Ελλάδα να είναι σε πρόγραμμα μόνο με το ΔΝΤ.

Η Ελλάδα δεν αφέθηκε να πάει στο ΔΝΤ μόνη της το 2010 ακριβώς γιατί είναι μια χώρα της ζώνης του ευρώ και η δημοσιονομική της πολιτική καθορίζεται από τις συνθήκες. Οφείλει μάλιστα να εφαρμόζει και το κοινοτικό κεκτημένο, άρα η ΕΕ οφείλει να ξέρει πάντα τι συζητάει το ΔΝΤ με την Ελλάδα.

Ως εκ τούτου και με βάση το προγραμματισμό, αφού η κυβέρνηση παρουσιάσει τον προϋπολογισμό του 2015 και το μεσοπρόθεσμο ως το 2017 σε συνάρτηση με ένα πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων (που έχουν απομείνει από το 2ο οικονομικό πρόγραμμα και άλλες που θα κριθούν απαραίτητες) θα πρέπει να συγκεκριμενοποιήσει την χρηματοδότησή του.

Καθώς ο τριμηνιαίος έλεγχος της τρόικας θα παραμείνει για όσο καιρό η χώρα έχει λαμβάνειν των κερδών των κεντρικών τραπεζών από ελληνικά ομόλογα, οι εταίροι επεξεργάζονται μια επέκταση του προγράμματος ή ένα νέο συμπληρωματικό.

Σε αυτούς τους υπολογισμούς πρέπει να είναι γνωστό πως:

• δεν υπάρχει καμία πρόθεση για κούρεμα στο χρέος και από αυτό έχει παραιτηθεί και το ΔΝΤ,

• η ελάφρυνση όταν γίνει δεν θα έχει επίπτωση στον προϋπολογισμό για τα πρώτα 25 χρόνια,

• συζήτηση για το χρέος δεν θα γίνει πριν κλείσει ο έλεγχος και

• οι στόχοι των πρωτογενών πλεονασμάτων δεν θα αλλάξουν διότι μαζί με τα SMPs εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητά του.

Εξάλλου σύμφωνα με τον EFSF, η Ελλάδα εντός προγράμματος πληρώνει για το χρέος της λιγότερα από την Ιταλία εκτός προγράμματος.

Προφανώς και δεν είναι το ίδιο να χρωστάς στην οικογένειά σου με επιτόκιο μικρότερο από επιδοτούμενου στεγαστικού δανείου για εργάτες στη Σουηδία, με το να χρωστάς σε κερδοσκοπικά funds, σε ασφαλιστικά ταμεία στην άλλη άκρη του πλανήτη και στον Τόνυ Σοπράνο.